Akvaarion vaihto

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mykkeli
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Nainen

Akvaarion vaihto

Viesti Kirjoittaja Mykkeli »

Olen päivittämässä akvaariota isompaan muuton yhteydessä. Olen tässä nyt sitten pähkäillyt miten tuo olisi järkevintä tehdä. Nyt minulla on 120-litrainen purkki jossa on himppasen ylikansoitusta johtuen innokkaasti lisääntyvistä jaguaarimonnisista. Uusi akvaario on 720-litrainen, ja se haetaan uuteen asuntoon viikonloppuna. Tähän uuteen isoon altaaseen on tarkoitus jossain vaiheessa hankkia kiekkokaloja, kunhan päästään asettumaan uuteen kämppään ja saadaan remontit sille mallille, että on aikaa akvaariotouhuihin. Karanteeniallasta minulla ei erikseen ole, joten kuulostaisiko järkevältä seuraavanlainen souvi:

-pieni purkki asukkeineen muuttaa sellaisenaan uuteen kämppään
-iso allas laitetaan kypsymään, mahdollisesti siinä apuna olisi pienen altaan ulko- tai sisäsuodatin (ja kypsytys "vanhanaikaisesti", en enää luota noihin bakuvalmisteisiin)
-kun iso allas on kypsä, sinne hankitaan kiekot
-sitten pikkuhiljaa "rokotetaan" akvaariot ja siirretään kaikki kalat isoon altaaseen?

Toinen vaihtoehto on sitten siirtää pienen altaan kalat isoon kunhan se on kypsä, ja laittaa kiekot ilman karanteenausta sekaan?

Joudun tuon 120-litraisen jokatapauksessa virittelemään samaan kokoonpanoon uudessakin asunnossa, koska en ehdi isoa allasta saada kypsäksi ennen muuttoa.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaarion vaihto

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Kypsytä iso allas ja muuta 120 litrainen siihen ihan rauhassa. Ja sittenhän sä voit ihan rauhassa karantenata kiekot siinä pienemmässä.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Savage
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Savage »

onko järkevää käyttää pienemmän altaan vettä/hiekkaa yms. isomman kypsennykseen? Ihan vaan kyselen kun on samanlaista souvia tiedossa, tosin kiekot mulla jo on 8-)
Neljä kiekkoa ja kuunjuova pleko sekä kolme banjoa 317 litrassa.
Mykkeli
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: JAS

Viesti Kirjoittaja Mykkeli »

Hiekkaa kannattaa laittaa vanhasta altaasta, vedestä ei varmaan kauheesti ole hyötyä. Käytössä olleita suodattimia kannattaa käyttää myös. Itse meinasin laittaa tuonne pienempään altaaseen yhden vanhan sisäsuodattinen pyörimään, ja siirrän sen sitten isoon altaaseen kun aloitan kypsyttelyn, kun hiekka ja muu tekniikka on uutta. Käsittääkseni myös kypsässä altaassa käytössä olevien suodattimien pesu kypsytettävässä akvaariossa lisää bakukantaa.

Voiko tuollaisen kymmenisen kalan kiekkoparven karanteenata 120-litraisessa pytyssä? Itse ajattelin sen olevan liian pieni, mutta jos voi, niin sittenhän hommat helpottuu kummasti :)
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Savage kirjoitti:onko järkevää käyttää pienemmän altaan vettä/hiekkaa yms. isomman kypsennykseen? Ihan vaan kyselen kun on samanlaista souvia tiedossa, tosin kiekot mulla jo on 8-)
Vanhaa vettä voi käyttää tasapainottamaan muutosta vesiarvoissa mikäli allas vaihtuu ihan lennosta. Mutta muutoin ei siitä sen isompaa iloa ole.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Fisu_S
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Fisu_S »

Täällä ollaan kans vaihtamassa isompaan akvaan. Olen kans miettiny, että käyttäisin tota jo käytössä olevaa hiekkaa kypsytykseen.
Voinko laittaa sitä pohjalle,sit lannotteet ja sitten pinnalle uutta hiekkaa?
Tää järjestys nyt vaan mietityttää kun se vanha hiekka eli bakteerit on pohjalla, mut haluaisin uuden siistemmän hiekan pinnalle.
Hiekassa on kierteisiä, niin ne vois varmaan kans siirtää suurimmaks osaks uuteen akvaan, jolloin ne möyhis hiekkaa ja bakteerit pääsis paremmin leviämään. Ajatuksena olis myös siirtää aikaisemmasta akvaariosta kanto ja kasveja jo heti kypsytys vaiheessa uuteen akvaarioon. Olis kiva, jos joku kertois jotain vinkkejä, koska ei ole mahdollista käyttää aikaisempaa suodatinta (on kokoajan käytössä) ja en haluais käyttää valmiita bakteerivalmisteita tms..
240 litrainen seurala.
Tuliliskoja sekä niiden poikasten kasvatus.
Vahakoin toukkaa myynnissä kokoajan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”