Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset 3

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
GreenEyes
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset 3

Viesti Kirjoittaja GreenEyes »

Oli kyllä taas ensimmäinen ja viimeinen kerta, kun glossoa istutan omaan altaaseen. Puolitoista tuntia meni, että sain pienelle alueelle tyrkittyä kasvia, kun joka kerta kun yhtä taimea yritti saada pohjaan, niin 12 vieressä olevaa lähti irti. Huomenna luultavasti kelluvat jo pinnalla.. :roll:
iso silakka
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: Porin akvaariokerho

Viesti Kirjoittaja iso silakka »

Mikään ei kans mulle riitä [:I] Nyt tekis mieleni valtaisaa paludaariota ja sinne ampujakaloja...
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Mulla on yksi ampujakala. :mrgreen: Pieni Pelle-kultakala ruiskii suustaan vesipisaroita, kun menen sitä moikkaamaan. Saas nähdä, miten se kastelee kun kasvaa tuosta vielä muutaman kerran isommaksi. Lempikalani <3 vaikka kaikkihan ne suloisia on.

Ostin pienempään akvaariooni uuden 2-putkisen valaisimen ja kaupassa suosittelivat molemmiksi putkiksi Sylvania Aquastareja. Kylläpä oli kalsean värinen valo, oli pakko käydä tänään ostamassa etummaiseksi putkeksi lämminsävyinen. Nyt on taas kotoisamman näköistä ja rihmabarbienkin värit samat kuin aiemminkin eikä muistuta kalpeita silakoita.
Kultakalat
froggy78
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja froggy78 »

Pieniä vastoinkäymisiä, kun näyttää että lämmitin on vähän liian tehokas tai suoraan sanottuna rikki. Lämmöt huitelee lähellä 30 astetta vaikka asetus on 20 asteessa. Yritin kalibroida laitteen eilen ja yön oli lämmöt pois kokonaan. Aamulla lämpö +25 ja valojen kanssa nousi asteen pari. Oli myös lämmitetty leivinuunilla talo, joten sen vuoksi ei ollut laskenut enemmän. Ens yöksi on pakko laittaa lämmitin päälle takaisin, muuten voi laskea lämmöt liikaa. Uusi lämmitin on hankintalistalla heti ekana.

Mutta sitten iloiset uutiset, eli monnisten munia oli taas ilmestynyt laseihin ja niitä kun menin katselemaan, niin mitä löysinkään akvaariosta? Kotilovauvan :D voiko se olla seepraomenakotilo? Muita kotiloita ei ole, ellei sitten ole tullut kasvien mukana.

kuva vielä pikku kotilosta
Liitteet
Kotilovauva
Kotilovauva
kotilovauva.jpg (124.84 KiB) Katsottu 1609 kertaa
ramdac
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja ramdac »

Maria L-A kirjoitti:Ulkosuodatin (eheim prof 3. 2080) päätti sitten alkaa pukkaamaan yks kaks vesiä lattialle. Just kun kaikki alko näyttää kivalta ja sain vihdoin täplättömiä tiikeribarbejaki. Kunhan alkujärkytyksestä selviää niin selviää myös harrastuksen kohtalo. Nyt just ei naurata.

Olis kiva tietää mistä suodatin alkoi vuotamaan, kun itsellä pyörii 2 sellasta 960 litran akvaariossa.
2,5 vuotta pelannu, kuin junan vessa.
froggy78
Junior Member
Junior Member

Äh, taitaa olla joku roskakotilo tuo mysteerikotilo. Varmaan juuri se postitorvikotilo :( Ne petokotilot sit varmaan tappais nuo seepraomenakotilotkin, jos niitä ottas tuhoamaan nuo roskakotilot? Ois mulla kyllä 20 litran faunaboxi jos siirtäis ne seeprat sinne siksi aikaa, kun ottaisi noita petoja puhdistamaan tankin. Mutta kauankohan siihen menisi että puhdistus ois tehty? plääh :cry:
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Anna postitorven olla. :) Ei niistä ole mitään haittaa, ja ovat vain sympaattinen lisä akvaarion faunaan.

(Sanoo hän, jonka mielestä kutsumattomat öttiäiset ovat harrastuksen suola)
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
froggy78
Junior Member
Junior Member

Mut olen ymmärtänyt, että ne syö mun kasvit? Näen jo sieluni silmin reikäiset ja loppuun kalutut kasvit akvaariossani :twisted:
necronomicon
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja necronomicon »

no heippa vaan kaikille.. omia mietteitä pakko kirjoittaa :) tunteet hiukan pinnassa kun juuri sain päätökseen tuon uuden lootan silikonoinnin (?) kyllä ei ole ollut mitenkään mukavaa touhua repiä ja raapia pois vanhoja ja nyt koittaa saada uudet kunnolla paikoilleen. ekan kerran minä tätä teen ja en todella uskalla luottaa että vesi tuolla kestää.. silikonia oli ja on vähän joka puolella, epäilen että kuitenkaan ei siellä missä pitäisi... sattui niin huono pistooli olemaan tuolla kaapissa että tahnaa tuli tuubista milli kerrallaan ja pistooli jumitti koko ajan..:(

no tuon kuivumista odotellessa pitäisi tyhjentää tuo vanha 175l ja keksiä sille uusi paikka. samaten odottaa seinän maalaus...

uuteen akvaan olisi tarkoitus laittaa malawi ahvenia
necronomicon
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja necronomicon »

muuten mitä on nuo ihan pienet kotilot akvaariossa? tulivat varmaankin kasvien mukana, syövät niitä ja näyttää että lisääntyvät hullunaan koska ainaki 100 niitä tuolla on... sellaisia reilun tulitikun pään kokoisia... litteitä..
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

froggy78 kirjoitti:Mut olen ymmärtänyt, että ne syö mun kasvit? Näen jo sieluni silmin reikäiset ja loppuun kalutut kasvit akvaariossani :twisted:
Niin, voihan se olla. Ei meillä ole koskaan kasveja syöty, mutten kyllä pidäkään mitään hienohelmaisia erikoiskasveja. [;)] Melalehdet, vesisaniaiset, vedensuosikit, vesitähdikit, salaattisaniaiset, rusolehdet, jaavansammalet ja sensellaiset ainakin näyttävät pikkualtaissa koskemattomilta neljän eri lajin kotiloarmeijasta huolimatta.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Zansku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Zansku »

^^jotain kehäkotiloita ne on, esim. valkokehäkotilo voi olla. Postitorvikotiloiksi niitä yleensä kutsutaan. Sanotaan, että voivat syödä reikiä kasveihin, mutta meillä ei ainakaan ole näin käynyt vaikka niitä aika määrä tuolla yhdessä altaassa on.
Viimeksi muokannut Zansku, 13:43, 16.03.2012. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
froggy78
Junior Member
Junior Member

necronomicon: onko ne tuon mun laittaman kuvan näköisiä? tuo kuvassa oleva on just jotain tulitikun pään kokoinen..

Zansku ja 7330: No jospa ne antais mun kasvien olla rauhassa, syökööt, ostan sitten lisää kasveja :mrgreen:
mickey2004
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja mickey2004 »

JEEE! Olen aivan innoissani!
Sain nimittäin luvan ostaa akvaarion työpaikalle :mrgreen: !
Pääsen tuunaamaan sitä mieleni mukaan kasvien, kalustuksen ja asukkaitten osalta :mrgreen: !
Kylläpä tämä viikonloppu alkoikin hyvillä uutisilla :mrgreen: !
Kohtele toisia niin kuin toivot itseäsi kohdeltavan
cassie_86
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja cassie_86 »

Eilen tuli laitettua 317 litrainen uuteen uskoon. Jättivallut pois kokonaan, tilalle punarotalaa ja kierteisvallua. Uusia kasvea muuttomyynnistä sai halvalla ja neulaheinääkin on nyt kasvistossa. Kummasti piristi muutos, suunnitelmat laajenevat platylaan päin :D Monnisaltaan tautiepidemia vaikuttaa hellittäneen otteensa "koputtaa puuta"..
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
KaOl
Member
Member

Viesti Kirjoittaja KaOl »

froggy78 kirjoitti:necronomicon: onko ne tuon mun laittaman kuvan näköisiä? tuo kuvassa oleva on just jotain tulitikun pään kokoinen..

Zansku ja 7330: No jospa ne antais mun kasvien olla rauhassa, syökööt, ostan sitten lisää kasveja :mrgreen:

Mulle tuli just noita ärsyttäviä pieniä roskakotiloita kasvien mukana ennenkuin rupesin pesemään niitä alunaliuoksella ja voin kertoa, että ne kyllä syö kasvit... [}:)] [}:)] Mut mun käsittääkseni noi ei ole postitorvikotiloita niinkuin joku niitä kutsui? Tai ainakin olen nähnyt hienoja, isoja ja värikkäitä kotiloita, joita ihan siis kasvatetaan ja ne on postitorven nimellä? No, mene ja tiedä, mut ota pois vain jos näet, mikäli et tosiaan halua niitä tuhansia sinne ja et kasvit menee pilalle. OSta petokotiloita ja toivo, ettei ne syö sun niitä seepra-juttuja? Jos ne on kierteisenmallisia, niin niiden on vaikeampi syödä niitä kuin pulleita. :)
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
GreenEyes
Member
Member

Viesti Kirjoittaja GreenEyes »

Sainpahan sitten sen uuden akvaarion rikkimenneen tilalle, nyt 54L ja näyttää jotenkin ihan hirveen isolta [;)] Eihän sitä eroa ole kuin parikymmentä litraa, mutta kun allas on eri muotoinen kuin aiempi, niin jotenkin pistää silmään. Jos saisin vielä suodattimen hiljenemään, niin olisin tyytyväinen.
eeroq
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja eeroq »

Ai että kun on kivaa. Nyt oon ollu kotona kaks päivää ja ens viikon kans. :) Koulu homeessa ja korjaukset lähti käyntiin. Tosin asialla on myös varjopuolensa: Ravaaminen kevään ajan muissa kouluissa ja lukiossa.
-matokani-
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja -matokani- »

Pitkästä aikaa täällä. On niin paljon kaikkea, että ei mukamas ehdi. On kyllä totta, että olen nykyään kiireisempi, mutta voisin silti täälläkin välillä käydä. [;)]

Nyt taas kun tulee kevät niin into kodin järjestelemiseen iskee. Koskee myös kilpikonnien bokseja ja akvaarioita. Mulla on ollut vuosia tuossa 42-litraisessa rapulassa yksi iso miekkakasvi. Nyt tympäännyin siihen, että se vie siellä niin paljon tilaa. Laitoin myynti-ilmoituksen. Olen kyllä tykännyt siitä, toivottavasti pääsisi hyvään kotiin. :D Kasveja olen nyt järjestellyt joka akvaariossa. Välillä jo mietin, että en uusia kaloja hanki, kun en ollut varma, että pidänkö akvaarioita ollenkaan. :| Kun ne on niin paljon stressanneet mua. Samoin konnat. Mutta olen tullut siihen lopputulokseen, että mulla ei ole kaloja ja konnia siksi, että en jaksaisi myynti-ilmoitusta tehdä, vaan siksi, että ne on mulle rakkaita. <3 Asun yksin, mutta ei silti koskaan tunnu, että olisin yksin. Onhan mulla mun lemmikit. :D Uusia kalojakin olen nyt innostunut ostamaan. 10 keltabarbia (nyt niitä on 17), 10 kulmatetraa (nyt niitä on kait 18), 5 leopardimonnista (nyt 8) ja partamonniherran. Meinasi myös usko loppua, kun touhunuoliaiset alkoivat jahtaamaan keltabarbeja (kylkilimaa... :frown: ), mutta nyt olen saanut kalat jaettua niin, että keltabarbit on turvassa ja nuoliaiset saa rellestää rauhassa. Nyt niillä on vain sellaisia kavereita, että ei tartte pelätä silmien ja kylkien puolesta. Mokomat p*skiaiset, mutta en raaski niistä luopua. Raitanuoliaiset on ollut mulla 12 vuotta. Ja touhut on niiden kavereita. Ei niistä voi luopua. Valitettavasti yksinäisestä keltakääpiöahvenesta jouduin luopumaan. Se ei olisi sopinut enää mihinkään akvaarioon. :( Mieluummin annoin sen pois, kuin että se löytyy silmäpuolena tai että se jää avainkirjoahvenen tai keltabarbien "jalkoihin".

Olen kyllä onnellinen kun mulla on mun akvaariot. Niitä on kiva katsella. Ja kalat on niin <3.
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja kerttu »

-matokani-, onneksi sekä konnat että akvaariot sallii melko paljon kausittaisuutta harrastajalta. Mulla meinaa aina mennä hermot noihin kreikankonniini nää kuukaudet, kun niitä on pidettävä sisällä, mutta aina on kuitenkin ihana kun ne pääsee ulkotarhaan kesäksi tai kun ne herää horroksesta terveinä. Tänä vuonna taitaa olla tammikuulta toukokuulle, kun joutuu kuuntelemaan niiden ronkaamista terraariossa...

Siirsin poikasaltaaseen muutaman poikasen lisää, nyt niitä on siellä joku 15. Sen lisäksi siirsin synnytyksestä toipuvan karanteenissa olevan (synnytti kuljetuspussiin) seuraksi sunset-koiraan, että saisin nyt sitte toisenkin puhtaan sunsetpoikasparven noita platyja. Katotaan miten ne intoutuu, kauaa en kyllä niitä tuolla viiti kahestaan pitää. Tuo ukko on ihan hermona, näyttää inhimillisesti tulkiten siltä että sitä ahistaa tuo pieni tila. No, jos pari päivää ovat tuolla, heitin vooglet kehiin sinne että pysyisivät pirteinä ja terveinä. Oli vaan niin hyvä mahdollisuus valita pariskunta lisimään, kun kerrankin tiedän että tuo uusi naaras on just synnyttänyt, saanut toipua eikä vielä raskaana uuestaan. Että olihan se ukko heitettävä kehiin ja saa tuolla pysyä vaikka vähän stressaiskin.

Aasiaan tarttis kehittää joku taustapaperi. Ja sitten tarvis tarkemman pH-testin, niitä ois nettikaupassakin nyt mutta kun olen päättänyt että hetkeen tämä harrastus ei mun rahojani vie. Vaihdot ja omat myynnit käy mutta en osta mitään hetkeen.
cassie_86
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja cassie_86 »

Vihdoin jotain positiivistakin, tautiepidemia monnisaltaassa vaikuttaa loppuneen, saldo vaan masentaa 8 aikuisesta ja n.30 eri ikäisestä poikasesta jäljellä yhteensä 12 black venezuelaa ja yksi pandamonninen, mutta jospa siitä uuden parven saisi aikaan ja uutta kasvatusta kehiin. Platyla koko eilen muutoksen, jättivalluista suurin osa lähti roskiin ja kierteisvallujakin tuli harvennettua, pohjatilaa tuli enemmän esille ja muutenkin avarampi olemus altaalla. 317 litraisen muutosta haarniskat olivat arvostaneet tänään kaivamalla osan neulaheinistä ylös ja hautaamalla loput uudet kasvit hiekkaan :roll: Pitää kai joku este kehitellä istutusten ympärille juurtumisen ajaksi.
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Odotelee kun huomenna tulee uusia asukkaita.
Pitkästä aikaa on taas akvaariossa monni. :)
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

sus siunaa kun Porin Jussi kantoi tänään suuren altaan kotiini... :)
Ihan äkkiseltään pelottaa täyttää tuo 500l vedellä, kun kuulemma ei ole testannu. Mutta luottaa kovasti sen kestävyyteen, onhan sillä 3 vuoden vuotamattomuus takuu. Tossa se möllöttää lattialla ja meikä ei meinaa pysyä housuissaan kun miettii mitä kaikkea siihen tuleekaan. :)
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
mc82
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja mc82 »

Hui, kun mennyt aikaa AW-pimennossa 8O Pitää siis korjata tilanne ja jotain elonmerkkejä laittaa...

63-litrainen on herännyt uuteen eloon ja kukoistukseen taannoisen akvaarioturman jälkeen. Turmassa selvinneet kalat (1 mustaneontetra ja 1 katinkultamonni) saivat uudet kodit ja pääsivät lauman jatkoksi, kiitokset näille ihanille ihmisille, jotka tarjosivat hyvän kodin ja lajiseuraa näille taistelijoille! :)

Nyttemmin 63-litraisessa polskii pariskunta punakääpiöahvenia ja isompi porukka pikkumonnisia. Affenet ilmeisesti pitävät pienikokoisia monnisia poikasinaan, koska suhtautuvat ihanan huolehtivaisesti näihin :D Monniset eivät ole moksiskaan "vanhemmistaan", vaan uiskentelevat mielellään naaraan rintaevien suojissa. Ihan mainion näköistä touhua! Lisäksi nuo monniset ovat söpöjä kuin possut pienenä :mrgreen:

Tällä hetkellä olen tyytyväinen altaisiini, en kaipaa yhtäkään allasta tai kalalajia lisää :)
450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Pitää nyt kanssa jotain tänne kirjotela, kun en oo vähään aikaan täällä jaksanu pyöriä.
Oon tässä vähän tuumaillu että taidan supistaa tätä akvaarioideni määrää parilla altaalla,
eli 35L akvaan ja 40L akvaan aattelin asuttaa muurahaisyhdyskuntani, en jaksas enää vaihdella vesiä 4 akvaariosta plääääh.
Pitää vaan sen verran ootella että saan nuo hunajarihmakalojen poikaset kasvatettuu myynti kuntoon.

Kesällä tulee myös olemaan sen verran paljon kaiken laista hommaa mm. tulevan vauvelin hoitoa, joten ei vesiä jouva vaihtelemaan. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”