Projekti etenee!
Enpä olisi uskonut, että itse altaan tilaaminen tuli melkein suurimmaksi haasteeksi, mutta niin vain kävi. Nyt on tankki tilattu
Kiitos kaikille aiemmista kommenteista. Niiden perusteella ja myös muun uuden tiedon olen tehnyt viimeiset muutokset suunnitelmiin (ainakin toistaiseksi).
Sain kasvatettua leveyttä 80cm. Jokainen sentti leveyteen lisää on aina paikallaan. Samalla myös kaapiston korkeus kasvoi 5cm (tekniikka vaati lisää tilaa).
Paluu putkisto sumpusta meni ennen altaan toiseen päähän tukilistojen päällä. Siitä luovuin hyvien kommenttienne perusteella ja luotan nyt virtauspumppuihin veden kierrossa.
Allaskaappi on muuttunut monesta kohtaa, mutta edelleen sivusuuntaan liukuvat ovet ja keskeltä irrotettava ovi muodostavat päivittäisen huoltoreitin.
Valaistus toteutetaan Ecotechin Radion led-valoilla. Valot ja suurin osa tekniikka on jo saapuneet ja vaihdoin vajaat 2 viikkoa sitten nykyisen altaan päälle jo nuo Radionit. Täytyy myöntää, että olen todella tyytyväinen uusiin led-valoihin. Ei lämpöä, korallien värit kirkastuneet huomattavasti, upea päivän myötä automaattisesti vaihtuva värilämpötila ja jopa entisiä HQI valoja voimakkaampi "shimmer" pohjalla. Suosittelen.
Kasvatin myös ylivuodosta alas sumppuun johtavien PVC-putkien kokoa 50mm (aiemmin 40). Sen verran oli epävarma läpivientireikien koosta itse altaaseen, että kävin hakemassa jo valmiiksi PVC-läpivientipalat ja tarkistin reikien oikeat koot ennen allaskuvien toimitusta valmistajalle.
Allaskaapin runko oli aiemmin suunniteltu alumiiniprofiilista, mutta pelkään sen olevan tähän rakenteeseen hieman heiveröisen. Nyt runko toteutetaan 30x30 teräsputkesta ja se vjäykistetään takaseinällä ja toisessa päädyssä lävistävien tukiputkien avulla.
Allaskaappiin sisälle asennettava sumppu on edelleen liukuvan alustan päällä. Tarvittaessa sumpun voi näin vetää ulos kaapin päädystä huolto-, asennus- ja muutostöitä varten.
Sumpun korvausvesialtaan yläreunaan on tehty ylivuotokaulus varmuuden vuoksi. Mikäli hankkimani Tunzen RODI water controller ei jostain syystä toimi, niin ennen tulvimista alkaa vesi valua ylivuotokauluksen kautta viemäriin. Kiitos myös tästä vinkistä lähettäneelle
Myös itse sumpun puolelle on laitettu ylivuotoputki varmuuden vuoksi.
Ulosvedettävä sumpun "peti" on myös vahvistettu teräsputkilla, jotta mahdollinen taipuminen ei aiheutua akryylistä valmistettuun sumppuun vuotokohtia.
Pääasiassa ulosvedettävää sumppua olen ajatellut käyttää vedenvaihtojen yhteydessä (joka toinen viikko), jolloin sekoitan suolat korvausvesialtaassa. Vaahdottimen huolto hoidetaan etukautta.
Kaapin rungolle pitäisi nyt löytää tekijä, eli luokka hitsari, joka voisi vielä hoitaa rungon pulverimaalauksen. Jos jollain on ehdottaa tekijää, niin otan tiedon kiitoksella vastaan.
Sumpun tekniikka on myös jo saapunut lukuun ottamatta Biopellet reaktoria. Se on vielä Amerikasta matkalla tänne. Sain sovittua Cad Lightin kanssa, että valmistavat reaktorin 220v moottorilla. Jos kiinnostaa, niin tässä linkki laitteen esittelyyn:
http://reefbuilders.com/2012/04/02/cad- ... reactor-2/
Sumpun akryyli-osat pitäisi tulla ensi viikolla ja liimaamme sen kasaan seuraavalla.
Seuraavan 4-5 viikon aikana pitäisi siis saada kasaan koko allaskaappi. Homaa varmasti riittää työpäivien päätteeksi
Jos havaitsette vielä suunnitelmissa ongelmia tai puutteita, niin otan muutosehdotukset kiitollisuudella vastaan.
-pertti