Nanon perustus

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kamu
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Nanon perustus

Viesti Kirjoittaja Kamu »

Elikkä siis olen päättänyt että myyn satalitraisen ja perustan nanon :D Litramäärä pyörisi siinä 30l paikkeilla. Akvavaihtoehtoina on Dennerlen nano cube 30l, Fluval edge ja tetran 30l nano. Minkälaisia kokemuksia teillä on kyseisistä akvoista? Mietin myös että kun saa ensimmäisen nanon potkaistua kunnolla käyntiin ja tasapainoon niin voisi hankkia myös toisen. Mitkä kasvit ovat teidän mielestänne nanoon sopivia?(Eivät kasva kovin pitkiksi jne.) Olen katsellut neulaheinää ja se vaikutti ihanalta :D myös jotain sammalta, ja ehkä taustalle pitempää kasvia. Mitkä kasvit levittäytyvät kuin "matoksi" pohjalla jos pari tainta istuttaa? Nanon eliöstöksi sukarapuja. Aikaisempaa kokemusta ei rapusista ole. Mitä lajia suosittelette ensimmäiseksi lajiksi? Kirsikkasukis? Leväsukis? Eikös tuohon litramäärään mene parvi hehkurasboroita tai sinineoneita? :D Itse pidän enemmän rasboroista, kuinka iso parvi niitä menee tuohon jos rapusia tulisi sen muutaman kymmentä? Hiilidioksidijärjestelmä on aika avoin vielä. Millaisia systeemejä teillä on nanoissa? :) Olen katsellut tätä http://www.zooplus.fi/shop/akvaario/lai ... rle/204435 Onko teillä tämmöisestä kokemuksia? :mrgreen:
100l pönttö ja 2 rakasta jämptiä
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Re: Nanon perustus

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Moi
Samanlaisella flipperillä minäkin laitan hiilaria ihan omasta pikkupullosta, riittää hyvin nanoon. Leväsukarapuja en laittaisi, kasvavat valtaviksi, eikä ole sitä iloa, että voisi odottaa/katsoa jälkikasvua, koska eivät lisäänny makeassa vedessä. Kirsikkarapu on varma valinta aloittelijalle, tulisuka on omasta mielestäni kauniimpi, mutta saattaa olla hiukan vaativampi. Varsinkin akvan kypsytys pitää tehdä todella huolella, sukaravut ovat herkkiä.
Kasvit oman maun mukaan, itselläni on sammalina jaavaa, spikya, stringyä ja fissidensiä.
Kaloissa pitäisin ehdotonta rajaa rasboroissa noin pienen akvan ollessa kyseessä, en laittaisi sinineonia noin pieneen. Hehkurasbora on kaunis nanokala.
Kamu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kamu »

Kiitos vastauksesta :)
Kuinkahan monta hehkurasboraa menisi tuohon altaaseen? Jos rapusia olisi sen 15-20.
100l pönttö ja 2 rakasta jämptiä
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Sellanen 6-8 kpl parvi ois sopiva mielestäni.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

eikös kala-akvaarion minimikoko ole eläinsuojelulain mukaan se vähintään 40 litraa (ja pienemmässä saa pitää pieniä poikasia vaan väliaikasesti...? vai oonko mä ihan hakoteillä?
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
kala-Jalmari
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja kala-Jalmari »

Hedelmiina kirjoitti:eikös kala-akvaarion minimikoko ole eläinsuojelulain mukaan se vähintään 40 litraa (ja pienemmässä saa pitää pieniä poikasia vaan väliaikasesti...? vai oonko mä ihan hakoteillä?
Eikös tuo laki muuttunut lähiaikoina?
useita pieniä altaita ,317l , 3 kissaa ja 1 berninpaimenkoira vanhus :)
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Hedelmiina kirjoitti:eikös kala-akvaarion minimikoko ole eläinsuojelulain mukaan se vähintään 40 litraa (ja pienemmässä saa pitää pieniä poikasia vaan väliaikasesti...? vai oonko mä ihan hakoteillä?
Tuo on suositus, mutta kyllähän se tosiasiassa on niin, että esimerkiksi 30-litraiseen menee aivan hyvin esimerkiksi noita pieniä rasboroita, nuolimonnisia, kääpiömonnisia yms. On niillä kuitenkin paljon juhlavammin tilaa kuin esimerkiksi lehtikalalla 300-litraisessa.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member

heh, no varmaan niin.. en tiedä onko vaihtunut laki vai mitä, tulihan vaan mieleen enkä itse laittas noin pieneen yhtäkään kalaa kuin vaan vauvana ennenku kasvaa isommiks :) Tosin se on vaan mun ajatusmalli eikä mikään laki :D
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Hedelmiina kirjoitti:heh, no varmaan niin.. en tiedä onko vaihtunut laki vai mitä, tulihan vaan mieleen enkä itse laittas noin pieneen yhtäkään kalaa kuin vaan vauvana ennenku kasvaa isommiks :) Tosin se on vaan mun ajatusmalli eikä mikään laki :D
Nykyään on tarjolla niin pieniä kalalajeja ettei 40-litran lakia voisi enää pitää tarkoituksenmukaisena, ja toisaalta nanobuumi on tuonut markkinoille valtaisan määrän pienten altaiden hyvän hoidon mahdollistavaa tekniikkaa. Ei enää eletä 80-luvun hehkulamppu- ja pillisuodatinmaailmassa. [;)]
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member

nooh... sitä ku kuulee ensimmäisestä tapauksesta, missä on tungettu nanoon Tikruja, haibarbeja, lehtikaloja tahi isopurjeplekoja ku lapsi halus siihen "kivaan hellokittyakvaarioonsa" voi olla hippasen karvat pystyssä... ai kauheeta. Mutta siis joo, tiedän, että on olemassa noita pieniä kalalajeja, ei ole uusi juttu mulle :) Ja tää juttuhan nyt meni ihan eri suuntaan ku mitä piti tässä ketjussa.

Mä nyt vaan oon henkilökohtasesti nykyään ihan kauhuissaan, ku alottelijat ottavat näitä "paavopesusieni ja hellokitty purkkeja" sekä nanoja, ku näyttävät niin kivoilta ...

Ja siis tosiaan, menee nyt jo ihan offtopic- poistakaa, jos siltä tuntuu :D Ei siis ollu alkuperäselle ketjun alottajalle nämä em. kommentit, osaat taatusti katsoa nanoosi parhaat "sisällöt" :)
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Hedelmiina kirjoitti:Mä nyt vaan oon henkilökohtasesti nykyään ihan kauhuissaan, ku alottelijat ottavat näitä "paavopesusieni ja hellokitty purkkeja" sekä nanoja, ku näyttävät niin kivoilta ...
80-luvullako et ollut ollenkaan kauhuissasi kun ensimmäinen akvaario usein oli legendaarinen Ilves-purkki?
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member

Maisu kirjoitti:
Hedelmiina kirjoitti:Mä nyt vaan oon henkilökohtasesti nykyään ihan kauhuissaan, ku alottelijat ottavat näitä "paavopesusieni ja hellokitty purkkeja" sekä nanoja, ku näyttävät niin kivoilta ...
80-luvullako et ollut ollenkaan kauhuissasi kun ensimmäinen akvaario usein oli legendaarinen Ilves-purkki?
Aivan yhtä kauhuissaan silloinkin olisin varmasti ollut, jos olisin itse jotain tajunnut 80-luvulla näistä purkeista :) Tosin olihan se 80-lukua on ekan "altaani" sain. Oli tosiaan 40 litranen ja mulla oli siinä yks iso kultakala :D Ai kauheeta, mitä toimintaa, enhän mä sillo tajunnu siinä just kouluikäsenä et siinä olisi jotain hassua ollut eikä tajunnut mun vanhemmatkaan. Toivottavasti on tietoisuus kasvanut edes vähän niistä ajoista...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”