Apuva
Valvoja: Moderaattorit
Apuva
Olemme ostaneet 300l akvan kotiin.
Täytimme sen vedellä ja aloitimme kypsytyksen. Eilen sitten muistin että niin tuonne alumiini kehyksen ja akvan väliin olisi vissiin hyvä laittaa jotain.. Tällä hetkellä siinä on edellisen omistäjan käyttämä solumuovi.
Tästä keskusteltiin sitten mieheni kanssa ja hän oli sitä mieltä että siihen ei tarvitse mitään muuta mutta minä jäin miettimään..
Mitäs olette mieltä? Akva siis 300l alumiinikehyksellä jossa on kuusi jalkaa ja poikki puomi.
Täytimme sen vedellä ja aloitimme kypsytyksen. Eilen sitten muistin että niin tuonne alumiini kehyksen ja akvan väliin olisi vissiin hyvä laittaa jotain.. Tällä hetkellä siinä on edellisen omistäjan käyttämä solumuovi.
Tästä keskusteltiin sitten mieheni kanssa ja hän oli sitä mieltä että siihen ei tarvitse mitään muuta mutta minä jäin miettimään..
Mitäs olette mieltä? Akva siis 300l alumiinikehyksellä jossa on kuusi jalkaa ja poikki puomi.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Re: Apuva
Tästä aiheesta kytiin äskettäin keskustelua:
http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php? ... t=jalustan
Itse kyllää laittaisin vanerin ja solumuovin, mutta joku toinen on toista mieltä varmaan...
http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php? ... t=jalustan
Itse kyllää laittaisin vanerin ja solumuovin, mutta joku toinen on toista mieltä varmaan...
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
kiitos vinkeista
Sitten kysyisin sellaista että vesi on nyt kypsyny ja haettiin sinne 10 kuparitetraa, 6 mustatetraa (ei ollut enempää) ja 3 albinomonnista (näitäkin vain nämä) mitähän tetroja tonne mahtuis vielä ja kuinka paljon yli päänsä mahtuu 340l tankkiin uiskentelijoita?
Mulla on ollu n. 15v. sitten sekalaisia seurakuntia, mutta nyt tetrat viehättää ja taistot.

Sitten kysyisin sellaista että vesi on nyt kypsyny ja haettiin sinne 10 kuparitetraa, 6 mustatetraa (ei ollut enempää) ja 3 albinomonnista (näitäkin vain nämä) mitähän tetroja tonne mahtuis vielä ja kuinka paljon yli päänsä mahtuu 340l tankkiin uiskentelijoita?
Mulla on ollu n. 15v. sitten sekalaisia seurakuntia, mutta nyt tetrat viehättää ja taistot.
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
Mustaneontetrat näyttää sitä paremmalta, mitä enemmän niitä on. Hankkisin niitä ainakin 20 pyrstön parven, sitten kun niitä on taas saatavilla. Jos yhdistää kovin montaa eri tetralajia samaan akvaarioon, siitä tulee helposti levottoman näköinen. Mutta kauneushan on aina katsojan silmässä ja makuasioista ei pidä väitellä 
Niitä monnisia kanssa vähintään toinen mokoma lisää.. sitten sulle menis sinne joku kääpiöahvenpariskunta tai -haaremi, ja mikä ettei se taistokin, jos lämpötilavaatimukset täsmää
Ai niin, levänsyöjäkin vois olla pop!

Niitä monnisia kanssa vähintään toinen mokoma lisää.. sitten sulle menis sinne joku kääpiöahvenpariskunta tai -haaremi, ja mikä ettei se taistokin, jos lämpötilavaatimukset täsmää

Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
also in ig @aquariumbyjuha
Joo näin oli tarkoitus että niitä lisätään vielä vähän.
Ahvenet kuullostaa mielenkiintoiselta, mulla ei vaan ikinä oo ollu niitä, joku joskus kerto että ne on kovia lisääntymään? Tuleekohan ne toimeen esim. lehtikalojen kanssa? Ajattelin vaan että jos sikiävät niin lehtikset vähän karsis..
Partiksia olis näillä näkymin tällä viikolla tulossakin sinne pohjalle, sitten mietin niitä leväbarbeja, mutta aina kun olen niitä ostanut käy niin että siellä on yksi joka kasvaa suhteellisen isoksi, ahdistaa "lajitoverinsa" , tappelee niiden ja monnisten kanssa ja luulee olevansa yhtä partiksien kanssa... Missähän vika? Mä mieluummin kattelen noita monnisia
.

Partiksia olis näillä näkymin tällä viikolla tulossakin sinne pohjalle, sitten mietin niitä leväbarbeja, mutta aina kun olen niitä ostanut käy niin että siellä on yksi joka kasvaa suhteellisen isoksi, ahdistaa "lajitoverinsa" , tappelee niiden ja monnisten kanssa ja luulee olevansa yhtä partiksien kanssa... Missähän vika? Mä mieluummin kattelen noita monnisia

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
- Sukupuoli: Nainen
ööö... leväBARBIT tappelee monnisten kanssa ja ahdistelee lajitovereitaan..? Leväbarbithan ovat parvikaloja ja tarvitsevat pitkän altaan kirmailuilleen, en kyllä ole koskaan tuollasista barbeista kuullu, itsellä niitä on ollu melkein aina. Onkohan sulla ollu leväNUOLIAISIA, jotka on taas reviirikaloja ja viihtyy yksin (tai ISOSSA altaassa voi olla muutama)marzu79 kirjoitti: sitten mietin niitä leväbarbeja, mutta aina kun olen niitä ostanut käy niin että siellä on yksi joka kasvaa suhteellisen isoksi, ahdistaa "lajitoverinsa" , tappelee niiden ja monnisten kanssa ja luulee olevansa yhtä partiksien kanssa... Missähän vika? Mä mieluummin kattelen noita monnisia.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
-
- Advanced Member
hmm.. leväbarbilla on musta pitkä raita kyljessä ja nuoliaisella ei (tai noh, leväbarbeina voidaan toki myydä muitakin saman sukuhaaran porukkaa, mutten ole kuullut niiden noin käyttäytyvän kun kerroit..)marzu79 kirjoitti:Sitä en tiiä, leväbarbeina ne on aina myyty, liekö sitten nuoliaianen eksynyt matkaan...
-
- Advanced Member
hmm.. aikas pieniä on olleet kun aikuiskoko on about 15cm. Nuoliaisella toki jopa 25-30 cm (jos huonosti käy allasoloissa ;DD) En sitten tosin tiedä mitenkä leväbarbit käyttäytyy jos ei ole kunnon omaa parvea ympärillä. Mulla ollut aina vähintään viisi, vaikka sekin parvikalalle vähän.marzu79 kirjoitti:No ne molemmat on ollu n.7-9 cm aikuisena, pitkiä mustalla raidalla, ihan samannäkösiä kun barbit, eläneet ensimmäinen sen 15v. ja toisesta luovuin 5v.
No siis muistikuvat koosta on jokseenkin hataria, mutta ne on eläny molemmat n.250l tankissa ja niillä on ollut kavereita aluksi 4-5.. Muistelsisin että joku joskus heitti ilmoille että olisi vihernuoliainen..?
No mutta ehkä mä tänä päivänä uskallan ostaa noita barbeja ja ehkä ne oikeesti sitten on niitä
. Olis kai se huonoa tuuria jos näin kävis vieläkin 
No mutta ehkä mä tänä päivänä uskallan ostaa noita barbeja ja ehkä ne oikeesti sitten on niitä

Mustaneontetrat on lehtikalojen ruokaa silloin kun koon puolesta mahtuu suusta eli en suosittele samaan akvaarioon. Esimerkki pienemmästä tankista ja monista tetralajeista allekirjoituksessa. Eli kyllä yli kolmesataseen mahtuu hitaasti lisäten vielä vaikka mitä.
Monniset on söpöjä, kun tykkäät niin niitä suosittelen ehdottomasti.

Monniset on söpöjä, kun tykkäät niin niitä suosittelen ehdottomasti.
No Big Blue but two mini blues: Brazil 160L 120cm and Burma 130L 80cm.
It's a victory to the heart everytime the music starts so please don't kill the machine.
(Neil Young)
It's a victory to the heart everytime the music starts so please don't kill the machine.
(Neil Young)
Okei =)
Jotenkin kyllä luulen että nää mitä mä ostin ei kyllä mahu lehtikalan suuhun... nää on n.2-2,5cm kaikki.. Saman kokosia kun noi kuparit.. Mutta noin mulle sanottiin sillon kun asuin vielä kotona että neontetroja ei voi ottaa... Mutta ei meijän lehtikset niitä kyllä syöny.
Tuolla alussakin taas pieni virhe.. sitä kun niin tohkeissaan kirjottelee ja vielä kännykällä välillä.
Siis noin 15v. sitten viimeksi perustanut akvaarion alusta lähtien äitini kanssa, joka sitten siirtyi kaloineen minulle. 100l sain naapurilta mutta lisäsin siihen tuon vanhan akvan vettä joten sitä ei pahemmin tarvinnut kypsytellä
. Nyt sitten aikuisiällä kypsyttelen omaa alusta asti tai no johan me ollaan kaloihin asti päästy
. Mutta siis mä oon ollu tyytyväinen aiemmin niihin mitä perin äitiltäni eli kaks lehtikalaa, platyt (pehmeän veden kantaa), anni (partamonni) ja onniin (se joku levätyyppi). 100l oli sitten neontetroja ja monnisia.
En ole koskaan pahemmin ollut kiinnostunut muutenkuin että kalat voi hyvin ja niitä on ilo katsella. Ja koska platyt sikiäs niin hyvin ettei kaupasta lisää tarvittu.
Nyt vasta oikeastaan tajusin mitä kaikkea tuonne voi ottaa
. Tiedän siis jotain mutta tiedoissani on pahoja aukkoja! 
Jotenkin kyllä luulen että nää mitä mä ostin ei kyllä mahu lehtikalan suuhun... nää on n.2-2,5cm kaikki.. Saman kokosia kun noi kuparit.. Mutta noin mulle sanottiin sillon kun asuin vielä kotona että neontetroja ei voi ottaa... Mutta ei meijän lehtikset niitä kyllä syöny.
Tuolla alussakin taas pieni virhe.. sitä kun niin tohkeissaan kirjottelee ja vielä kännykällä välillä.
Siis noin 15v. sitten viimeksi perustanut akvaarion alusta lähtien äitini kanssa, joka sitten siirtyi kaloineen minulle. 100l sain naapurilta mutta lisäsin siihen tuon vanhan akvan vettä joten sitä ei pahemmin tarvinnut kypsytellä

En ole koskaan pahemmin ollut kiinnostunut muutenkuin että kalat voi hyvin ja niitä on ilo katsella. Ja koska platyt sikiäs niin hyvin ettei kaupasta lisää tarvittu.
Nyt vasta oikeastaan tajusin mitä kaikkea tuonne voi ottaa

Toi meidän 160-litrainen on kyllä aikas täysi. Parvet ei enää lisäänny itsekseen. Meilläkin on Aasia-tankki muutosten kourissa. Koko tuplaantuu ja olen ihan intona. Jos jossain vaiheessa innostut biotooppiin, niin Mongabay-nettisivut on hyvät. Saa sieltä muutenkin vinkkejä. Esimerkiksi E-Amerikan valkovetinen joki-alta löytyy vesiarvot, sisustus kasveineen ja kalalajeja joka vesikerrokseen.
"En ole koskaan pahemmin ollut kiinnostunut muutenkuin että kalat voi hyvin ja niitä on ilo katsella." Ei ollenkaan huono periaate akvaarion omistajalle.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
"En ole koskaan pahemmin ollut kiinnostunut muutenkuin että kalat voi hyvin ja niitä on ilo katsella." Ei ollenkaan huono periaate akvaarion omistajalle.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)