Elikä vain yksi mun oskareista on sairastunut. jossain vaiheessa huomasin että se ei paljonkaan ruokaillut enää ja vaikka se tulikin ruokapaikalle muiden kanssa, ni se ei ruokaa suuhunsa laittanut. se muuttui alakuloiseksi ja viihtyi paljon pohjalla. ja huolestuis kun se alkoi pikku hiljaa laihtua ja sille rupesi tulemaan reikiä päähän ja se muutti väriään vähän tummaksi (kirkkaan oranssi kun on). Annoin koko akvaarioon (570litraa) HS Aqua SpiroCell js CamaCell ulko- ja sisäloishäädön. Se piristyi hetkeksi ja reijätkin vähän kuin hävis, mutta nyt sillä on keskelläotsaa silien välissä iso reikä ja sen toiseen silmään on tullut vaalean harmaa kalvo. Eli sairaus jatkuu.
Eli lääkitä pitää. millä lääkkeellä mun nyt kannattaa ruveta sitä lääkitteen, ettei mun tarvi montaa lääkettä antaa? mikä olis paras mahdollinen lääke, mitä kannattaa lähtee laittaan. ja pitäiskö mun laittaa lääke nyt koko akvaarioon, vai pitäiskö mun vaan laittaa toi osku erikseen toiseen akvaarioon ja lääkitä sinne. (mulla on yksi 60 litrainen tyhjillään). Ja siis kaikki muut kalat voivat ihan hyvin, eikä ole ollut mitään merkkejä sairaudesta. siitä on nyt varmaan jo kuukausi kun huomasin ensimmäiset sairauden oireet, että kai se olisi jo muihinkin tarttunut. ja ihme kyllä, muut eivät sitä sorsi ollenkaan.
Sairas oskari
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
Kiksu
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Re: Sairas oskari
Luultavasti sillä on reikätauti, joka on kirjoahvenille tyypillinen tauti. Kun se on edennyt noin pitkälle, täytyy luultavasti lääkitä ja uskoisin, että koko akvaario samalla. Reikätautiin on omat lääkkeet, esim. Hexa-Ex. Etsi lisätietoja taudista haulla täältä tai googlaamalla, englanniksi hole in the head disease.
Reikätaudin aiheuttaa Hexamita-suolistoloinen. Loiset vievät osansa kalan ravinnosta. Kala oireilee varsinkin jos vitamiineista on puutetta, samoin jos kala ei saa tarvitsemiaan mineraaleja esim. ruoasta. Yhden teorian mukaan kala alkaa käyttää omia kudoksiaan tärkeimpiin elintoimintoihinsa, kun se ei saa tarpeeksi rakennusaineita ruoasta. Veden puhtaudesta on huolehdittava ja on annettava vitamiinilisää ja monipuolista ruokaa, jotta kalojen vastustuskyky pysyisi hyvänä. Voi kun se vielä toipuisi.
Reikätaudin aiheuttaa Hexamita-suolistoloinen. Loiset vievät osansa kalan ravinnosta. Kala oireilee varsinkin jos vitamiineista on puutetta, samoin jos kala ei saa tarvitsemiaan mineraaleja esim. ruoasta. Yhden teorian mukaan kala alkaa käyttää omia kudoksiaan tärkeimpiin elintoimintoihinsa, kun se ei saa tarpeeksi rakennusaineita ruoasta. Veden puhtaudesta on huolehdittava ja on annettava vitamiinilisää ja monipuolista ruokaa, jotta kalojen vastustuskyky pysyisi hyvänä. Voi kun se vielä toipuisi.
Kultakalat
-
Kiffe
- Starting Member

- Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Re: Sairas oskari
Kiitos paljon. tämä auttoi jo paljon eteenpäin. pitääkin heti ottaa yhteys akvaarioliikkeeseen ja hakea lääke.