Saimme 60 litran akvaarion ja siellä oli valmiina partamonni. Se on nyt ainakin toistaiseksi pieni, vain parisenttinen. Ja ikää on ilmeisesti vuosi-pari. Jotkut sanovat että siitä ei tulekaan iso koska akvaariomme on pieni. Toiset taas sanovat että siitä kasvaa niin iso että akvaario käy sille liian pieneksi. Kumpi väite pitää paikkaansa?
Partis on tuntunut viihtyneen hyvin. Kiipeilee pitkin "siltoja" ja kasvien lehtiä ja on milloin missäkin piilossa
Eivät ne akvaarion seinät kalan kasvua estä, vaan akvaarion muut olosuhteet. Kunnon ruokinnalla ja veden hyvänä pitämisellä tuokin kitukasvuinen kaveri saattaa vielä lähteä kasvamaan. Mutta hanki sille kunnon akvaario, älä pidä täällä vaikka se nyt mahtuukin.
Reppuli kirjoitti:Se on nyt ainakin toistaiseksi pieni, vain parisenttinen. Ja ikää on ilmeisesti vuosi-pari.
Aikamoinen ruippana. Kääpiöitynyt niin pahasti, että hirvittää ihan. Jos se ei ole 60 litraisessa kasvanut aiemminkaan, niin tuskin nytkään. Tai, voihan se hoidon (= olojen) parantuessa mahdollisesti venyäkin, mutta kaveri kuuluu kuitenkin isompaan pyttyyn.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
punklove kirjoitti:kyllä minulla ainakin kasvoi 60-litran akvassa partis isoksi (eli 12cm) ja hyvin siellä viihtyi..en pitäisi liian pienenä akvana sille...
Mielipide tietysti tuokin, mutta mietipä sitä että esimerkiksi oma vanhin partamonnikoiraani oli viimeksi mitatessa 17 cm pyrstöineen.
No voi hyvänen aika sentään..taasko tästä asiasta aletaan riidellä? itselläni oli viitisen vuotta 60-litran akvaario, ja hyvin toimi partis siellä..evätkä partikset edes ole kovin liikkuivasta sorttia..no oli miten oli..tämä on minun mielipiteeni, jos se ei kelpaa niin sitten ei kelpaa..minkä ikäinen vanhin partiksesi on? omani on kohta 7-vuotias..
Eipä tarvitse riidellä Mielipiteiden vaihtoahan tämä keskustelu on. Jos vilkaiset hiukan eri lähteistä tietoa partamonnista, niin varovaisinkin suositus minimi akvaarionkooksi on 80 litraa
punklove kirjoitti:No voi hyvänen aika sentään..taasko tästä asiasta aletaan riidellä? itselläni oli viitisen vuotta 60-litran akvaario, ja hyvin toimi partis siellä..evätkä partikset edes ole kovin liikkuivasta sorttia..no oli miten oli..tämä on minun mielipiteeni, jos se ei kelpaa niin sitten ei kelpaa..minkä ikäinen vanhin partiksesi on? omani on kohta 7-vuotias..
Riidellä? Säädäpä piposi vähän löysemmälle, minä en ainakaan huomaa mitään riitelyyn viittavaa kirjoituksessani.
No kyllähän tuo ikäkin varmaan jo vaikuttaa kokoon..(puhumattakaan altaan koosta tietty) Mitä pienempi allas sen hitaammin kasvaa..vai voi partis nuin vanhaksi elää..minä kun luulin että omani on vanha
Oma partamonnini kuti jo pois viedyn uroksen kanssa ja tuloksena oli paljon partamonneja, kuten arvata saattaa.
Jäljelle jääneet vietiin eläinkauppaan, mutta yhtä ei huomattu.. Kaveri on noin kaksi senttiä pitkä ja melkein vuoden vanha. Tämä oli pienin kaikista poisviedyistä partiksista.
Allas on 160 l joten tilanpuutteesta ei pitäisi olla kyse. Mahtaako kääpiö koskaan edes kasvaa täyteen mittaansa?
Tiedotus kansalaisille: Tunnelin päässä näkynyt valo on kustannussyistä päätetty sammuttaa.
punklove kirjoitti:kyllä minulla ainakin kasvoi 60-litran akvassa partis isoksi (eli 12cm) ja hyvin siellä viihtyi..en pitäisi liian pienenä akvana sille...
Eikö 12 cm muhkea partis näytä vähän hassulta (ts. liian suurelta) 60 litraisessa altaassa?
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
10 cm on vakiomittaisesta 60 litraisesta pituussuunnassa aika suuri osa ja partishan on kovin muhkelo otus (eri asia kuin samaa pituutta edustava luikero piikkari). Ahdetulta vaikuttaa ainakin minun mielestäni, minun silmissä.
no..ei se mielestäni siltikään liian pieni ole partikselle...varsinkaan jos tulevaisuudessa on tiedossa isompi allas? tietysti jos tämän keskustelun aloittaja hluaa olla 100% varma partiksen viihtyvyydestä...voi luovuttaa sen isompaan altaaseen..
punklove kirjoitti:Mitä pienempi allas sen hitaammin kasvaa.
Näinhän ne tykkää akvaariokaupassakin sanoa, kun myyvät täpläimumonnin 60-litraiseen. Minä kuitenkin yhdyn heihin, jotka eivät tuota usko. Kala kasvaa kyllä pienessäkin, jos sillä vain on hyvä oltavat. Nopeasti kasvava kala tuottaa paljon jätettä, joten pienen altaan vettä saa vaihtaa aika tiuhaan tahtiin. Jos taas vettä ei vaihda, se huononee ja kala ei kasva. Myös liian vähäinen ruoka saa kalan jäämään kääpiökokoiseksi. Silloinkaan kyse ei ole liian pienestä altaasta.
Onkohan aiheesta tehty minkäänlaista tutkimusta? siis että kasvaako hitaanpa pinemmässä tilassa..Toisaalta kun katsoo nuita mun akaattikotiloita niin tuntuvat kasvavan nopeampaa vaikka ovatkin pienemmässä terrassa kuin kaverini otukset..ehkä se onkin vain ruokavalisota kiinni?
vaikka tuntuu kyllä tuo tulipyrstökin kasvavan melko hitaata kun on noin pienessä akvaarioss (pääse keväällä isompaan), mutta voisiko tuo asia riippua kalan liikkuvuudesta? että jos on kovin aktiivinen kala eikä ole tarpeeksi tilaa..ei sitten kehitykkään yhtä nopeasti?
Kyllä tuo varmaan enempi on kuitenkin eläimen ruokavaliosta/ruokahalusta kiinni..mutta eihän sitä tee mieli syödäkkään jos ei ole tilaa liikkua..
Nyt varmaan olen puhunut itseni ristiin..mutta pohdiskelenpas tässä..
punklove kirjoitti:Onkohan aiheesta tehty minkäänlaista tutkimusta? siis että kasvaako hitaanpa pinemmässä tilassa..Toisaalta kun katsoo nuita mun akaattikotiloita niin tuntuvat kasvavan nopeampaa vaikka ovatkin pienemmässä terrassa kuin kaverini otukset..ehkä se onkin vain ruokavalisota kiinni?
Ei tarvitse, asian todistanee mm. se seikka, että monet lajit joita on vuosia pidetty liian pienessä tilassa ovat jämähtäneet tiettyyn pituuteen, mutta sitten kun ne on päästetty isompaan altaaseen on monesti seurauksena ollut ollut kasvupyrähdys. Empiiristä tutkimusta siis.
Kotilot ovat kuitenkin aika paljon yksinkertaisempia otuksia ja niille ruokavalio saattaa olla pääasiallinen katalyytti nopeaan kasvamiseen, kaloilla tämä ei päde.
"Normal Person + Anonymity + Audience = Total Fuckwad." - Penny Arcade
Hain partikseni 85-litrasesta akvaariosta (kaverilta) ja nyt asustaa 325-lirasessa.
Pienessä akvariossa partis oli erittäin säikky,jos joskus oli esillä, niin se lähti pienintäkin ääntä karkuun.
Nykyään partis ei ole mistään moksiskaan, aina näkyvillä, eikä kirjoahventenkaan häiriköinnistä lähde karkuun.
Kameraa kyllä pelkää...
Oli mulla partis vähän aikaa 60-litraisessa leviä syömässä, ei viihtynyt ollenkaan.
Että kyllä nuo otukset tilaa arvostavat!
JustinSane kirjoitti:Ei tarvitse, asian todistanee mm. se seikka, että monet lajit joita on vuosia pidetty liian pienessä tilassa ovat jämähtäneet tiettyyn pituuteen, mutta sitten kun ne on päästetty isompaan altaaseen on monesti seurauksena ollut ollut kasvupyrähdys. Empiiristä tutkimusta siis.
Kysymyshän oli nyt siitä, johtuuko kääpiökasvuisuus huonosta ruokavaliosta, huonosta vedestä vai liian pienestä altaasta. Kertomasi empiirinen tutkimus ei annan vastausta. Se kertoo vain, että altaasta toiseen siirtäminen on parantanut tilannetta. Vesiarvoista ja ruokinnasta et kertonut mitään, joten kasvupyrähdys on voinut johtua niistäkin. Äkkiä voisi luulla, että liian pienessä altaassa kalojaan pitävä hoitaa niitä muutenkin hieman huonosti. Jos siis kalat lahjoitetaan isompaan altaaseen, tulee parannus kaikilla rintamilla.
Sain 82 litraisen akvaarion naapuriltani kaloineen päivineen. Kalaston muodosti yksi leväbarbi, yksi mustatetra, yksi suklaaokamonni ja yksi partamonni koiras. Akva oli ollut samalla omistajalla n. 16 vuotta. Alkuperäinen asukas oli suklaaoka ja muut olivat olleet (parvien kera ) noin viisi vuotta. Akvaa hoidettiin siten miten 16 vuotta sitten oli opetettu. Vesiarvot eivät olleet aivan kohdallaan. Esim. N03 oli katossaan.
Kaloista täysikokoisia oli suklaaokamonni sekä leväbarbi. Mustatetra on naurettavan kokoinen kääpiö samoin partamonni. Eli mikä selittää kääpiöitymisen partiksella ja mustatetralla? Miksi levis ja suklaaoka oli täysmittaisia vaikka kaikki natiaisina hankittu? Vesiarvoista johtuen kaikilla kaloilla on/oli evien syöpymisiä joten huonommat olot on todennäköisesti vaikuttanut myös kasvuun. Ei kuitenkaan kaikilla kaloilla ja se pistää hieman miettimään mikä loppujen lopuksi on kääpiöitymisen aiheuttaja. Monen tekijän summa luulisin ja on yksilöstä kiinni. Eli pelkkää mutua.
Lopuksi todettakoon, että ko. akvan kalat asuvat nykyään 576 litraisessa lajitovereiden hyvässä seurassa.
Partamonnin kokoa ja kokoon vaikuttavia tekijöitä mietittäessa pitäisi myös muistaa, että partamonni ei ole laji. Suomessa partamoneina myytävät kalat ovat sekoitus useammasta lajista ja eri puolilla suomea myytävät edustanevat useampaa kantaa, jotka ovat taas muodostuneet eri lajien risteytyminä. Osa noista kannoista saattaa siis hyvinkin kasvaa siihen 17 cm mittaan toisten jäädessä ihanteellisissakin oloissa alle 10 cm pituuteen. Ja mitä tilavaatimuksiin tulee niin olen sitä mieltä, että niin kauan, kun esim. kultakaloja ja oskareita suositellaan alle 3,5m pitkiin altaisiin, on puhe partamonnin sopimattomuudesta alle 80 cm altaaseen ihan turhaa jeesustelua.
Tutullani näin 40litrassa partiksen tmv joka oli n. 20 cm. Meinasi itku päästä. Niin joo nyt kun tuli mieleen niin pyydän antamaan edes meille. 250litrainenkin on parempi. Vaikka isompikaan ei olisi liikaa.
"Ostetaan sit rapuja, ja juksataan mummolle ettei meillä ole haavia, niin se ei voi syödä niitä" SANNA 4-v
Minä kuulu myös niihin, joilla partis elelee 65-litran akvaariossa. On kasvanut yhdeksässä vuodessa 1,5cm pitkästä about 7cm pitkäksi. Aina on sielua raastanut, että pitäisikö se luovuttaa pois. Myyjä aikoinaan suositteli kyseistä lajia akvaariooni ja minä en tietenkään osannut kyseenalaistaa aloittelijana. Mielestäni kiinnostava lukea, että Suomessa lajeja on kaupoissa eriliaisia ja eri kokoisiksi kasvavia. Tuo omani näyttää sellaiselta täplämonnilta kun sillä on pyöreitä pilkkuja. Lohdullista on että joku oli sitä mieltä että voisin sitä tuossa pitää. Ei ole säikky, vaan pitää puoliaan tarpeen mukaan. Aktiivisesti putsailee laseja ja kasveja/juurakkoa ja välillä lepäilee lehdillä. Olen ajatellut, etten nyt varmaan kuitenkaan ole mikään aivan kamala eläinrääkkääjä, mistä me oikeasti voidaan tietää mitä sen päässä liikkuu. Voiko kala olla onnellisempi?
Keskustelussa tuli ilmi, että kasvu voi riippua akvan koosta, vesiarvoista tai ruuasta. Siitä tuleekin mieleeni, mitä te syötätte partiksillenne ja kuinka paljon? Minä syötän sellaisia tablettimaisia pohjakalanruokia ja ajoittain annan kurkkua joka näyttää olevan suurta herkkua. Olen ymmärtänyt että partis syö levää ja saa myös siitä ravintoa?
Olen ajatellut, että muita pohjakaloja en voi ottaa kun on tuo Mauri-partis? Pitääkö muuten paikkaansa, että partis naarailla ei kasva niitä partahaaroja? Tällä minun yksilölläni olen vain satunnaisesti nähnyt kun ilmestyy sivuille pienet partahaarakkeet. Kiitos kaikista sivistävistä partis-kommenteista!!
Lähinnä ihmetyttää tuo partiksen pieni koko! Mulla syntyi joulun alla 63-päinen poikue. Poikaset kasvoivat 63-litraisessa akvaariossa, tammi-maaliskuun vaihteessa vein eläinkauppaan ja kaikki olivat noin 5 cm mittaisia. Kaveri on tainnut tosissaan nähdä nälkää tai sairastaa jotain? Yksi poikasista edelleen kasvamassa 63-litraisessa, mutta muuttaa lähipäivinä pois, on nyt jotain 8-9 cm.