Miten monni siirretään?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Miten monni siirretään?
Partamonnimme pitäisi siirtää akvaariosta (ja huoneesta) toiseen, mitenköhän tämä onnistuisi? Eihän tuo kymmensenttinen ja halutessaan hyvinkin nopea vonkale mihinkään haaviin mahdu... Onko hyviä kikkoja, millä saisi maatiaisen siirrettyä isompaan tankkiin hirveästi sitä stressaamatta? 

128l
74l
74l
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Viesti:
Re: Miten monni siirretään?
Partis jää helposti harvasilmäiseen haaviin kiinni evistä ja kiduskannen piikeistä. Jos haavit, katso, että haavi on iso ja tiheäsilmäinen. Kannattaa ostaa iso ja tiheäsilmäinen haavi, jos ei ole.Kalojen kaveri kirjoitti:Partamonnimme pitäisi siirtää akvaariosta (ja huoneesta) toiseen, mitenköhän tämä onnistuisi? Eihän tuo kymmensenttinen ja halutessaan hyvinkin nopea vonkale mihinkään haaviin mahdu... Onko hyviä kikkoja, millä saisi maatiaisen siirrettyä isompaan tankkiin hirveästi sitä stressaamatta?
Monnit tykkäävät usein mennä kututuubiin yms. Jos monnin tapa asustaa tuubissa, niin tuubi vain ämpäriin, jossa akvan vettä. Sitten pikku hiljaa laitat toisen akvan vettä himppu kerrallaan ja odotat tovin, että vesi alkaa muistuttaa tulevan akvan vettä. Sitten partis vesille.
Partis myös usein kannon kolossa. Jos pysyy siellä ja iso ämpäri tai saavi, niin kantoineen sinne ja akvaariovettä siellä valmiina. Sitten taas uuden akvaarion vettä pikku erissä jne.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Itekki kylmähiki otsalla pari kertaa yrittänyt saada partista irti haavista, kummallekkaan ei niistä kerroista toivottavasti traumoja jäänyt
Pari viime kertaa tosin toiminut, että fisu haaviin, jos jää kiinni ni koko haavi vaan akvaan/ämpäriin ja antaa olla tovin -> kala rauhoittuu ja ui ite matkoihinsa.

40+140+530 litraa
-
- Elite Member
- Viesti:
Itse ehkä kerran vioitin yhtä partispentua, kun nappasin laiskuuttani sen vihreän isosilmäisen haavin. Partispoika jäi kiinni haavin silmiin ja irroittaminen oli tuskaa. Myöhemmin tämä pikku partis luultavasti menetyi ja sen jälkeen moka ei toistuyepp kirjoitti:Itekki kylmähiki otsalla pari kertaa yrittänyt saada partista irti haavista, kummallekkaan ei niistä kerroista toivottavasti traumoja jäänytPari viime kertaa tosin toiminut, että fisu haaviin, jos jää kiinni ni koko haavi vaan akvaan/ämpäriin ja antaa olla tovin -> kala rauhoittuu ja ui ite matkoihinsa.
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Selkeästikin mustat tiheäsilmäiset haavit (tilattu akvaarioon.fi:stä) ovat hyviä plekoille. Eivät jää kiinni. Tosin musta väri pönttö, sillä osa kaloista pelkää sitä, vihreää haavia ei niin paljon. Mutta mustalla mennään plekojen/partisten kanssa. Yleensä vältän haavia kaikin keinoin monnien kanssa...joskus tiputtanut ruokasiivillän

Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Haavi on aika turha kapistus partiksen pyydystyksessä. Oli se tiheä- tai harvasilmänen, ni takuuvarmasti jotkut piikit jämähtää siihen kiinni.
Ite oon tottunu onkimaan kaikki plekolaiset ja muut imusuut ihan vaan paljain käsin. Kala vaan kiilataan käsin pohjaa, kiveä, juurakkoa, lasia tai muuta vastaavaa pintaa vasten ja sen jälkeen peukalo+etusormi pihtiote vatsaevien takaa ja kala ylös altaasta. Toimii myös okamonneihin.
Ite oon tottunu onkimaan kaikki plekolaiset ja muut imusuut ihan vaan paljain käsin. Kala vaan kiilataan käsin pohjaa, kiveä, juurakkoa, lasia tai muuta vastaavaa pintaa vasten ja sen jälkeen peukalo+etusormi pihtiote vatsaevien takaa ja kala ylös altaasta. Toimii myös okamonneihin.
Myös suurikokoinen monninen (viher- ja kuonovihermonninen) jää toisinaan kiinni eväpiikeistään. Paras haavi on tosiaan tiheäsilmäinen. Olen joutunut kerran leikkaamaan saksilla haavin palasiksi kalan irrotuksessa.
Teemulla on joko helvetin kesyjä kaloja tai pienet altaat, ehkä molempia.
Teemulla on joko helvetin kesyjä kaloja tai pienet altaat, ehkä molempia.
Ihan akvaarioliikeolosuhteissa toi onnistuu. Ei siellä pahemmin ole aikaa kaloja kesytellä:) Kyllä parimetrisestäki paljain käsin kalan nopeemmin kiinni saa ku haavimalla. Haavi on sen verran hidas. Mutta jokainen luonnollisesti käyttää sitä systeemiä, minkä on itse todennut parhaaksi.kirahvi1 kirjoitti: Teemulla on joko helvetin kesyjä kaloja tai pienet altaat, ehkä molempia.
-
- Elite Member
- Viesti:
Itse olen sen verran hitaaksi keski-ikäiseksi tullut, että partikseni ovat nopeampia kuin minä
. Linssiluteita ovat partikseni, mutta sen verran nokkelia ovat, etteivät ihan käsin pyydystettäviä ole:). Teemu lienee nopea mies
.
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)

-
- Starting Member
- Sukupuoli: Mies
Fisutar10 kirjoitti:...Teemu lienee nopea mies.
Ja todella rohkea myös! Meinaan haluaisin nähdä kun Teemu siirtää paljain käsin peukuttamalla meidän täyskasvuisen nystyokamonnin!