Suosittele valaistusta, Juwel 400-akvaario

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
MinHa
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Suosittele valaistusta, Juwel 400-akvaario

Viesti Kirjoittaja MinHa »

Ostin käytetyn Juwel Rio 400-akvaarion (450l), missä mukana nähtävästi juwelin oma kaksilamppuinen valaisin. Valaisimessa on Philips Master TL-D 36w/827 lamput.
Mitkä lamput tuohon kannattaisi vaihtaa? Akvaariosta on tarkoitus tulla kohtuullisen runsaskasvinen. Värisävy saisi olla enemmän viileähkö (ei ainakaan keltainen, niinkuin se nyt on). Itse olen päätymässä tähän: http://www.akvaariokauppa.fi/new/produc ... .php?p=659 , koska tuntuisi näin asiaan suht vähän perehtyneelle turvalliselle vaihtoehdolle :roll:
Ehdotuksia?

Lisäksi kuulisin mieluusti vinkkejä (tai ottaisin vastaan linkkejä) hyvistä ideoista kuunvalolampun lisäämisestä akvaarioon.

Minulla on jäämässä käyttämättömäksi 180 litraisen akvaarion valaisin (kaksilamppuinen), minkä voisi laittaa lisävalaisimeksi tarpeen vaatiessa Juweliin. No, eihän se siinä kaunis varmaan olisi, mutta näin alkuun paremman puutteessa...

Pakko myöntää, että tämä tekniikkapuoli ei ole akvaarioharrastuksessa se minun juttu, joten tämä alue on jäänyt vähemmälle lueskelulle.
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Re: Suosittele valaistusta, Juwel 400-akvaario

Viesti Kirjoittaja Koss »

hannu
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja hannu »

Nuo ehdottamasi ovat omia suosikkejani. 10 000K putkia, joten sävy ei ole keltaista lähelläkään, toisin kuin nykyiset putkesi. Jos haluat lisävalaistusta, kannattaa selvittää, saako tuohon Juwelisi kanteen lisää valaisimia. Joihinkin niistä saa. Halpoja ne eivät ole, mutta ulkonäkö pysyisi entisellään valotehon lisääntyessä.

Lamppuja kannattaa kysyä ihan paikallisesta sähköliikkeestä. Sylwanian Aquastareja löytyy monesta ja hinta on aina paljon halvempi kuin erikoisliikkeissä.
MinHa
Junior Member
Junior Member

Kiitos paljon! Täytyypäs käydä kysäisemässä lamppuja. Noilla taidan nyt aloittaa. Voinko vaihtaa molemmat lamput samalla kertaa?
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Lamput kannattaa vaihtaa eri aikoihin ettei syntyisi kerralla hyvin suurta valon määrän muutosta, koska levät voivat silloin innostua kasvamaan melko reilustikin. Levät nimittäin sopeutuvat valon määrän muutoksiin versokasveja nopeammin ja paremmin.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
MinHa
Junior Member
Junior Member

Ok! Kiitti :D
MinHa
Junior Member
Junior Member

Kana +-yksipantteri kirjoitti:Lamput kannattaa vaihtaa eri aikoihin ettei syntyisi kerralla hyvin suurta valon määrän muutosta, koska levät voivat silloin innostua kasvamaan melko reilustikin. Levät nimittäin sopeutuvat valon määrän muutoksiin versokasveja nopeammin ja paremmin.
Sain uudet lamput tänään ja vaihdoin yhden lampun valaisimeen. Milloinkahan uskaltaisin vaihtaa tuon toisenkin paikalleen?
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Viikon parin päästä on jo varmasti turvallista.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
Shadowman
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Shadowman »

Itse olen samanlaisessa altaassa käyttänyt edessä Osram Skywhite 880 ja takana tuo Sylvania Aquastar. Erittäin tyytyväinen olen, toinen satsi jo menossa. Kasveja saa harventaa ämpärillisen tämän tästä ja valon sävy on erittäin hyvän näköinen. Lisäksi molempia saa kohtuuhinnalla sähköliikkeistä.
stabil
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja stabil »

Itse juttelin samasta aiheesta eli juweliin lisää putkia tosin minulla on co2 lisä omassa altaassa. Valo, c02 ja ravinteet pitää olla kaikki tasapainossa. Jos lisäät vain valoa niin sinulla räjähtää leväongelma käsiin. Lisävaloista juttelin täälä http://www.lemmikkitalo.fi/ olivat kuulemma juwelilta saaneet infoa että lisävaloja olisi saatavilla tilauksesta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”