Kalaston suunnitteluapua 240 litraiseen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Miiwa
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

250l kalastoa

Viesti Kirjoittaja Miiwa »

Mun osaltani akvaarioharrastelu piti olla loppu ja jäädä tuliliskojen hengissä pitämiseen 128-litraisessa, mutta se pirulainen akvaariokuume iski taas... Meille on tulossa 250l akvaario, mitat 100x50x50cm. Vesiarvoista ei vielä hajuakaan kun ei ole vielä allastakaan, mutta Helsinki tarjoaa veden. [;)]

Olen ihastunut sekä lehtikaloihin että helmirihmoihin. Olisko mitään tsäänssejä että tuonne menisi esim. lehtikalapari ja yksi helmirihma? Vai tarvitseeko helmirihma aina haaremin? Faunattaresta luin että voisi pitää yksinkin, mutta mun luotto eläinkauppoihin on vähän kyseenalainen. Parvikalaksi ajattelin kardinaalitetraa, mutta myös muita lämpöä kestäviä värikkäitä pikkukaloja saa ehdottaa. Niitä siis tulossa niin iso parvi kuin mahtuu, ei toista parvikalaa enää sotkemaan soppaa. Pohjalle ajattelin ensin jotain monnisia, mutta nyt on alkanut kiinnostaa nuoliaiset. Mikä nuoliainen kestäisi parhaiten lämpöä ja mahtuu tuonne joukkoon? Monniset saa ilmeisesti unohtaa nuoliaisten kanssa...
Jelayne
Junior Member
Junior Member

Kalaston suunnitteluapua 240 litraiseen

Viesti Kirjoittaja Jelayne »

Allasta en ole vielä alkanut edes kypsyttämään, silikonitkin pitäisi vaihtaa mutta onhan hyvä olla jonkinlainen suunnitelma kalastosta :)

Altaan mitat on 120x50(korkeus)x40(leveys) eli pitkänmallinen mutta kapea.

Olen ihastunut haarniskamonneihin ja niitä on pakko saada :D
Ajattelin myös parvea kongontetroja. Mitä muuta voisi tuonne ottaa? Jokin näyttävä katseenvangitsija olisi kiva :)

Mulla on toisessa altaassa kaksi sinirapua ja ajattelin siirtää ne tähän isompaan, mutta miten ne menee haarniskoiden kanssa? Pienemmässä altaassa on monnisia ja sukarapuja eikä siniravut niille ole tehnyt mitään, mutta ne syö kotiloita, mukaan lukien petokotilot...

Synergia edut käyttöön jos on melkein saman kokoiset altaat -ylläpito
180 litrainen seurala
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Kalaston suunnitteluapua 240 litraiseen

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Kongontetrat itsessään ovat katseenvangitsijoita, kuten myös haarniskamonnit. Jos noiden kanssa haluaa välttämättä jonkin katseenvangitsijan, ehdottaisin joko pariskuntaa avainkirjoahventa tai helmirihmakalahaaremia.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Jelayne
Junior Member
Junior Member

Nut olen lukenut vähän ristiriitaista tietoa tuosta kongontetrojen tilantarpeesta... Sopiiko tuonne 240 litraiseen pieni parvi?

Entä osaako kukaan sanoa sinirapujen ja haarniskamonnien yhteensopivuudesta?
180 litrainen seurala
mire
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja mire »

mulla on aikakin joskus samassa isossa altaassa ollut sinirapu ja 2 haarniskamonnia.eikä mitään ongelmia ollut.
Jelayne
Junior Member
Junior Member

Nyt kävikin niin, että mulla on tuolla nyt punatimanttiahven, ilmeisesti naaras ja kaksi harlekiininuoliaista.

Siniravut saivat oman altaan :)

Pikkuhiljaa pitäisi kalastoa kasvattaa, mutta mietityttää, että mitä tuon ahvenen kanssa voi laittaa? Menisikö ne kongontetrat?
180 litrainen seurala
Jelayne
Junior Member
Junior Member

Kalasto on muuttunut tässä ajan kuluessa aika paljon. Punatimanttiahven teki harakirin hyppäämällä lattialle ja harlekiinit pääsivät uuteen kotiin parven jatkoksi. Tällä hetkellä altaassa uiskentelee 6kpl kiilakylkiä, kaksi haarniskamonnia ja kolme lehtikalaa. Lehtikalojen osalta tulin hieman katumapäälle. Vaikka periaatteessa tuonne sopisi yksi pariskunta, on allas kuitenkin sen verran pieni, että näyttävät liian suurilta makuuni (jo tälläkin hetkellä vaikka ovat aika pieniä). Etsin siis niille uudet kodit.

Kiilakylkiä ostan mahdollisimman pian lisää, ainakin 20kpl.

Mutta mikä muu parvikala olisi tuonne hyvä? Mietin ensin hehkurasboroita, mutta ovatko liian pieniä tuon kokoiseen? Popsiiko haarniskat ne suihinsa?
Toinen vaihtoehto olisi neonsateenkaarikala, mutta en ole missään niitä nähnyt myynnissä. Ja millaiset parvikoot olisi hyvät?
180 litrainen seurala
Jelayne
Junior Member
Junior Member

Ja voisihan toki ne vesiarvotkin tähän laittaa.

PH 6,5
Kh 2
Gh 2
Lämpö 26
180 litrainen seurala
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”