Eheim 2215 putkien putsaus?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
mire
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Eheim 2215 putkien putsaus?

Viesti Kirjoittaja mire »

Mulla on tullut akvaarion edelliseltä omistajalta tuo eheim 2215 suodatin,putsailin tuota suodatinta yks päivä ja pisti niin silmiin kuinka likanen onkaan nuo putket.millä mä saan ne puhtaaksi? AUTTAKEE! Mulla ei ole enne ollut tuollaista eheimin suodatin,kuinka usein esim.tarvii vaihtaa nuo "rakeet" jne
Raasu
Junior Member
Junior Member

Re: Eheim 2215 putkien putsaus?

Viesti Kirjoittaja Raasu »

Eläinkaupasta saa sellaisen harjan, mikä on tarkoitettu putkien putsaamiseen sisältä. En tiedä, miltä kyseinen harja näyttää tai paljonko maksaa, kun itse en sitä silloin ostanut. Päätin, ettei se levä pahemmin suodattimen toimintaa haitannut, joten annoin olla. Ei siitä kuulemma ole muuta haittaa kuin, että veden virtaus pienenee. Rakeita ei käsittääkseni tarvi vaihtaa kuin pari kertaa vuodesssa? :)
470 litranen kalasoppa
mire
Junior Member
Junior Member

Okei,kiitti vinkistä ;) Tarvii siis mennä ostamaan sellainen. :)
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Mä olen niin laiska, että ostan uudet letkunpätkät silloin tällöin....kyllästyin jo alkuunsa letkujen rassaamiseen harjalla.
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Eihän tuo letku tosiaan ihmeitä maksa, vaikka aina laittaisi uudet. Ei kannata ostaa muuten Eheimin omaa putkenrassaajaa. Siitä irtoaa pää. Tuollaista biologista suodatusmateriaalia (Eheim SubstratPro tai makaroni) eivät kaikki harrastajat vaihda koskaan. Niitä vain huuhdellaan. Vaahtomuovit tietysti kannattaa tarvittaessa vaihtaa.
Jakulaari
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 1444606167 Tuossa on tuollainen letkuharja, noita on erilaisia.
Itsellä käytössä vähän vastaava (eri valmistajan) harja ja olen ollut tyytyväinen siihen. Pidentää ainakin mulla letkujen käyttöikää ainakin puolella kun saa ne putsattua välillä. :)
Massojen käyttö ikä...
Niitä makaronin näköisiä ei tarvitse vaihtaa niin kauan kun näyttäväyt ehjiltä. Biopallot (sintrattua lasia) jotkut vaihtaa parin vuoden välein jotkut harvemmin, makuasia ja riippuu toki altaan kuormituksestakin miten nopeasti menevät tukkoon. Kaikkia biopalloja ja makaroneja ei kannata vaihtaa kerralla, koska ne hyvät bakut asuu niissä matskuissa.
Suodatuslevyissä: Karkeammat suodatuslevyt kannattaa vaihtaa jos ovat rikkinäiset tai kun eivät enää palaudu muotoonsa puristettaessa, voi ne vaihtaa aiemminkin... Hienojakoisimmat suodatinvanut kannattaa vaihtaa joka puhdistuksessa.
Samppa70
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Samppa70 »

Se Eheimin oma rassi on tosiaan ihan susi.

Kannattaa vaihtaa ne letkut, sillä ne kovettuvat ajan kanssa. Ei ole suuri investointi ja homma lähtee puhtaalta pöydältä.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

mire kirjoitti:Mulla on tullut akvaarion edelliseltä omistajalta tuo eheim 2215 suodatin,putsailin tuota suodatinta yks päivä ja pisti niin silmiin kuinka likanen onkaan nuo putket.millä mä saan ne puhtaaksi? AUTTAKEE! Mulla ei ole enne ollut tuollaista eheimin suodatin,kuinka usein esim.tarvii vaihtaa nuo "rakeet" jne
Eheimillä lienee monta mallia noita puhdistusharjarasseja. Minulla on kahta tyyppiä: toinen on ihan teräsrassi, jonka päässä pulloharjan tyylinen viritys. Minulla on 2 eri pituista ja paksuista teräsrassipulloharjaviritystä (Eheimin omia). Se iso malli sopii luultavasti juuri noihin paksuputkisiin Eheimeihin (16/22), ohuempi pienempiin (12/16). Toinen malli on esim. ketju tai muovivaijeri, jonka päässä on erilaisia harjoja, joita vaihdetaan. Itse tykkään käyttää noita teräksisiä, tuttuni taas jälkimmäistä - makuasia.

Eheimin joissakin malleissa ei hanapuolelta kunnolla pääse rassia työntämään sisään ja jos joudut työntämään rassin suihkuputken päästä päin tai imuputken, siellä on ikäviä mutkia, jotka vaativat taipuisan harjan. Siihen sopii juuri tuo muovivaijeri/ketju, joka on taipuisa.

Eheimillä on myös harjasetti roottoripesäputsaukseen. Ei kovin kallis, ja helpottaa elämää. Joskin hätätapauksessa pumpulipuikkoa voi käyttää pienten kolojen pesuun. Hanki myös silikonspray tiivisteiden sumuttamiseen - näin kumitiivisteet pysyvät notkeina.

Helposti saat yleiskäsityksen tavaroista, kun katsot esim. akvaarioon.fi-sivuilta. Itse tilasin sieltä teräsharjarassin sekä halppisrassin, joka on ihan oiva peli - hyvä ja halpa.

En itse vaihtaisi letkuja joka kerta kun pesen, vaan ehdottomasti putsaisin. Halvempaa, ympäristöystävällisempää ja helpompaa:).

Letkut vievät nopeasti suodattimen tehon, jos täynnä levää. Levää myös kertyy melko nopeasti letkuihin, joten puhdistussetti ehdottomasti:).

http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 1708723920
http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... distukseen(täältä ottaisin sopivankokoisen puhdistusharjan letkun paksuuteen, Hobby-puhdistusvaijerrillisen harjan, roottoripesäpuhdistimen)

Akvaarioon.fi:stä puuttuu tuo ketju-vaihtoharja päähän -systeemi. Mutta noilla yllä mainituillakin pärjään ainakin minä.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
mire
Junior Member
Junior Member

Fisutar10 kirjoitti:
mire kirjoitti:Mulla on tullut akvaarion edelliseltä omistajalta tuo eheim 2215 suodatin,putsailin tuota suodatinta yks päivä ja pisti niin silmiin kuinka likanen onkaan nuo putket.millä mä saan ne puhtaaksi? AUTTAKEE! Mulla ei ole enne ollut tuollaista eheimin suodatin,kuinka usein esim.tarvii vaihtaa nuo "rakeet" jne
Eheimillä lienee monta mallia noita puhdistusharjarasseja. Minulla on kahta tyyppiä: toinen on ihan teräsrassi, jonka päässä pulloharjan tyylinen viritys. Minulla on 2 eri pituista ja paksuista teräsrassipulloharjaviritystä (Eheimin omia). Se iso malli sopii luultavasti juuri noihin paksuputkisiin Eheimeihin (16/22), ohuempi pienempiin (12/16). Toinen malli on esim. ketju tai muovivaijeri, jonka päässä on erilaisia harjoja, joita vaihdetaan. Itse tykkään käyttää noita teräksisiä, tuttuni taas jälkimmäistä - makuasia.

Eheimin joissakin malleissa ei hanapuolelta kunnolla pääse rassia työntämään sisään ja jos joudut työntämään rassin suihkuputken päästä päin tai imuputken, siellä on ikäviä mutkia, jotka vaativat taipuisan harjan. Siihen sopii juuri tuo muovivaijeri/ketju, joka on taipuisa.

Eheimillä on myös harjasetti roottoripesäputsaukseen. Ei kovin kallis, ja helpottaa elämää. Joskin hätätapauksessa pumpulipuikkoa voi käyttää pienten kolojen pesuun. Hanki myös silikonspray tiivisteiden sumuttamiseen - näin kumitiivisteet pysyvät notkeina.

Helposti saat yleiskäsityksen tavaroista, kun katsot esim. akvaarioon.fi-sivuilta. Itse tilasin sieltä teräsharjarassin sekä halppisrassin, joka on ihan oiva peli - hyvä ja halpa.

En itse vaihtaisi letkuja joka kerta kun pesen, vaan ehdottomasti putsaisin. Halvempaa, ympäristöystävällisempää ja helpompaa:).

Letkut vievät nopeasti suodattimen tehon, jos täynnä levää. Levää myös kertyy melko nopeasti letkuihin, joten puhdistussetti ehdottomasti:).

http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... distukseen(täältä ottaisin sopivankokoisen puhdistusharjan letkun paksuuteen, Hobby-puhdistusvaijerrillisen harjan, roottoripesäpuhdistimen)

Akvaarioon.fi:stä puuttuu tuo ketju-vaihtoharja päähän -systeemi. Mutta noilla yllä mainituillakin pärjään ainakin minä.

Kiitos todella paljon,auttoi todella paljon :) Meinaan olen miettinyt millä kummalla saan nuo putket puhtaaks..ja en ajatellut ostella uusia putkia,kuulostaa ihan älyttömältä :o joten todellakin tilaan nuo mitä juuri vinkkasit ;) että ei muutakun putkien rassaukseen :D
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

mire kirjoitti:
Fisutar10 kirjoitti:

Kiitos todella paljon,auttoi todella paljon :) Meinaan olen miettinyt millä kummalla saan nuo putket puhtaaks..ja en ajatellut ostella uusia putkia,kuulostaa ihan älyttömältä :o joten todellakin tilaan nuo mitä juuri vinkkasit ;) että ei muutakun putkien rassaukseen :D
Eipä kestä:). Nuo rassausvälineet ehdottomat. 1 putsaukseni oli tyyliin paksu onkisiima + mutteri + urheilusukan palanen...toimi, mutta hieman aikaavievää akrobatiiaa :mrgreen: . Muutama harja helpottaa kummasti elämää ja käyttöä löytyy muidenkin masiinoiden putsaukseen:).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Samppa70
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Samppa70 »

Tolla Eheimin rassilla, jossa on pieni rassiosa ja siima perässä, ei ainakaan saa kovin likaisia putkia puhtaaksi helposti. Siis ongelman tuossa tekee se, että systeemin joutuu joka kerta pujottamaan uudelleen letkuun ja sellainen varsinainen edes-takaisin rassaaminen on vaikeaa (kuulostaapa kaksmieliseltä). :o
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Samppa70 kirjoitti:Tolla Eheimin rassilla, jossa on pieni rassiosa ja siima perässä, ei ainakaan saa kovin likaisia putkia puhtaaksi helposti. Siis ongelman tuossa tekee se, että systeemin joutuu joka kerta pujottamaan uudelleen letkuun ja sellainen varsinainen edes-takaisin rassaaminen on vaikeaa (kuulostaapa kaksmieliseltä). :o
Joo, siksi tuo Hobbyn rassi mielestäni ihan ok, ja halpa. Sitten se teräsrassi, joka taittuu kahteen osaan myös hyvä. NUo siellä akvaarioon.fi:ssä esillä. Pidän varalla sitä siimasysteemiä, tarvetta voi tulla sillekin. Tosin sain sen akvan mukana, joten siksi se onkin minulla:).

Ps. Tulkinta kertoo enempi tulkitsijasta kuin vars. tekstistä :mrgreen: [;)]
ramdac
Member
Member

Viesti Kirjoittaja ramdac »

Mä olen luullut että Eheimin substrat pro on tarkoitettu bakteereille kasvualustaksi ja en ymmärrä miksi se pitäisi vaihtaa 6 kk välein. Mulla on ollu samat substraatit 2.5 vuotta huuhdellu viimeksi 2kk sitten ja ne näytti uudelta.
En tiedä imeekö sintrattu lasi kationeja kuten zeoliitti joka vaihdetaan sen takia kun se ei enää ime kationeja vedestä itseensä. On siis kylläinen ja ei toimi halutulla tavalla, mutta ulkosuodattimeenhan on tarkoitus kasvattaa bakteerit syömään ammoniumia ja nitriittiä ja niille pintoja missä syödä evästä. Juuri kun on saatu hyvä kanta bakteereille ne heitetään roskiin ja aloitetaan sama alusta.

Epäilen, ettei substrat pro ime kationeja kuten savi, koska se ei vaikuta vesiarvoihin. Toki ei se haittaa vaikka imisikin kationeja, koska ammonium on kationi. Eli voihan se imeäkkin niitä ja bakteerit sitten syö ne.

Enkä tule vaihtamaan itse ikinä substratteja, ellei joku voi todistaa miksi tekisin sen. Toki kauppialle tuo pallerojen vaihto on kannattavaa. Suurissa jätevedenpuhdistamoissa kyseiset pallurat on muovisia, eikä niitä vaihdeta 6 kk välein, ei tarvi ja niiden annetaan tehdä töitä. Ne kuluu koska ovat liikkeessä joten ne ei ole ikuisia.

Välillä kun lukee juttuja, tuntuu että raha poltaa käsissä ja pakko saada ostaa vaikka ei tarviskaan.
Toinen on tuo T5 lamput joiden teho on ehtinyt laskennallisesti laskea muutaman prosentin, kun se pitää jo vaihtaa uuteen, ei mitään järkeä.
Viimeksi muokannut ramdac, 15:25, 24.05.2012. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

ramdac kirjoitti:Mä olen luullut että Eheimin substrat pro on tarkoitettu bakteereille kasvualustaksi ja en ymmärrä miksi se pitäisi vaihtaa 6 kk välein. Mulla on ollu samat substraatit 2.5 vuotta huuhdellu viimeksi 2kk sitten ja ne näytti uudelta.
En tiedä imeekö sintrattu lasi kationeja kuten zeoliitti joka vaihdetaan sen takia kun se ei enää ime kationeja vedestä itseensä. On siis kylläinen ja ei toimi halutulla tavalla, mutta ulkosuodattimeenhan on tarkoitus kasvattaa bakteerit syömään ammoniumia ja nitriittiä ja niille pintoja missä syödä evästä. Juuri kun on saatu hyvä kanta bakteereille ne heitetään roskiin ja aloitetaan sama alusta.

Epäilen, ettei substrat pro ime kationeja kuten savi, koska se ei vaikuta vesiarvoihin.

Enkä tule vaihtamaan itse ikinä substratteja, ellei joku voi todistaa miksi tekisin sen. Toki kauppialle tuo pallerojen vaihto on kannattavaa. Suurissa jätevedenpuhdistamoissa kyseiset pallurat on muovisia, eikä niitä vaihdeta 6 kk välein, ei tarvi ja niiden annetaan tehdä töitä. Ne kuluu koska ovat liikkeessä joten ne ei ole ikuisia.

Välillä kun lukee juttuja, tuntuu että raha poltaa käsissä ja pakko saada ostaa vaikka ei tarviskaan.
Toinen on tuo T5 lamput joiden teho on ehtinyt laskennallisesti laskea muutaman prosentin, kun se pitää jo vaihtaa uuteen, ei mitään järkeä.
Itsekin vaihtelen noita Eheimin massoja harvakseltaan ja juuri nuo pro-pallerot pesen yleensä vain hyvin ja käytän kauan. Toisaalta yhdessä masiinassa vaihdoin koko pro-satsin ja vesi alkoi virrata tehokkaammin. Tiedä häntä, menisikö niiden huokoset tukkoon vain oliko mielikuvitukseni tuotetta koko homma. Kuitenkin toisinaan irrotan pallerot koko korista ämpäriin ja tehohuuhtelen. Ainakin kurpitsamössöä irtoaa sieltä melko runsaasti eikä koreissa huuhtominen riitä aina...Samaa olen itsekin ajatellut, että rahastamista, tiedä häntä.

Uskon asia tämäkin, mutta monilla asiantuntijasivuillakin sanotaan, että loisteputkien teho laskee iän myötä. Tarkkaa arvoa en ole löytänyt mistään. Myös värispektri vääristyy...Pitäisi olla mittari ja mitata...MYös likainen kansilasi, pintakasvit, likainen vesi ym. lienevät merkittävät tekijät, kun pohtii valaistustehon laskua:).
ramdac
Member
Member

Voihan ne pallerot keittää puhtaaksi jos haluaa.
Olen ajatellu, että vesi kiertää enemmän muutenkin niiden ympärillä kuin läpi. Uudet pallerot kuplii monta päivää, eli ei se vesi kovin nopeasti läpi pallerosta mene.

Toisaalta kun suodatin puhdistetaan, samalla puhdistetaa muutkin suodattimet, jotka vaikuttaa virtaukseen. Mulla on 2080:at ja niissä on virtausmittarit, jotka ei ole laskenut ikinä, aina tapissa.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

ramdac kirjoitti:Voihan ne pallerot keittää puhtaaksi jos haluaa.
Olen ajatellu, että vesi kiertää enemmän muutenkin niiden ympärillä kuin läpi. Uudet pallerot kuplii monta päivää, eli ei se vesi kovin nopeasti läpi pallerosta mene.

Toisaalta kun suodatin puhdistetaan, samalla puhdistetaa muutkin suodattimet, jotka vaikuttaa virtaukseen. Mulla on 2080:at ja niissä on virtausmittarit, jotka ei ole laskenut ikinä, aina tapissa.
Oho, virtausmittari? Jokin elektroninen hieman kalliimpi härveli?
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

ramdac kirjoitti:Mä olen luullut että Eheimin substrat pro on tarkoitettu bakteereille kasvualustaksi ja en ymmärrä miksi se pitäisi vaihtaa 6 kk välein. Mulla on ollu samat substraatit 2.5 vuotta huuhdellu viimeksi 2kk sitten ja ne näytti uudelta.
Niinpä, ei olisi allas ikinä tasapainossa jos aina vaihdettaisi massat uusiin juuri kun ovat kunnolla kypsyneet. Sama juttu sisäsuodattimen pesun kanssa, moni pesee niitäkin jo ennen kuin suodattimella olisi edes teoriassa mahdollisuus alkaa toimia biologisena suodattimena. Valitettavasti tällaiset kostautuvat sitten helposti veden laadussa ja elävien eläinten olosuhteissa eivätkä ole pelkkiä mielipide-eroja joista on mukava väitellä internetissä aikansa kuluksi.
ramdac
Member
Member

Ihan vakiona 2080:ssa jonkilainen virtausmittari jousikuormitteinen.
Eheim Pro 3 Tap Adapter Unit (7603078) (Custom).jpg
Eheim Pro 3 Tap Adapter Unit (7603078) (Custom).jpg (19.04 KiB) Katsottu 2600 kertaa
Tuo punainen tuolla alhaalla nousee virtauksen voimasta ylös ja on siinä joku asteikkokin.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

ramdac kirjoitti:Ihan vakiona 2080:ssa jonkilainen virtausmittari jousikuormitteinen.
Eheim Pro 3 Tap Adapter Unit (7603078) (Custom).jpg
Tuo punainen tuolla alhaalla nousee virtauksen voimasta ylös ja on siinä joku asteikkokin.
Ihan näppärä, jos paikkansa pitää:). Mittausfriikkinä uskon melkoisesti numeraalisiin arvoihin subjektiivisen mutun lisäksi :mrgreen: . Tietokoneohjattu mittauskeskus olisi kiva akvoihin - tulisi äänihälytys, jos jokin arvo hälyrajoilla. Rahalla jo alkaa saada nykyisin jotain...mutta budjettini ei annan myöden moisia hienouksia :(
mire
Junior Member
Junior Member

kirahvi1 kirjoitti:Eihän tuo letku tosiaan ihmeitä maksa, vaikka aina laittaisi uudet. Ei kannata ostaa muuten Eheimin omaa putkenrassaajaa. Siitä irtoaa pää. Tuollaista biologista suodatusmateriaalia (Eheim SubstratPro tai makaroni) eivät kaikki harrastajat vaihda koskaan. Niitä vain huuhdellaan. Vaahtomuovit tietysti kannattaa tarvittaessa vaihtaa.
Joo mä huuhtelin ne rakeet kyllä jo kerran,ja kyllä sitä moskaa lähtikin niistä. :o ja vaihdoin suosilla uudet vanut uusiin,oli meinaan niin törkyset kun olla voi,huuhtelin niitä edellisiä ties kuinka kauan ja annoi jopa liota,silti tuli likasta vettä vieläkin,silloin ajattelin jospa suosilla vain uudet pönttöön sisään.Tosiaan muuten huollettu tuo suodatin,tarvii kyllä vielä rassata letkut :)
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

mire kirjoitti:
kirahvi1 kirjoitti:Eihän tuo letku tosiaan ihmeitä maksa, vaikka aina laittaisi uudet. Ei kannata ostaa muuten Eheimin omaa putkenrassaajaa. Siitä irtoaa pää. Tuollaista biologista suodatusmateriaalia (Eheim SubstratPro tai makaroni) eivät kaikki harrastajat vaihda koskaan. Niitä vain huuhdellaan. Vaahtomuovit tietysti kannattaa tarvittaessa vaihtaa.
Joo mä huuhtelin ne rakeet kyllä jo kerran,ja kyllä sitä moskaa lähtikin niistä. :o ja vaihdoin suosilla uudet vanut uusiin,oli meinaan niin törkyset kun olla voi,huuhtelin niitä edellisiä ties kuinka kauan ja annoi jopa liota,silti tuli likasta vettä vieläkin,silloin ajattelin jospa suosilla vain uudet pönttöön sisään.Tosiaan muuten huollettu tuo suodatin,tarvii kyllä vielä rassata letkut :)
Hienosudatuslevy on kertakäyttöinen oikeastikin mielestäni (valkoista vanua). Sen heitin roskiin lopullisesti, sillä tukkeutuu suodatin sitä käytettäessä helpommin. Mutta jos kaloja on vähän, niin sitten ok, sillä vesi puhdistuu paremmin. Karkeasuodatuslevyt voi pestä useasti ja silti ok. Jossain vaiheessa nekin roskiin ja uudet tilalle.

Toki kaikkea ei kantsi vaihtaa kerralla, sillä bakut ovat massoissa. Raksujen keittäminen taas tappaa myös bakut... joten huuhtelen ne aina kädenlämpöisellä vedellä. Myös pikku kalat, sukaravut ym. löytyvät usein ulkosuodattimesta, joten putsausvaiheessa hieman tsekkailtava, ettei niitä mene viemäriin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”