Miten saada monnisten kutuvire takaisin?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
Miten saada monnisten kutuvire takaisin?
Ajattelin aloittaa tästä uuden ketjun koska tilanne on vähän poikkeuksellinen. Minulla oli kuuden black venezuela kuparimonnisen porukka joka kuti säännöllisesti ja poikastuottokin oli hyvää. Viime talvena kalat saivat uusien pandamonnisten mukana karanteerauksesta huolimatta erittäin ärhäkän bakteeritaudin joka tappoi yli 30 poikasta ja neljä alkuperäistä emokalaa. Sairaudessa kaloilta syöpyivät kaikki evät ja jopa silmän päällä oleva iho(?) kuoriutui pois. Taudin sain hoidettua Seran Bactopur Directillä. Kaloja jäi eloon 11 kpl.
Nyt ongelmana on se ettei sairaiden ja lääkityksen jälkeen kalat eivät ole edes yrittäneet kutea. Olen yrittänyt keinoja jotka ennen tepsivät kutuhalujen herättämiseen; runsaita vedenvaihtoja, veden viilentämistä, turveuutteen lisäystä veteen, surviaisruokintaa ja jopa siirsin albiinomonnisia kutemaan samaan altaaseen koska ennen se laukaisi myös kudun.
Mietinkin että tekikö lääkitys tai tauti kaloista hedelmättömiä vai mikä on vialla? Ulkoisesti kalat ovat parantuneet ja kuolemia ei ole ollut lääkityksen jälkeen. Ruokahalu monnisilla on hyvä ja käytös vilkasta ja normaalia. Keksisikö joku vielä jotain keinoja joita koittaa, että lempi alkaisi taas leiskumaan monnisten keskuudessa?
Nyt ongelmana on se ettei sairaiden ja lääkityksen jälkeen kalat eivät ole edes yrittäneet kutea. Olen yrittänyt keinoja jotka ennen tepsivät kutuhalujen herättämiseen; runsaita vedenvaihtoja, veden viilentämistä, turveuutteen lisäystä veteen, surviaisruokintaa ja jopa siirsin albiinomonnisia kutemaan samaan altaaseen koska ennen se laukaisi myös kudun.
Mietinkin että tekikö lääkitys tai tauti kaloista hedelmättömiä vai mikä on vialla? Ulkoisesti kalat ovat parantuneet ja kuolemia ei ole ollut lääkityksen jälkeen. Ruokahalu monnisilla on hyvä ja käytös vilkasta ja normaalia. Keksisikö joku vielä jotain keinoja joita koittaa, että lempi alkaisi taas leiskumaan monnisten keskuudessa?
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
Re: Miten saada monnisten kutuvire takaisin?
Ussi akvaario tai sisustuksen vaihto?
-
- Senior Member
Eikä kellään olisi edes arvauksia heittää? Mietin jo että laitan black venezuelat myyntiin jos eivät tosiaankaan saa enää jälkikasvua aikaiseksi. Ostin kalat kudetus tarkoitukseen minulle ja jos eivät todellakaan enää lisäänny, pitää kai uutta lajia miettiä monnisaltaaseen. Olen vaan kiintynyt kavereihin ja varsinkin kun taudin hoidon jälkeen 11 vielä selviytyi ja kurjasta kunnosta palasivat komeaksi itsekseen 

Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Ian Fullerin Breeding Corydoradinae Catfish -kirjassa sanotaan, että black venezuela -linja on hieman hankalampi kudettaa kuin alkuperäinen luonnonkanta ja Fullerin kutuporukalle tepsi kutuvireen laukaisemiseksi se, että hän laittoi black venezuelat viideksi-kuudeksi viikoksi toisen lajin kanssa samaan altaaseen, poisti ne sitten, teki 70% vedenvaihdon ja parin vuorokauden kuluessa porukka kuti. Schultzein kututankin vesiarvot olivat: pH 7,4, GH 12, KH 3, lämpötila 70'F (21,1'C) ja kudun todetaan tapahtuneen 2 päivää vedenvaihdon jälkeen, vedenvaihdossa akvan lämpötila laski 4,5'C asteella.
-
- Senior Member
Voisin siis kokeilla vielä suurempaa lämpötilan laskua altaassa, nyt kesän takia lämmöt ovat olleet 24-25`C:n tuntumassa, mikä ei kyllä viime elokuussa kutuporukkaa häirinnyt, kutivat kolmeen otteeseen.Vedenvaihdoissa olen lisännyt reilusti kylmempää vettä joukkoon. Poikasia selviytyi noista viime syksyn kuduista aikuiseksi n. 60kpl, sitten 30 kappaletta kuoli bakteeritautiin juuri luovutuskoon kynnyksellä
Tietenkin siinä mielessä se oli hyvä etten kerennyt poikasia myymään, muuten voisi olla ettei minulla olisi enää yhtään bv-monnista elossa itselläni. Ajattelin myös pehmentää vettä vielä lisää vaikkakin on jo suht. pehmeää nykyäänkin. Tietenkin porukan kutuinnon voisi myös laukaista jos jostain löytyisi jokunen aikuinen bv, porukan jatkoksi, meinaavat vaan olla täällä kiven alla..
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Englannissa oli tehty tutkimus, jossa kuudesta lammesta kahdessa oli pelkkiä kultakaloja, kahdessa ruutanoita ja kahdessa molempia lajeja. Molemmat lajit tulivat nuorempina ja pienempinä kutukypsiksi toisen lajin läsnäollessa. Mätimunien määrä oli yhdessä elävillä lajeilla noin kaksinkertainen samanpainoisiin erikseen eläviin verrattuna. Tällainen lajien välinen kilpailutilanne saattaa siis päteä monnisiinkin, mihin Fullerin kokemuskin viittaa.cassie_86 kirjoitti: Fullerin kutuporukalle tepsi kutuvireen laukaisemiseksi se, että hän laittoi black venezuelat viideksi-kuudeksi viikoksi toisen lajin kanssa samaan altaaseen, poisti ne sitten,
Kultakalat
-
- Senior Member
Meillä on nyt mustaselkämonnisilla kutuinto kadoksissa.
Ovat 54 litraisessa kudetusaltaassa, pohjalla ei ole hiekkaa, kasvina yksi ruskomelalehti parilla kivellä pohjaan "kiinnitettynä".
Suodattimena hydor crystal.
Ovat nyt olleet altaassa kolmatta päivää, joka päivä olen vaihtanut vettä n. puolet ja iltaisin saavat surviaisia.
Lämpötilaa olen laskenut n. 23c.n, valaistusta en ole pitänyt päällä.
Kahdeksasta monnisesta ainakin 2-4 huristavat monestikkin päivässä akvaarion takalasia ylös ja alas, jonka hartaasti toivon olevan merkki jostain muusta kuin halusta etsiä ulospääsyä altaasta.
Aikaisemmin samoilla konsteilla kutu alkoi ihan parin päivän päästä siirrosta aamuvarhaisella, voisikkohan jo ikä painaa, vai mikähän on?
Milloin kannattaa luovuttaa, jos mitään ei näillä konsteilla ala tapahtua ja päästää nämä isoon altaaseen takaisin?
Vesiarvoja en nyt ole päässyt mittailemaan kun prodac laborat setistä on aineet ajan oloon loppuneet.
Ovat 54 litraisessa kudetusaltaassa, pohjalla ei ole hiekkaa, kasvina yksi ruskomelalehti parilla kivellä pohjaan "kiinnitettynä".
Suodattimena hydor crystal.
Ovat nyt olleet altaassa kolmatta päivää, joka päivä olen vaihtanut vettä n. puolet ja iltaisin saavat surviaisia.
Lämpötilaa olen laskenut n. 23c.n, valaistusta en ole pitänyt päällä.
Kahdeksasta monnisesta ainakin 2-4 huristavat monestikkin päivässä akvaarion takalasia ylös ja alas, jonka hartaasti toivon olevan merkki jostain muusta kuin halusta etsiä ulospääsyä altaasta.
Aikaisemmin samoilla konsteilla kutu alkoi ihan parin päivän päästä siirrosta aamuvarhaisella, voisikkohan jo ikä painaa, vai mikähän on?
Milloin kannattaa luovuttaa, jos mitään ei näillä konsteilla ala tapahtua ja päästää nämä isoon altaaseen takaisin?
Vesiarvoja en nyt ole päässyt mittailemaan kun prodac laborat setistä on aineet ajan oloon loppuneet.
-
- Senior Member
Olen nyt päättänyt seuraavaa.. Tänään saan altaasta kasvit jotka ovat olleet myynnissä pois tieltä jonka jälkeen aloitan tihennetyillä vedenvaihdoilla ja lämpötilanlaskuilla, lisäksi tietenkin hyvä ruokinta, siten kokeilemaan jos kutuvire vielä löytyisi
Nyt luvattiin sopivasti vielä matalapainetta keskiviikosta alkaen, joka kyllä muilla monnisilla lisää kutuhaluja, ainakin meillä. Nyt sormet ja varpaat ristiin että kutuinto vielä löytyisi