Levä tuntuu kasvavan kovasti. 4000 litran koikarppialtaassa uiskentelee kolme varmaan vuoden vanhaa pientä karppia, Hozelockin suodatin pyörittää pari tuhatta litraa vettä tunnissa, Uv suodatus on (sen hankinta tuntui viime kesänä auttavan leväongelmaan).
Muutama viikko veden vaihdon ja pesun jälkeen allas täynnä vihreää pitkää levää. Vesi suht kirkasta kuitenkin.
Mitäköhän avuksi ?
Kiitos kovasti kaikista vinkeistä.
Pepe
Levää altaassa, mikä avuksi
Valvoja: Moderaattorit
-
Doctorimmune
- Starting Member

- Sukupuoli: Mies
-
Kiksu
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Re: Levää altaassa, mikä avuksi
Ei minulla ole oikein vinkkejä tuon levän pois saamiseksi näin ulkomuistista. Tuollainen viherlevä kertoo yleensä, että altaassa on asiat muuten aika mallillaan ja voi olla, että mekaaninen poisto on paras vaihtoehto. Voisiko kovuusarvoilla olla vaikutusta? Valaistuksella varmastikin on, mutta sitä on ulkoaltaassa hankalampi säädellä ilman varjostavia rakennelmia.
Nykyinen suodatus riittää varmastikin muutamalle pienelle kalalle, mutta kalojen kasvaessa suodatustehoa pitäisi lisätä (riippuen myös miten paljon suodatuspinta-alaa on käytössä). Veden kiertoa itse altaassa vaikkapa suodattimen ohikin kannattaisi jossain vaiheessa myös lisätä. Itselläni kiertää 600 litran altaassa 3200 litraa vettä tunnissa, josta suurin osa on ohjattu kierrättämään vettä kulkematta varsinaisen suodattimen kautta, pumppujen omien pienten vaahtomuovien läpi kylläkin. Veden kierron lisääminen tuskin kuitenkaan helpottaa leväongelmaa, nuohan viihtyvät esim. rantakiviin kiinnittyneinä ja sellaisissa paikoissa aallokon aiheuttama veden virtaus on voimakasta.
Nykyinen suodatus riittää varmastikin muutamalle pienelle kalalle, mutta kalojen kasvaessa suodatustehoa pitäisi lisätä (riippuen myös miten paljon suodatuspinta-alaa on käytössä). Veden kiertoa itse altaassa vaikkapa suodattimen ohikin kannattaisi jossain vaiheessa myös lisätä. Itselläni kiertää 600 litran altaassa 3200 litraa vettä tunnissa, josta suurin osa on ohjattu kierrättämään vettä kulkematta varsinaisen suodattimen kautta, pumppujen omien pienten vaahtomuovien läpi kylläkin. Veden kierron lisääminen tuskin kuitenkaan helpottaa leväongelmaa, nuohan viihtyvät esim. rantakiviin kiinnittyneinä ja sellaisissa paikoissa aallokon aiheuttama veden virtaus on voimakasta.
Kultakalat
Re: Levää altaassa, mikä avuksi
Kyseessä on rihmalevä. Siihen on ainakin muutama hyvä aine tarjolla.
http://www.koicarp.net/water_treatment/ ... nswer.html
Tuota kyseistä ainetta olen kokeillut ja on todella hyvää.
Ainoa huonopuoli on se että vesi menee valkoiseksi muutamaksi päiväksi (2-4).
http://www.koicarp.net/water_treatment/ ... nswer.html
Tuota kyseistä ainetta olen kokeillut ja on todella hyvää.
Ainoa huonopuoli on se että vesi menee valkoiseksi muutamaksi päiväksi (2-4).