Juwel akvaristit

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Pinski
Starting Member
Starting Member
Viestit: 19
Liittynyt: 18:28, 15.12.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kannus

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja Pinski »

Juhuu vihdoin ja viimein säästäminen saa riittää ja rahat on koossa ihka uuteen rio300:een :D Tämä tuleva allas tulee korvaamaan nykyisen 250l giantin mutta tässä nyt muutama kysymys askarruttaa joten auttakaapas te juwel-konkarit :) Tahtoisin sijoittaa tuon uuden altaan olohuoneen takaseinälle(koska se on NIIN hieno;D), mutta onko kokemuksia altaan ja tapettiseinän yhteensopivuudesta? Tuo vanha giant on lasikuituseinää vasten ja siihenhän ei kosteus ja "höyryt" ole vaikuttaneet, kansilasit on siis kyllä kiinni. Jos nyt sitten juwelini tuohon tapettiseinälle asennan niin tippuuko tapetit ensimmäisen viikon sisällä alas? Tarkotus on siis kyllä pitää kansi päällä.. Altaan vaihdostahan tulee astetta suurempi projekti jos se tuohon vanhan altaan paikalle tulee eikä sitä sitten kypsytellä suuremmin muuta kuin sitten vain pakko luottaa vanhan altaan bakteereihin....
Sitten toinen, ikuisuuskysymys, eli suodatus. Vanhassa altaassa puhuria riittää, roskia kerää fluval U4 ja ulkopönttönä on JBL cristal profi 1500. uuteen altaaseen tietenkin laitan ulkosuodattimen mutta mitä luulette kannattaako pitää se juwelin oma sisäsuodatin paikoillaan ja laittaa U4 vanhan altaan mukana myyntiin, vai repäsenkö sen irti ennen käyttöön ottoa? ja eikös se lämmitin ole sisäsuodattimessa jotenkin samassa? Kun tuossa vanhassa on tietty myös lämppäri niin sen vois uuteen myös laittaa.. IIK jännää tämä!!:D
Oletteko täytelleet akvaa ja tarkastelleet vedenpitävyyttä ennen hiekkoja yms. vai oletteko heti suoriltaan laittaneet altaan hiekkoineen ja kasveineen kuntoon?
300l rihmakkaita kavereineen & 63l sukailua + valkosta ja belgialaista paimenkoiraa :)
pikkumyy-75
Junior Member
Junior Member
Viestit: 190
Liittynyt: 20:15, 08.09.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja pikkumyy-75 »

Ei ole tullut mieleenkään että ei vois laittaa tapetti seinälle, jätät kumminkin rakoa seinän ja altaan väliin? Eihän tuota kypsytellä tarvi kun kerran otat vanhasta suodattimen ja varmasti myös kasveja? Entä hiekka, siinä olis bakut hyvin tallessa? Mulla on rio 180 ja siinä ainoana suodattimena Juwelin oma pönttö täytettynä sintratulla lasilla ja päällimmäisenä sininen suodatin levy jota välillä hiukan viruttelen. Hyvin toimii :)
180, 2x54 ja nano. Ensimmäinen tuli taloon syyskuussa :) annoin pikkusormen ne vei koko käden.
Pinski
Starting Member
Starting Member
Viestit: 19
Liittynyt: 18:28, 15.12.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kannus

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja Pinski »

Juu tottakai sitä nyt väliä seinän ja altaan väliin jää, mutta ajattelin vain että "höyrystyttääkö" juwel kosteutta.. Laitan siis ison kannon ja kasvit ja hiekat toiseen ihan suoraan, ei vain niin paljoa tarviis ämpäreillä älskätä jos sais kipata ja kiikuttaa suoraa toiseen nimim. laiska paska ;D
Mutta mitenkäs tuo vesitiiviys, oletteko täytelleet ns. välissä ennen käyttöön ottoa?
300l rihmakkaita kavereineen & 63l sukailua + valkosta ja belgialaista paimenkoiraa :)
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja urppis »

Suoraan vaan vanhasta uuteen ihan kaikki, seuraa bakutkin mukana, jos huuhtelet, niin haalealla vedellä. Minä en ole edes suodatinta (ulko) pessyt vaihdossa, jotten tapa kallista bakukantaa...
Kyllähän noita rikkoutumisia on silloin tällöin kuullut altaan jos toisenkin kanssa, mut minä en ole mitään koetäytellyt. Luotan elämään vissiin liian sokeesti. Jos sattuu, niin sattuu. Vakuutukset kävin kattoon kuntoon... :D
Mun mielestä ei höyrysty tuolta altaasta kummemmin seinälle mitään. Sen verran huomasin, kun ennen joulua remppasin olkkarii. Vedin tapetit seinästä kipsilevyyn asti pois, eli maalasin kipsi seinät. Akvaarioiden takana oli tapetti järjettömän lujassa kiinni. Siinä mietin, et pikkasen ehkä on kosteus ollut korkeampi siel, et on liisteri ottanut todella lujasti seinään. Mitään tapetin kupruilemista ei ole koskaan ilmaantunut.
Minusta kosteus ei ole vaarana altaan takana. Rakoa joutuu jättää kuitenkin niin paljon, että saa ulkosuotimen putket takaa tulemaan...

Jatko kysymys:
Miten arvoisat juwelistit puhdistatte tuon juwelin oman suodattimen taakse, eli suodattimen ja lasin väliin kertyneen lian, hötön, moskan?
Mä oon aina tuon vekottimen siimannut irti ja nyt jätin paikoilleen. Sinne kerääntyy vissiinkin pikkuhiljaa jotain möhnää, vaan ei tuu heti mieleen, miten tuon putsais...
1000 litraa vesivahinkoa
outi83
Junior Member
Junior Member
Viestit: 194
Liittynyt: 09:25, 17.03.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja outi83 »

^En mitenkään. Ihan vähän siihen laitaan kertyy likaa, mutta ei muuten. Minulla ainakaan ei siis ole koko suodattimen taus täynnä moskaa vaan reunasta vähän vain.
240l juwel: rusokirjoahvenet, punapäätetrat, kirsikkabarbit, partis, salamanteri ja kuparimonniset.
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja urppis »

^tuota laitaa katoinkin huolestuneena... Siitäkös menee syvemmälle... Mut hyvä jos jääpi siihen.
1000 litraa vesivahinkoa
Vossikat
Starting Member
Starting Member
Viestit: 41
Liittynyt: 23:34, 05.01.2004
Paikkakunta: Paimio

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja Vossikat »

Heips,

Nyt sain itsekin päätettyä akvaristin tulevaisuuttani, lähdössä 500l kehysakvaario ja 9v vanha 240l Juwel Rio.
Tulossa kuun lopussa 180l ja 260l Visionit.
Olen kovin etsinyt ratkaisua taustaan, miten tuollainen Juwelin kivitausta toimii?
Kertyykö siihen levää vai onko hintansa väärti? Hieno olisi kyllä.

Loistava idea oli tuo kannen maalaaminen. :)
Nyt ollut käytössä alumiiniteippiä, joka kyllä tuppaa kosteudessa irtoilemaan ja tummumaan.
visa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 20:14, 08.05.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kouvola

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja visa »

Tervehdys. Allekirjoittanut hankki muutama viikko sitten juwel rio 400 altaan. Päätin jättää juwelin oman suodattimen kaikista kommenteista huolimatta paikoilleen ja sen kaveriksi tuli vanhasta altaassa eheimin 2215 ulkosuodatin joka päivitetään suuremmaksi kunhan löytyy hyvä korvaaja. Mutta siihen olen nyt kiinnittänyt huomiota että toi juwelin oma suodatin tuntuu olevan kovin kehno roskankerääjä. Vedessä nimittäin tuntuu olevan melko paljon pientä roskaa joka leijuu virtauksen mukana ympäriinsä mutta ei imeydy suodattimeen. Joten olisko jollain vinkkiä tai kokemusta miten tehostaa roskan keräämistä? Mulla on nyt tonne viritettynä eheimin sisäsuodatin roskankerääjänä mutta en haluaisi pitää sitä tuolla koska toi juwelin omakin suodatin vie jo niin paljon tilaa.
450l, 250l, 80lx2
ninnuliini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 208
Liittynyt: 12:31, 12.07.2011
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja ninnuliini »

Mulla on Juwel Rio 400 ja tuossa joku viikko sitten huomasin kun lamput vaihdoin (t5:set), että eihän tuon lämppärin tarvitse olla enää edes päällä kun lämmöt ovat 25-26 ilman lämmitintä. Aamulla valojen syttymisen jälkeen on sen 25 ja päivällä 26. :) Itselläni on suodattimena mattosuodatin (Eheimin 1200l/h kierrättävällä pumpulla sekä sisäsuodatin joka kierrättää 100l/h...Hyvin on näillä pärjätty, onneksi sillä ulkosuodatinta en vaan uskalla hankkia. On ntuolla sitten varana vielä tuo Eheim Powerlinen älytön puhuri jos ei yhtäkkiä suodatus riittäiskään. Testasin altaaseen sitä yksi päivä ja hitsit mikä puhuri! Kalatkin olivat ihan ihmeissään, että mistä moinen järkyttävä virtaus tuli.
Monnifan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 245
Liittynyt: 19:35, 06.11.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja Monnifan »

Millaisia mielipiteitä teillä on Juwelin parjatuista suodattimista? Onko niin, että yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä?
Minulla on kolme Juwelia ja vain pienimpään olen vaihtanut suodattimen.
Kulmamallissa jää kalojen syötyä veteen leijumaan hiukkasia, mutta vesi kirkastuu jonkun ajan kuluttua. Mahtaako johtua altaan muodosta? Tämä suodatin pysyy myös huomattavasti puhtaampana, kuin suorakaiteen muotoisen akvan. Altaan pohjalta saa myös tässä lapota enemmän kökköä. Ehkä on myös sorapohjasta johtuvaa. On merenpohjasta ja oikeastaan pientä pyöreää kiveä.
Suorakaiteen muotoisessa on sitten suodatin aina likainen. Puhdistan sen kerran viikossa. Teho hiipuu selvästi, jos pidentää puhdistusväliä. Toisaalta tässä akvassa on pohja puhtaana, on hienompaa soraa, kuin kulmamallissa.
Molemmissa akvoissa olen titrannut vedenvaihtovälin kahteen viikkoon. Vesitesteillä on arvot vielä hyvät tällä vaihtovälillä ja kalat pysyneet terveinä.
Punakala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 69
Liittynyt: 14:09, 27.02.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja Punakala »

Tänään se tulee! Juwel Rio 180.

Olen lukenut tämän(kin) ketjun läpi useampaan kertaan ja päättänyt jättää Juwelin oman suodattimen paikoilleen. Katson ensin, miten suodatin toimii ihan sellaisenaan. Todennäköisesti tulen siimaamaan pöntön irti ja pimppaamaan sen sintratulla lasilla. Varsinaiseksi suodattimeksi tulee JBL:n CristalProfi e900. Lampuista jätän paikoilleen sen valkoisen eli daylightin, keltaisen naturen vaihdan Sylvanian Aquastariin.

Katsotaan, kuinka pitkälle näillä pötkin.
180 l Etelä-Amerikka, 160 l rapula, 128 l Aasia
MrBrett
Senior Member
Senior Member
Viestit: 765
Liittynyt: 21:21, 22.08.2009
Paikkakunta: Helsinki

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja MrBrett »

Punakala kirjoitti:Tänään se tulee! Juwel Rio 180.

Olen lukenut tämän(kin) ketjun läpi useampaan kertaan ja päättänyt jättää Juwelin oman suodattimen paikoilleen. Katson ensin, miten suodatin toimii ihan sellaisenaan. Todennäköisesti tulen siimaamaan pöntön irti ja pimppaamaan sen sintratulla lasilla. Varsinaiseksi suodattimeksi tulee JBL:n CristalProfi e900. Lampuista jätän paikoilleen sen valkoisen eli daylightin, keltaisen naturen vaihdan Sylvanian Aquastariin.

Katsotaan, kuinka pitkälle näillä pötkin.
Itsellä on aika runsaskalastoisessa Juwel Rio 180l Juwelin oma pönttö (puolet sintrattua lasia), Eheim 2215 ulkopönttö (puolet sintrattua lasia) ja vielä Fluval 2+ keräämässä roskia ja liikuttamassa vettä vähän lisää. Erittäin hyvin on tuo kombo toiminut.

Olen tyytyväinen tuohon Juwelin omaan pönttöön, vaikka eihän sillä yksin kovin pitkälle pötki.
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1113
Liittynyt: 23:03, 31.07.2009
Akvaarioseurat: TASHAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki & Seinäjoki

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Kappas, valkoisena. Ihme ettei 400 sta saa, vain noita pienempiä. http://www.juwel-aquarium.de/de/catalogview.htm
jarno1983
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 11:43, 04.07.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja jarno1983 »

Itselläni on juwel rio240. Sisäsuodatin lähti aluksi tunkiolle, suodatusta hoitaa fluval fx5. parin vuoden käytön jälkeen valot sano ittensä irti lopullisesti temppuiltuaan ekaksi noin puolivuotta.eikä se kaapistokaan nyt paras mahdollinen ole.
720l 240l
Punakala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 69
Liittynyt: 14:09, 27.02.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja Punakala »

Viikon vanhana Juwel-akvaristina olen kyllä hankintaani kovin tyytyväinen. Valokansi on kerrassaan nerokas! Muistan yhä liian hyvin 1980-1990 -lukujen peitinlasien kanssa tuskailun. Aina niitä sai olla putsaamassa ja kalkkisaostumia etikalla hinkkaamassa. Juwel on tosi nättikin verrattuna vanhoihin hopeakehyksisiin akvaarioihin.

Ainut ongelma tähän mennessä on se samainen nerokas valokansi. Jos haluaa koko vedenpinnan vapaaksi altaassa puuhailua varten, kuinka pohjalle saakka näkee? Otsalampulla ei ainakaan nähnyt. Pitäisikö virittää sivulta valaisemaan jalkalamppu? Kuinka te muut juwelistit olette tämän ongelman ratkaisseet?
180 l Etelä-Amerikka, 160 l rapula, 128 l Aasia
Monnifan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 245
Liittynyt: 19:35, 06.11.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja Monnifan »

Positiivista on tosiaan tuo Juwelin tyylikäs ulkonäkö. Kansi on myös kissankestävä ja pitää hyppivätkin kalat sisällä. Oman jalustan kanssa on mielestäni katseenkestävä kokonaisuus.
Kannen varjopuolena on juuri tuo puhdistuksen aikainen hämäryys. Kulmamallissa lamppu jää paikalleen ja tilaa on silti riittävästi putsaamiseen.Plussana on, että kulmamalli on mielenkiintoinen sisustaa ja siihen saa hyvän syvyysvaikutelman. Käyttää hyväkseen nurkkatilaa ja kulmaa voi kaarevan etulasin vuoksi katsoa joka suunnasta.
Noissa saranamallisissa puhdistaminen onkin sitten hankalampaa. Suodattimen puhdistus on vaikeaa ilman kannen nostamista pois. Pienimmässä Juwelissani joutuu koko kannen poistamaan pienissäkin hoitotoimissa.
mike
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 18:18, 14.01.2010
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja mike »

Laitoin viime kesänä Juwel Vision 260l akvaarion ja innostuin tilaamaan siihen pengerrystarpeet: 2 kpl Terrace Rock A 35cm pitk.ja 15cm kork.ja Filter-Cover Cliff suodattimen naamiointi.Olisiko muilla harrastajilla kokemusta näiden paikalleen asentamisesta ja kenties kuvia myös?Tv:Mike
fazerina82
Member
Member
Viestit: 369
Liittynyt: 12:35, 24.05.2005
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Perniö

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja fazerina82 »

Täytyy nyt myöntää että joukkoon kuulutaan. Ennestään on lahjoituksena saatu 160l musta juwel ja tänään tulee pyökin värinen allas kokonaisuus 180l.
Akvaariot ovat vieneet sydämeni, lirisee siellä sun täällä ja isompaa tahdon..
cassie_86
Senior Member
Senior Member
Viestit: 547
Liittynyt: 13:57, 28.05.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja cassie_86 »

Minulla on juwelin 80l allas jotain vähän vanhempaa mallia, sain 300l altaan kylkiäisenä mukaan, kaikki mukaan luettuna paljon tarvikkeita ja kantoja 50€ :) Hyvä tuuri oli silloin. Muuten olen ollut tyytyväinen jopa altaan omaan suodattimeen jos puhdistus ei olisi niin hankalaa, onneksi on kevyt kalasto (monnisia) niin ei usein tarvitse alkaa sotkemaan sen kanssa, ja tietenkin pitää olla toinen sisäsuodatin avuksi..
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
jahmatti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 103
Liittynyt: 17:48, 25.10.2002
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oripää

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja jahmatti »

Meille muutti juuri rio 240. Kannattaako sitä laittaa edes pystyyn? Se myytiin mulle noin 500l. Ei sitä taida ihan olla ;) Etulasi on naarmuinen ku mikä. Ainakin näin kuivillaan, ja todennäköisesti siis vettä sisälläänkin. Onnistuisiko yläreunan, siis sen kehyksen, kääntäminen? Siten että tekisi takalasista etulasin.. Minkälaista valaistusta immeiset on siihen laittaneet? Valaisin ja heijastimet niin kalkkiintuneet että en tiedä auttaako puhdistus enää.
maailmalle olet joku, mutta jollekkin olet koko maailma. älä uneksi elämääsi vaan elä unelmaasi!
Punakala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 69
Liittynyt: 14:09, 27.02.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja Punakala »

Kuukauden verran olen antanut Juwelin omalle suodattimelle aikaa, mutta nyt riittää. Kunhan saan käytettyä kaikki hankkimani valkoiset vaihtosuodatinlevyt pois, siimaan koko pöntön irti ja korvaan sen jollain tehokkaammalla vehkeellä. Halvatun iso ja tehoton pytty! Vettä se kierrättää kai melko kivasti, mutta irtoroskia se ei kyllä kerää. Tilaakin tulee vapautumaan kyllä melkoisesti ja se on pienehkössä akvaariossa aika oleellinen plussa.

Fluval taisi aika monella olla ns. sisäroskiksena? Kerääkö mikään sisäsuodatin pohjalta kalankakkaa vai onko se liian raskasta ja lähtee vain lappoamalla? Muutakin nöyhtää leijuu vedessä, mielestäni tehokkaan suodattimen pitäisi kyetä poistamaan kaikki kevyt irtonainen.

Varsinaisena suodattimena minulla on JBL CristalProfi e900.
180 l Etelä-Amerikka, 160 l rapula, 128 l Aasia
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja urppis »

^Juuri noin. Tuohon minäkin tulin, mutta en saanut enää siimalla irrotettua, kun oli jo altaassa vesi ja kalat. Fileerausveitsi kävi hyvin. Hermoja raastavaa hommaa, mutta kannatti. Mulla on 2 ulkosuodatinta, jbl e1500 ja jbl e900 ja allas on vision 450. Hyvin on toiminut.
1000 litraa vesivahinkoa
Dee
Starting Member
Starting Member
Viestit: 38
Liittynyt: 18:26, 30.04.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja Dee »

Minulla on uutena pakettina ostettu Juwel Koral 60, 54 litrainen pieni törppö jossa ihan vain mukana olleet tekniikat, joku onneton kasvi jonka nimeä en edes tiedä ja musta pohjasora + valkosta vähän seassa. On vielä tyhjillään, tulee omppualtaaksi.

Sitten ois toi 96 litranen juweli tyhjillään, jos pitää vielä vettä niin sinne suunnitelmissa pistää ihan jotai kaloja joskus (ei mitään hajua vielä mitä tulis) kun värkkään järjestyksen sopivaksi että mahtuu toho tasolle ja meinasin josko ton Eheimin Aquaball -suodattimen sais sinne hankittua ainaki kun mulle kehuttu on sitä.. :D
Muusta en viä tiiä mitä tohon isompaan tulis ko tosiaan tyhjänä, oli välillä hamsterin väliaikaiskämppänäkin..
Koira, maakotiloja, hamsteri, kani, 54l & 180l altaat
JeNski
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 09:20, 24.11.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja JeNski »

Hei tietääkö kukaan saako Juwel rio 400 mistään sitä valaisinkantta?
Raasu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 243
Liittynyt: 19:24, 02.04.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kotka

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja Raasu »

^^ Mä ainakin tilasin muun Juwel Rio 240 valaisinkannen Kotkan Paratiisikalasta. Menen hakemaan sen vkl:nä. Luulisin siis, että sielläkin johonkin eläinkauppaan saa valaisinkannen tilattua :)
470 litranen kalasoppa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”