175 litranen kulma-akvaario, kalasto?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Akvaman
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

175 litranen kulma-akvaario, kalasto?

Viesti Kirjoittaja Akvaman »

Tervehdys;

En ole aikoihin tänne mitään kirjotellu, kun ollu harrastus vähän jumissä. Mulla on tollanen vajaa 1000 litranen sateenkaariallas jota oon useamman vuoden vaalinut. Nyt sitte tuli ostettua tollanen 175 litranen kulma-akvaario ku sai halvalla [;)] , Kävi Sulo Vileenit. Oon tässä miettiny mitäs sinne laittais. Ajatuksissa olis, et tekis siitä mahdollisimman simppelin kalaston suhteen. Oon miettiny jotain "erikoista" lajia sinne (ideoita), joka elelis pariskuntana tai pienenä parvena, esim kirjoahvenia.

Eniten tekis mieli hankkia sinne joku kaunis lehtikala, mut tuleeko litrat vastaan. Mielellään vastaukset kokemuksen rintaäänellä. Korkeutta on kumminkin sen 60 cm. Mitä ootte mieltä.

Toinen asia mihin kaipaisin mielipiteitä ja tietämystä on noi kirjoahvenet. Onks niissä joku laji ihan ylitse muiden! Lähinnä ulkonäköä ja käyttäytymistä ajatellen. Toi allas tulee mulle suoraan työpöydän viereen missä istun useamman tunnin päivässä, ni olis kiva jos olis jotain mukavaa seurattavaa samalla :D

-Henkka
Monnifan
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: 175 litranen kulma-akvaario

Viesti Kirjoittaja Monnifan »

Hyvä ostos! Kulma akvaario on kyllä näyttävä. Syvyysvaikutelma on hieno. Sillä myös saa nurkkien kuolleen tilan hyvin käyttöön.
Meillä asuu lehtikala pariskunta 200l kulmassa. Kaverina niillä monneja ja kaksipistebarbi (9) parvi. Mielestäni tila riittää hyvin.
Tiedän kyllä, että suositukset sanovat muuta, mutta tämmöiselle vakiintuneelle lehtispariskunnalle on kyllä riittävä tila.
Kudun aikana ajavat muita pois valitsemaltaan alueelta, mutta muuten on rauha maassa. Tulevat hyvin esiin kulmassa ja ainakin meillä liikkuvat lähes enemmän korkeussuunnassa. Meillä akvan korkeus 50cm.
Monnit ovat meillä rauhallisia vanhoja poikia. Edes kurkulla ei tule tappelua. Sisustuksena on iso kantoröykkiö peräkulmassa, antaa monneille riittävästi koloja ja luolia piilopaikoiksi myös barbeille. Isoja keihäslehtiä reunoilla ja juurakon koloissa, pienempää kasvia etualalla. Kovin äksyille kaloille ei mielestäni sovi, kun kulmassa kaikki on ikäänkuin yhtä tilaa. Kalat ovat koko ajan toistensa näkyvissä.
Olen ollut erittäin tyytyväinen ja kalatkin vaikuttavat viihtyvän.
Monnifan
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: 175 litranen kulma-akvaario, kalasto?

Viesti Kirjoittaja Monnifan »

Oletko jo saanut altaan toimintaan? Kiinnostaa, kun itselläkin kulmamalli ja nämä suht. harvinaisia.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”