Ei mennyt silikonien vaihto kuin Strömsössä

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Taika
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 19:25, 04.01.2013
Sukupuoli: Nainen

Ei mennyt silikonien vaihto kuin Strömsössä

Viesti Kirjoittaja Taika »

Yritys akvaarion perustamiseen on kova ja intoa varmaan enemmän kuin taitoa. Minulla on aiemmin ollut pari pientä purkkia ja hyvin kalat niissä pysyivät hengissä (ja vesi sisällä!), mutta aivan aloittelija olen silti.

Kuten todettu otsikossa, ei ihan putkeen mennyt tämä aloitus. Ongelma lyhykäisyydessään on, että akvaario vuotaa. Tiedän jo, että jotain (etenkin akvaarion täyttäminen) olisi pitänyt tehdä eri tavalla, mutta olisiko kellään ideoita, mikä meni pieleen ja mitä tehdä seuraavaksi.

Kyseessä on 250 litran tehdastekoinen alumiinikehyksinen allas. Ostin sen käytettynä viime kesänä. Se on nyt ollut noin vuoden tyhjänä tiloissa, joissa lämpötila on pysynyt plussan puolella reilusti. Se ei ole vuotanut silloin, kun se on viimeksi tyhjennetty. Koska allas kuitenkin on ollut tyhjänä, vaihdoin siihen sisäsilikonit. Rapsutin vanhat pois mielestäni huolellisesti, laitoin uudet päälle (sikaflex) ja annoin kuivua kolme vuorokautta. Kuivumisajan olisi pitänyt riittää, sillä ohjeessa sanottiin, että aine kuivuu 2mm/vrk. Spruuttasin ainetta etenkin pohjaan reilusti.

Täytin akvaarion. (Kyllä: laitoin hiekat, kasvit ja täytin sen kerralla täyteen asti. Toki tiedän jo, että olisi varmaan ensin kannattanut laittaa sinne vain ämpärillinen tai pari vettä, mutta virhe on jo huomattu ja allas tyhjä taas.) Niin... ja parin tunnin kuluttua huomasin, että allas vuotaa. Vesi valui kaikkia jalustan jalkoja pitkin pieninä noroina lattialle. Tuli kiire tyhjentää akvaario ja nyt se on siis tyhjä taas. Mikään kohta silikonissa ei ole ohuempi tai sen näköinen, että tuosta se selkeästi menee. Vuotokohtaa voi olla vaikea löytää tai siis ainakaan minun silmiini se ei osu. Kulmissa silikonia on reilusti. Voisiko silikoni olla jäänyt jotenkin irti reunasta? Olisiko auttanut, jos vanhat silikonit olisi puhdistanut esimerkiksi alkoholipitoisella puhdistusaineella?

Ja ennen kaikkea: mitäs nyt? Onko ainoa konsti repiä nuo uudet silikonit pois kokonaan ja koettaa toisen kerran? Miten saan ne jokseenkin tiukat viikon vanhat silikonit irti? Ja ennen kaikkea: miten ihmeessä varmistan, että sama ei käy uudelleen?

Harmittaa kuin pientä oravaa, mutta edelleen sen purkin olohuoneen koristukseksi haluaisin.
yepp
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 18:51, 30.10.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ei mennyt silikonien vaihto kuin Strömsössä

Viesti Kirjoittaja yepp »

Lyhyesti kaks kohtaa pisti silmään tekstistäsi:

1. Sikaflexillä ei käsittääkseni ole kuin ns. myrkyllisiä silikooneja, jotka eivät sovellu akvaario käyttöön. Akvaarion silikoonaamiseen tarvii olla lasisilikoonia, joka sekin tarvii olla akvaario käyttöön soveltuvaa. Noissa missä on homesuojaukset sun muut, ovat myrkyllisiä kaloille.

2. Saumojen pohjat olisi ehdottomasti pitänyt puhdistaa ensin esim. Asetonilla. Ei vaadita oikeastaan kuin parit rasvaiset sormenjäljet lasissa, niin silikooni ei siihen kiinni ota kunnolla.
40+140+530 litraa
Taika
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 19:25, 04.01.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Ei mennyt silikonien vaihto kuin Strömsössä

Viesti Kirjoittaja Taika »

Ok, kiitoksia tästä. Eikähän tuosta sitten ne syyt jo löydy.
Homesuojausainekiellon toki tiesinkin. Mies silikonin toi, oli tuoteselosteen lukevinaan ja oli sitä mieltä, että tuossa ei sitä olisi, mutta voi olla, että siinä on sitten kuitenkin. Varmuuden vuoksi siis hakemaan silikoni jostain muualta kuin MotoNetistä.

Ja se saumojen putsaus... No, silikoneja ei kai tarvitse kovin usein vaihtaa, mutta kun ne nyt toisen kerran rapsuttelen sieltä irti, niin varmasti sen jälkeen muistan, että saumat pitää putsata myös. :)
Nniina+++
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 14:17, 10.11.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Ei mennyt silikonien vaihto kuin Strömsössä

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

Silikoonasitko ylälaidankin? Aina tehdastekoisissa ei ole silikoonia yläreunassa ja vesi valuu kehyksen väliin ja siitä lattialle. Rautakaupan lasisilikoonia olen käyttäny ja on vesi pysyny. Toi asetonilla puhdistaminen kannattaa tehdä huolella, rasva/levätahrat voi olla sitkeessä.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
Taika
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 19:25, 04.01.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Ei mennyt silikonien vaihto kuin Strömsössä

Viesti Kirjoittaja Taika »

En laittanut silikonia ylälaitaan, mutta sivusaumat laitoin kyllä ihan ylös asti. Vesi valui selkeästi alempaa. Odotin hetken, kun olin tyhjentänyt puolet, mutta sitä valui koko ajan lisää sen verran paljon, että ei voinut tulla mistään ylempää. En missään vaiheessa täyttänyt akvaa aivan ylälaitaan asti.

Mutta juu, jotkut asiat kai vain pitää tehdä väärin, että oppii tekemään oikein. Nyt purkki on pesuhuoneessa odottamassa, että saan hieman motivaatiota kerättyä. :)
Kimbela
Senior Member
Senior Member
Viestit: 522
Liittynyt: 09:45, 02.11.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Orimattila

Re: Ei mennyt silikonien vaihto kuin Strömsössä

Viesti Kirjoittaja Kimbela »

Myyjien kanssa kannattaa olla varovainen. Muinoin tein itse kokolasialtaan, johon tarvitsin mustaa silikonia. No eihän akvaariokelpoista tahtonut löytyä millään mistään. Lopulta löytyi Sikaflexin musta elintarvikekelpoinen silikoni. No myyjä lupasi että se kyllä kestää, mutta akvaariokalojen hyvinvointia hän ei takaa. Lopputuloksena platyt voivat altaassa kyllä ihan hyvin kunnes viikon päästä akvaarion yksi kulma repesi konkreettisesti auki. Se siitä kestävyydestä. Rasvatahrojen puhdistukseen siis asetonia, EI bensiiniä, eikä tärpättiä. Etanoli (esim. Sinol) voi toimia, mutta itse olen aina käyttänyt asetonia. Lasitussilikonilla korjaamani ja tekemäni altaat eivät ole vielä toistaiseksi vuotaneet.

Silikonisauman paksuus ei auta mitään, siitä voi olla jopa haittaa. Muista poistaa vanha silikoni tarkkaan. Silikonien poistaminen on se varsinainen työ. Silikonia pursotettaessa tärkeintä on saada aikaiseksi tasapaksu makkara, joka ottaa kiinni molempiin laseihin tiukasti. Saippuavesiläträykset voi mielestäni myös unohtaa. Tee esim jostain vanhasta mehukanisterista lasta joka on oikean muotoinen ja viimeistele saumat sillä. Maalarinteipin avulla reunoista saa varsinkin aloitellessa siistimmät, teippi on vedettävä irti heti sauman tasoittamisen jälkeen.

Mutta vielä kerran: sauman alle ei saa jäädä vanhaa silikonia eikä rasvaa (sormista tms.).
Linux is like wigwam - no Gates no Windows and there is an Apache inside
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Ei mennyt silikonien vaihto kuin Strömsössä

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Ja siis tosiaan nuo homeenestoainetta sisältävät saniteettisilikonithan on tehty muutenkin massaukseen eikä liimaukseen joten lasisilikoni akvaariokäyttöön on ainoa jota voi käyttää altaiden silikoonaukseen :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”