Valitan etukäteen jo uuden threadin perustamista lähinnä itseävarten, toivon että ehkä joku muukin haluaa pieneen "ei-parvellisia" kaloja.
Kypsytys kestää vielä muutaman päivän arvoista päätellen, mutta kalastoa miettiessäni olen pää pyörällä.
Katinkultamonnit ovat vieneet sydämeni, ne ovat ehdoton.
Kalastoksi olen pähkäillyt:
2x naaras keltakääpiöahven (pintakaloiksi)
2x punanoitamonni naaras tai uros
2x katinkultamonni naaras tai uros
Ajattelin, että vesistöarvo noilla kohtaa myös virtauksen kanssa. 2007 Varjon kirjan mukaan Katinkultamonnit ovat ennemminkin pariskuntakala, joten päädyin pienempään tasalukuun. Punanoitamonneista en osannut päättää tulisiko 2 vai 3.
Lämpötilaksi arvelin 24-25. Hienoa hiekkaa on jo pohjalla (tietenkin, kypsytys on loppusuoralla).
(sisä)Suodatin on 700l/h, olen jo säädellyt kypsytyksen aikana kun näyttää täysillä ollessaan olevan kova pintavirtaus.
Kiinnostus on siis pieni määrä per laji, jotta kalat olisivat "tunnistettavissa" ja lisääntymistä en toivo.
Luotan aqua-webin välillä piikikkääseen, mutta tietävään väestöön! Täältä olen suurimman osan avusta saanut tuota akvaarion hankkimista suunnitellessa ja projektin käynnistämisessä.
100 litraiseen ei-parvikaloja
Valvoja: Moderaattorit
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
Re: 100 litraiseen ei-parvikaloja
Keltakäppänä ei kyllä kvaalaa pintakalaksi, viihtyy yleensä pohjalla ja keskivedessä.
Pohja sulla on jo hyvin kansotettuna, pitäisi siis löytyä joku keski-pintavedessä viihtyvä yksilökala. Onko pinnalle mahdollista järjestää suvantokohta vaikka kantojen avulla? Silloin kiva vaihtoehto voisi olla vaikka hunajarihmakala.
Pohja sulla on jo hyvin kansotettuna, pitäisi siis löytyä joku keski-pintavedessä viihtyvä yksilökala. Onko pinnalle mahdollista järjestää suvantokohta vaikka kantojen avulla? Silloin kiva vaihtoehto voisi olla vaikka hunajarihmakala.
Jos hunajarihmakala pärjää suvainnon avulla, sellaisen mielellään otan! Ja kaikki on mahdollista, täytyy lähteä huomenna siis juurakkokaupoille.
Hunajarihmakaloissa pitää siis jättäytyä suosiolla yhteen jos on samaa sukupuolta, taitavat tapella liiaksi? Nyt pohdin vain, olisiko naaras vai uros parempi. Naaraista olen pikaisen googlauksen perusteella saanut aremman kuvan, vaikkei nämä seurallisilta kaloilta vaikutakaan.
Hunajarihmakaloissa pitää siis jättäytyä suosiolla yhteen jos on samaa sukupuolta, taitavat tapella liiaksi? Nyt pohdin vain, olisiko naaras vai uros parempi. Naaraista olen pikaisen googlauksen perusteella saanut aremman kuvan, vaikkei nämä seurallisilta kaloilta vaikutakaan.
Hunajarihmoille ei riitä alkuunkaan tuo 24-25 asteen lämpötila.
26-28 astetta on lähempänä rihmojen vaatimaa lämpötilasuositusta, noin alhaisissa lämmöissä rihmat taatusti voivat huonosti.
Noitamonnit ja katinkullat eivät pistä pahakseen 26-27 asteen lämpöjä, eli jos niitä rihmoja mielit niin nostahan asteet oikeisiin lukemiin.
Meillä ei aikanaan onnistunut kahden uroksen yhteiselo 100l, näitä kannattaa pitää joko pariskuntana tai haaremina.
Jos koiras on agressiivisempi tapaus, voisi useampi naaras tasoittaa kutukiihkoissa tapahtuvaa jahtailua.
Urosten ja naaraiden erottaminen kaupassa on kuin etsisit neulaa heinäkasasta.
Urokset osaavat erittäin taitavasti naamioitua naaraiksi varsinkin stressaavassa ympäristössä.
Kutuväreissään urokset erottaa oikeastaan vasta kunnolla. molemmat kun osaavat kylkensä mainiosti raidoittaa.
Me yritettiin aikanaan saada 1u+2n yhdistelmää, epätoivoisen naaras-uros metsästyksen jälkeen kasassa oli ensin 3u, kunnes lopulta tsiljoonan kalavaihdoksen jälkeen kasassa oli 2u+1n.
Nämä urokset elivät hetken samassa altaassa, olisivat kyllä pärjänneet mutta kalat eivät voineet hyvin. Kaksi koirasta noin pienessä tilassa oli liikaa ja stressaavaa molemmille.
Hunajarihmat olivat muutenkin todella arkoja kaloja pienessä altaassa, lymysivät aina pusikossa. Vasta kun saivat siirroon 200l altaaseen olivat jatkuvasti esillä ja upeissa väreissä.
Itse en hunajarihmaa suosittelisi, melko mitäänsanomaton kala, arka ja harmittavan huonokuntoisia yksilöitä on kauoat nykyään pullollaan.
26-28 astetta on lähempänä rihmojen vaatimaa lämpötilasuositusta, noin alhaisissa lämmöissä rihmat taatusti voivat huonosti.
Noitamonnit ja katinkullat eivät pistä pahakseen 26-27 asteen lämpöjä, eli jos niitä rihmoja mielit niin nostahan asteet oikeisiin lukemiin.

Meillä ei aikanaan onnistunut kahden uroksen yhteiselo 100l, näitä kannattaa pitää joko pariskuntana tai haaremina.
Jos koiras on agressiivisempi tapaus, voisi useampi naaras tasoittaa kutukiihkoissa tapahtuvaa jahtailua.
Urosten ja naaraiden erottaminen kaupassa on kuin etsisit neulaa heinäkasasta.
Urokset osaavat erittäin taitavasti naamioitua naaraiksi varsinkin stressaavassa ympäristössä.
Kutuväreissään urokset erottaa oikeastaan vasta kunnolla. molemmat kun osaavat kylkensä mainiosti raidoittaa.
Me yritettiin aikanaan saada 1u+2n yhdistelmää, epätoivoisen naaras-uros metsästyksen jälkeen kasassa oli ensin 3u, kunnes lopulta tsiljoonan kalavaihdoksen jälkeen kasassa oli 2u+1n.
Nämä urokset elivät hetken samassa altaassa, olisivat kyllä pärjänneet mutta kalat eivät voineet hyvin. Kaksi koirasta noin pienessä tilassa oli liikaa ja stressaavaa molemmille.
Hunajarihmat olivat muutenkin todella arkoja kaloja pienessä altaassa, lymysivät aina pusikossa. Vasta kun saivat siirroon 200l altaaseen olivat jatkuvasti esillä ja upeissa väreissä.
Itse en hunajarihmaa suosittelisi, melko mitäänsanomaton kala, arka ja harmittavan huonokuntoisia yksilöitä on kauoat nykyään pullollaan.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
Hunajarihmakalan lämpötilasuositukset alkaa 24 asteesta. Toki hieman lämpimämpi voisi olla parempi, mutta ei pakosti tarvitse. Olen nyt viikon verran tutustunut kummityttöni huniksiin ja minusta ne ovat varsin viehättäviä, uteliaita, jopa rohkeita, kauniita ja rauhallisia kaloja. Koiras on tosin näyttävämmän näköinen kuin naaras, joten jos ei lisääntymistä toivo niin yksi koiras tai kaksi naarasta olisi hyvä vaihtoehto. Naaraatkin ovat omassa vaatimattomassa asussaan kauniita, kuin sieviä peltohiiriä
Sukupuoletkin oli kaupassa ihan erotettavissa. Meillä ovat 100l altaassa ja vaikka piiloja ja kasveja on niin ovat jatkuvasti esillä ja liikkeessä. Voin vain suositella