Onko itsetehdyssä taustassani myrkyllisiä aineita?

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
JaJu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 11:21, 28.06.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Nurmijärvi

Onko itsetehdyssä taustassani myrkyllisiä aineita?

Viesti Kirjoittaja JaJu »

Olen ottamassa akvaariota käyttöön, ja tein sinne itse taustan ja vähän pohjakoristeita. Näihin lueskelin ohjeita täältä ja vähän muualtakin. Taustasta tuli komea mutta alkoi vielä askarruttaa ettei siinä vain ole myrkkyjä? Käytin styroksia, akvaarioon sopivaa silikonia, kotilaastia (joku husfix), uulan maavärejä (rautaoksidin musta, ja puna-okra), ja lopuksi epoksihartsia (jeti500).

Aloin miettimään myrkyllisyyttä koska epoksihartsipurkin kyljessä oli varoitus että vahingollista vesieliöille. Mutta käsitän että kuivuttuaan se olisi silti vaaratonta?

Kiitos avusta
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Onko itsetehdyssä taustassani myrkyllisiä aineita?

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Kuivuttuaan tuon pitäisi olla ihan vaaraton joo. Kannattaa kuitenkin liottaa taustaa pari vk ennen käyttöönottoa. Laastit yleensä kovettavat vettä aluksi aika huolella
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Onko itsetehdyssä taustassani myrkyllisiä aineita?

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Epoksiin en osaa ottaa kantaa mutta tiedän tapauksen, jossa vähän jo iäkäs ilmeisesti suht vastaavalla toteutettu tausta on alkanut laskemaan laastista kalsiumia veteen nostaen GHn taivaisiin. Plekot vissiin olleet asialla... Eihän toi sinänsä vaarallista ole mutta ehkä GHta voisi tsekkailla aika ajoin etenkin jos akvassa asustaa noita jyrsijöitä. Jos on kovasti herkkiä asukkeja, ne voivat ottaa moisesta nokkiinsa ja joidenkin lajien lisääntyminen voi häiriintyä.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Onko itsetehdyssä taustassani myrkyllisiä aineita?

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

kyllä mä olen noilla samoilla aineksilla oman taustan tuohon 200x59x60 senttiseen altaaseeni tehnyt - epoksi tosiaan myrkyllistä märkänä, mutta ihan hyvällä menestyksellä on menty kun on kuivunut - partikset sitä imuuttaa kyllä ihan huolella ja innolla mutta kyllä mä nyt uskon ja toivon, että muovipinnoita pitää :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
009
Senior Member
Senior Member
Viestit: 541
Liittynyt: 19:27, 18.08.2009
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Satakunta

Re: Onko itsetehdyssä taustassani myrkyllisiä aineita?

Viesti Kirjoittaja 009 »

Kovettuneesta epoksista ei liukene mitään, mutta muutama asia pitää ottaa huomioon.
Pitää orjalliesti käyttää litkun valmistajan suosittelemaa muoviosa/kovetin suhdetta, eikä tyylillä: Laitetaas reippaammin kovetetta, että jymähtäisi nopeammin. Litkut pitää myös sekoittaa keskenään todella hyvin, muutama tikun pyöräytys ei piisaa mihinkään.

Kovettuessaan muoviosa ja kovetin muodostavat ns pareja, jotka tarttuvat toisiinsa. Jos liemet on huonosti sekoitettu tai toista sorttia on liikaa, niin kaikille ei löydykkään paria ja tällöin vaarassa että aineeseen jää kovettumattomia osasia.
JaJu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 11:21, 28.06.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Onko itsetehdyssä taustassani myrkyllisiä aineita?

Viesti Kirjoittaja JaJu »

Joo, ainakin tuo on kuivunut kauan, kaksi/kolme päivää mutta vaikuttaa nyt kuivalta. Suihkuttelen ne ja kuivattelen puhaltimella varmasti kuiviksi ennenkuin laitan akvaan ja veteen. Ja on ne sitten tuon akvaarion perustamisen ajan ilman kaloja siellä, eli kolme/neljä viikkoa. mittailen tietenkin veden kovuutta, meinasin juuri sellaisen plekonkin altaaseen laittaa, ainakin yhden.

En lukenut itse ennen tekemistä mistään, niin voisin kertoa seuraaville tekijöille, että minulla epoksihartsi tummensi lopputulosta aika paljon, ja tasoitti värisävyjen eroja. Itse "tuhlasin maalailu vaiheessa näköjään turhaan aikaa laastin sävyttelyyn, jotta saisin pintoihin vähän eloa eri väreillä. Kun laittoi epoksihartsin päälle niin kaikki tuli suunnilleen saman sävyiseksi. Ruskea ja tummanharmaa sentään erottuvat toisistaan.

Kiitos hyvistä vastauksista.
009
Senior Member
Senior Member
Viestit: 541
Liittynyt: 19:27, 18.08.2009
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Satakunta

Re: Onko itsetehdyssä taustassani myrkyllisiä aineita?

Viesti Kirjoittaja 009 »

Kyllä se tausta siitä vielä vaalenee, kunhan epoksi kovettuu lopullisesti.
Kovettumisprosessia voi nopeuttaa lämmöllä, eli sen voi saunottaa 60-70 ast lämmössä.
JaJu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 11:21, 28.06.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Onko itsetehdyssä taustassani myrkyllisiä aineita?

Viesti Kirjoittaja JaJu »

ahaa, no hyvä tietää. Kuinka kauan tuo sitten kestää että lopullisesti kovettuu?
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Onko itsetehdyssä taustassani myrkyllisiä aineita?

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

jepsistä, hyvin pitää sekottaa (sekotin porasekottimella) ja pitää huolta siitä, että on oikeat sekotussuhteet epoksihartsissa. Kuivumisaika oli muistaakseni about reilun vuorokauden ainakin, ennen sitä olin ihan k*****a sen kanssa ku tarttu joka paikkaan ne taustanpalaset. sain siihen tarttumaan sekä hesaria että muovipenkin :D Ja toisella epoksikerroksella jotain tapahtu sille aineelle vaikka sekotussuhde oli ihan sama, se alko kuumenee ja höyryymään, olis kuulemma lopulta syttyny palamaan, mut ehin laittaa kylmää vettä ja jakaa sen kahteen pienempään kippoon ... siinä olis menny sitten parveke vähintään ja palokunta olis tykänny ;)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
JaJu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 11:21, 28.06.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Onko itsetehdyssä taustassani myrkyllisiä aineita?

Viesti Kirjoittaja JaJu »

Jotain siinä meni sitten pieleen. Kastelin taustaa ja pohjalevyjä ja taas niissä on liimainen pinta, pienillä alueilla tosin vaan mutta silti. Ja ovat kuivuneet tuon jälkeen jo monta vuorokautta.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Onko itsetehdyssä taustassani myrkyllisiä aineita?

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

JaJu kirjoitti:Jotain siinä meni sitten pieleen. Kastelin taustaa ja pohjalevyjä ja taas niissä on liimainen pinta, pienillä alueilla tosin vaan mutta silti. Ja ovat kuivuneet tuon jälkeen jo monta vuorokautta.
Ömh ... ?? Mikähän siinä meni pieleen.. jos sekotussuhde on oikea, lämpötila on oikea ja itse aine on oikea ...? Nyt josko joku muu auttas, mä en osaa sanoa mitään ku mulla toimi hyvin 8O
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
JaJu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 11:21, 28.06.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Onko itsetehdyssä taustassani myrkyllisiä aineita?

Viesti Kirjoittaja JaJu »

varmaan se sekoitussuhde oli väärä. Sain taustan jo kuntoon, sekoitin uuden mömmön tällä kertaa tarkemmin ja kuivui parissa päivässä hyväksi. Tyhjään akvaan laitoin pohjat ja taustan muutamia päiviä sitten ja taustan kiinnitin akvaarioon sopivalla silikonilla. Toissapäivänä täytin akvaarion vedellä ja nyt se tausta lähti irti. Ihmettelen kun en saanut sitä käsin liikahtamaankaan ennen vedellä täyttöä.

Tietääkö/keksiikö kukaan miten taustan voi saada kiinni vaikka vedet on akvassa? Vaikealta tuntuu edes liikutella sitä. Ei ole kuitenkaan täysin pois paikaltaan, pitäisi vaan saada muutama sentti alaspäin ja jämähtämään siihen. Taidan joutua ottamaan vedet vielä pois, ärsyttää vaan, on menny niin kauan että päässyt edes tähän vaiheeseen ja vielä tulee takapakkia.

Jos ja kun nyt sitten kuitenkin joudun ottamaan vielä vedet pois niin millä se tausta olisi paras kiinnittää jotta pysyy varmasti? Olisi hyvä jos se aine kuivuisi nopeasti.

Kiitos jos joku osaa auttaa.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Onko itsetehdyssä taustassani myrkyllisiä aineita?

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

jeps, tuli myös tuo sekoitussuhteen vääryys tässä mieleen, kun tarkemmin mietin...

Mä oon laittanu ihan akvaariosilikoonilla eikä kyllä liiku mihkään tuo tausta, vedessä voipi käyttää mm. JBL Haru- liimaa myös veden alla, sillähän liimaillaan esim. koralleja. Se nyt ekana tuli mieleen.. ei tosin kovin helppoa saada jämähtää jos vesi siirtää sitä koko ajan, jotenkin ehkä itse ponttaisin sen tausta ja tunkisin sitä liimaa väliin ennenku lähtisin koko allasta tyhjentää..
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”