945 litran riuttaprojekti

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Ploman
Starting Member
Starting Member
Viestit: 42
Liittynyt: 17:48, 17.09.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: 945 litran riuttaprojekti

Viesti Kirjoittaja Ploman »

Do niin.

Nyt on suunnitelma jäädytetty toteutusta silmällä pitäen. Muutamia pikku fiksejä ehkä tulee, mutta näillä mennään.

Kuva

Putkitukset menee kutakuinkin näin ja sumpun ja alastulon yhdistää taipuisat "haitari letkut". Vai onko ehdotuksia paremmasta materiaalista?

Kuva

Lisäsin myös paluupuolelle molempiin nousulinjoihin sulkuventtiilit. RODI yksikkö menee takaseinälle ja sen yläpuolelle jää tilaa vielä kahdelle Profiluxin "virtakiskolle".

Kaappiin asennan vielä pienen hyllyn, jonka päälle tulee Profiluxin ohjainyksikkö ja kaksi dosier -pumppuyksikköä. Loppu tila menee nestemäisille Balling -aineille ja ravinteille.

Paljonko kannattaa laskea silikoonisaumoille paksuutta, jos päädyn tekemään sumpun itse?

-pertti
1000l suolavettä "Painless Reef"
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: 945 litran riuttaprojekti

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Viimeisistä kuvista tuli mieleen, että jalustan kosteusprosentista riippuen, osmoosilaite voi alkaa herkästi kondensoimaan kosteutta. Hassua, että vaikka kosteusprosentti olisi siedettävä, ilma voi silti jäädä seisomaan osmoosilaitteen kylmien osien ympärille ja laskea paikallisesti kastepistettä. Itse jouduin vastaavassa tilanteessa lisäämään tuulettimen ihan vain kierrättämään ilmaa kaapin sisällä. Niinpä Osmoosilaitteen alle lienee hyvä laittaa jonkinlainen astia. Jotenkin varautuisin myös siihen, että jokin osmoosilaitteen paineletkuista lähtee irti ja alkaa roiskimaan vettä joka paikkaan. Yhdessä vaiheessa pidin osmoosilaitetta muovilaatikon sisällä, jotta rikkoitumistilanteessa vesi ohjautui varmasti viemäriin.

Lisäksi olisi optimaalista sijoittaa sähkölaitteet jalustan ulkopuolelle, niin liittimet ym. ei hapetu. Minun profiluxin liittimistä huomaa hyvin, että mitkä on ollut kosteissa tiloissa ja mitkä kuivissa.
jaakkim
Member
Member
Viestit: 425
Liittynyt: 17:00, 15.03.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Suomen pukama

Re: 945 litran riuttaprojekti

Viesti Kirjoittaja jaakkim »

Kimmo S kirjoitti:Viimeisistä kuvista tuli mieleen, että jalustan kosteusprosentista riippuen, osmoosilaite voi alkaa herkästi kondensoimaan kosteutta. Hassua, että vaikka kosteusprosentti olisi siedettävä, ilma voi silti jäädä seisomaan osmoosilaitteen kylmien osien ympärille ja laskea paikallisesti kastepistettä. Itse jouduin vastaavassa tilanteessa lisäämään tuulettimen ihan vain kierrättämään ilmaa kaapin sisällä. Niinpä Osmoosilaitteen alle lienee hyvä laittaa jonkinlainen astia. Jotenkin varautuisin myös siihen, että jokin osmoosilaitteen paineletkuista lähtee irti ja alkaa roiskimaan vettä joka paikkaan. Yhdessä vaiheessa pidin osmoosilaitetta muovilaatikon sisällä, jotta rikkoitumistilanteessa vesi ohjautui varmasti viemäriin.
Toinen vauihtoehto on laittaa vaikka solumuovi tai muu eriste, niin jo loppuu kondenssiveden valuminen.
Not all those who wander are lost
J.R.R. Tolkien
Ploman
Starting Member
Starting Member
Viestit: 42
Liittynyt: 17:48, 17.09.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: 945 litran riuttaprojekti

Viesti Kirjoittaja Ploman »

Projekti etenee :)

Tekniikka on nyt pääpiirteissään valittu ja suurin osa myös tilattu.

Valaistus hoidetaan Led-valoilla. Altaan päälle tulee 3kpl Ecotech Radion valaisimia.

Nostopumpuksi valitsin Deltecin E -Flow 10 Pumpun, joka kierrättää vettä 9000l/tunnissa.

Riittävä veden liike toteutetaan altaaseen kahdella Ecotechin VortechMP40 ja yhdellä VortechMP60 stream- pumpulla.

Sumpun esisuodatus tapahtuu kahdella 200 mikronin sukalla ja vaahdottimeksi tuli Deltechin SC-2560. Lisäksi harkitsen sumppuun laitettavaksi Biopellet reaktoria. Onko sen käytöstä tai sopivasta tyypistä kokemuksia? Sumppuun laitan ehkä myös toisen aktiivihiilireaktorin.

Tekniikkaa altaassa ohjaan GHL:n ProfiLux 3 eX tietokoneella ja tilasin ns. Ultimate-Setin, jossa mukana tulee lämpötilasensorin lisäksi redox-, ph- ja johtavuussensorit. Kittiin kuuluvaan Touch -näyttöön tilasin myös ns. joutsenkaulan, jolla näytön voi kiinnittää altaaseen imukupin avulla.

Virtauspumppujen ohjaukseen tilasin myös Profiluxin Vortech ohjausyksikön ja elän toivossa, että softapäivityksen myötä sillä voin ohjata myös Radion -valoja.

RODI-laitteeksi tilasin Spectrapuren MaxCap 180 GPD -yksikön sekä Tunzen RO-vedelle suunnitellun automaattiventtiilin pinta-antureineen. Varsinaiseen korvausveden automaattisoinnin hoitaa Profilux ja tarvittavat anturit.

Lisäksi sumppuun tulee 2kpl 200W sauvalämmittimiä.

Näillä siis mennään.

-pertti
1000l suolavettä "Painless Reef"
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: 945 litran riuttaprojekti

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Putkituksista tuli mieleen, että ne ovat sinänsä ihan simppelin ja toimivan oloiset, mutta kannattaa korostetusti pyrkiä KISS-periaatteeseen (Keep it simple and stupid) sekä helposti purettaviin ratkaisuihin. En tiedä muiden putkituksista, mutta ainakin itse harvemmin saan niitä kerralla toimiviksi. Yleensä päädyn ahtaaseen kaapin takanurkkaan nylkyttämään putkia poikki tylsällä rautasahalla. :) Monesti olisi hyvä lisätä sinne tänne ruuviyhteitä, jotta putket saisi helpommin purettua modaamista varten. Tietysti vastapainona tulee riski ylimääräisistä vuotokohdista.

Altaan päällä menevät pitkät paluuputket tuntuvat minusta hieman turhilta, ja itse syöttäisin paluuveden ylivuotopäähän. Altaassa on kuitenkin streamit sekoittamassa vettä. Pitkien putkien kanssa voi tulla ongelmia allasta hoitaessa. Pahimmassa tapauksessa putki voi vaikka vääntyä poikki, kun roikkuu altaassa säätämässä kiviä silmät ristissä ja nenä vedenpinnassa.
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Viestit: 1128
Liittynyt: 14:40, 07.03.2002
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: 945 litran riuttaprojekti

Viesti Kirjoittaja K.S »

Kimmo S kirjoitti:Putkituksista tuli mieleen, että ne ovat sinänsä ihan simppelin ja toimivan oloiset, mutta kannattaa korostetusti pyrkiä KISS-periaatteeseen (Keep it simple and stupid) sekä helposti purettaviin ratkaisuihin. En tiedä muiden putkituksista, mutta ainakin itse harvemmin saan niitä kerralla toimiviksi. Yleensä päädyn ahtaaseen kaapin takanurkkaan nylkyttämään putkia poikki tylsällä rautasahalla. :) Monesti olisi hyvä lisätä sinne tänne ruuviyhteitä, jotta putket saisi helpommin purettua modaamista varten. Tietysti vastapainona tulee riski ylimääräisistä vuotokohdista.

Altaan päällä menevät pitkät paluuputket tuntuvat minusta hieman turhilta, ja itse syöttäisin paluuveden ylivuotopäähän. Altaassa on kuitenkin streamit sekoittamassa vettä. Pitkien putkien kanssa voi tulla ongelmia allasta hoitaessa. Pahimmassa tapauksessa putki voi vaikka vääntyä poikki, kun roikkuu altaassa säätämässä kiviä silmät ristissä ja nenä vedenpinnassa.
Komppaan Kimmoa, paluuputkisto tuplana altaan päällä ehkä turha.
Itse laittaisin yhdellä putkella ja lyhyin mahdollinen reitti ja 90 asteen kulmien sijaan loivat käyrät, silloin on tehonhävikki ja ääni minimissään! :)
tate
Senior Member
Senior Member
Viestit: 622
Liittynyt: 23:13, 08.02.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Riihikoski

Re: 945 litran riuttaprojekti

Viesti Kirjoittaja tate »

Niinkuin jo ensimmäisessä viestissäni kirjoitin ja pojjaatkin edellä kommentoivat, nuo pitkät paluuputket ovat hankalat. Streamit kyllä tuon veden sekoittamisen hoitavat. Putkista on tuollakin vedenkiertomäärällä erittäin vaikea saada resonoimattomat ja ne ovat tiellä aina ja joka kerta. Hienot on nuo suunnitelmat ja piirrokset! Millaisen sukan meinaat/olet tuohon systeemiin tilannut? Mulla on sellaisia kankaisia ja tukkiintuvat melko nopealla aikataululla. Kimmolla taas sellainen metalliverkkoisen omainen ja käsittääkseni tuo sukka toimii jopa päiviä.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: 945 litran riuttaprojekti

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

+1 pojille täältäkin. Omassa altaassa olin vastaavanlaisesti ideoinut nostopumpun toimittavan vettä eri päähän kuin missä kaatokulma on, mutta se 32mm pvc putki nyt vaan ei ole kovin näppärän näköinen siellä. Itselläni ei resonointi ollut ongelmana uskoakseni pienehköstä virtauksesta johtuen, mutta estetiikka kärsi ja samoin sai pelätä putken painon vääntävän läpivientiä. Putken seinäkiinnityskappaleet kun ovat myös PVC muovia, ei niitä saa silikonilla kiinnitettyä lasiin siten millään, "valamalla" silikonimöykyn sisään ehkä. Minä tiedän - olen raapinut partaterällä ne kiinnityssilarit irti lasista (pvc kiinnikkeestä ei tarvinnut) :mrgreen:
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: 945 litran riuttaprojekti

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

tate kirjoitti: Kimmolla taas sellainen metalliverkkoisen omainen ja käsittääkseni tuo sukka toimii jopa päiviä.
Tosiaan - minulla on tälläisiä Terra Nova Wonderbageja, jotka ovat kovaa nailon tms. verkkoa. Pussin parhaita ominaisuuksia lienee se, että se on helppo pestä. Parin päivän välein suihkutan pussin puhtaaksi lavuaarin suihkulla. Sitkeimmät bakteerimössöt lähtevät irti, kun antaa pussin kuivahtaa yön yli.
Ploman
Starting Member
Starting Member
Viestit: 42
Liittynyt: 17:48, 17.09.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: 945 litran riuttaprojekti

Viesti Kirjoittaja Ploman »

Projekti etenee!

Enpä olisi uskonut, että itse altaan tilaaminen tuli melkein suurimmaksi haasteeksi, mutta niin vain kävi. Nyt on tankki tilattu :)

Kiitos kaikille aiemmista kommenteista. Niiden perusteella ja myös muun uuden tiedon olen tehnyt viimeiset muutokset suunnitelmiin (ainakin toistaiseksi).

Kuva

Sain kasvatettua leveyttä 80cm. Jokainen sentti leveyteen lisää on aina paikallaan. Samalla myös kaapiston korkeus kasvoi 5cm (tekniikka vaati lisää tilaa).

Kuva

Paluu putkisto sumpusta meni ennen altaan toiseen päähän tukilistojen päällä. Siitä luovuin hyvien kommenttienne perusteella ja luotan nyt virtauspumppuihin veden kierrossa.

Kuva

Allaskaappi on muuttunut monesta kohtaa, mutta edelleen sivusuuntaan liukuvat ovet ja keskeltä irrotettava ovi muodostavat päivittäisen huoltoreitin.

Kuva

Valaistus toteutetaan Ecotechin Radion led-valoilla. Valot ja suurin osa tekniikka on jo saapuneet ja vaihdoin vajaat 2 viikkoa sitten nykyisen altaan päälle jo nuo Radionit. Täytyy myöntää, että olen todella tyytyväinen uusiin led-valoihin. Ei lämpöä, korallien värit kirkastuneet huomattavasti, upea päivän myötä automaattisesti vaihtuva värilämpötila ja jopa entisiä HQI valoja voimakkaampi "shimmer" pohjalla. Suosittelen.

Kuva

Kasvatin myös ylivuodosta alas sumppuun johtavien PVC-putkien kokoa 50mm (aiemmin 40). Sen verran oli epävarma läpivientireikien koosta itse altaaseen, että kävin hakemassa jo valmiiksi PVC-läpivientipalat ja tarkistin reikien oikeat koot ennen allaskuvien toimitusta valmistajalle.

Kuva

Allaskaapin runko oli aiemmin suunniteltu alumiiniprofiilista, mutta pelkään sen olevan tähän rakenteeseen hieman heiveröisen. Nyt runko toteutetaan 30x30 teräsputkesta ja se vjäykistetään takaseinällä ja toisessa päädyssä lävistävien tukiputkien avulla.

Kuva

Allaskaappiin sisälle asennettava sumppu on edelleen liukuvan alustan päällä. Tarvittaessa sumpun voi näin vetää ulos kaapin päädystä huolto-, asennus- ja muutostöitä varten.

Kuva

Sumpun korvausvesialtaan yläreunaan on tehty ylivuotokaulus varmuuden vuoksi. Mikäli hankkimani Tunzen RODI water controller ei jostain syystä toimi, niin ennen tulvimista alkaa vesi valua ylivuotokauluksen kautta viemäriin. Kiitos myös tästä vinkistä lähettäneelle :)

Kuva

Myös itse sumpun puolelle on laitettu ylivuotoputki varmuuden vuoksi.

Kuva

Ulosvedettävä sumpun "peti" on myös vahvistettu teräsputkilla, jotta mahdollinen taipuminen ei aiheutua akryylistä valmistettuun sumppuun vuotokohtia.

Kuva

Pääasiassa ulosvedettävää sumppua olen ajatellut käyttää vedenvaihtojen yhteydessä (joka toinen viikko), jolloin sekoitan suolat korvausvesialtaassa. Vaahdottimen huolto hoidetaan etukautta.

Kuva

Kaapin rungolle pitäisi nyt löytää tekijä, eli luokka hitsari, joka voisi vielä hoitaa rungon pulverimaalauksen. Jos jollain on ehdottaa tekijää, niin otan tiedon kiitoksella vastaan.

Kuva

Sumpun tekniikka on myös jo saapunut lukuun ottamatta Biopellet reaktoria. Se on vielä Amerikasta matkalla tänne. Sain sovittua Cad Lightin kanssa, että valmistavat reaktorin 220v moottorilla. Jos kiinnostaa, niin tässä linkki laitteen esittelyyn: http://reefbuilders.com/2012/04/02/cad- ... reactor-2/

Kuva

Sumpun akryyli-osat pitäisi tulla ensi viikolla ja liimaamme sen kasaan seuraavalla.
Seuraavan 4-5 viikon aikana pitäisi siis saada kasaan koko allaskaappi. Homaa varmasti riittää työpäivien päätteeksi ;)

Jos havaitsette vielä suunnitelmissa ongelmia tai puutteita, niin otan muutosehdotukset kiitollisuudella vastaan.

-pertti
1000l suolavettä "Painless Reef"
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: 945 litran riuttaprojekti

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Päälimmäisenähän tässä nyt paistaa selkeä logistiseen kompastuskivi - systeemi sijaitsee ihan väärässä olohuoneessa (= jonkun muun kuin minun).

Todella mukava päästä tutustumaan kunnolla suunniteltuun teokseen näin skeak preview hengessä. Omat tekeleet kun on piirretty vain ruutupaperille ja kuitenkin toteutettu lennossa hatusta vetämällä. :mrgreen:
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Ploman
Starting Member
Starting Member
Viestit: 42
Liittynyt: 17:48, 17.09.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: 945 litran riuttaprojekti

Viesti Kirjoittaja Ploman »

Aqualung kirjoitti:Päälimmäisenähän tässä nyt paistaa selkeä logistiseen kompastuskivi - systeemi sijaitsee ihan väärässä olohuoneessa (= jonkun muun kuin minun).
Kiitos vaan, mutta näin juuri oman altaasi ja hieno oli!
1000l suolavettä "Painless Reef"
Rapide1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 22:15, 24.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lohja

Re: 945 litran riuttaprojekti

Viesti Kirjoittaja Rapide1 »

Miksi ei alumiinijalustaa? Olisiko tarvinnut siinä suunnitelmassa parin jalkoja lisää?
Kieltämättä tuon mittainen allas kymmenellä jalalla asettaa jo harrastajalle kokorajoituksen [;)]

Löytyykö kuvaa/videota altaasta pre ja post radion?
Ploman
Starting Member
Starting Member
Viestit: 42
Liittynyt: 17:48, 17.09.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: 945 litran riuttaprojekti

Viesti Kirjoittaja Ploman »

Rapide1 kirjoitti:Miksi ei alumiinijalustaa? Olisiko tarvinnut siinä suunnitelmassa parin jalkoja lisää?
Alumiini sinänsä kyllä kestää painon, mutta koska kaapiston toisessa päässä on tuo ulosvedettävä "sumppukelkka", niin se yhdistettynä muoviliitoksiin ei tarjoa riittävän jäykkää rakennetta. Allas tulisi heilumaan alustan päällä. Teräsputkesta hitsattuun jalustaan saa helposti jäykistävät diagonaalit.
Rapide1 kirjoitti: Löytyykö kuvaa/videota altaasta pre ja post radion?
Tulee varmasti, kunhan saadaan uusi allas pystyyn. Nyt vanhaa jo puretaan ja siirretään koralleja tilapäiseen karanteenialtaaseen.
1000l suolavettä "Painless Reef"
Ploman
Starting Member
Starting Member
Viestit: 42
Liittynyt: 17:48, 17.09.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: 945 litran riuttaprojekti

Viesti Kirjoittaja Ploman »

Allasprojektin tarina jatkuu nyt osoitteessa:
http://forum.merivesi.fi/viewtopic.php?f=17&t=561
1000l suolavettä "Painless Reef"
Ploman
Starting Member
Starting Member
Viestit: 42
Liittynyt: 17:48, 17.09.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: 945 litran riuttaprojekti

Viesti Kirjoittaja Ploman »

Uuden altaan aquascape.

Kuva

Lisää kuvia ja juttua täällä:
http://forum.merivesi.fi/viewtopic.php? ... 1&start=60
1000l suolavettä "Painless Reef"
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”