Taistelukalojen viljely

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
spotted
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja spotted »

Kasvattaako kukaan taistelukaloja tavoitteena
- kalojen eliniän piteneminen
- seura-akvaariokelpoinen luonne?

Vai onko tämä pelkkää ulkonäköjalostusta mahdollisimman ärhäköillä yksilöilä?

Moni ihminen kuitenkin haluaa taistelukalan nimenomaan seura-akvaarioon ja on sääli, että nämä persoonalliset kalat ovat niin kovin lyhytikäisiä.
Jakulaari
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

spotted kirjoitti:Kasvattaako kukaan taistelukaloja tavoitteena

Moni ihminen kuitenkin haluaa taistelukalan nimenomaan seura-akvaarioon ja on sääli, että nämä persoonalliset kalat ovat niin kovin lyhytikäisiä.
Riippuu vähän... mä olettaisin, että Suomessa syntynyt hyvinkasvatettu taisto elää muutenkin pitempään. Todennäköisesti se kohtaa elämänsä aikana paljon vähemmän stressiä ja huonoja vesioloja/vesiarvojen heittelyä kuin ulkomailta tänne lennätetyt kalat.
Ulkonäöllisesti mä ainakin haluaisin kasvattaa melko lyhyteväisiä taistoja. Tämä ei ole pelkästään ulkonäkökysymys, vaan lisää taistelukalan seura-akvaariokelpoisuuttakin. Lyhyteväinen taisto kestää hieman kovempaa virtausta, eikä ole ihan niin altis muiden kalojen nyppimiselle kuin perus huntupyrstöt. (Huntupyrstöjen liikkuminen on toisinaan melko vaikean oloista muutenkin minusta.) Lyhyteväiset ei vaan tuppaa menemään kaupaksi välttämättä mikä on harmi, joten seuraavaksi hankin tod näk halfmooneja kudetukseen.
Väreistä sen verran, että myös ns. puhtaan värin kasvattaminen on suositeltavaa, koska markkinoilla on muutenkin paljon monivärisiä/värivirheellisiä yksilöitä ja poikasille pitää kuitenkin löytyä ne uudet kodit kun ne kasvavat nuoriksi aikuisiksi. Muutenkin jälkeläisten tulisi olla kauniita, koska rumia kaloja, aika harvat haluaa ostaa itselleen. [;)]
Mitä luonteeseen tulee, niin itse käytän mielelläni aika nössöjä yksilöitä, jo siksikin että ne ei revi toisiaan niin herkästi riekaleiksi kutu altaassa. Tähän asti nössöistä vanhemmista on tullut nössöjä jälkeläisiä. :)
Mä en tosin taistoja kasvata mitenkään säännöllisesti, enemmän satunnaisesti... :mrgreen:
kultakalafarmari
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja kultakalafarmari »

Vastaan tuohon samaan mihin Jakulaarikin.

spotted kirjoitti:Kasvattaako kukaan taistelukaloja tavoitteena

1. Uskoisin myös Suomessa syntyneiden Taistojen elävän pidempään kuin tuontikalat jotka kokevat monenlaisia stressintekijöitä matkallaan ja vaihtelevia vesi- ja lämpötila arvoja. Itse ainakin haluaisin kasvattaa mahdollisimman pitkäikäisiä kaloja. Onhan se kivempaa kuin Taisto elää 3-5 vuotta kuin +/- vuoden.

2. Itse taas en niin tuolle luonteelle perusta, koska kalat eivät kumminkaan ole mitää käyttöeläimiä toisin kuin koirat ja hevoset joiden kanssa se luonne on erittäin tärkeää. Henk.koht tykkään mitä äkäisimmistä Taistoista :) Minulla kaikki urokset ovat tietenkin omissa yksiöissään. Akat kyllä menevät kimpassa. Itse tykkään myös lyhyteväisitä Taistoista ja ne sopisivatkin paljon paremmin seuralaan kuin joku erikoinen HM jonka eviä haluaisi varjella. Silti HM on oma suosikkini mutta minulla ei olekkaan seuralaa..
Minä ainakin olen huomannut sellaisen asian että nuo HMPK uroksen ovat paljon äkäisempiä kuin normaalit HM. Nyt mulla on uus Pineapple OHM uros joka on tosi laiska availeen pyrstöään kokonaan. On ilmeisesti niin painava ja uiminenkin on aika heikkoa tällä kaverilla.
Lyhyteväiset kestävät myös virtauksen joka on yleensä normaalissa akvaariossa, HM, VT ja CT ukoille se monesti olisi aivan liian kova ja nämä evämuodot ovatkin enemmän minun mielestäni "seisovan" veden kaloja. Jos seuralaan haluaa Taiston niin sillon kallistuisin enemmän jonkin PK muunnoksen puoleen.
Näistäkin löytyy upeita värejä ja erikoisempiakin muunnoksia, erikoisin jonka olen kuullut on DTCTPK.

3. Ulkonäköä ja väriä tässä lähinnä jalostetaan. Terveitä yksilöitä tietenkin!
Epämuodostuneita ei jalostukseen, värivirheellisiä koitan myös välttää.
Harvinaisemmat värit on ainakin mun mieleen :) Niitä olen koittanut hankkia ja jalostaa lisää että muillakin olisi mahdollisuus hieman harvinaisempiin Taistoihin. Itse pidän tietyt tavoitteet jokaisen pariskunnan kohdalla joko värin tai evämuodon suhteen jota koitan jalostaa.
Itse olen rankannut sairaat/epämuotoiset yksilöt aika kovalla kädellä pois!

Kasvattelen Taistoja aika tasasen tappavaan tahtiin kunhan aikaa ja tilaa vaan olisi tarpeeksi :)
Nytkin on 8 pariskuntaa sekä kaikki nuoret ja poikaset siihen päälle. Aikaa se vie.
Taas työt haittaa harrastuksia :D
Taistelukala kasvatusta joka on hieman karannut käsistä!
Ennen mulla oli kämpässä kaloja, nyt olen itse kalojen kämpässä alivuokralaisena :D
Parikymmentä pyttyä löytyy, eli aivan liikaa!:D
spotted
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja spotted »

Kiitos kommenteista. :)

Kiva kuulla, että nössöjenkin suosijoita on kasvattajissa. En ainakaan itse haluaisi seuralaan kalaa ostaessa tukea naaraiden kuoliaaksi repimisiä yms.
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TASHAS

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Lyhyesti, luonto lienee muokannut taiston elinkaaren lyhyeksi johtuen alkuperäisestä ympäristöstä. Joten lyhestä iästä ei mun mielestäni kande repiä tressiä tai ajatella taiston olevan tuon vuoksi jotenkin vähemmän ekologinen kuin joku 10v + elävä tyypi. Eikö voisi ajatella että taisto tullessaan ikään jossa kutu enää oikein luonnistu, esim 2 vuotta niin se voisi tarkoittaa jotakin noin geneettisesti? Miettikää orkkis ympäristöä ja vuodenaikojen kiertoa siellä riisipellon lätäköissä ja kertokaa se vuosi aina vaikka 25-30x kertoimella niin saatte toisen näkökohdan. Taisto kuitenkin kasvaa sukukypsäksi hyvin nopeasti +-6kk. Sit voisin vastapalloon (provo:) heittää jalostukseen negatiivisesti suhtautuville (evät ja väri) että melkein tuo eliniän sörkkiminen jalostuksessa lienee kovemman luokan manipulointia kuin ulkoisten tekijöiden? (Usein tuntuu olevan vallalla että lyhytikäiset kalat kuormittavat palloamme enemmän tjsp. eli halutaan korostaa kestäviä asioita) 8-)
Toki ihminen joutuu suorittamaan sitä valintaa kudettaessaan, valitsemaan omasta mielestään elinvoimaisen ja tarvittavan evä/väri kombinaation kun luonnon oma valinta ei ole mahdollista. Mitä tulee luonteeseen niin taiston valitettavasti kuuluu olla agressiivinen koska keskimääräinen akkaväki ei kelpuuta nössäjä noin yleisesti, vaan hakevat enemmänkin sitä "jännitystä" ja tulista luonnetta joka vetää evät "alta". Joten suvunjatkamisen kannalta luonto on hoitanut niin että vain vahvimmat selviävät (tässäkin). Yksilöitä on tottakai ja aina ei voi voittaa. Tulipas taas philosooppista, sorry [:I]
Jakulaari
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

Niin kyllä mäkin varmasti käyttäisin vähän äkäisempääkin urosta kudetukseen, jos se olisi rakenteeltaan ja väriltään sopiva. Mulle ei jostain syystä ole osunut kohdalle kuin yksi todella äkäinen uros, joka repi akkaväen riekaleiksi jos vaan nääköisälle osuivat. Ko ukkoa en käyttänyt kudetukseen sitten ollenkaan, kun ei se ulkonäöllisestikkään niin kummoinen ollut. Muut ei ole kutualtaassa (tai haaremissakaan pidettyinä) repineet naaraita ollenkaan. Mulla on kyllä kutenut ihan onnistuneesti 2 tosi nössöä urosta ja kudunkin hoitivat ihan tunnollisesti vielä. Siltikin aina pitää varautua siihen, erttä jotain ikävää voi käydä kun laitetaan useampia taistoja samaan laariin. Luonnossa ne ärhäkkäämmät yksilöt pärjäävät varmaankin paremmin.
Tuosta eliniästä sen verran vielä, että musta se 2-3 vuotta on ihan hyvä ikä taistelukalalle sinällään. Se on vaan toisinaan vähän tylsää kun joku harrastaja ostaa kaupasta hienon taistoukon, joka sitten 2 kuukaudessa kuukahtaa jostain selittämättömästä syystä tai vanhuuteen. :(
narm
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: ---
Viesti:

Viesti Kirjoittaja narm »

Eläinkaupasta ostettaessa tuppaavat vaan jo olemaan yleensä aika iäkkäitä.
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member

Kyl taisto elää ihan ok, vaikka kaupasta ostetut joskus kuolee turhan nopeasti. Ongelmia sivusta seuranneena tuntuis yleensä olevan kiinni ympäristöstä, ruoka, puhtaus ja lämpö. Usein menetykset tuntuu iskevän ensimmäiseen akvaarioon joka otetaan itselle, toki poikkeuksia aina on koska osa tuonti kaloista on suht huonoja kunnoltaan valmiiksi vaikka aluksi näyttävät voivan hyvin.
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Pakko sanoa noitten HM taistojen uimisesta vähäsen. Yleensä ovat purkeissa kasvatettuja, eli aika pienessä vedessä ja täysin nollassa virtauksessa. Kun sellaisen heittää seuralaan normaaliin virtaukseen, se ui kehnommin jo ihan lihaskunnonkin takia. Kun ei niitä lihaksia hirveästi siellä purkissa jaksa kasvatella. Omista ainakin sanoisin, että parissa viikossa ovat jo paremmassa kuosissa. Itse olen myös pitänyt ihan hyvänä sitä, että ovat päätyneet kaupasta rivariin ja sieltä sitten mahdollisesti seuralaan tai monnisten kaveriksi.
eriador
Member
Member

Viesti Kirjoittaja eriador »

Täällä alkaa olemaan asiat sillä mallilla että pääsen noita kamputsealaisia kudettamaan ensi viikolla :)
Kasvisto on uusittu, enää puuttuu pistiat, jotka tulee alkuviikosta toivon mukaan. Otot ajattelin jättää tälläkin kertaa talkkareiksi tuonne, kun viimeeksikin yhteiselo sujui hyvin, kääpiömonniset täytyy siirtää vaan toiseen akvaarioon.

Meillä on tod. näköisesti muutto taas edessä kuukauden, parin päästä, niin en noita tyhjillään olevia altaita täyttele ennen sitä, enkä hommaa uusia uroksiakaan.
eriador
Member
Member

Miun pitäis yksi akvaario vielä hankkia, jotta voisin kasvattaa 2 poikuetta samaan aikaan, jos miulla on siis 2 koirasta. Nyt on poikastenkasvatukseen ja kutualtaaksi tyhjentymässä tuo 54L, missä edellisenkin poikueen kasvatin hyvin. Tyhjänä odottaa 37L, mistä puuttuu vain lamppu ja 30L on tuo kamputsealaiskoiras.
Kysymys onkin että kasvatanko poikasia tuossa 37L vaiko hommaanko niille isomman, 40-50L tankin? Nämä on käyneet mielessä:
Kuva

ja

Kuva

vai hommaanko toiselle koiraalle jonkun n. 30L altaan? Sitten kun en enää kutuhommiin heitä käytä, niin noihin seuraloihin on mahdollisuus heidät majoittaa eläkepäiville.
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member

Kyllä ton kokosessa kasvaa isompikin porukka, sun aktiivisuudesta vedenvaihdon suhteen se on kiinni. Luulisin että joku 40-50 poikasta menee ok. Silloin tosin pitää vettä vaihtaa pari kertaa viikossa noin 80% kun ovat 30-40mm koossa. Itse olen huomannut että helpoin on kasvattaa ilman hiekkaa jne jolloin voit putsata pohjan ekana ja sitten vaihtaa vedet. Jos estetiikka merkitsee niin reilu sora jonka voi lapota helposti on melkein kätsyin. Tuollainen korkee menee kyllä sit ihan aikuselle luxus yksiöksi. Mutta mietis vielä normi muotosta johon saa parit kangashäkit reunalle, tilanteita jossa tarvitset niitä kyllä tulee.
eriador
Member
Member

Kuminaama Jimi oli aikamoiset kuplapesät rakentanut yksiöönsä, joten siirsin tuonne 54L sen, ja mantelipuurouhetta kanssa. Nyt on Dyykkis siellä ja tältä näyttää Jimi siis nyt:

Kuva

Odottelen innokkaasti täällä josko kutisvat :D

Nastamuumio: Sitä kuusikulmaa lähinnä harkitsin jos pistän yksiöksi sen, muutoin sitten joku 40--> normimuotoinen poikasille.
eriador
Member
Member

En eilen silmä kovana vahtinut allasta ja sinä aikana kun käytiin kaupassa ja lenkillä, oli komea ja iso pesä ilmestynyt. Poistin Dyykkiksen illalla kun Jimi lennätti sitä aika kovaa vauhtia ja oletin että kutu olisi tapahtunut, kun vatsa oli selkeästi pienempi. Mutta... Nyt tuo koiras seilaa pitkin akvaariota eikä kökötä pesän alla vahtimassa, niinkuin esim. Indy kudun jälkeen teki. Mistä mie nyt voin olla varma onko mitään tapahtunut vai odottelenko vaan ja pistän artemiat tänään varuiksi jo porisemaan?

Välillä hää siinä pesän ympärillä pyörii, kuten nytkin ja näyttäisi korjailevan sitä...
Thapahiska

Viesti Kirjoittaja Thapahiska »

Pistä artemiat porisemaan ja jos näyttää siltä, ettei äijä hoida pesää, niin voit esim tehä "sijaishautomon".
http://www.bettas4all.nl/ Tältä foorumilta löytyy Breeding osiossa ohjeet hautomon tekoon.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Täällä on Päiviö ja jejokan kasvateista toinen naikkonen pyöräyttäneet seuralassa munaskut. Aika säälittävä kuplapesä, munia on päälle 10. Pintakasveja toki. Ei siinä, mut lähden Pariisiin kolmen päivän päästä.. No, antaa pariskunnan harjoitella. :roll:
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
jejoka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jejoka »

Hienoa kuulla jotta eukko osaa asiansa. Kyllä niitä ryynejä tulee ajan kanssa enempi kuhan eukko kasvaa kokoa.

Nyt olisi suunnitelmissa kamputsealais pariskunnan kudetus. Pk ukko ja joko kampa tai ct eukko. Pitää laittaa eukost kuva johonkin jotta saa varmistuksen kumpi on. Ovat nytten tutustumassa toisiinsa kun viime kerta oli eukon kannalta vähän turhan raju.
Minä, lapsi vm -11, pari koiraa vm -10 & -12 sekä vettä ties missä ja miten paljon. Sit viel pitäis keksii mitä tekee vapaa-aikanaan...
eriador
Member
Member

Puolet pesästä oli yön aikana täällä kadonnut jonnekin, mutta miekkalehden lehden alla on vielä iso vaahtopallo. josko siellä nyt olisi jotain :roll: Tänään artemiat varuiksi pörisemään ja jos ei huomenna tai ylihuomenna ala mitään näkymään, niin uusi yritys sitten vissiin hetken päästä...
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

jejoka kirjoitti:Hienoa kuulla jotta eukko osaa asiansa. Kyllä niitä ryynejä tulee ajan kanssa enempi kuhan eukko kasvaa kokoa.

Nyt olisi suunnitelmissa kamputsealais pariskunnan kudetus. Pk ukko ja joko kampa tai ct eukko. Pitää laittaa eukost kuva johonkin jotta saa varmistuksen kumpi on. Ovat nytten tutustumassa toisiinsa kun viime kerta oli eukon kannalta vähän turhan raju.
Eukkohan on jo aika mörssäri, ukko vielä kasvanee kun oli puolet pienempi naaraista kun sen ostin sillon pari kuukautta sitten vai millon se oli. Jos noi tosta kuoriutuu niin ahnaat rengasbarbit lienevät apajilla. :|
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

Täällä on poikaset kuoriutuneet. Nyt kun ne näyttää kalalta niin harmittaa kun en pääse niitä kasvattelemaan. :( Mitkäs tsäänssit noilla on selvitä omillaan 5 päivää? Faija käy kyllä ruokkimassa kaloja joka toinen päivä, olishan tossa tota kuorittua artemiaa..
eriador
Member
Member

Eikö ne päivän, pari selviä sillä ruskuaispussillakin? Kai sillä kuoritulla voi koittaa jos ei siulla nestemäistä ole?
Miun tankissa sen sijaan ei näy mitään eloa, eikö niien olisi jo pitänyt kuoriutua? Huomisaamuun ootan ja sitten laitan Dyykkiksen sinne uudestaan...
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

Piti sanomani siis että kuorittuja artemian munia on. :) Lähinnä sitä mietin että pyydänkö faijaa ruokkimaan sillä ollenkaan, jos siitä ei ole hyötyä. Nappisilmillään siellä tuijottelevat! Päiviö myös.
eriador
Member
Member

Eikö aina kannata yrittää? Tuurilla saattaisi muutama selviytyäkin ehkä?
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

No voihan sitä yrittää joo. Jätän faijalle ohjeet kirjallisena. :roll:
jejoka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jejoka »

Tai sitten, jos laittaa likoeläimiä mikäli ehtii saada niitä tehtyä ennen matkaa ja laittaa biitä reippaamin sinne. Mulla on jotain neatemmäistä ruokaa mitä ei ole tarvinnut paljoa käyttää kun on ollut liko tms öttiäisiä niin tehokkaasti ettei ole tarvinnut paljoa ruokkia.

Turkoosi pk koiras ja se kamputsealais tyttö kuti tänään, odotan innolla minkä värisiä tulee vai obko kaikki vaan mc. Nyt odottelen tulisiko tuonne toiseen altaaseen myös jotain. Sininen ukko jolla valkoista evien reunoissa oisko hm (narmin kasvatti) ja marmori tyttö jonka ostin edellisestä has huutiksesta (millian kasvatti).
Liitteet
Kampa vai ct evät? Vähän rispaantuneet ukon käsittelyssä :/
Kampa vai ct evät? Vähän rispaantuneet ukon käsittelyssä :/
IMG_20120525_114626-1.jpg (9.68 KiB) Katsottu 4077 kertaa
Minä, lapsi vm -11, pari koiraa vm -10 & -12 sekä vettä ties missä ja miten paljon. Sit viel pitäis keksii mitä tekee vapaa-aikanaan...
Lukittu

Palaa sivulle “Viljely”