Miten erotan toisistaan platyn ja mollin?

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
heituliini
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Miten erotan toisistaan platyn ja mollin?

Viesti Kirjoittaja heituliini »

Elikkäs otsikon mukainen (tyhmä) kysymys; Miten erotan, ketkä tuossa sopassa ovat molleja ja ketkä platyja? Tiedän siinä olevan molempia ja miekkapyrstöjä siinä ei ole. Mutta miten saan ne erotettua toisistaan?

...Ja platyt ja mollithan eivät risteydy keskenään, vai?
On ne vaan niiiiiiiiin ihania :)
Jedda
Starting Member
Starting Member

Re: Miten erotan toisistaan platyn ja mollin?

Viesti Kirjoittaja Jedda »

Mollit ovat pääosin mustia tai ruskeankirjavia. Ne ovat myös ehkä hiukan hoikempia ja pidempiä kuin platyt. Platyt ovat useinmiten punasävyisiä.
Tietääkseni platyt ja mollit saattavat risteytyä... mutten ole siitä aivan varma.

Molli: http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... obJ4WZgdjw
Platy: http://www.brettb.com/images/RedPlaty1.jpg
Maailma on täynnä pieniä iloja, on vain taito nähdä ne.
heituliini
Senior Member
Senior Member

Platyt voivat olla myös esim. sinisävyisiä, vihertäviä, vaaleanpunertavia, vaaleankeltaisia, mustakylkisiä, jne. Molleissa voi olla myös oranssia, mustaa, jne. Mustat mollit erotan kyllä joukkiostani, samoin nuo leveäpyrstöiset ja dalmatialaiskuvioiset. Mutta ongelma tuleekin sitten noissa poikasissa, kun en tiedä, kumpia ne ovat. No mustan mollin poikaset tietty taas erottaa, mutta entäs vaaleanpunertava poikanen valkoisin pilkuin ja mustalla pyrstöllä? Tai vaaleankeltainen punasin ja mustin pystyraidoin? Tai sinertävä mustalla pyrstöllä ja oransseilla pilkuilla?

Mulle sanottiin joskus muistaakseni täällä AW:llä, ettei mollit ja platyt lisäänny keskenään... Ongelma lienee platyjen ja miekkapyrstöjen keskenäisessä risteytymisessä.
Juupajuu
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Juupajuu »

heituliini kirjoitti:Platyt voivat olla myös esim. sinisävyisiä, vihertäviä, vaaleanpunertavia, vaaleankeltaisia, mustakylkisiä, jne. Molleissa voi olla myös oranssia, mustaa, jne. Mustat mollit erotan kyllä joukkiostani, samoin nuo leveäpyrstöiset ja dalmatialaiskuvioiset. Mutta ongelma tuleekin sitten noissa poikasissa, kun en tiedä, kumpia ne ovat. No mustan mollin poikaset tietty taas erottaa, mutta entäs vaaleanpunertava poikanen valkoisin pilkuin ja mustalla pyrstöllä? Tai vaaleankeltainen punasin ja mustin pystyraidoin? Tai sinertävä mustalla pyrstöllä ja oransseilla pilkuilla?

Mulle sanottiin joskus muistaakseni täällä AW:llä, ettei mollit ja platyt lisäänny keskenään... Ongelma lienee platyjen ja miekkapyrstöjen keskenäisessä risteytymisessä.
Joo, ei pitäisi platyn ja mollin risteytyä. Minulla myös oli taannoin platy-akvaariossa muutama molli ja muistelisin että mollin poikaset oli jotenkin pitempiruumiisia mittasuhteiltaan. Olis kiva nähdä kuvia Heituliinin kaloista, kuulostavat mielenkiintoisen näköisiltä!
heituliini
Senior Member
Senior Member

Ei onnistu tuolla meidän rämäkameralla ottaa kuvia niistä, aivan liian hidas tekniikka... Ollaan tässä odoteltu isännän ammattivalokuvaajakaveria kylään, jospa sitä sitten. Sitten kun vielä oppisi pienentämään niitä tähän... Tuo värien kirjo on kyllä aivan uskomatonta, pinkit minun lemppareita :) Vielä kun niitä kunnolla vihertäviä jostain saisi!

Ja tämmöisiäkin olisi kiva saada :)

http://www.tropicalfishintl.com/images/ ... ePlaty.jpg

http://www.tropicalfishintl.com/images/ ... ePlaty.jpg

http://www.tradeindia.com/fp553139/Aqua ... -Fish.html

... Tuolla kun vapaasti saavat keskenään lisääntyä ja aktiivisimmat urokset ovat juuri noita vaaleanpunasävyisiä ja erilaisin pilkuin varusteltuja, niin tulee hienoja yhdistelmiä. Raidallinen platy vielä ainakin pitäisi saada :)
cassie_86
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja cassie_86 »

Tuohon ylälinkkeihin viitaten, minulla on ollut liikkeistä ostettuna suurinpiirtein samanlaisia värimuotoina olevia kaloja; pettymys, tosi herkkiä sairastumaan ja eivät millään saa poikasia aikaiseksi (ainakaan minulla).. Muut värimuodot kyllä lisääntyy, mutta näkyy ainakin minulla olevan mitä erikoisempi sen herkempi.. Mutta positiivisena bongasin altaastani tänään puhtaan keltaisen, melkein kullanvärisen naaraan, toivottavasti löytyisi enemmän saman värisiä poikasia :D
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Mun mielestä edelleenkin toi eka näyttää siltä kuin se olisi hypänny emäntänsä meikkilaukkuun... :roll:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Juupajuu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Juupajuu »

cassie_86 kirjoitti: mutta näkyy ainakin minulla olevan mitä erikoisempi sen herkempi..
Tämä muuten saattaa olla tosiasia laajemminkin. Ihan vaan äkkiä ajatellen.. erikoinen uusi värimuunnos on kai suuurehkolla todennäköisyydellä jalostettu
jossain kaukoidässä, jossa kenties kasvatusvesi on ollut jotain tosi kovaa ja jopa murtovettä?
cassie_86
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja cassie_86 »

Joo, jos en väärinkäsittänyt nuo linkitkin oli jostain Intian kasvattamon kaloja.. Kyllä taitaa olla "suolasillejä" suurin osa mitkä sieltä tulevat.. Olen jo lopettanut liian erikoisten värimuotojen oston kun eivät vaan kestä, voihan siinä olla sisäsiitostakin että joku tietty erikoisuus saadaan luotua markkinoille :?
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja kerttu »

cassie_86 kirjoitti:Tuohon ylälinkkeihin viitaten, minulla on ollut liikkeistä ostettuna suurinpiirtein samanlaisia värimuotoina olevia kaloja; pettymys, tosi herkkiä sairastumaan ja eivät millään saa poikasia aikaiseksi (ainakaan minulla).. Muut värimuodot kyllä lisääntyy, mutta näkyy ainakin minulla olevan mitä erikoisempi sen herkempi.. Mutta positiivisena bongasin altaastani tänään puhtaan keltaisen, melkein kullanvärisen naaraan, toivottavasti löytyisi enemmän saman värisiä poikasia :D
Minä olen kiinnostunut, jos tällaista keltaista oranssia punervaa kalaa löytyy, ja ilman mustaa väriä! Sellaisilla voisin omaa porukkaa tuolla altaassa täydentää enemmänkin, etenkin suoraan harrastajalta jos sais hankittua :D .
heituliini
Senior Member
Senior Member

Näin meitä on montaa eri makua edustamaan :)

Olen saanut nuo erikoisväriset platyt harrastajilta ja hyvin ovat lisääntyneet ja olleet kestäviä. Viimeisimmät kuolleet on olleet juuri noita oransseja/punaisia eläinkaupasta ostettuja...
cassie_86 kirjoitti:Tuohon ylälinkkeihin viitaten, minulla on ollut liikkeistä ostettuna suurinpiirtein samanlaisia värimuotoina olevia kaloja; pettymys, tosi herkkiä sairastumaan ja eivät millään saa poikasia aikaiseksi (ainakaan minulla).. Muut värimuodot kyllä lisääntyy, mutta näkyy ainakin minulla olevan mitä erikoisempi sen herkempi.. Mutta positiivisena bongasin altaastani tänään puhtaan keltaisen, melkein kullanvärisen naaraan, toivottavasti löytyisi enemmän saman värisiä poikasia :D
Mulla nuo kaksi kullanväristä tyttöä ovat lisääntyneet liiaksikin, onneksi toista hännystelee pinkki-musta poika ja toista sinikylkinen. Ei tule aivan kaikista poikasista keltaisia... :)
Lancelot
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lancelot »

multa löytyy erikoisemman värisiäkin platyja...eli jos kiinnostusta löytyy niin hyvinkäällä olis poikasia vaikka muille jakaa
kuvia löytää facebookista
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”