Kaloille hyönteisiä

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Raasu
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Kaloille hyönteisiä

Viesti Kirjoittaja Raasu »

7330 kirjoitti:Siitepöly on ainakin sen verran hienojakoista tavaraa, että se menee tavallisesta haavista suoraan läpi. Vähän huljuttelet pyydystämiäsi toukkia haavissa vaikka sangollisessa vesijohtovettä, ellet halua siitepölyä altaaseen - vaikka tuskinpa siitä sielläkään haittaa on. Isommat roskat voi poimia käsin pois.
Kiitos neuvosta! Täytyy kokeilla seuraavaksi, kun vanhemmille menen, jos niitä toukkia siellä vielä on. No jos ei ole, niin ensivuonna sitten :mrgreen:
470 litranen kalasoppa
Törökala
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Törökala »

Hyttysiä olen "kasvattanut" pitämällä ulkona vesisaavia joka on saanut olla täysin rauhassa. Joka vuosi siihen on poikasia ilmestynyt jotka olen sitten syöttänyt kaloille. Tosin nämä mun kalat yleensä ovat olleet lähinnä ihmeissään, että miksi ruoka liikkuu. Kyllä ne kuitenkin lopulta napsii, viimeistään keltabarbit.

Olen myös vuosia sitten vahingossa kasvattanut sudenkorentojakin akvaariossa. Ei ne mitään kaloille tehneet, mutta eivät kyllä tulleet syödyksikään. Olivat kyllä kotiloiden kimpussa. Niistä tuli lopulta kauniita pieniä sudenkorentoja. Eli niin voi tosiaan sitten käydä. Silloin kun minulla oli vielä seeprakirjoahvenia niin ne söivät jauhomatoja ja kastematoja hyvällä ruokahalulla.
Järjetöntä elää niin järkevästi että kaduttaa.
Pappis
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Pappis »

Kyllä meillä ovat tiikerinuoliaiset syöneet halulla esim. vastatapettuja kärpäsiä. Ja aika monetkin kalat ovat syöneet myös muurahaisia.
Leppis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Leppis »

Onko jollain kokemuksia muurahaisenmunista kalanruokana?
Leppis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Leppis »

Vastaan itse itselleni: kayta hakua :roll:
eli taalla vastausta murkkujen munien kaytosta: http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... A#p7025612
Ruma mies
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

7330 kirjoitti:
Möllykkä kirjoitti:Onko jotku hyönteiset myrkyllisiä niin ettei niitä voi antaa kaloille?
Vaarallisen myrkyllisestä en tiedä, mutta ainakin pahanmakuisia ja kenties mahanpuruja aiheuttavia. Räikeät värit tai ihmisenkin nenään paha haju ovat hyviä varoitusmerkkejä: leppäkertut ja marjaluteet eivät ainakaan sovi kalanruuaksi. ....
Minulle on jostain tarttunut mieleen käsitys, että vesipunkki (noin 2 mm kokoinen kirkkaanpunainen rantavedessä uiskenteleva hyönteinen) olisi kaloille myrkyllinen. Ainakin kotimaiset kalat välttävät sellaisen syömistä vaikka muuten pistävät poskeensa kaikkea liikkuvaa ja liikkumatonta. Akvaariokaloille tarkoitetusta ruoasta olen poistanut vesipunkit. Voisi ehkä joskus kokeilla, onko trooppisilla kaloilla samanlainen punkin välttämisen taito kuin kotimaisilla kaloilla. Ja jos ei ole, mitä punkin syöminen aiheuttaa.
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

Vaikka olen koko ikäni asunut veden äärellä, en ole koskaan tiennyt mikä on vesipunkki.

Tuon aina mökillä käydessä 5 litran kanisterillisen lampivettä akvaarioon, se on nimittäin todella humuspitoista, lähes ruskeaa vettä. No tietysti sinne mukaan tulee aina kaikennäköisiä vesikirppuja yms ja myös noita vesipunkkeja. Nyt tuolla uiskentelee ehkä kolmisenkymmentä vesipunkkia muiden elikoiden seassa. Toivottavasti eivät ole ainakaan kovin myrkyllisiä :O Täytyy siis ensi kerralla pyydystää pelkkiä kirppuja!?

Onko muilla kokemusta syökö kalat vesipunkkeja?
Täytyykö ne nyt koittaa onkia tuolta altaasta pois? 8O
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Noista elukoista en tiedä ovatko haitallisia vai eivät, mutta ÄLÄ IKINÄ OTA JÄRVESTÄ VETTÄ SUORAAN AKVAARIOON ILMAN UV-VALOLLA TEHTYÄ STERILOINTIA, koska järviveden mukana akvaarioon tulee suurella todennäköisyydellä tauteja, loisia ja eitoivottuja pikkuöttiäisiä.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Apua. Voisitko kertoa tuosta uv-steriloinnista hieman lisää? Täytyy sitten ehdottomasti sellainen systeemi hankkia ensin kuin lisään vesiä enempää! :O
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Riippuu siitä, onko lammessa kaloja. Kalattomissa vesissä ovat kalojen taudit ja loisetkin melko lailla olemattomissa, ymmärrettävistä syistä, joten silloin sterilisointi ei ole tarpeen. Uskoisin, että veden kiehauttaminen hoitaa saman tehtävän kuin uv-sterilisointi, jos niikseen tulee. Mikäli tautiriski on hallinnassa, on humuspitoisen lampiveden lisääminen altaaseen varmasti ihan omiaan parantamaan kalojen viihtymistä.

Pikkuöttiäisissä tuskin mitään järkyttävän vaarallista on, joskin isot sudenkorennon- tai sukeltajantoukat, hevosjuotikkaat tai vastaavat isot pedot saattavat pistellä aivan pienimpiä kaloja parempiin suihin. Kannattaa siis tarkistaa, mitä otuksia kanisterissa on, ja onkia tarpeen tullen petomaisimmat pois. Jotkin harrastajat tietenkin lähtevät lähestulkoon nahoistaan inhosta, jos altaaseen ilmestyy ötökkä, mutta jos olet pitkään jo käyttänyt lampivettä, lienet tottunut niihin. [;)]

Mitä vesipunkkeihin tulee, ne tuskin ovat kaloille vaarallisia. Saattavat olla myrkyllisiä, mutta yllä olevassa viestissä Ruma mies kertoi, etteivät kalat kiinnostu niistä - eivätkä ne varmasti itse käy kalojen kimppuun. Luultavasti ne vähitellen kuolevat akvaariossa nälkään, ellei pikkueläimiä satu olemaan tarpeeksi niiden ruoaksi.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

No googlella löytyi jotain tietoa. Kysyn nyt sitten tähän samaan hätään että mitä suosittelisit että teen nyt, runsaat vedenvaihdot tämän viikon aikana jotta mahdolliset pöpöt lähtisi suurimmaksi osaksi veden mukana?

Tuntuupas blondilta, monta vuotta olen harrastanut altaita enkä ole ikinä kerännyt kalalätäköstä sinne mitään, enkä osannut ajatella riskitekijöitä... *nolo* :(
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Siis kys. allas johon olen lampivettä tuonut, on ollut pystyssä maaliskuusta. Ja tänä keväänä myöskin ekat lampivedet sinne hulauttanut. Ja lammessa on kaloja. Viimeisen kahden viikon aikana parilla kardinaalitetralla on alkanut pyrstössä pari suomua törröttää, altaaseen on tullut viimeksi korumonnisia toiselta harrastajalta, ja ilman karanteenia, myönnän. [:I]
Kai tässä jotenkin luottaa omaan tuuriin kun ei ole koskaan ollut kalatauteja. Täytynee aloittaa kunnolla perehtyminen noihin karanteenijuttuihin.

Mutta olisin kiitollinen jos jollain olisi idea, pitääkö aloittaa hullunviisii vettä vaihtelemaa... Ja tietysti nuo pari kardinaalia on nyt tutkivan silmän alla. Vai tulisiko ne eristää muista tässä vaiheessa? Tämä taitaisi kyllä jo kuulua tuonne ongelmat-osastolle.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”