Kun konkurssi lähtee lapasesta...

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Iipuli
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Kun konkurssi lähtee lapasesta...

Viesti Kirjoittaja Iipuli »

Kalakaverit kirjoitti:
Iipuli kirjoitti:Jaahas. Pikkukipossa on cyanoa. :x
Liiasta ruokinnasta tuskin on kyse, kun ei tonne ole ruokaa laitettu.
Sen mitä olen nyt cyanon kanssa, voisin sanoa melkein jo työkseni taistellut, olen havainnut tämän nyt suurimmaksi syyksi. Ruokinnan vähyys -> bakteeristo ja pieneliöstö kärsii -> cyano (bakteeri) ottaa altaan hallintaan.
Tätä mahdollisuutta olen myös pohtinut. Viljon poistuttua, on altaassa 6 kpl. nassariuksia, 4kpl astrea kotiloita ja kaksi erakkorapua. Plus yksi kivien mukana tullut stomatella varia (kokoa jo melkeen 1,5cm 8O ) ja sekalainen määrä asterinoja. Korallina yksi sinularia duran frägi. Kivissä vielä vihreää, lähinnä sammalen näköistä levää (bryopsis?) Mutta sekin väistymässä piiiikkuhiljaa kalkkilevän tieltä.
Mitä sapuskaa tonne tunkisi? :roll: Sinularialle oon ehkä 2x/vko lorauttanut pari tippaa isoon altaaseen menossa olevista koralliruuista ja rapuset on saaneet palat katkarapua kerran viikossa.
Rapide1 kirjoitti:Sulla on hyvät kivet, kun noin paljon kaikkea elukkaa oot saanut...
*reps* :mrgreen:
Tummempi ravuista tuli siniriutasta liftaamalla ja toinen taisi tulla juurikin edellämainitun altaasta Saken mukana...Ainakin bongasin sen ekan kerran heti saken tultua ja siitä saken kivessä olevasta kolosesta. Siellä kolossa se pitää kotiaan selkeesti.
Iipuli
Member
Member

Ainiin...Oon haaveillut ottavani tuohon 60 litraiseen trimma canoja...Uskaltaako niitä alkaa tilailemaan ja metsästämään kun on cyano päällä? Niitähän tarvitsisi sitten ruokkia kanssa...
Ja mitä mieltä olette, voiko noin pieneen ottaa? Pieniähän kalatkin on, kun muutaman sentin kokoisiksi jäävät, mutta silti mietityttää.

270 litraisessa on 2x ocellaris, 2x puellaris ja keltavälsky. Näidenkin kanssa mietin, että enempää ei kyllä varmaan voi ottaa, kun taitaa loppua tila... Sitten taas muita ketjuja lukiessa oikeen ihmettelen, kuinka isoja määriä kaloja pidetään about saman kokoisissa kipoissa. 8O
Haaveena olisi pterapogon kauderni pariskunta ja crysiptera parasema parvi (tai joku parvi sinisiä pieniä kaloja).
Tämän toiveen takia allastakin pitäisi saada kasvatettua. Kymmenen CP:tä tossa kipossa... 8O katastrofi... Voisin ainakin kuvitella. :roll:
Rapide1
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Rapide1 »

On erittäin suuri mahdollisuus että on täältä tullut... Mulla on laskujeni mukaan 13-15 eri lajia pelkkiä taskurapuja!!
Joka kivessä joku mörökölli lymyää, ja kun karmiva pideys peittää riutan alleen ne mönkivät näkösälle.

Parasemoja tuntuu olevan nyt joka kipossa, älä ota niitä [;)]
Olisi kiva nähdä ihmisillä jotain "uusia" lajeja. Tarjontahan on toki hieman rajallista, mutta kaloja on vaikka mitä hienoja! Vähän kun kaivelee, niin kyllä sieltä joku sopiva laji löytyy. Kuderni on kyllä hieno kala, se saa täältä pisteet. Parvena pidettynä myös Pyjamakala on tosi nätti...

Mitenkäs joku nuolikko, vaikka Magnifica tai Decora? Ne on hienoja, varsinkin jos ne pysyy altaan lasien sisäpintojen välissä...
Iipuli
Member
Member

Rapide1 kirjoitti: Ne on hienoja, varsinkin jos ne pysyy altaan lasien sisäpintojen välissä...
[}:)] jooEI! Ihan liikaa huolehdittavaa sit tälle hanhiemolle. Mulle vaan sellasia tavallisia, tylsiä, akvaarion sisällä ihan suosiolla pysyviä kaloja. :mrgreen:
Iipuli
Member
Member

Tyhmä kyssäri taas...
Yleisestihän vanhan altaan hiekkaa EI suositella siirrettäväksi uuteen...
Muttamutta...nykyisessä altaassa hiekkapohjan paksuus joskus aikoinaan oli about3-4cm. Nyt se vaeltaa sinnetänne pullukoiden toimesta...
Eli koko hiekka on tehokkaasti tuuletettu ja siivilöity pullukoiden toimesta.
Ton hiekan varmaan voi siirtää ihan hyvin sitten uuteen altaaseen? Ko?
pingu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja pingu »

Itse varmaan pesisin sen pariin kertaan ennen uuteen laittamista, mutta saattaa sitä monikin lapata ihan suoraa uuteen.
Iipuli kirjoitti:Tyhmä kyssäri taas...
Yleisestihän vanhan altaan hiekkaa EI suositella siirrettäväksi uuteen...
Muttamutta...nykyisessä altaassa hiekkapohjan paksuus joskus aikoinaan oli about3-4cm. Nyt se vaeltaa sinnetänne pullukoiden toimesta...
Eli koko hiekka on tehokkaasti tuuletettu ja siivilöity pullukoiden toimesta.
Ton hiekan varmaan voi siirtää ihan hyvin sitten uuteen altaaseen? Ko?
jaakkim
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jaakkim »

pingu kirjoitti:Itse varmaan pesisin sen pariin kertaan ennen uuteen laittamista, mutta saattaa sitä monikin lapata ihan suoraa uuteen.
Noin olen itsekin tehnyt, siis huuhdellut vanhan. Ja mistähän se "uusi" hiekka sitten on lähtöjään? :roll:
Not all those who wander are lost
J.R.R. Tolkien
Iipuli
Member
Member

jaakkim kirjoitti:
pingu kirjoitti:Itse varmaan pesisin sen pariin kertaan ennen uuteen laittamista, mutta saattaa sitä monikin lapata ihan suoraa uuteen.
Noin olen itsekin tehnyt, siis huuhdellut vanhan. Ja mistähän se "uusi" hiekka sitten on lähtöjään? :roll:
No niinpä. Eikä tuolla kauheasti mitään anaerobisia bakteereja voi olla, kun koko ajan möyhitään eestaas... Että nimenomaan pelkkä huuhtelu luulis riittävän.
No, niinkuin jollain täällä oli allekirjoituksessaan (?) leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä! :mrgreen:
Rapide1
Senior Member
Senior Member

Itse aioin hankkia uudet hiekat. Olen tässä puntaroinut, ja tullut siihen lopputulokseen, että uusi hiekka on niin pieni hinta siitä varmuudesta, ettei mikään katastrofi lankea päälleni, että olen päättänyt ostaa uudet sorat. <-- Huom. Suomen kieli :o
Lisäksi, valintaa helpottaa se seikka, että saan tuttavan kautta hiekat ulkomailta edullisemmin. Laskeskelin, että neljä säkkiä menisi...
Sinulla on kuitenkin vielä sen kokoinen allas, että ei ole paha rasti vaihtaa uusiin hiekkoihin. Suosittelisin.
(Meinasin ensin sanoa "niin pieni allas", mutta eihän se nyt niin pieni edes ole... Maailmankuvani on vain vääristynyt.) [;)]
raa
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: FOMA 007

Viesti Kirjoittaja raa »

Jos kerran hiekkapohja on valmiiksi myllätty asukkaiden toimesta, niin itse ottaisin osan hiekasta talteen, koska siinä on runsaasti hyödyllisiä bakteereita.

Ja muutenkin, kun käynnistää uutta akvaariota, niin kannattaa käyttää bakteerivalmisteita ja /tai elävää hiekkaa. Säästyy parhaimmillaa kokonaan levävaiheilta.
Iipuli
Member
Member

Rapide1 kirjoitti:Itse aioin hankkia uudet hiekat. Olen tässä puntaroinut, ja tullut siihen lopputulokseen, että uusi hiekka on niin pieni hinta siitä varmuudesta, ettei mikään katastrofi lankea päälleni, että olen päättänyt ostaa uudet sorat. <-- Huom. Suomen kieli :o
Sinulla on kuitenkin vielä sen kokoinen allas, että ei ole paha rasti vaihtaa uusiin hiekkoihin. Suosittelisin.
(Meinasin ensin sanoa "niin pieni allas", mutta eihän se nyt niin pieni edes ole... Maailmankuvani on vain vääristynyt.) [;)]
Mä ajattelin sen just niin päin, että kun on noin pieni allas, niin jaksaa nähdä sen vaivan, että pesee hiekan...
Uudet hiekat mulla on jo ostettuna samassa paketissa tekniikan kanssa. Kunhan saan haettua...
Ton bakteerikannan takia osan hiekasta aattelin siirtää uuteen. Samoin aion käyttää brodibio ampulleja, kuten käytin nykyisenkin kipon käynnistyksessä. Levästä ei tietoakaan.

Valaistus mietityttää...sps:t kasvaa hyvin tuolla ledien alla...mitenköhän käy, jos/kun siirryn täysin T5 valaistukseen. :roll:
Täytynee pitää ledit tallessa hetken, niin on varalla vielä kaapissa, jos ei vitoset pärjää...
Rapide1
Senior Member
Senior Member

ProdioBio BioDigest = superparhautta!
Niillä startattu täälläkin, ja startataan jatkossakin.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Jos ei TeeFemmoilla pärjää, niin kyllä saa olla todella syvä allas! Itselläni on T5, mutta katsopa vaikka Kimmon ja Inian altaasta kuvia (tai Taten, tai Kalakaverien...). Siellä näkyy esimerkkejä T5 valaistuista altaista.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Rapide1
Senior Member
Senior Member

Vai olikohan pointti siirtyminen LED:stä putkiin, ja sen vaikutus korallien kasvuun, ei niinkään se valon riittävyys? Itse ymmäersin asian niin :|
Omaan silmääni kyllä LED-valaistu allas näyttää paljon paremmalta, mutta putkilla saa värejä muutettua helposti. Ja saahan niitä ledejäkin vaihdeltua, ja värejä löytyy jos minkälaista.
Omaan tankkiin tulee kolmea tai neljää eriväristä tuikkua.

Eikös Iipuli se sinun LED-paneeli vastaa (valmistajan mukaa) jotakuinkin 250w monimetallia? Hanki toinen samanlainen niin se on siinä. Ei tarvitse suotta sitä nykyistäkään heittää varastoon muhimaan...
Iipuli
Member
Member

Nimenomaan toi SIIRTYMINEN mietityttää.
Valmistajan mukaan vastaa 400w monimetallia. 8-)
Väriskaalan puolesta taas harkinnut T5 siirtymistä...mutta pohdinnassa on myös ratkaisu, missä tulee vanhan ledipaneelin lisäksi T5 putkia sivuille laajentamaan väriskaalaa. Fizi purple täytyy saada!!! :mrgreen:
hmm...Jos laittais ledin keskelle ja molemmille sivuille 4x24 teevitoset... Se tekis about 1,8w/litra. :roll:
Iipuli
Member
Member

Jaahas. Rouva pullukka on alkanut täysin kotiäidiksi. Tänään ei ole näyttäytynyt lainkaan ja ukko vartioi kasaa ulkopuolella.
Ja sen mukaan, mitä mä koskaan oon luontoelokuvia katsonut, niin noi wurdet on vissiin samoissa hommissa. 8-)
Koskakohan osellarikset alottaa? Kunnon kutukippo. :roll:
Iipuli
Member
Member

Päivä 2. Ei näy kuin yksi pullukka. Ei ees ruokinta-aikana. Ja hiekkakeko senkuin kasvaa. Lisäksi ukko n alkanut rakentaa toista pyramidia. 8O Synnytykselle ja kasvatukselle eri koti? Jossain ketjussa pohdittiin, kuinka saada osellaristen kutu talteen, mutta noiden kudun talteen kerääminen olis jo maailman sadas ihme. :P

Pikkukipon syanon syy on mitä todennäköisimmin liika puhtaus. [:I]
Viljo kun poistui pas*** , niin alkoi punertaa. No, nyt kippoa ruokitaan ja sinne on muuttanut uusi asukkikin. Vaikka vannoin, että Viljon jälkeen ei enää toista kalaa siihen... Niin se mieli muuttuu ja ruuan hakureissulta tarttui mukaan skootteri. Pinkki skootterikokki ja mä oon aivan myyty. 8-)
Tänään pikkukippo sai vihdoin uuden valon myös. Onnettoman surkea 24w miniputkivalaisin sai väistyä 4x24w arcadian tieltä. Nyt sitten pikkuhiljaa totutellaan ötti
Isiä uuteen valomäärään ja haetaan sopivaa kombinaatiota putkista. 10k, marine ja fizi on ainakin iiiiihan liian punainen mun makuuni. Jos hakis pari actinicis säätöä varten...
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Hiekkatokkojen lisääntymisrituaaleista en tiedä, mutta nuolikot ainakin kaivavat kutemisen jälkeen uuden kolon, jossa asuvat ja jättävät kudun "heitteille".
Iipuli
Member
Member

Argh. Ja nää on vielä teinivanhempia. [}:)]
Kannattaako toi kivi kääntää sit ympäri jos hylkäävät? Ettei jää mätänemään, vaan menee ruuaksi.
Ei varmaan kannata ees koettaa alkaa kasvattaan niitä?
Pikkukippo vermeillä ois, mut mitä niille sit syötetään! 8O
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Ettei jää mätänemään? Kutu vai? Tuskin! Kyllä siellä kaikki ruoaksi kelpaava menee ihan hyötykäyttöön.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Jos kivi on sellainen, että sen kääntäminen tuottaa kivikasan sortumisvaaran, en lähtisi sinne kurkkimaan.
Merialtaissa olisi hyvä olla sellainen raadonsyöjäporukka (bristlet, podit, ravut) että kalankaan kuoleminen altaaseen ei tuottaisi mitään mätänemis ongelmia. Jos kiven alla oleva kutu jää oman onnensa nojaan, löytyy altaasta yleensä paljon ahneita suita. Kutu ja mahdollisesti kuoriutuvat poikaset eivät kauan vapaassa vedessä happane. En olisi tästä siis huolissani.
Jos kuitenkin pystyt kiven alle kurkkaamaan, olisi se ihan informatiivinen teko :D. Mielenkiinnolla kuulisin jos sieltä kutu löytyy. Jos et ole ennen kudettanut yhtään vaativampia kaloja harrastuksesi aikana, opiskelisin hieman tuota ensin ennenkuin alat kudetusallasta laittamaan pystyyn. Jos merikalojen kudettaminen olisi yhtään helppoa, olisi markkinoilla enemmän viljeltyjä kuin luonnosta poimittuja kaloja.
Iipuli
Member
Member

Kivi on helppoakin helpompi kaivaa tarvittaessa näkösälle.
Podeja on kuin muurahaisia keossa, eli ei sen puoleen tarvii siis miettiä.
Aika hyvin on tähänkin asti toiminut tää metodi, että katselen vaan lasin läpi mitä kaiffarit puuhailee ja annan ruokaa säännöllisesti.
Mä keskityn olemaan kemisti ja leikkimään tippatesteillä. :mrgreen:
Eikös kalan kutu oo ensiluokkaista luomuruokaa koralleille? Viikon sapuskatauko, noin niinkuin mun tekemästä ruokinnasta?
Iipuli
Member
Member

Jaahas. Tänään ukko-pullukka kaivoi kämpän oven auki.
Vastassa oli melko ärhäkkä rouva, joka irvisteli overaosta ja paiskasi luukun takaisin kiinni.
Eli toistaiseksi ei ainakaan ole hylkäystä tapahtunut. Tänään siis neljäs päivä rouva pullukan kotiäitiyttä.
Odottavan aika on pitkä... :roll:
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Viesti:

Viesti Kirjoittaja K.S »

Mitä jos se äijä on sittenkin ulkoruokinnassa ja ei ole asiaa kotiin :roll: :D
Iipuli
Member
Member

Ei, kyllä siellä oli kudun vahtiminen menossa. Eilen pääsivät korallien ja ocellaristen ruokalistalle.
Nyt sitten vaan kalojen kasvatusta opiskelemaan ja sormet ristissä toivoa, että jatkavat kutupuuhiaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”