Nanon perustus
Valvoja: Moderaattorit
Nanon perustus
Elikkä siis olen päättänyt että myyn satalitraisen ja perustan nanon
Litramäärä pyörisi siinä 30l paikkeilla. Akvavaihtoehtoina on Dennerlen nano cube 30l, Fluval edge ja tetran 30l nano. Minkälaisia kokemuksia teillä on kyseisistä akvoista? Mietin myös että kun saa ensimmäisen nanon potkaistua kunnolla käyntiin ja tasapainoon niin voisi hankkia myös toisen. Mitkä kasvit ovat teidän mielestänne nanoon sopivia?(Eivät kasva kovin pitkiksi jne.) Olen katsellut neulaheinää ja se vaikutti ihanalta
myös jotain sammalta, ja ehkä taustalle pitempää kasvia. Mitkä kasvit levittäytyvät kuin "matoksi" pohjalla jos pari tainta istuttaa? Nanon eliöstöksi sukarapuja. Aikaisempaa kokemusta ei rapusista ole. Mitä lajia suosittelette ensimmäiseksi lajiksi? Kirsikkasukis? Leväsukis? Eikös tuohon litramäärään mene parvi hehkurasboroita tai sinineoneita?
Itse pidän enemmän rasboroista, kuinka iso parvi niitä menee tuohon jos rapusia tulisi sen muutaman kymmentä? Hiilidioksidijärjestelmä on aika avoin vielä. Millaisia systeemejä teillä on nanoissa?
Olen katsellut tätä http://www.zooplus.fi/shop/akvaario/lai ... rle/204435 Onko teillä tämmöisestä kokemuksia? 
100l pönttö ja 2 rakasta jämptiä
-
vallumaarit
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Re: Nanon perustus
Moi
Samanlaisella flipperillä minäkin laitan hiilaria ihan omasta pikkupullosta, riittää hyvin nanoon. Leväsukarapuja en laittaisi, kasvavat valtaviksi, eikä ole sitä iloa, että voisi odottaa/katsoa jälkikasvua, koska eivät lisäänny makeassa vedessä. Kirsikkarapu on varma valinta aloittelijalle, tulisuka on omasta mielestäni kauniimpi, mutta saattaa olla hiukan vaativampi. Varsinkin akvan kypsytys pitää tehdä todella huolella, sukaravut ovat herkkiä.
Kasvit oman maun mukaan, itselläni on sammalina jaavaa, spikya, stringyä ja fissidensiä.
Kaloissa pitäisin ehdotonta rajaa rasboroissa noin pienen akvan ollessa kyseessä, en laittaisi sinineonia noin pieneen. Hehkurasbora on kaunis nanokala.
Samanlaisella flipperillä minäkin laitan hiilaria ihan omasta pikkupullosta, riittää hyvin nanoon. Leväsukarapuja en laittaisi, kasvavat valtaviksi, eikä ole sitä iloa, että voisi odottaa/katsoa jälkikasvua, koska eivät lisäänny makeassa vedessä. Kirsikkarapu on varma valinta aloittelijalle, tulisuka on omasta mielestäni kauniimpi, mutta saattaa olla hiukan vaativampi. Varsinkin akvan kypsytys pitää tehdä todella huolella, sukaravut ovat herkkiä.
Kasvit oman maun mukaan, itselläni on sammalina jaavaa, spikya, stringyä ja fissidensiä.
Kaloissa pitäisin ehdotonta rajaa rasboroissa noin pienen akvan ollessa kyseessä, en laittaisi sinineonia noin pieneen. Hehkurasbora on kaunis nanokala.
Kiitos vastauksesta 
Kuinkahan monta hehkurasboraa menisi tuohon altaaseen? Jos rapusia olisi sen 15-20.
Kuinkahan monta hehkurasboraa menisi tuohon altaaseen? Jos rapusia olisi sen 15-20.
100l pönttö ja 2 rakasta jämptiä
-
vallumaarit
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS
-
Hedelmiina
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
eikös kala-akvaarion minimikoko ole eläinsuojelulain mukaan se vähintään 40 litraa (ja pienemmässä saa pitää pieniä poikasia vaan väliaikasesti...? vai oonko mä ihan hakoteillä?
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
-
kala-Jalmari
- Member

- Sukupuoli: Mies
Eikös tuo laki muuttunut lähiaikoina?Hedelmiina kirjoitti:eikös kala-akvaarion minimikoko ole eläinsuojelulain mukaan se vähintään 40 litraa (ja pienemmässä saa pitää pieniä poikasia vaan väliaikasesti...? vai oonko mä ihan hakoteillä?
useita pieniä altaita ,317l , 3 kissaa ja 1 berninpaimenkoira vanhus :)
Tuo on suositus, mutta kyllähän se tosiasiassa on niin, että esimerkiksi 30-litraiseen menee aivan hyvin esimerkiksi noita pieniä rasboroita, nuolimonnisia, kääpiömonnisia yms. On niillä kuitenkin paljon juhlavammin tilaa kuin esimerkiksi lehtikalalla 300-litraisessa.Hedelmiina kirjoitti:eikös kala-akvaarion minimikoko ole eläinsuojelulain mukaan se vähintään 40 litraa (ja pienemmässä saa pitää pieniä poikasia vaan väliaikasesti...? vai oonko mä ihan hakoteillä?
-
Hedelmiina
- Advanced Member

heh, no varmaan niin.. en tiedä onko vaihtunut laki vai mitä, tulihan vaan mieleen enkä itse laittas noin pieneen yhtäkään kalaa kuin vaan vauvana ennenku kasvaa isommiks
Tosin se on vaan mun ajatusmalli eikä mikään laki 
-
Maisu
- Elite Member

- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Nykyään on tarjolla niin pieniä kalalajeja ettei 40-litran lakia voisi enää pitää tarkoituksenmukaisena, ja toisaalta nanobuumi on tuonut markkinoille valtaisan määrän pienten altaiden hyvän hoidon mahdollistavaa tekniikkaa. Ei enää eletä 80-luvun hehkulamppu- ja pillisuodatinmaailmassa.Hedelmiina kirjoitti:heh, no varmaan niin.. en tiedä onko vaihtunut laki vai mitä, tulihan vaan mieleen enkä itse laittas noin pieneen yhtäkään kalaa kuin vaan vauvana ennenku kasvaa isommiksTosin se on vaan mun ajatusmalli eikä mikään laki
-
Hedelmiina
- Advanced Member

nooh... sitä ku kuulee ensimmäisestä tapauksesta, missä on tungettu nanoon Tikruja, haibarbeja, lehtikaloja tahi isopurjeplekoja ku lapsi halus siihen "kivaan hellokittyakvaarioonsa" voi olla hippasen karvat pystyssä... ai kauheeta. Mutta siis joo, tiedän, että on olemassa noita pieniä kalalajeja, ei ole uusi juttu mulle
Ja tää juttuhan nyt meni ihan eri suuntaan ku mitä piti tässä ketjussa.
Mä nyt vaan oon henkilökohtasesti nykyään ihan kauhuissaan, ku alottelijat ottavat näitä "paavopesusieni ja hellokitty purkkeja" sekä nanoja, ku näyttävät niin kivoilta ...
Ja siis tosiaan, menee nyt jo ihan offtopic- poistakaa, jos siltä tuntuu
Ei siis ollu alkuperäselle ketjun alottajalle nämä em. kommentit, osaat taatusti katsoa nanoosi parhaat "sisällöt" 
Mä nyt vaan oon henkilökohtasesti nykyään ihan kauhuissaan, ku alottelijat ottavat näitä "paavopesusieni ja hellokitty purkkeja" sekä nanoja, ku näyttävät niin kivoilta ...
Ja siis tosiaan, menee nyt jo ihan offtopic- poistakaa, jos siltä tuntuu
-
Maisu
- Elite Member

- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
80-luvullako et ollut ollenkaan kauhuissasi kun ensimmäinen akvaario usein oli legendaarinen Ilves-purkki?Hedelmiina kirjoitti:Mä nyt vaan oon henkilökohtasesti nykyään ihan kauhuissaan, ku alottelijat ottavat näitä "paavopesusieni ja hellokitty purkkeja" sekä nanoja, ku näyttävät niin kivoilta ...
-
Hedelmiina
- Advanced Member

Aivan yhtä kauhuissaan silloinkin olisin varmasti ollut, jos olisin itse jotain tajunnut 80-luvulla näistä purkeistaMaisu kirjoitti:80-luvullako et ollut ollenkaan kauhuissasi kun ensimmäinen akvaario usein oli legendaarinen Ilves-purkki?Hedelmiina kirjoitti:Mä nyt vaan oon henkilökohtasesti nykyään ihan kauhuissaan, ku alottelijat ottavat näitä "paavopesusieni ja hellokitty purkkeja" sekä nanoja, ku näyttävät niin kivoilta ...