Kannattaa siirtyä vaikka akvaariokaloihin

Muihin ryhmiin sopimaton keskustelu, eli ns. Off-Topic, tänne. Täällä voit myös tehdä äänestyksiä.

Valvoja: Moderaattorit

zelex
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Kannattaa siirtyä vaikka akvaariokaloihin

Viesti Kirjoittaja zelex »

...vakivastaus hevosihmiselle joka valittaa harrastuksen rankkuutta.

Itseasiassa näin meinasin ehkä tehdä. Olisi ihan mieletöntä jos voisi pistää saman summan rahaa akvaariojuttuihin mikä nyt menee kahden hevosen pitoon kuukaudessa. Tämä on ihan hullun touhua perheelliselle työssäkäyvälle ihmiselle, pimeällä sännätä paskakärryjen kanssa viskomaan turvetta töiden jälkeen.
Mutta nyt se loppuu heti kun keksin mihin saan sijoitettua nuoremman hevosen.

Uhkasin jo miehelle että jos saan hevoset pois kotoa niin hankin kolmannen altaan. Vaikka kalojenkin kanssa on välillä stressinsä niin murheet ja hintakin tuntuu olevan pitkälti eläimen kokoon suhteutettu. Viime keväänä minulta kuoli 7-vuotias hevonen sydänkohtaukseen kuin salama kirkkaalta taivaalta ja sen jälkeen ei harrastus ole oikein enää maistunut. Nyt sitten hankittiin akvaario ja ehkä siirrytään niihin kaloihin, vaikka tuskin sitä lopullisesti 25-vuotisesta harrastuksesta tuleekaan luovuttua...
240l, 180l, 60l, ja rapula 21l
Lisäksi vapaa aikaa jakamassa siitostamma(+varsa) ja lapset+mies.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Re: Kannattaa siirtyä vaikka akvaariokaloihin

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Miksei niitä hevosia voi laittaa vieraalle, molempia? Mulla on ollut oma hevonen 10 vuotta ja aina vieraalla, en ole edes koskaan haaveillutkaan siitä, että olisi oma talli. No, asun toisaalta kerrostalossa eikä omakotitaloasuminen houkuta muutenkaan.

Eihän tosta harrastuksesta ole mitään "hyötyä" itsellesi, mitä olet ehkä joskus saanut, jos se on nykyään pelkkää hampaiden kiristelyä.

Ei mun mielestä hevosharrastusta voi verrata akvaarioihin, varsinkaan siinä tapauksessa jos hevoset on kotona. Itse ruokin kalat kerran päivässä, siihen menee ehkä sen 5 minuuttia, tallilla menee vähintään sen kolme tuntia plus matkat 45 min/suunta. Vedenvaihdot menee kolmessa altaassa pariin tuntiin, kerran viikossa.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
zelex
Junior Member
Junior Member

Pullahiiri kirjoitti:Miksei niitä hevosia voi laittaa vieraalle, molempia? Mulla on ollut oma hevonen 10 vuotta ja aina vieraalla, en ole edes koskaan haaveillutkaan siitä, että olisi oma talli. No, asun toisaalta kerrostalossa eikä omakotitaloasuminen houkuta muutenkaan.
Hevoset ovat olleet seitsemän pitkää vuotta kotipihassa eikä minulla olisi ikipäivänä varaa laittaa niitä molempia vieraalle hoitoon, hevosenpidon kulut tuplaantuisi ja hyöty +-0 nykyiseen verrattuna joten ei siinä ole mitään järkeä. Elämäntapahan tämä on ennemmin kuin harrastus ja vuosien intensiivisesti elukoitten kanssa symbioosissa eläneelle muutos tulee olemaan suuri mutta ah niin helpottava. JOS saan tuon nuoremman jonnekin pois, aika myynnille on nyt niin pirun huono ja ylläpitoonkaan tuskin kukaan haluaa keskenkoulutteista.
Pullahiiri kirjoitti:Ei mun mielestä hevosharrastusta voi verrata akvaarioihin, varsinkaan siinä tapauksessa jos hevoset on kotona. Itse ruokin kalat kerran päivässä, siihen menee ehkä sen 5 minuuttia, tallilla menee vähintään sen kolme tuntia plus matkat 45 min/suunta. Vedenvaihdot menee kolmessa altaassa pariin tuntiin, kerran viikossa.
Mä voin verrata, olen intohimoinen ja omistautuva sille mitä teen ja tykkään tuijotella kaloja jopa tunteja päivässä. Positiivista sisältöä elämään, eläimistä huolehtiminen ja niiden käytökseen tutustuminen mutta rennommassa mittakaavassa ;)

Siinä vaiheessa kun harrastus on enemmän kuin velvollisuus niin sitä alkaa tajuta että ajankäyttö pitää järjestää toisella tavalla. Teen "parhaimmillaan" töitä kuutena päivänä viikossa ja mulla on lapsia. Hevosia on ihan turha pitää vain sen vuoksi että voi sanoa että mulla on niitä. En ehdi antamaan niille yhtään enempää aikaa kuin sen mitä tarvitsen niiden tarpeista huolehtimiseen. Aikaa niille on max tunti päivässä ja sekin on aina pois jostain muusta, väsyneenä en kouluta tai nouse selkään. Tässä elämänvaiheessa ei todellakaan käytetä viittä tuntia päivässä hevosiin - vaikka ehkä haluaisin. Mutta vaihdan mielummin akvaariokaloihin (jos vaan koti ruunalle löytyy) koska sitten ei tartte potea huonoa omaatuntoa päivittäin.

Ei se elämä vaan sen laatu-
Heitän kuitenkin hevosihmisille vielä kerran ihan leikkimielellä sen ajatuksen että mitä jos pistäisi saman rahan akvaarioharrastukseen kuin hevosiin? ;)
Sillä saisi kyllä pelit ja pessaarit hifistelyyn :twisted:
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Raskas päätös varmasti, mutta hyvä. Ei se ole oikein hevosillekaan, ettei niiden kanssa vietetä aikaa ja touhuta enempää kuin on pakko. Kalat kun eivät kaipaa ihmisseuraa tai järjestettyä tekemistä, niin tilanne on kiireisinä päivinä ihan eri.
zelex kirjoitti: Heitän kuitenkin hevosihmisille vielä kerran ihan leikkimielellä sen ajatuksen että mitä jos pistäisi saman rahan akvaarioharrastukseen kuin hevosiin? ;)
Sillä saisi kyllä pelit ja pessaarit hifistelyyn :twisted:
Ei aavistustakaan, paljonko hevosen ylläpito maksaa, mutta voin kuvitella, että niillä rahoilla saisi kelpo viritelmät. :mrgreen:
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
rybka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja rybka »

Joo. Itsekin hevosia kotipihassa pitäneenä ymmärrän hyvin (eikä minulla ollut/ole edes lapsia). Paljonhan se antoi, mutta otti myös. Oli tavallaan iso helpotus, kun hevosista sitten luovuttiin - tosin se, että se tapahtui osin eron ja talon myymisen kautta oli tietysti äärimmäisen raskasta.

Muistan tosiaan tuon stressin siitä, ettei hevosille ehtinyt antaa aikaa muuta kuin sen välttämättömän hoidon ja "liikuttamisen" verran. Jälkimmäisestäkin joutui joskus tinkimään, mistä tuli huono omatunto. Jos nyt olisi mahdollisuus ryhtyä hevostelemaan aktiivisemmin ja hommata oma, laittaisin sen suosiolla täysihoitoon jonnekin lähelle. Siihen ei taas tule pätkätutkijalla olemaan varaa ikipäivänä, joten ajatus on puhtaasti hypoteettinen :roll: .
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Voisiko sen nuoremman hevosen saada ratsastuksenohjaaja- tai opettajakoulutusta käyvälle remonttihevoseksi? Kun se olisi ammatti-ihmisen vähän pidemmälle kouluttama, sen myyntimahdollisuudetkin paranisivat. Entäs vanhemman hevosen vuokraus ja nuoremman kanssa touhuamisen jatkaminen täysihoitotallilla? Vuokraamisessa on tosin riskinsä ja jos hevonen sairastelee, tuskin vuokraaja haluaa maksaa siltä ajalta kun ei voi käyttää hevosta. Tämä vuodenaika ja lähestyvä talvi pimeine iltoineen ei todellakaan ole kaikkein innostavin ulkohommien tekemiseen ja vielä jos tuntuu että joutuu vähän kuin vasemmalla kädellä velvollisuudentunnosta ja kiireessä tekemään.

Itselläni oli melkein 10 vuotta hevonen, jota pidin tee-se-itse -talleilla ja ollessani talleilla töissä sain karsinapaikan luontaisetuna. Sitten jätin tallihommat ja laitoin hevosen täysihoitoon. Pari vuotta meni hyvin, mutta sitten tuli yllättävä avioero ja jouduin luopumaan hevosesta. En voinut 26-vuotiasta hevosta alkaa kaupata, joten lahjoitin sen maalle entisen tallikaverini tyttärelle, jolla on kotipihassa muutama hevonen eikä hevoseni jäänyt edes ainoaksi hänen adoptoimakseen vanhukseksi. :) Onneksi pystyin käydä katsomassa vanhaa (mutta pirteää) pappaa muutaman kerran vuodessa. Kolme vuotta sitten laidunkauden päätteeksi eläinlääkäri kävi lopettamassa sen 31-vuotiaana kotipihalle, porkkanaa pureskellen pappa vajosi ikiuneen.

Kotona pidettävät pienet lemmikit kuten akvaariokalat on tietenkin helpompia ja halvempia pitää eikä tarvitse erikseen lähteä kotoa niiden luokse. Tee-se-itse- talleilla rehut ja kuivikkeet oli hommattava itse, tarhat korjailla, siivota, ruokkia, tarhata ja tehdä omat aamutallivuorot. Aikaahan niihin meni, mutta eräässäkin paikassa karsinan, veden, sähkön, tarhojen ja kentän vuokra oli täysin nimellinen pikkusumma. Täysihoito sitten maksoi enemmän, vaikka pääkaupunkiseudun tasoon nähden edullisessa paikassa pidinkin. Kaipaan niistä ajoista pitkiä maastolenkkejä, hyppäämistä, jota heppani rakasti ja tallin sosiaalista elämää. Yritin pari kertaa aloitella ratsastusta uudestaan, mutta ei se ollut samaa kuin oman rakkaan ja todella persoonallisen hevoseni kanssa touhuaminen. Niinpä olen keskittynyt näihin pieniin lemmikkeihin eikä aika käy pitkäksi näidenkään kanssa. Akvaarion hoitoa voi lisäksi opiskella niin paljon kuin kiinnostusta riittää.
Kultakalat
zelex
Junior Member
Junior Member

Aaah, jotenkin vapauttavaa kun löytyi ihmisiä joilta heruu hiukan ymmärrystä tilanteesta.
Niille jotka eivät ole hevosenpidon hintojen kanssa tuttuja niin voin kertoa että just tilasin kuukauden heinät pihaan ja se maksoi 200e. Ja tämä on vasta alku, siihen tulee muut rehut, kavionhuolto, kuivikkeet, pikkuremontit (lähinnä aitauksille), välillä varusteita ja eläinlääkäriä. Eli näillä mennään :twisted:
Kiksu kirjoitti:Voisiko sen nuoremman hevosen saada ratsastuksenohjaaja- tai opettajakoulutusta käyvälle remonttihevoseksi? Kun se olisi ammatti-ihmisen vähän pidemmälle kouluttama, sen myyntimahdollisuudetkin paranisivat. Entäs vanhemman hevosen vuokraus ja nuoremman kanssa touhuamisen jatkaminen täysihoitotallilla? Vuokraamisessa on tosin riskinsä ja jos hevonen sairastelee, tuskin vuokraaja haluaa maksaa siltä ajalta kun ei voi käyttää hevosta. Tämä vuodenaika ja lähestyvä talvi pimeine iltoineen ei todellakaan ole kaikkein innostavin ulkohommien tekemiseen ja vielä jos tuntuu että joutuu vähän kuin vasemmalla kädellä velvollisuudentunnosta ja kiireessä tekemään.
Voin kun löytyisikin joku tuollainen remonttiratsastaja! Antaisin innolla varsan sellaiseen. Sen piti olla oma projektini, selässäkin kerettiin käymään ja sitten iski syksy ja täyttyvät työvuorolistat päin näköä. Tässä nyt ollaan. Olen koittanut tarjota sitä muutamaan ilmoitukseen, mutta tuntuu olevan juuri paha ikä (kääntyy 3v) kun pitäisi aloittaa mutta paljoa ei voi vielä mennä.

Viime keväänä mietin jo päätöstä pistää hanskat tiskiin mutta jokin hulluus (liekö kevät...) sai kuitenkin jatkamaan ja kai täytin kuolleen ruunani "tyhjän tilan" kun ostin tuon siitostamman. Sitä ei voi antaa ylläpitoon (terve, muttei täysin toimiva ratsu, tiine), se ei tarvitse edes aktiviteettejakaan sen kummemmin. Paikkakin olisi jossa osataan hoitaa varsotus ja itse voisin käydä seurustelemassa kerran-pari viikossa. Nyt en ehdi seurustella kun tallilla menee aika siihen että hevoset pääsevät puhtaisiin karsinoihin yöksi, tosin eilen juoksutin nuorikon pitkästä aikaa. Edistymistä ei kuitenkaan tapahdu vaan menee vaan revittelyksi näin harvatahtinen liikutus.

Voi olla että muutaman vuoden kuluttua katson taaksepäin ja huokaisen että miten jatkoin niin monta vuotta sen unelman jahtaamista jonka olin joskus pikkutyttönä kehitellyt. Siinä unelmassa oli oma talo ja oma talli ja tietysti oli kiva ratsastaa joka päivä ja maastoilla kuun valossa kesällä. Ei se mennyt ihan niin, ehkä on siis aika siirtyä "vaatimattomampiin" unelmiin niinkuin vaikka siihen kolmanteen akvaarioon ;) Laittaisi olkkariin vaikka lämpimämmän veden altaan rihmakaloilla ja olisi aina kesä siinäkin huoneessa. Nyt on niin harmaata ja kurjaa, pakko sanoa että akvaario on (hoito-puolella mainittujen vesiongelmienkin kanssa) on oikeasti ihanaa valoterapiaa ja kalat pirteitä väriläiskiä jotka ahneuttaan ryntäävät aina etulasille tervehtimään.
Ei niitä voi moittia mitenkään vähäpätöiseksi asiaksi joka hoidetaan vasurilla, seurattavaa ainakin meidän miekkapyrstöissä vaikka kuinka. Kuka naaras on tälläkertaa poikien suosiossa, kuka poikii seuraavaksi ja montako poikasta on piiloutunut kasvien lomaan ;)
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member

Kysäisen ratsutettavan hepan tarpeesta juuri ratsastuksenopettajaksi valmistuneelta ystävältäni, jolla on hyvin paljon hevosihmisiä tuttavapiirissään. :)

Kahdeksaan vuoteen en siis ole ollut hevosten kanssa pahemmin tekemisissä, mutta yhden hevosen hoitoon kuluvista hinnoista arvelisin seuraavaa:

-Täysihoitopaikka isojen kaupunkien vaikutuspiirissä: 400 - 700 €/kk, halvimmissa paikoissa ei yleensä maneesia

-Täysihoitopaikka pienemmillä paikkakunnilla: 300 - 400 €

-Omassa pihassa pitäminen: heinät 100 €, väkirehut 30 - 50 €, kuivikkeet 0 - 100 €/kk eli näistä 130 - 250 €/kk, sähkö, vesi, kunnostustyöt, laidunvuokrat siihen päälle.

-Tee-se-itse -talli: Heinät ja väkirehut hankittava yleensä itse, kuivikkeet saattavat sisältyä karsinan hintaan. Karsinapaikka 100 - 150 € sisältäen myös vedet, sähkön, tarhojen ja mahdollisten laitumien ja ratsastusalueiden käytön.

Kaikkiin näihin laskettava lisäksi noin kuuden viikon välein kengitys (noin 100 € tai yli/kerta), kerran vuodessa rokotus ja hampaiden raspaus (100 - 200 €/v), loishäätö 3 - 4 kertaa vuodessa (50 - 100 €/v). Lisäksi muut eläinlääkärikulut tuurista riippuen sekä varusteet ja mahdollinen vakuutusmaksu, mahdolliset valmennus- ja kilpailumatkat.
Kultakalat
fazerina82
Member
Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja fazerina82 »

Kiksu kirjoitti:Kysäisen ratsutettavan hepan tarpeesta juuri ratsastuksenopettajaksi valmistuneelta ystävältäni, jolla on hyvin paljon hevosihmisiä tuttavapiirissään. :)

Kahdeksaan vuoteen en siis ole ollut hevosten kanssa pahemmin tekemisissä, mutta yhden hevosen hoitoon kuluvista hinnoista arvelisin seuraavaa:

-Täysihoitopaikka isojen kaupunkien vaikutuspiirissä: 400 - 700 €/kk, halvimmissa paikoissa ei yleensä maneesia

-Täysihoitopaikka pienemmillä paikkakunnilla: 300 - 400 €

-Omassa pihassa pitäminen: heinät 100 €, väkirehut 30 - 50 €, kuivikkeet 0 - 100 €/kk eli näistä 130 - 250 €/kk, sähkö, vesi, kunnostustyöt, laidunvuokrat siihen päälle.

-Tee-se-itse -talli: Heinät ja väkirehut hankittava yleensä itse, kuivikkeet saattavat sisältyä karsinan hintaan. Karsinapaikka 100 - 150 € sisältäen myös vedet, sähkön, tarhojen ja mahdollisten laitumien ja ratsastusalueiden käytön.

Kaikkiin näihin laskettava lisäksi noin kuuden viikon välein kengitys (noin 100 € tai yli/kerta), kerran vuodessa rokotus ja hampaiden raspaus (100 - 200 €/v), loishäätö 3 - 4 kertaa vuodessa (50 - 100 €/v). Lisäksi muut eläinlääkärikulut tuurista riippuen sekä varusteet ja mahdollinen vakuutusmaksu, mahdolliset valmennus- ja kilpailumatkat.
ja entäs sitten kun pyhäaamuna hevosella sairastapaus ja pitää hälyyttää eläinlääkäri. Ei todellakaan mitään tavallisen pulliaisen lompakolle. Ihmettelen edelleen millä työkaveri kustansi kaiken ja teki 3x vuodessa etelän matkoja. Itse en ole koskaan päässyt rahan vuoksi, vaikka asuin silloin vuokralla ja hän osti oman asunnon yksinään..
Akvaariot ovat vieneet sydämeni, lirisee siellä sun täällä ja isompaa tahdon..
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member

Jospa hän oli perinyt rahaa tai jotain... Jos ei, olisi kiva nähdä laskelmat, miten se oli mahdollista. Mulla kävi hyvä tuuri hepan lääkärikulujen suhteen: lähes 10 vuoden aikana normaalien rokotusten ja raspausten lisäksi kaksi antibioottikuuria, yksi kurkunpään tähystys ja yksi klinikkareissu jalkavaivan takia, mikä sekin lääkkeineen ja ultrauksineen oli vain 110 € vuonna 2002. Raspausta varten tosin piti rauhoittaa joten se nosti kustannuksia. :)

Vakuutusta hepalla ei ollut, en saanut ostohetkellä 17-vuotiaalle hepalle vakuutusta yhdestä yhtiöstä enkä sitten kysellyt muualta. Tuurilla selvittiin, vaikka heppa oli aikamoinen koheltaja ja useamman kerran palattiin eri matkaa takaisin tallille... Kauhistaa näin jälkeenpäin ajatellakaan, mitä olisi voinut sattua.

Eipä se remonttiratsuksi antaminen taida oikein leiville lyödä. Olin siinä käsityksessä, että se olisi edullinen tapa kouluttaa hevosensa ammattilaisella, mutta Hevosopisto ottaa ihan reilun hinnan tallipaikasta, kuulemma viitisensataa kuussa. Ratsuttaja ottaa vielä osansa ja hevosenomistaja maksaa kaiken. Joskus kun oppilaitos oli vielä valtion omistama, siellä oli uskoakseni aika lailla omakustannushinnat.
Kultakalat
avene
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja avene »

Oman rakkaan suomenhevoseni möin innostuksen loputtua ja kilpauran paikoilleenjymähtämisen takia,
mitä noilta ajoilta nyt muistan, oli tallipaikka 340€/kk, valmennukset x2 vko 100€, mahdolliset varustehankinnat 50-200€/kk,
trailerivuokra 20€/pv, ell & kengitys vaihtelevasti, niin ja vielä tavan ratsastustunnit sen x1/vko 20€.
Kyllähän tuonne hevosen selkään vielä kaipuu on, mutta voin sen sanoa, että enää en tule hevosta ottamaan, ainakaan lähitulevaisuudessa,
vie muuten voimia vaikka olisi täysihoidollakin.

Meni jo todellakin kalajuttujen ulkopuolelle, mutta saman rahan jos viitsisi satsata akvaarioon, pystyisi pitämään ties millaista allasta.
Kyllä riskinotto aina kannattaa.
Kalaa kalaa
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kalaa kalaa »

Tiedän tuon kulupuolen , se on hevosissa melkoinen.

Mulla oli vielä vuosi sitten toistakymmentä hevosta, eli pikkuinen ratsastuskoulu.

Pollet oli vuokratussa omassa pihassa, mutta vaikka vuokra oli edullinen kulut hommasta oli helkkarin isot.
Puhumattakaan loputtomasta raadannasta 24h hevosten ja asiakkaiden eteen...huh huh.

En kadu että pistin pillit pussiin,möin kaikki pollet muutamassa kuukaudessa ja sain kaikille hyvät koditkin.
Osan ostivat entiset asiakkaani.
Voittoa yrityksestä ei jäänyt kun siihen oli lainaakin otettu, mutta olipahan yksi vaihe elämässä sekin ja kiva vaihe vaivnnäöstä huolimatta.

Mutta sen vaan sanon,että en ikävöi pätkääkään sitä töiden määrää ja rahan menoa.

Akvaariot on paljon helpompi homma!
Suosittelen kyllä jos hevoshomma väsyttää, laittamaan sen jäähylle kylmästi.

Itsekkin oon puolet elämästä ollut hevoshommissa,heppakouluissa, töissä toisten talleilla, sitten oman tallin pitoa.
Eikä sittenkään kirpaissut vaihtaa mielenkiinnon kohdetta. :mrgreen:

Sen kun yleensä tekeekin vasta kun on jo niin sanotusti mitta täynnä. :roll:
Kalaa kalaa: lemmikkeinä suomenhevonen, kaksi kissaa, koirasusi, havannankoira, akvaariot 850 l punapiraijoilla, 350 litran sekakalasto mm puikkokaloja , pikkupytty kalanpoikasilla ja 200 l tetroja.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “"Off-Topic" ja äänestykset”