Rantamonni
Valvoja: Moderaattorit
Rantamonni
Mikähän näiden saatavuus on nykyisin?
500-litrainen seurala.
Myykää minulle rantamonni! Mieluusti kaksi.
Re: Rantamonni
Ymmärtääkseni kohtalaisen heikko. Yritin niitä metsästää jokin aika sitten kunnes löysin ns. käytettynä täältä foorumilta. Hieno kala!
1100l. Paholaistonkijoita, Timanttitonkijoita, Vihertonkijoita. 314 l. Neontonkijoita. 240l. Amerikankeuhkokala, Betta macrostoma, Käärmeenpäätaistelijoita, Ruskopiikkisilmiä. 120l. Valkosaumataistelijoita, Lakritsirihmakaloja, Rusokiilakylkiä.
Luonnosta pyydetty Hoplosternum littorale (8-10cm) löytyy Akvaarolinnan Ruotsin tukkulistalta 12.11.2012. Eiköhän sitä ole tilattavissa:
http://www.akvaariolinna.fi/index.php?p ... sta-ruotsi
http://www.akvaariolinna.fi/index.php?p ... sta-ruotsi
^ Jee, sieltä tosiaan saa! Nyt on kaksi tilauksessa. Pitäkää peukkua, että kävisi tuuri ja tulisi pariskunta.
500-litrainen seurala.
Ei sieltä saanutkaan. Tai siis sai joo, kalliilla kaksi kalaa, mutta ei rantamonneja. Pienen kuvavertailun jälkeen veikkauksena Megalechis picta, pistehaarniskamonni(?). Pöh pöh pöh.
500-litrainen seurala.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Hei soita Helsingin Akvaariokeskukseen, siellä oli viime viikolla mun ja Petrin silmään rantamonneja 2 kpl. Tulleet asiakkaalta.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Joo, katseltiin niitä siellä viime viikolla jo. En kuitenkaan ottanut, kun halusin odottaa tämän tilaukseni monneja... Pitää huomenna soitella.
500-litrainen seurala.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sanja, minkä liikkeen kautta tilasit nuo ns. rantamonnit?
Helsingin Akvaariokeskuksen. On kyllä ihan hauskan näköisiä kaloja nuo sieltä tulleet pistehaarniskatkin. Taidan pitää ne, jos vaan saadaan neuvoteltua hyvä diili liikkeen kanssa. Ihan niin paljoa en noista kyllä halua maksaa, mitä rantamonneista olisin maksanut... 

500-litrainen seurala.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: TAS
Neljä kappaletta löytyy, TAS -huutiksessa näitä oli parikin pussia myynnissä, nappasin sen toisen.
Vilkkaita, hauskoja ja ahneita kaloja, eivät härki ketään eivätkä kuitenkaan jää jalkoihin.
Vilkkaita, hauskoja ja ahneita kaloja, eivät härki ketään eivätkä kuitenkaan jää jalkoihin.
650 + 275 litraa vettä ja aika monta osaomistuskarvakorvaa
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
Suomessa huono, mutta Perun tukkulistoilla laji on tavallinen. "Calixto green" tai "Porthol green" = rantamonni. Maahantuonti esim. Tampereen Akvaariokalan kautta saattaisi olla mahdollista.Sanja kirjoitti:Mikähän näiden saatavuus on nykyisin?
Monninomistaja jo vuodesta -94.
Amatöörin kysymys. Mistä erottaa varmasti nuoren rantamonnin ja haarniskamonnin? Googlailin tässä vähän, ja olen nyt ihan sekaisin näistä hoplolajeista. Eikö näistä voi laskea jotain suomuja jostain ja olla varma?
500-litrainen seurala.
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
Jäljille pitäisi päästä pyrstön muodon perusteella. Aitopanssarimonnit (Callichthyinae) jakautuvat muodon perusteella kahteen erilaiseen ryhmään. Rantamonnien (Hoplosternum, 3 lajia) ja ritarimonnien (Dianema, 2 lajia) pyrstö on lovipäinen, haarniskamonnien (Megalechis, 2 lajia) ja pikkuhaarniskamonnien (Lepthoplosternum, n. 6 lajia) pyrstö on tasapäinen.Sanja kirjoitti:Mistä erottaa varmasti nuoren rantamonnin ja haarniskamonnin? Googlailin tässä vähän, ja olen nyt ihan sekaisin näistä hoplolajeista.
Monneilla ei ole suomuja. Esimerkiksi kylkien luulevyjen määrä voi olla apuna lajinmäärityksessä sukujen sisällä.Sanja kirjoitti:Eikö näistä voi laskea jotain suomuja jostain ja olla varma?
Monninomistaja jo vuodesta -94.
Kävin vielä uudemman kerran katsomassa niitä Akvaariokeskuksen mysteerimonneja, ja ne on ihan haarniskamonneja. Ovat vaan tavallista tummempaa muotoa. Eli ei, en saanut rantamonneja.
Te, joilla niitä on, yrittäkää saada ne kutemaan ja myykää minulle pari jälkeläistä!
Pistehaarniskat päätin pitää. Avasin heille uuden ketjun.

Pistehaarniskat päätin pitää. Avasin heille uuden ketjun.
500-litrainen seurala.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAS
No voi harmi!
Jännän värisiä ne kyllä on siellä Keskuksessa.

325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066