Hiivate-kiljupullon letku kovettuu
Valvoja: Moderaattorit
-
töyhtökääpiö
- Starting Member

Hiivate-kiljupullon letku kovettuu
Meillä esiintyy tämmöistä ongelmaa, että hiivatepullon akvaarioon menevä letku jostain syystä kovettuu eikä kuplat meinaa enää kulkea. Letku kovettuu vain siltä osin, miltä se on vedessä. Onko kukaan kokenut samaa? Mitä materiaalia hiilaripullon letkun tulisi olla, ettei se tekisi tämmöistä?
-
Koomikko
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: Kalasoppa
- Sukupuoli: Mies
Re: Hiivate-kiljupullon letku kovettuu
Miten ihmeessä letkun kovettuminen voi estää hiilarin kulkemisen?
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
-
vallumaarit
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Lähinnä olen aatellu, että vanhentuneet letkut "vuotaa" ja olen itse vaihtanut aina silloin tällöin letkut kokonaan. Esim. akvaarion.fi nettikaupasta saat eritoten hiilidioksidinpitävää letkua pari euroa metri tai tavallista ilmastinletkua 50 snt metri.
-
töyhtökääpiö
- Starting Member

Koomikko: samaa olen ihmetellyt itse. Mikään muu ei kuitenkaan ole muuttunut, hiivate käy kuin ennenkin, pulloa puristamalla tulee kuplia, mutta itsestään ei. Pitänee kokeilla tilata parempaa letkua, vaikka tuota vallumaaritin mainitsemaa hiilarinpitävää. Ja kerta sellaista erikseen myydään, luulisi letkun materiaalilla olevan väliä...
-
Sisso
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
Olen ostanut meille letkuja, yleensä vieläpä tavallista ilmaletkua, hyvin monesta eri paikasta eikä ikinä ole ollut tuollaisia ongelmia. Olethan tarkistanut vuodot, se tulee enemmin mieleeni kuin letkun "läpi" falskaaminen. Paine yrittää syödä itsensä läpi mistä tahansa tiivisteen kohdasta eikä vuotopaikan tarvitse olla iso kun se purkaa kaiken kaasun huoneeseen. Jos meillä lakkasi kaasun tulo akvaan, tiesi että jossain on vuoto satavarmasti. Tiivisteet sai uusia tai tiivistää muutaman viikon-kuukauden välein riippuen käytetystä materiaalista. Esim silkkari ei tahdo kestää pullojen vaihtoa vaan alkaa helposti falskaamaan saumoista. Meillä tosin tapasi olla tosi rajusti käyvää litkua, jotka vaihdoin viikon välein.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
-
töyhtökääpiö
- Starting Member

Sisso: näin sitä olettaisi. Kovettuneen pätkän pois leikkaaminen kuitenkin auttoi. Ehkä letku oli vain liian pitkä...? Nyt porisee neljättä viikkoa iloisesti.
-
Teemu Salonen
Se vihreä "tavallinen" ilmaletku ei ole kovin pitkäikäistä.
Kannattaa satsata silikoniletkuun. Se on sellaista samean väristä. Ja käytännössä ikuista jollei sitä suorassa auringonvalossa pidä.
Kannattaa satsata silikoniletkuun. Se on sellaista samean väristä. Ja käytännössä ikuista jollei sitä suorassa auringonvalossa pidä.
-
töyhtökääpiö
- Starting Member

Meillä on juurikin sameaa, valkoista letkua. Sellaista hyvin taipuisaa. Ei sitä vihreää, suht kovaa, mitä monissa laitteissa tulee mukana.
Teemu Salonen kirjoitti:Se vihreä "tavallinen" ilmaletku ei ole kovin pitkäikäistä.