Easycarbon käyttö
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Easycarbon käyttö
Kysyisin nyt mielipiteitä Easycarbon käytöstä.
Annetaanko kuureittain vai annos päivitttäin ?
Annetaanko kuureittain vai annos päivitttäin ?
-
- Junior Member
Re: Easycarbon käyttö
Luettu on, mutta kun ihmisillä tuntuu olevan eri mielipiteitä aineen käytöstäTeemu Salonen kirjoitti:Mitä jos lukisit käyttöohjeet...
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
- Advanced Member
tee haku tästä, täällä on ennenkin keskusteltu kovasti siitä myrkystä.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Minä voin omasta puolestani suositella lämpimästi. Lopetin altaassani olleen kiljuhiilarivirityksen ja siirryin tuohon easy-carboon. Kasvit voivat paljon paremmin ainakin tällä hetkellä. Ilmeisesti annostus on tärkeää, älä laita liikaa, aloita varovasti. Ja annostele aina heti aamusta.
Käyttöohjeiden mukaan kun käyttää, niin ei pitäisi olla mitään ongelmia tiedossa.
-
- Member
Ei kannata aluksi laittaa yhtä paljon kuin käyttöohjeen annosteluohjeessa sanotaan.
Jos aloittaa ihan pienillä määrillä kasvit tottuu..itse kun aloin heti käyttää ohjeen annosmäärällä, herkimmät kasvit kirjaimellisesti suli pois parissa päivässä.
Ja en laittanut yliannostusta vaan ohjeen määrän.
Siis hyvä aine jos tosi varovasti aloittaa sen annostelun.
Jos aloittaa ihan pienillä määrillä kasvit tottuu..itse kun aloin heti käyttää ohjeen annosmäärällä, herkimmät kasvit kirjaimellisesti suli pois parissa päivässä.
Ja en laittanut yliannostusta vaan ohjeen määrän.
Siis hyvä aine jos tosi varovasti aloittaa sen annostelun.
Kalaa kalaa: lemmikkeinä suomenhevonen, kaksi kissaa, koirasusi, havannankoira, akvaariot 850 l punapiraijoilla, 350 litran sekakalasto mm puikkokaloja , pikkupytty kalanpoikasilla ja 200 l tetroja.
-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: HAS
Jeep jeep, samaa mieltä. Hyvä aine, mutta ehdottomasti ei yliannostusta (kalojen takia lähinnä) ja varovasti kannattaa aloittaa. Samoin jos joskus tulee taukoa, niin varovainen uudelleenaloitus. Annostuksen lopulliseen määrään vaikuttaa se, minkälaisia kasveja sulla on altaassa (hidaskasvuisille vähemmän), minkälainen valaistus (kirkas, uusi lamppu=enemmän, heikkotehoinen=vähemmän) ja kuinka paljon kasveja. Kasvien kasvuun vaikuttaa tietysti moni seikka, eniten muu lannoitus.
Easy carbon annostelussa en pitäisi taukoja, muussa lannoituksessa niitä kannattaa pitää. Tämä liittyi jotenkin kasvilannotteiden kelaatteihin, jotka ruokkivat myös bakteereja. Parin-kolmen viikon tauko lannoituksessa silloin tällöin vähentää bakteerien määrää, joten lannoitus ruokkii taas paremmin kasveja bakujen sijaan. Myös osa kasveista tuntuu tykkäävään vaihtelusta, itsellä ruusumiekka kukkii ilmeisesti juuri tauon jälkeen aloitetun lannoituksen innoittamana.
En anna täyttä määrää easy carboa, koska pelkään yliannostusta, vaan tuon n.1ml per 50l vaikka on paljon kasveja ja monimetallit.
Easy carbon annostelussa en pitäisi taukoja, muussa lannoituksessa niitä kannattaa pitää. Tämä liittyi jotenkin kasvilannotteiden kelaatteihin, jotka ruokkivat myös bakteereja. Parin-kolmen viikon tauko lannoituksessa silloin tällöin vähentää bakteerien määrää, joten lannoitus ruokkii taas paremmin kasveja bakujen sijaan. Myös osa kasveista tuntuu tykkäävään vaihtelusta, itsellä ruusumiekka kukkii ilmeisesti juuri tauon jälkeen aloitetun lannoituksen innoittamana.
En anna täyttä määrää easy carboa, koska pelkään yliannostusta, vaan tuon n.1ml per 50l vaikka on paljon kasveja ja monimetallit.
-
- Advanced Member
Toi ^ kelaattihomma koski rautaa, ei muita ravinteita. Raudan kanssa tosiaan kandee pitää muutaman viikon tauko veikka kerran vuodessa. En tiedä josko ton tauon voisi skipata vaihtamalla kelaattiraudan glukonaattiin tai toisinpäin??
Itse käytän ECa päivittäin neljään akvaan, valaistuksesta riippuen ohjeen mukainen tai tuplana, mutta tosiaan hitaasti nostettuna ja sama jos ollut yli viikon tauko.
Seachemin vastaava on ihan järrrjettömän myyty tuote maailmalla, jos sen käyttö olisi niin vaarallista kun täälläkin aina välillä vihjaillaan tai väitetään, sen myyminen olisi lopetettu kauan sitten plus että kyllä foorumeilta löytyisi pilvin pimein "tapoin kalani nestehiilellä"-tarinoita, mutta oikeesti ja suhteellisesti, vaikka nestehiiltä käytetään taatusti sen helppouden takia enemmän kuin kiljua tai hiilaria, useammin saa lukea "tapoin kalani hiilarilla"-juttuja. Silti kehoitan varovaisuuteen ja pieniin annostuksiin hitaasti nostaen kun aloittaa nestehiilen käytön, se voi etenkin alussa aiheuttaa odottamattoman ja yllättävän hapenpuutteen akvaan. Itse olen saanut sillä tasan kaksi kertaa ongelmia ja molempiin oli syynä se, että annostelin sen akvaan liian myöhään. Ekalla kerralla vasta iltasella ja toisella kerralla iltapäivällä kun en vedenvaihtojen kanssa touhutessa tajunnut miten paljon kello jo oli.
Itse käytän ECa päivittäin neljään akvaan, valaistuksesta riippuen ohjeen mukainen tai tuplana, mutta tosiaan hitaasti nostettuna ja sama jos ollut yli viikon tauko.
Seachemin vastaava on ihan järrrjettömän myyty tuote maailmalla, jos sen käyttö olisi niin vaarallista kun täälläkin aina välillä vihjaillaan tai väitetään, sen myyminen olisi lopetettu kauan sitten plus että kyllä foorumeilta löytyisi pilvin pimein "tapoin kalani nestehiilellä"-tarinoita, mutta oikeesti ja suhteellisesti, vaikka nestehiiltä käytetään taatusti sen helppouden takia enemmän kuin kiljua tai hiilaria, useammin saa lukea "tapoin kalani hiilarilla"-juttuja. Silti kehoitan varovaisuuteen ja pieniin annostuksiin hitaasti nostaen kun aloittaa nestehiilen käytön, se voi etenkin alussa aiheuttaa odottamattoman ja yllättävän hapenpuutteen akvaan. Itse olen saanut sillä tasan kaksi kertaa ongelmia ja molempiin oli syynä se, että annostelin sen akvaan liian myöhään. Ekalla kerralla vasta iltasella ja toisella kerralla iltapäivällä kun en vedenvaihtojen kanssa touhutessa tajunnut miten paljon kello jo oli.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
-
- Junior Member
hannujakerttu kirjoitti:Minä voin omasta puolestani suositella lämpimästi. Lopetin altaassani olleen kiljuhiilarivirityksen ja siirryin tuohon easy-carboon. Kasvit voivat paljon paremmin ainakin tällä hetkellä. Ilmeisesti annostus on tärkeää, älä laita liikaa, aloita varovasti. Ja annostele aina heti aamusta.
Juu aamusta oon laittan ja oon huomioinu hiekan ja juurakoiden syrjäyttämän vesimäärän annostelussa.
OLEN TOSI TYYTYVÄINEN AINEESEEN, ei mulla ole ollu kala kuolemia (ristii kätensä) ollenkaan ja tupsuleväkin katos saman tien

Kalasto:
- 4 Saumakirjoahvenia
- 26 Tiikeribarbii
- 3 Leväbarbia
- 6 Verkkonuoliaista
- 8 helmimonnista, siirretään 180 litraseen.
- 1 Appelsiinipleko
- 1 Partamonni
Allas 440, litraa.
Mitat, 160*55*50cm.
- Liitteet
-
- 22.08.-12
- Aqua-web.JPG (83.29 KiB) Katsottu 1985 kertaa
Viimeksi muokannut lehtikalat72, 21:39, 22.08.2012. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Junior Member
Niin ja allas on 440 Llehtikalat72 kirjoitti:hannujakerttu kirjoitti:Minä voin omasta puolestani suositella lämpimästi. Lopetin altaassani olleen kiljuhiilarivirityksen ja siirryin tuohon easy-carboon. Kasvit voivat paljon paremmin ainakin tällä hetkellä. Ilmeisesti annostus on tärkeää, älä laita liikaa, aloita varovasti. Ja annostele aina heti aamusta.
Juu aamusta oon laittan ja oon huomioinu hiekan ja juurakoiden syrjäyttämän vesimäärän annostelussa.
OLEN TOSI TYYTYVÄINEN AINEESEEN, ei mulla ole ollu kala kuolemia (ristii kätensä) ollenkaan ja tupsuleväkin katos saman tien

Kalasto:
- 26 Tiikeribarbii
- 3 Leväbarbia
- 6 Verkkonuoliaista
- 8 helmimonnista, siirretään 180 litraseen.
- 1 Appelsiinipleko
- 1 Partamonni
- Liitteet
-
- 22.08.-12
- Aqua-web.JPG (83.29 KiB) Katsottu 1987 kertaa
-
- Junior Member
Herranjestas! Minä sain tuolla aineella jopa yhden kasvin kukkimaan. En jaksa uskoa tätä!! Rusoverkkolehti kukkii ja olen myyty. Minä tapan aina kaikki kasvit... ja nyt joku kukkii... en ikinä luovu tuosta easy carbosta. Ja sisson avuilla ja neuvoilla uskalsin laittaa hieman muitakin nestemäisiä lannoitteita ja allas voi hyvin. Pohjaan en ole vielä uskaltautunut laittaan mitään... sen jälkeen kun jouduin hiekan pesemään uudelleen.
-
- Junior Member
Ostin apteekista 10mm ruiskun jolla annostelen aineen aina aamuisin 
HYVIN TOIMII !
(siis en laita täyttä ruuttaa, vaan altaan vesitilavuuden mukaan. Huomioiden hiekan ja kantojen syrjäyttämän vesitilavuuden)

HYVIN TOIMII !
(siis en laita täyttä ruuttaa, vaan altaan vesitilavuuden mukaan. Huomioiden hiekan ja kantojen syrjäyttämän vesitilavuuden)
-
- Member
No minä olen käyttänyt ainetta ilmiselvästi liikaa ja kaatanut sen mittakorkista raakana altaaseen.
Siksi varmaan kasvit siitä kärsi.
Kokeilen nyt sitten vedellä laimennettuna ja hieman maltillisemmin aloittaen.
Katsotaan mitä jatkossa tapahtuu.
Lannoitan eri aineilla eri altaita niin voin vertailla.
Siksi varmaan kasvit siitä kärsi.
Kokeilen nyt sitten vedellä laimennettuna ja hieman maltillisemmin aloittaen.
Katsotaan mitä jatkossa tapahtuu.
Lannoitan eri aineilla eri altaita niin voin vertailla.
Kalaa kalaa: lemmikkeinä suomenhevonen, kaksi kissaa, koirasusi, havannankoira, akvaariot 850 l punapiraijoilla, 350 litran sekakalasto mm puikkokaloja , pikkupytty kalanpoikasilla ja 200 l tetroja.
Aloitin annostuksen varmaan liian rajusti kun vallisneria otti nokkiinsa. 160-litrainen allas (ei kovin paljoa kasveja), johon olen laittanut päivittäin n. 2ml EC:tä. Miekkakasvit tykkäävät ja voivat oikein hyvin, vallu alkoi voimaan huonosti ja jouduin sen vallan poistamaan.
Nyt vahingosta viisaampana osaan jatkossa aloittaa EC:n käytön hieman loivemmin.
Nyt vahingosta viisaampana osaan jatkossa aloittaa EC:n käytön hieman loivemmin.
Seeprakirjoahventen ja parin partamonnin 160-litrainen vesivaltakunta. 54 litrainen vara/poikasallas/vailla vakituista asukasta. Akvaariovahtina chihuahua.