Eheim Aquaballin käyttäjät, neuvokaa?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
MoonaS
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 00:20, 08.02.2012

Eheim Aquaballin käyttäjät, neuvokaa?

Viesti Kirjoittaja MoonaS »

Elikkä ostin akvaani aquaballin ja asensin sen sinne, mutta noi ilmastusjutut on mulle ihan hepreaa. Yritin etsiä tietoa, mutten löytänyt. Paketissa on mukana kaksi eri suutinta/ilmastusjutttua (mikskä niitä kutsutaankin), mutta miten ja missä tilanteessa niitä käytetään? Vai tarvitaanko niitä ollenkaan? Joten asiasta tietävät, kertokaa mulle. :D
Niniel
Junior Member
Junior Member
Viestit: 221
Liittynyt: 12:05, 02.01.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuopio

Re: Eheim Aquaballin käyttäjät, neuvokaa?

Viesti Kirjoittaja Niniel »

No ainakin se suutin, jossa on monta pientä reikää, hajauttaa ja siten hillitsee virtausta. Näin olen ainakin itse ymmärtänyt ja meillä se on käytössä hunajarihmapöntössä. Nyt en muista, minkä näköisiä ne muut lisäosat oli...
60L+160L+kissa
Jakulaari
Senior Member
Senior Member
Viestit: 761
Liittynyt: 22:27, 23.03.2006

Re: Eheim Aquaballin käyttäjät, neuvokaa?

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

Oletettavasti siinä on mukana difuusori (joka ottaa ilmaa vedenpinnan yläpuolelta ja puhaltaa sen kuplina veteen) ja suihkuputki joka hajauttaa virtausta isommalle alueelle. Näiden käyttö on mielestäni vähän makukysymys, eli joku haluaa kuplia akvaarioon ja joku tasaisempaa virtausta. :mrgreen: Ainakin lähes saman hapetuksen kuin difuusorilla saat aikaiseksi suuntaamalla virtauksen pintaan, niin että pintavesi liikkuu kohtuullisen voimakkaasti.
MoonaS
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 00:20, 08.02.2012

Re: Eheim Aquaballin käyttäjät, neuvokaa?

Viesti Kirjoittaja MoonaS »

Kiitos vastauksista. Selalsta vielä kysyisin, että onko hapetuksilla/kuplilla vaikutusta lämpötiloihin? Tai siis, jos kesällä lämmöt nousee akvassa, niin onko niistä jotain apua?
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3362
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eheim Aquaballin käyttäjät, neuvokaa?

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Ei ne kuplat vaikuta, vaan se vedenpinnan liikkuminen -> mitä enemmän liikkuu, sitä enemmän vettä haihtuu. Jos haluat pitää lämmön mahdollisimman alhaalla niin tuo ei välttämättä riitä, voit tarvita tuuletinta avuksi. Itse hommasin ison tuulettimen, koska viime ja toissakesänä altaissa nousi 30 asteeseen lämmöt vaikkei kämppään paistanut aurinko suoraan. Tuulettimella sain pidettyä lämmöt hallinnassa, toki kansilasit ja valaisimet pois.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Niniel
Junior Member
Junior Member
Viestit: 221
Liittynyt: 12:05, 02.01.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuopio

Re: Eheim Aquaballin käyttäjät, neuvokaa?

Viesti Kirjoittaja Niniel »

En osaa sanoa, vaikuttaako se itse lämpötilaan, mutta eikös hapen määrä vedessä vähene lämpötilan noustessa? Eli sinänsä voisi auttaa happitilanteeseen, jos kesällä paljon lämpötila nousee. Mutta tämä on minun mutumaalaisjärkipohdintaa...
60L+160L+kissa
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Re: Eheim Aquaballin käyttäjät, neuvokaa?

Viesti Kirjoittaja rain- »

Juu, mitä enemmän pintavesi liikkuu, sitä enemmän haihtuu + viilentyy ja lisäksi myös happea sekoittuu paremmin veteen tuon liikkeen ansiosta.
Lotteriina
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 22:12, 12.07.2012

Re: Eheim Aquaballin käyttäjät, neuvokaa?

Viesti Kirjoittaja Lotteriina »

Minäkin ihmettelen saman suodattimen toimintaa. Eli sen pinnan yläpuolelle tulevan letku, jonka päässä on pyöritettävä nuppi, on siis diffuurori. Nupista pyörittämällä saa säädettyä kuplien määrää, ei siis suodatustehoa? Meillä nuppi on varmaan jotenkin rikki, kun välillä siitä pyörittämällä saa kuplia ja välillä ei. Välillä taas kuuluu kummallista ääntä, ikään kuin suodatin haukkaisi tyhjää. Tällä ei siis ole tekemistä varsinaisen veden suodattamisen kanssa? Jos ymmärsin oikein, kulplinta eli ilmastus on aika turhaa, joten voiko letkun napata kokonaan pois? Jos laittaa vain moottorin sellaiseen asentoon, että virtaus tulee mahdollisimman pintaan, jolloin pinta liikkuu ja happea liukenee sitä kautta.
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2661
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Eheim Aquaballin käyttäjät, neuvokaa?

Viesti Kirjoittaja Koss »

Ei sillä nupilla säädetä kuin ilman määrää, ei suodatustehoa. Ja nupin voi letkuineen poistaa.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3362
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eheim Aquaballin käyttäjät, neuvokaa?

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Mä oon pitänyt sitä pelkkää letkua, ilman sitä namiskaa. Mutta ei tosiaan suodatukseen vaikuta vaan siihen ilman määrään, mitä ottaa siitä letkusta.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Lotteriina
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 22:12, 12.07.2012

Re: Eheim Aquaballin käyttäjät, neuvokaa?

Viesti Kirjoittaja Lotteriina »

Selkis, kiitos! Mitenkäs sitä suodatuksen määrää sitten säädetään, kun eikös senkin pitäisi jotenkin olla mahdollista?
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2661
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Eheim Aquaballin käyttäjät, neuvokaa?

Viesti Kirjoittaja Koss »

Siinä suodattimen päällä on sellainen koholla oleva nuppi, jota kääntämällä saa virtausta säädettyä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”