Lappeenrantalaisia + lähialueen akvaristeja

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
MarjaR
Junior Member
Junior Member

Re: Lappeenrantalaisia + lähialueen akvaristeja

Viesti Kirjoittaja MarjaR »

Mie pääosian ostan kalat Helsingin Akvaariokeskuksesta ja kasvit viime aikoina olen ostanut HAS- keväthuutokaupasta. Peruskalaa täältä kyllä saa, mutta vähän jos tahtoo erikoisempaa, niin joko sitä ei ole tai hintakin on sitten sen mukainen. Rahulan rehusta olen ruokaostokset tehnyt, samoin jos on tarvinnut jotain tekniikkaa ostella. Reporangan loppuminen harmittaa kyllä kovasti, tykkäsin käydä siellä ja sieltä sai hyvää palvelua.
Elämää eivät ole ne päivät, jotka ovat menneet vaan ne, jotka ovat jääneet mieleen.
Punakala
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Punakala »

Ajatko siis MarjaR Helsinkiin hakemaan kalasi? Nettikaupastahan ei Helsingin akvaariokeskuksen kaloja saa ostettua, koska Matkahuollon toimitus niille ei enää ole mahdollinen?

Kotkan Paratiisikalassa oli erään tulevaisuuden toivekalani eli punanoitamonnin hinta 10,50 e, kun Rahulan rehun hinta samalla kalalle on 29,50 e. Parillakympillä saa bensaa jo ihan mukavasti.
180 l Etelä-Amerikka, 160 l rapula, 128 l Aasia
MinnaG
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MinnaG »

Punakala kirjoitti: Mistä te muut lappeenrantalaiset ja lähialueiden akvaristit ostatte kasvinne ja kalanne? Varaatteko niitä etukäteen?
Minä hankin tuosta paikallisesta Norppiksesta sekä rehut että kalat. Tietty jotaa joskus tulee vaihdeltuu toisten akvaristienkin kanssa.
Älä sekoita minua faktoilla - olen tehnyt jo päätökseni.
eriador
Member
Member

Viesti Kirjoittaja eriador »

Hesassa tulee käytyä silloin tällöin, tähän mennessä kaverit ja siskot on sieltä kaloja raahannut. Rahulan rehua en käytä, kun sieltä saa niin tympeetä kohtelua ja myyjillä on aina huono päivä. Kerrankin kun menin kaloja ostamaan, alkoi myyjä huutamaan miulle siitä että hänen on pakko ne sitten sieltä onkia. Mää ihan luulin että se kalojen kalastaminen altaasta kuule heidän työhönsä :mrgreen:

Faunattareen oon jotain tilannut, mut aika usein tulee ei oota. Ensi viikolla oon Hesaan taas menossa, täytyy katsoa jos ehtisin Stockan eläinpuolella piipahtaa.

Kasveja taas oon petsfriend'stä tilaillut, mutta osa kasveista on ollu ihan sekundaa, pitää tietää mitä ostaa melkein.
MarjaR
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja MarjaR »

Punakala kirjoitti:Ajatko siis MarjaR Helsinkiin hakemaan kalasi? Nettikaupastahan ei Helsingin akvaariokeskuksen kaloja saa ostettua, koska Matkahuollon toimitus niille ei enää ole mahdollinen?
Juu, kyllä ajatetaan ja suhkoht säännöllisesti siellä tulee käytyä. Akvaariokeskuksessa on mukavaa käydä, vaikka välillä tilat meinaakin käydä ahtaaksi. :D Meillä harrastetaan sen verran erikoisia kaloja, ettei niitä saa täältä Lappeenrannasta, tosin harvoin kaupastakaan (yleensä on toiselta akvaristilta ostettu). Toki usein samalla Helsingin reissulla tulee käytyä Ikeassa ja tapaamassa kavereita. Mutta tänään esimerkiksi lähdimme ihan varta vasten kala- ja kasviostoksille HASin järjestämään keväthuutokauppaan.
Elämää eivät ole ne päivät, jotka ovat menneet vaan ne, jotka ovat jääneet mieleen.
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

240-litrainen pönttö on ollut kolmisen vuotta tyhjillään suuren elämänmuutoken vuoksi. Nyt on alkanut taas syyhyttää täyttää pönttö vedellä, varmaan loppukesästä laitan sen taas käyntiin. Mutta asiaan.
Kävin tänään uteliaisuuttani RR:ssa ja F:ssa ja F:n valikoimat ja muutenkin altaiden kunto oli suorastaan surkea. Kuolleita kaloja, monen monta tyhjää allasta ja jotenkin epäsiistin näköistä. RR:ssa sen sijaan oli siistit altaat ja perustarjonta oli ihan kohdillaan. Mutta jäin miekin kaipaamaan Reporankaa, sieltä itse tein vuosia sitten lähes kaikki hankinnat.

Peruskalat varmaan saan RR:sta mutta esim. töyhtökääpiöahvenet pitänee ajaa muualta ostamaan. Täytynee vielä katsastaa Imatran tarjonta.
eriador
Member
Member

Jos siulla on auto. niin sinuna tilaisin kaikki kalat Norppikseen Imatralle. RR oli ainakin vielä vajaa vuosi sitten kovin vaikea saada myös tiettyjä kaloja ja asiantuntemus ei todellakaan vedä vertoja Reporangalle :| Faunatarta käytän ite nykyään, mutta oon huomannu saman, kuolleita kaloja, ei saa mitään tilattua sinne ja jos saakin tilattua, niin ei sieltä perään juuri soitella, henkilökunta on tosin mukavaa :)
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Kiitos eriador vinkistä, on tosiaan auto. :)
helmililja
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja helmililja »

Kierteisiä lahjoitan ja Sakura -sukarapusia olisi ylimääräisenä ts kaupan. (Sakura = erittäin punainen kirsikkasukaravun muoto. Naaraat on kirkkaanpunaisia, koiraat haaleampia, osa värittömiä). Näitä olisi suht reilusti, eri kokoisia/ikäisiä.

Vaikkei tämä myyntipalsta olekkaan, niin ehkä tavoitan paikallisia tätä kautta. En nimittäin jaksaisi ruveta postittelemaan.

Myös kasveja riittäisi myyntiin asti mm karttulehti, näkinruoho, vedensuosikki, tiikerivallisnerian alkuja, vauvankyynel, hentorotala, pyöreälehtinen + kapealehtinen rusolehti, jaavansammalta, kääpiökeihäslehteä yms...

Laita yksäriä, jos jotain kiinnostavaa osui silmiin.
Ylämaalla ovat, mutta Lpr kulkeutuu.
helmililja
Starting Member
Starting Member

Jatketaas vielä listaa kasvien suhteen, joita voisin kaupata:
-pari miekkaa (isompi ja pienempi)
-muutamaa erilaista melalehteä (matalaa, etualalle sopivia kaikki)
-2 poimupatsulia

Ylläolevista tiikerivallu varattu. Ja toistaiseksi ei uusia varauksia rapuihin - katsotaan paljonko niitä jääpi kun nyt yhteyttä ottaneet saavat omansa. :)
pandamonninen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja pandamonninen »

Hei!

Ekaa kertaa tänne kirjoittelen.Vahingossa löysin tämän sivuston ja yllätyin positiivisesti!
Viimeinkin löytyi minua kiinnostava foorumi ja yhteisö.Mukava huomata,että tässä Lappeenrannan alueella on teitä muitakin akvaharrastajia.
Minulla on tuommonen pieni 86 litranen akvaario.Vappuna syntyi kyseisen akvaarion eka vauva-fisu,pikku platy.

Aiempiin viesteihin liittyen itse tykkään asioida Rahulanrehussa.Sielä on hyvä palvelu ja mukava valikoima akvaario tavaraa.Mulle riittävä ainakin.
Jos joku vielä jotain seuratoimintaa suunnittelee,niin itseä kiinnostaa ainakin.
helmililja
Starting Member
Starting Member

Ylläolevista poimupatsuli varattu. :)
eriador
Member
Member

Täällä olisi keltaisia omppuja tarjolla, useamman kappaleen voisin johonkin kasviin esim. vaihtaa, yksittäiset saapi hakea vaan pois :)
helmililja
Starting Member
Starting Member

Kesä-heinäkuussa vapautuisi 160-litrainen palju tarvikkeineen (1-putkinen valaisin, syksyllä ostett Eheim sisäsuodatin, ulkosuodin Eheim Proffa, lämmitin, kansilasit, alumiinijalusta säädettävillä tassuilla).

Käytössä tälläkin hetkellä.
Olisiko kellään kiinnostusta ostaa edukkaasti?

Kaloja ei tarvitse ottaa mukaan.

Joitakin kasveja tulee mukana, samoin halutessasi Sakura-sukarapuja.
pandamonninen
Junior Member
Junior Member

Jos joku tältä Lappeenrannan seutuvilta haluaa,niin minulla olisi halvalla myydä n.60 litranen akva.
Ja sit antakaa neuvoja kuinka saada miljoonakalat pysymään hengissä paria kuukautta kauemmin.Niille omaa akvaa just tekemässä joten kuinka saan vedenlaadun niille suotuisaksi?
Kiitos jo etukäteen jos joku tähän osaa vastata ja vinkkiä antaa. :)
eriador
Member
Member

Moi vaan taas :)
Hei ekana sellanen tärkeä kysymys, kun että oletko ostanut millisi kaupasta?
Ne on todennäköisesti kasvatettu ties minkälaisessa vedessä, jotkut kasvattavat jopa murtovedessä, jolloin ne tosiaan ei pysy pari kk kauempaa hengissä vaikka kuinka vettä kovettaisit. Ootko vettä koittanut kovettaa esim kipsillä? Täältä sitä löytyy ehkä jostain turha purkkillinen...

Miulla on tuolla pari pehmeän veden, vanhaa milliskantaa oleva poikanen, jäivät jälkeen kun muut lähtivät. Siitä saa uutta verta, kunhan kasvavat.
pandamonninen
Junior Member
Junior Member

Kyllä olen ostanut kaupasta miljoonakalat ja sanoivat että veteen pitää lisätä suolaa.
Kokeiltiin tuossa tavallisessa seura akvassa,mutta eihän ne siinä eläneet.Siinä ei tosin ollut edes sitä suolaa.
Nyt tosiaan haluaisin hankkia miljoonakaloja ja toinen akva tyhjillään tai on siinä sisustus ja vedet valmiina,mutta nyt tosiaan tarttes tietää mitä tehdä sille vedelle,
jos niitä miljoonakaloja aikoo siihen hankkia.
Kipsiä en ole kokeillut.
Penskana ihmettelin kun kaverilla oli isossa lasimaljassa kolme miljoonakalaa ja elivät ainakin pari vuotta siinä ja itsellä ei isossa akvassa millään.
eriador
Member
Member

Kokeile hei saada täältä harrastajilta, nuo kaupan millit ei elä sitten millään, ei ne miulla elänyt kovin pitkään vaikka kaiken maailman kipsit ym. kokeilin. Miulta saapi tuosta pari jos haet, mutta annetaan niiden kasvaa vähän ensin :)
pandamonninen
Junior Member
Junior Member

Kyllä eriador sun millit kelpaa,jos raassit luopua kun ovat tarpeeksi isoja ja kipsi kanssa.
Niin muillekkin sit tiedoksi,että miljoonakalat kelpais Lappeenranta-Joutseno akselilta. :)
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Vanhemmillani on miljoonakaloja joiden kanta on n. 20v vanhaa, eläneet aina pehmeässä vedessä. Joten täältäkin saisit varmasti muutamia kaloja vaikka kahvipakettia vastaan. :) Kalat ovat Taipalsaarella, mutta kulkeutuvat Lappeenrantaan sovittaessa.
nakkimato
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja nakkimato »

Onko täällä päin ketään taistoharrastajia? :) Etsinnässä olisi crowntail uros, naaras miulla jo onkin, mutta se tarviis miehen ;)
laauuraauu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja laauuraauu »

Miulla olisi myynnissä Juwel Rekord 800 akvaario kaikkine tarvikkeineen. Tilavuus 110 litraa. Yv:llä saa yhteyttä. :)
300 l: pilkkutimanttiahvenia, avainkirjoahvenia, suklaarihmakaloja, rusokiilakylkiä, kääpiöseepranuoliaisia, raitakoruplekopari, juovapuuplekopari, salamanteripleko, päälle 60 kultapartamonnivauvaa
eriador
Member
Member

Minä :D Mut mun ct:t on vasta vauvoja :D joudut pari kk:ta oottamaan :D Imatran norppiksessa oli jokunen viikko sit niitä :)
pandamonninen
Junior Member
Junior Member

Hei!
Mä en ole ikinä käynyt Imatran puolella kalakaupoilla.Missä kyseinen Norppis? sijaitsee ja onko millaiset kala kautta tarvike valikoimat?
Imatra on hieman mysteeri aluetta mulle. :D Aina tulee käytyä vain Lappeenrannassa ostoksilla.
Narya
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Narya »

Norppis on pistetaloilla, eli kun Valtsun risteyksestä menee Rajapatsaalle päin ja tulee kiertoliittymä, Norppis on vasemmalla kerrostalon alakerrassa. Norppiksella on omat nettisivut, löytyy googlella. Aikalailla peruskalastoa löytyy mut miu mielest sinne onnistuu myös erikoisempienki tilaaminen. Palvelu ainakin on ollut aina kohdallaan (:
96l + 54l
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”