Ainakin mun mielestä näyttää platyltä, te visaammat voitte vielä korjata jos onkin jokin muu. Sitten asiaan onko mitään mahdollisuutta, että tää selviäisi pehmeässä vedessäni ja kasvaisi aikuiseksi vaikka onkin kovan veden laji? Tuossa vielä kuva siitä (mahdollisesta) platyn poikasesta:
Mysteeri platyn poikanen
Valvoja: Moderaattorit
Mysteeri platyn poikanen
Eilen, kun karsin 50 litrasen kasveja huomasin, että pinnassa uiskenteli poikanen haavin sen vanhaan kelluvaan poikashäkkiin ja se osoittautuikin platyn poikaseksi!
Ainakin mun mielestä näyttää platyltä, te visaammat voitte vielä korjata jos onkin jokin muu. Sitten asiaan onko mitään mahdollisuutta, että tää selviäisi pehmeässä vedessäni ja kasvaisi aikuiseksi vaikka onkin kovan veden laji? Tuossa vielä kuva siitä (mahdollisesta) platyn poikasesta:

Akvat: 350l, 50l + erilaiset karvatassut:)
Blogini
Blogini
Re: Mysteeri platyn poikanen
en tiedä kovin paljon platyista mutta platy on mun mielestä
yleensähän suositellaan että missä vedessä on on ollut (juuri se kova) niin silloin sen pitäisi olla kovassa vedessä mutta
minusta tuntuu että kalan voi totuttaa jotenkin siihen pehmeään veteen (jollei vaan tule sivuoireita)
niin kyllä se pehmeeään varmaankin tottuu
yleensähän suositellaan että missä vedessä on on ollut (juuri se kova) niin silloin sen pitäisi olla kovassa vedessä mutta
minusta tuntuu että kalan voi totuttaa jotenkin siihen pehmeään veteen (jollei vaan tule sivuoireita)
niin kyllä se pehmeeään varmaankin tottuu

Platylta kovasti näyttää. Pehmeässä vedessä saattaa pärjätä - kuinka pehmeässä? Mutta platyseuraa se kuitenkin tarvitsee, yksin ei o kivaa.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Platyltä se minustakin näyttää ja maalaisjärjellä ajateltuna,jos sen pienenä laittaa pehmeeseen veteen niin eiköhän se siihen totu...
En ole varma.
Meillä on kolme tuollaista pikkuista ylläriä löytynyt akvasta.Pehmeässä vedessä ovat,mutta niiden vanhemmatkin on pehmeän veden asukkeja olleet pienestä pitäen.
Mein platyt on vaan musta pyrstösiä ja eväisiä yksilöitä.
Olikos tää pikkunen löytyessään pehmeässä vedessä? Sillo tottakai voit sen antaa olla siellä.
En ole varma.
Meillä on kolme tuollaista pikkuista ylläriä löytynyt akvasta.Pehmeässä vedessä ovat,mutta niiden vanhemmatkin on pehmeän veden asukkeja olleet pienestä pitäen.
Mein platyt on vaan musta pyrstösiä ja eväisiä yksilöitä.
Olikos tää pikkunen löytyessään pehmeässä vedessä? Sillo tottakai voit sen antaa olla siellä.

Joo, oli löytyessäänkin jo pehmeässä vedessä.pandamonninen kirjoitti: Olikos tää pikkunen löytyessään pehmeässä vedessä? Sillo tottakai voit sen antaa olla siellä.

Blogini
Blogini
Ei se nyt ihan noin yksinkertaista ole kalojen kanssa. Kyseessä on siis laji, joka yleensä ottaen vaatii hieman kovetettua vettä. Sitä ei saa pehmeän veden lajiksi löytämällä sellaisen pehmeästä vedestä, mutta saattaahan se siellä pehmeässä vedessä pärjätä. Se on tuurista kiinni... Yksin ei platya kuitenkaan kannata missään nimessä pitää, vaan platykavereita se tarvitsee. Platy ei ole niin parvisidonnainen kuin esim. monet tetrat, mutta ei niitäkään yksinään ole hyvä pitää.007 kirjoitti:Joo, oli löytyessäänkin jo pehmeässä vedessä.pandamonninen kirjoitti: Olikos tää pikkunen löytyessään pehmeässä vedessä? Sillo tottakai voit sen antaa olla siellä.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Viesti:
Aivan:). Itse pohtisin, mistä platy on peräisin? Keneltä tullut esim. kasvien mukana? Ja kyselisin hieman, onko jollainen henkilöllä, jolla akvakamaa sinulle platyja. Poikaset muistuttavat keski-iässä ilman silmälaseja esim. kirsikkasukarapuja ja satsin mukana voi tosiaan huonosti katsottuna tulla yksi platyska.kerttu kirjoitti:Ei se nyt ihan noin yksinkertaista ole kalojen kanssa. Kyseessä on siis laji, joka yleensä ottaen vaatii hieman kovetettua vettä. Sitä ei saa pehmeän veden lajiksi löytämällä sellaisen pehmeästä vedestä, mutta saattaahan se siellä pehmeässä vedessä pärjätä. Se on tuurista kiinni... Yksin ei platya kuitenkaan kannata missään nimessä pitää, vaan platykavereita se tarvitsee. Platy ei ole niin parvisidonnainen kuin esim. monet tetrat, mutta ei niitäkään yksinään ole hyvä pitää.007 kirjoitti:Joo, oli löytyessäänkin jo pehmeässä vedessä.pandamonninen kirjoitti: Olikos tää pikkunen löytyessään pehmeässä vedessä? Sillo tottakai voit sen antaa olla siellä.
Jos tosiaan tällä, keneltä olet fisun saanut vahingossa on pehemeässä vedessä fisu, niin hyvä tuuri. Toisaalta pikku poikanen on herkkä ja olisi ehkä menehtynyt jo, jos vesiarvot ihan väärät siihen nähden missä äiti eleskellyt ja syntynyt...
Eli pohtisin alkulähdettä ja menisin sylttytehtaalle.

Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Sain kyllä noin pari päivää sitten kaveriltani karvalehteä ja vähän jaavansammalta, olisikohan samalla tullut?..
Hänellä on kyllä platyja, mutta niiden alkuperästä (kovasta vai pehmeästä vedestä) minä eikä hän tiedä, mutta pehmeässä vedessä hän niitä on pitänyt jo lähes puol vuotta eikä ole sairauksia ollut eikä muita, olen kyllä yrittänyt häntä valistaa, että noi platyt on pääosin kovan veden laji yms. mutta eihän hän ymmärrä sanoo vaan, että kauppiaskin sanoi, että soveltuu hänen altaaseen ja tms
... Mutta luultavasti kaverini platyjen jälkeläinen tuokin sitten on.

Hänellä on kyllä platyja, mutta niiden alkuperästä (kovasta vai pehmeästä vedestä) minä eikä hän tiedä, mutta pehmeässä vedessä hän niitä on pitänyt jo lähes puol vuotta eikä ole sairauksia ollut eikä muita, olen kyllä yrittänyt häntä valistaa, että noi platyt on pääosin kovan veden laji yms. mutta eihän hän ymmärrä sanoo vaan, että kauppiaskin sanoi, että soveltuu hänen altaaseen ja tms
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Blogini
Blogini
-
- Elite Member
- Viesti:
Jos kauppias on asiantunteva, hän tietää, että ovat pehmeän veden kantaa ja ehkä Ruotsin tukusta tai viljelijältä. Jos lisii hyvin ja tauteja ei ole ollut kaverillasi, niin luotan pehmeän veden kantaan:).007 kirjoitti:Sain kyllä noin pari päivää sitten kaveriltani karvalehteä ja vähän jaavansammalta, olisikohan samalla tullut?..![]()
Hänellä on kyllä platyja, mutta niiden alkuperästä (kovasta vai pehmeästä vedestä) minä eikä hän tiedä, mutta pehmeässä vedessä hän niitä on pitänyt jo lähes puol vuotta eikä ole sairauksia ollut eikä muita, olen kyllä yrittänyt häntä valistaa, että noi platyt on pääosin kovan veden laji yms. mutta eihän hän ymmärrä sanoo vaan, että kauppiaskin sanoi, että soveltuu hänen altaaseen ja tms... Mutta luultavasti kaverini platyjen jälkeläinen tuokin sitten on.
Kysy kaveriltasi...luultavasti tullut kasvien mukana, jos vettä akvasta. Yleensä en laita kuin kasvit esim. ja vesi viemäriin kun kotiutan toisen akvan eliöitä. Mutta helposti sujahtavat mukana. Olisi melko loogista.
Yksin ovat arkoja eivätkä platyt viihdy. Pyydä kaveriltasi lisää platyja tai vie kala hänelle

Minulta oli pujahtanut yksi platy millialtaaseen ja noukin sen kavereiden seuraan:). Hohtomillit myin kaikki, mutta tarkkailen tovin tilannetta, että ei jokin jäänyt platyskojen kanssa altaaseen. Tarkoitus on pitää millikanta puhtaana:).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Soitin kaverilleni, tultiin siihen tulokseen, että pikkanen taitaa olla häneltä peräisin, hän myös sanoi ettei enää oikein edes tykkää platyistään ja vois antaa neFisutar10 kirjoitti:Jos kauppias on asiantunteva, hän tietää, että ovat pehmeän veden kantaa ja ehkä Ruotsin tukusta tai viljelijältä. Jos lisii hyvin ja tauteja ei ole ollut kaverillasi, niin luotan pehmeän veden kantaan:).007 kirjoitti:Sain kyllä noin pari päivää sitten kaveriltani karvalehteä ja vähän jaavansammalta, olisikohan samalla tullut?..![]()
Hänellä on kyllä platyja, mutta niiden alkuperästä (kovasta vai pehmeästä vedestä) minä eikä hän tiedä, mutta pehmeässä vedessä hän niitä on pitänyt jo lähes puol vuotta eikä ole sairauksia ollut eikä muita, olen kyllä yrittänyt häntä valistaa, että noi platyt on pääosin kovan veden laji yms. mutta eihän hän ymmärrä sanoo vaan, että kauppiaskin sanoi, että soveltuu hänen altaaseen ja tms... Mutta luultavasti kaverini platyjen jälkeläinen tuokin sitten on.
Kysy kaveriltasi...luultavasti tullut kasvien mukana, jos vettä akvasta. Yleensä en laita kuin kasvit esim. ja vesi viemäriin kun kotiutan toisen akvan eliöitä. Mutta helposti sujahtavat mukana. Olisi melko loogista.
Yksin ovat arkoja eivätkä platyt viihdy. Pyydä kaveriltasi lisää platyja tai vie kala hänelle. Se on laumakala:).
Minulta oli pujahtanut yksi platy millialtaaseen ja noukin sen kavereiden seuraan:). Hohtomillit myin kaikki, mutta tarkkailen tovin tilannetta, että ei jokin jäänyt platyskojen kanssa altaaseen. Tarkoitus on pitää millikanta puhtaana:).
(3 kpl) mulle jos huolin... sais pikkanen sitten ainakin kavereita.

Blogini
Blogini
-
- Elite Member
- Viesti:
Heh, kuvan perusteella platysi on tyttö, jos silmäni oikein näkevät:): Peräevä näyttää leveälle. Hyvä, että saat pikku jengin ja hyvä, jos tyttöjä on hiven enempi, ettei tule pahaa jahtausta:). Minulla oli tovin mustamolli yksin (metallinhohtoinen versio). Ostin 10 kaveria. Nyt metallihohtopoika jahtaa iloisesti takaa kavereita ja pari mustaamolliakin jo ilmestynyt altaaseen. Muut kalat pistelevät kalat poskeen helposti, mutta 2 survival:). Kohta varmaan lisää.007 kirjoitti:Soitin kaverilleni, tultiin siihen tulokseen, että pikkanen taitaa olla häneltä peräisin, hän myös sanoi ettei enää oikein edes tykkää platyistään ja vois antaa neFisutar10 kirjoitti:Jos kauppias on asiantunteva, hän tietää, että ovat pehmeän veden kantaa ja ehkä Ruotsin tukusta tai viljelijältä. Jos lisii hyvin ja tauteja ei ole ollut kaverillasi, niin luotan pehmeän veden kantaan:).007 kirjoitti:Sain kyllä noin pari päivää sitten kaveriltani karvalehteä ja vähän jaavansammalta, olisikohan samalla tullut?..![]()
Yksin ovat arkoja eivätkä platyt viihdy. Pyydä kaveriltasi lisää platyja tai vie kala hänelle. Se on laumakala:).
(3 kpl) mulle jos huolin... sais pikkanen sitten ainakin kavereita.
Platyskoille kunnon pöheikkö, että poikaset pääsevät turvaan muilta kaloilta. Pintakasvina jos on kilpukkaa, sekin hyvä tai jokin pöheikkökasvi:).
Joo jotain pintakasvia mulla pinnassa onkin, mutta nimeä en tiedä, se näkyy tossa samassa kuvassa pikku platyskän kanssa.Fisutar10 kirjoitti: Heh, kuvan perusteella platysi on tyttö, jos silmäni oikein näkevät:): Peräevä näyttää leveälle. Hyvä, että saat pikku jengin ja hyvä, jos tyttöjä on hiven enempi, ettei tule pahaa jahtausta:). Minulla oli tovin mustamolli yksin (metallinhohtoinen versio). Ostin 10 kaveria. Nyt metallihohtopoika jahtaa iloisesti takaa kavereita ja pari mustaamolliakin jo ilmestynyt altaaseen. Muut kalat pistelevät kalat poskeen helposti, mutta 2 survival:). Kohta varmaan lisää.
Platyskoille kunnon pöheikkö, että poikaset pääsevät turvaan muilta kaloilta. Pintakasvina jos on kilpukkaa, sekin hyvä tai jokin pöheikkökasvi:).
Muoks.
Googlasin äsken amerikankilpukan ja sitä se sitten taitaakin olla

Blogini
Blogini
-
- Elite Member
- Viesti:
Juu, näyttäs amerikankilpukalle:). Kun laittaa nestelannoitetta veteen, näkee kun juurtumahapset pörhistyvät ja juuret...kalanpojat tykkää:). Minulla jo liiankin suuri lautta, pohjalle ei mene hyvin valo - mutta pleksut saa varjoa007 kirjoitti:Joo jotain pintakasvia mulla pinnassa onkin, mutta nimeä en tiedä, se näkyy tossa samassa kuvassa pikku platyskän kanssa.Fisutar10 kirjoitti: Heh, kuvan perusteella platysi on tyttö, jos silmäni oikein näkevät:): Peräevä näyttää leveälle. Hyvä, että saat pikku jengin ja hyvä, jos tyttöjä on hiven enempi, ettei tule pahaa jahtausta:). Minulla oli tovin mustamolli yksin (metallinhohtoinen versio). Ostin 10 kaveria. Nyt metallihohtopoika jahtaa iloisesti takaa kavereita ja pari mustaamolliakin jo ilmestynyt altaaseen. Muut kalat pistelevät kalat poskeen helposti, mutta 2 survival:). Kohta varmaan lisää.
Muoks.
Googlasin äsken amerikankilpukan ja sitä se sitten taitaakin olla

Huomioi hammaskarpeissa se, että pikku populasta kun lisivät, alkaa akva olla täynnä sukulaisia kuten muinoin pieni kylä...hyvä hommata hieman uutta geeniä akvaan toisinaan.
-
- Junior Member
Hyvä että pikkunen saa kavereita. 
En minäkään uskonut kun mies kaverilta platyja toi,että kauan aikaa pehmeässä vedessä eläisi.Vaan täysin väärässä olin.Menivät tuplaamaan oman määränsä.
Enkä ihmettelis yhtään,jos vaikka vielä lisää tulis.Tosi terhakoita ja reippaita nää meidän pikku uimarit.Eka ilmestyi vappuaattona ja "kaksoset" pari viikkoa sitten.

En minäkään uskonut kun mies kaverilta platyja toi,että kauan aikaa pehmeässä vedessä eläisi.Vaan täysin väärässä olin.Menivät tuplaamaan oman määränsä.

Enkä ihmettelis yhtään,jos vaikka vielä lisää tulis.Tosi terhakoita ja reippaita nää meidän pikku uimarit.Eka ilmestyi vappuaattona ja "kaksoset" pari viikkoa sitten.
-
- Elite Member
- Viesti:
Heh, sitten varmaan hyvin porskuttelevat ja mieskin voi näemmä olla joskus oikeassapandamonninen kirjoitti:Hyvä että pikkunen saa kavereita.
En minäkään uskonut kun mies kaverilta platyja toi,että kauan aikaa pehmeässä vedessä eläisi.Vaan täysin väärässä olin.Menivät tuplaamaan oman määränsä.![]()
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Sitten, vaan kun uuden geenin-aika tulee taitaa olla aika hankala löytää täältä seinäjoelta pehmeään veteen tottuneita kaloja, ties vaikka joutuis hakemaan sulta sieltä helsingistä...Fisutar10 kirjoitti: Huomioi hammaskarpeissa se, että pikku populasta kun lisivät, alkaa akva olla täynnä sukulaisia kuten muinoin pieni kylä...hyvä hommata hieman uutta geeniä akvaan toisinaan.

Blogini
Blogini
-
- Elite Member
- Viesti:
Heh, tervetuloa:). Samalla lauma omppuja talkkareiksi:). Vaasassa on yksi kaveri, mutta harvemmin asiaa Sjoelle. Kantsii verkostoitua ja hommata kavereillekin. Nykyään uskomattomia VR:n tarjouksia HKi-XXX-Hki kun vahtaa..koko ajan koku uusi tarjous...VR nostanee profiiliaan:). Tre-Sjoki nyt, ei paha hinta:)007 kirjoitti:Sitten, vaan kun uuden geenin-aika tulee taitaa olla aika hankala löytää täältä seinäjoelta pehmeään veteen tottuneita kaloja, ties vaikka joutuis hakemaan sulta sieltä helsingistä...Fisutar10 kirjoitti: Huomioi hammaskarpeissa se, että pikku populasta kun lisivät, alkaa akva olla täynnä sukulaisia kuten muinoin pieni kylä...hyvä hommata hieman uutta geeniä akvaan toisinaan.
Heippa!
Jatkan tähän vanhaan ketjuun.
Täällä on nyt ensimmäistä kertaa platyja. Poikaset syntyivät pehmeään veteen ja toistaiseksi kaikki on mennyt hyvin. Myös vanhemmat olivat pehmeästä vedestä.
Kun kuitenkin tämä laji on kovemman veden kala, niin mitä mieltä olette jos hitaasti nostaisin vähän veden kovuutta? Voiko siitä olla jopa haittaa kun eivät ole tottuneet?
Jatkan tähän vanhaan ketjuun.
Täällä on nyt ensimmäistä kertaa platyja. Poikaset syntyivät pehmeään veteen ja toistaiseksi kaikki on mennyt hyvin. Myös vanhemmat olivat pehmeästä vedestä.
Kun kuitenkin tämä laji on kovemman veden kala, niin mitä mieltä olette jos hitaasti nostaisin vähän veden kovuutta? Voiko siitä olla jopa haittaa kun eivät ole tottuneet?
Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta epäilen, että ei siitä ole (kai) mitään haittaakaan, mutta totutus pitää tapahtua tooodella hitaasti ja varovaisesti.
Mutta en usko myöskään, että tuosta kovuuden nostosta ole hirveästi varmaan hyötyäkään loppujen lopuksi.
Tuo mun oma "mysteeri platy" kasvoi ihan hyvin isoksi asti, sekä sen vanhemmat ja myös yli 20 kpl sen nuoremmista sisaruksista voi nyt ihan hyvin tuossa mun pehmeässä vedessäni (ja sairauksista ja epämuodostumista ei ole ollut tietoakaan), ja taas on näkynyt veden tuntumassa n. 10 kpl pikku poikasia.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Mutta en usko myöskään, että tuosta kovuuden nostosta ole hirveästi varmaan hyötyäkään loppujen lopuksi.

Tuo mun oma "mysteeri platy" kasvoi ihan hyvin isoksi asti, sekä sen vanhemmat ja myös yli 20 kpl sen nuoremmista sisaruksista voi nyt ihan hyvin tuossa mun pehmeässä vedessäni (ja sairauksista ja epämuodostumista ei ole ollut tietoakaan), ja taas on näkynyt veden tuntumassa n. 10 kpl pikku poikasia.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Blogini
Blogini
Ihana kuulla, että platysi voivat hyvin ja poikasiakin ilmestynyt, hienoa
!
Mietin samaa, että JOS vähän kovetan, niin tekisin sen äärimmäisen hitaasti ehdottomasti. Kyselen vielä ympäriinsä asiasta, ettei siitä vain olisi haittaa kun ovat ainakin parin sukupolven pehmeää lajia.
Mutta just se tieto siitä, että tämä laji on tarkoitettu kovempaan veteen - sen takia tätä pohdiskelen.
Lisää mielipiteitä asiasta, arvostaisin
?

Mietin samaa, että JOS vähän kovetan, niin tekisin sen äärimmäisen hitaasti ehdottomasti. Kyselen vielä ympäriinsä asiasta, ettei siitä vain olisi haittaa kun ovat ainakin parin sukupolven pehmeää lajia.
Mutta just se tieto siitä, että tämä laji on tarkoitettu kovempaan veteen - sen takia tätä pohdiskelen.
Lisää mielipiteitä asiasta, arvostaisin