945 litran riuttaprojekti

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Ploman
Starting Member
Starting Member
Viestit: 42
Liittynyt: 17:48, 17.09.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

945 litran riuttaprojekti

Viesti Kirjoittaja Ploman »

Vuoden odottelun jälkeen alkaa nyt uuden riutta-akvaarion rakentaminen. Allas pitää kohta tilata ja sumppu pöytineen rakentaa. Suunitelu on juuri nyt päällä ja laitan tässä ensimmäisiä kuvia näytille, niin voitte heittää kommentteja ja parannusehdotuksia. Tavoitteena on aikaan saada hiljainen riutta olohuoneeseen :)

Kuva

Allas tehdään OptiWhite -lasista. Vahvuus on varmaan joko 12 tai 15 mm. Allas niin, että sitä voi katsella molemmin puolin ja ylivuotoalue on seinää vasten. Riutta rakentuu altaan keskiakselille ylivuodota noin 2/3 eteenpäin.

Kuva

Altaaseen olen suunnitellut Led-valaistusta ja virtauspumppuja lukuun ottamatta kaikki muu tekniikka sijaitsee alakaapissa.

Kuva

Ylivuodosta vesi johdetaan alas 50mm putken kautta, johon asennan säädettävän sulkuventtiilin. Sitä säätämällä pitäisi saada lähes äänetön veden virtaus ala-altaaseen, kun alas menee samalla nopeudella vettä, kuin pumppu työntää takaisin. YouTubessa on tästä menetelmästä pari hyvää videota. Jos putkeen menee jotain, niin toinen varalla oleva putki estää altaan tulvimisen. Kolmas 50 mm putki on kaapelointeja varten.

Kuva

Alakaapistoon tulee RODI-laitteisto käänteismoosivettä varten jota lisätään pinnantasaajan avulla haihtuneen tilalle. Sumpun taakse tulee RODI-vedelle oma allas.

Kuva

Allas tulee toimimaan balling -tekniikalla ja kaikkia laitteita ja dosier -pumppuja ohjaa GHL Profilux -tietokone.

Kuva

Erityisesti olen kiinnostunut hyvistä kaapisto ja sumppuideoista, joten laittakaa niitä viestiketjuun. Pyrin päivittämään tänne projektitietoa ja kuvia, kun homma edistyy :)

Kuva

-pertti
1000l suolavettä "Painless Reef"
raa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 15:02, 23.05.2004
Akvaarioseurat: FOMA 007
Paikkakunta: Espoo

Re: 945 litran riuttaprojekti

Viesti Kirjoittaja raa »

Hienolta näyttää.

Jos tekisin jotain toisin, niin lisäisin altaan syvyyttä (leveyttä) 75 cm:stä, jos suinkin mahdollista. Itselläni allas on 90 cm syvä, mutta korallit eivät kohta meinaa sivusuunnassa.

Hyvä nähdä, ettei altaaseen olla tekemässä mitään refua.
Ploman
Starting Member
Starting Member
Viestit: 42
Liittynyt: 17:48, 17.09.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: 945 litran riuttaprojekti

Viesti Kirjoittaja Ploman »

Kiitos! leveyttä olisi mukava lisätä, mutta tila ei anna periksi. Paikassa on aiemmin ollut 60cm leveä riutta ja nyt siis 75cm. Ainakin menee oikeaan suuntaan. Aiemmassa altaassa mulla oli myös kalsium reaktori, mutta nyt ei tule enää eikä refua.

-pertti
1000l suolavettä "Painless Reef"
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1067
Liittynyt: 23:30, 21.09.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: 945 litran riuttaprojekti

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

Samantyyppinen ylivuotoratkaisu toimii myös omassa altaassani loistavasti, joten voin sitä lämmöllä suositella. Äänetön ja kuplaton on, eikä tarvitse juuri säätää. Suosittelen kuitenkin jättämään päävientiputken pään aika lähelle kaatokulman pohjaa, jottei päävientiin pääse kuplia ja ettei se rupea "hörsimään" jos vedenpinta kaatokulmassa vaeltaa liian korkealle. Varaviennin pään voi pitää edelleen mahdollisimman ylhäällä jolloin se toimii ennen kuin vesi valuu yli pääaltaasta. Komea projekti ja kuvat hivelevät kyllä insinööriopiskelijan silmää :mrgreen:
Ploman
Starting Member
Starting Member
Viestit: 42
Liittynyt: 17:48, 17.09.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: 945 litran riuttaprojekti

Viesti Kirjoittaja Ploman »

Kiitos vinkistä!

On varmasti hyvä idea jättää se alas menevä pääputki lyhyeksi. Ylivuodon sisällä olevat putket ajattelin joka tapauksessa toteuttaa niin, että ovat helposti irrotettavissa ja tarpeen tullen pituutta voi säätää.

-pertti
1000l suolavettä "Painless Reef"
tate
Senior Member
Senior Member
Viestit: 622
Liittynyt: 23:13, 08.02.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Riihikoski

Re: 945 litran riuttaprojekti

Viesti Kirjoittaja tate »

Komeo on suunnitelma! Pari asiaa mitkä heti pulpahti ajatuksiin: Kahden puhdistus sukan käyttö on mainio, koska ainakin mulla halkaisijaltaan 18cm sukka on päivittäin vaihdon tarpeessa, välillä jopa kesken päivän tulvii. Kahden sukan käytöllä todennäköisesti päästään pidempään vaihto-aikaan. Sukan käyttö on ainakin mun mielestä jokatapauksessa hyvä hommaa, jolla ala-allas saadaan pysymää puhtaana. Paluu putkistojen vienti koko altaan mittaisena vastakkaiseen päähän saattaanee aiheuttaa jonkinmoisia ongelmia. Lähinnä ne on aina tiellä ja ainakin jonkinmoinen kunnollinen kiinnitys on tarpeen. Ja vielä yksi homma joka särähti korvaan. MP60 en ole itse kuullut, mutta vmp nimimerkillä Siuntiossa moinen on ja hänen sanoillaan se ei tosiaankaan ole hiljainen! Mielenkiinnolla jään odottamaan tämän altaan toteutusta. Projekti kuvia odotellessa=) Ja vielä kun altaan pohjassa on noin monta reikää, tee jalusta niin, että saat sen läpiviennin tiivisteen vaihdettu altaan toimiessa.
vmp
Junior Member
Junior Member
Viestit: 90
Liittynyt: 17:30, 24.06.2008
Akvaarioseurat: Siuntion merivesiseura :)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Siuntio

Re: 945 litran riuttaprojekti

Viesti Kirjoittaja vmp »

Jos hiljaista haet, harkitse pitkään noita vortec-pumppuja, minun korvaan ne ovat todella äänekkäitä. Itselläni on niin MP40 ja MP60 ja en koskaan laittaisi näillä pumpuilla olohuoneeseen allasta. Näillä saat altaan hiljaiseksi ainoistaan jos pidät MP40 puoliteholla ja MP60 30% teholla.
~900l riutta
IHQ Riutta
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: 945 litran riuttaprojekti

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Siistin näköinen setuppi. Miten muuten tuo sukkateline toimii - eli, mihin vesi menee silloin kun sukat on tukossa? Meillä ei ole ollut yhtä suuria haasteita sukan tukkeutumisen kanssa kuin Tatella. Parissa päivässä sukan virtaama heikkenee huomattavasti, mutta neljäkin päivää voi pitää pesemättä. Parin päivän jälkeen vettä tuskin kovin paljoa enää menee sukan läpi, mutta tällöin vesi menee hallitusti sukan reunojen ohi.

Vaahdottajan alle saattaa joutua laittamaan jotain vaimennusainetta. Ainakin SC2060:sen alle 5cm suodatinmaton ja 10cm muovijalustan lisääminen vähensi vaahdottajan ääntä. TC2560:sen kanssa meillä on ollut ongelmia saada vaahdotin mahtumaan sumppuun siten, että se ei resonoi seiniä tai pohjaa vasten - vaahdotin on loppujen lopuksi melko jötkäle. Kaikenkaikkiaan ovat kuitenkin kohtuu hiljaisia.

Virtauspumppujen valinta on vaikeaa. Oman kokemuksen mukaan myös uudet 6105 Tunzet ovat äänekkäitä - tai ainakin huonompia kuin 10 vuotta vanhat 6100set. Mitenköhän yksi Tunzen MasterStream pörisisi. Periaatteessahan yksi isompi hitaammin pyörivä pumppu voisi olla hiljaisempi kuin kolme pientä.

Jos sinulle tulee RODI jalustaan, niin onko siellä myös viemäri? Turvallisuuden kannalta se olisi varmaan ihan hyvä, mutta etenkin vedenvaihdot sillä saisi hoidettua helposti, kun laittaa sumppuun viemärin, josta vaihdettava vesi valuu ulos. Meillä siis uusi vesisi pumpataan pääaltaaseen ja sumppun valuva vanha vesi valuu samassa tahdissa viemäriin. Helpottaa vedenvaihtoja kummasti, kun ei tarvitse kantaa saaveja tai lapota ennen uuden veden lisäämistä vanhaa vettä pois.
Ploman
Starting Member
Starting Member
Viestit: 42
Liittynyt: 17:48, 17.09.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: 945 litran riuttaprojekti

Viesti Kirjoittaja Ploman »

Kiitos kaikille! Hyviä huomioita.

Tuo sukkien tukkeutuminen ja läpäisytehon heikkeneminen oli erinomainen huomio. Eli täytyy tehdä sitä varten varareitti sumpun alaosaan, ettei tukkeutuminen pääse aiheuttamaan tulvimista. Mulla allas tulee sellaiseen paikkaan, mihin olen jo talon rakennusvaiheessa laittanut sekä viemärin, että vesiputken. Sumpun päässä olevat aukot on sitä varten, että niitä, sekä myös altaasta tulevasta putkesta tulee viemäriin palloventtiilien kautta poisto.

Huomiot Vortech virtauspummpujen äänekkyydestä kiinnostaa kovasti. Olen kyllä kuullut, että osa niistä, varsinkin vanhan sarjan MP40 -pumpuista pitivät ääntä melko lailla. Se että myös se uusi MP60 on äänekäs oli uusi tieto. Jos pumppuja ajaa n. 70% tehoilla, niin miten on surinan laita?

Onko kellään kokemuksia Radion LED-lamppujen tuulettimen äänestä?

-pertti
1000l suolavettä "Painless Reef"
WaterBoy78
Junior Member
Junior Member
Viestit: 214
Liittynyt: 13:47, 02.07.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ekenäs

Re: 945 litran riuttaprojekti

Viesti Kirjoittaja WaterBoy78 »

Ploman kirjoitti:Kiitos kaikille! Hyviä huomioita.

Onko kellään kokemuksia Radion LED-lamppujen tuulettimen äänestä?

-pertti
Minulla on nyt ollut 3 Radionia n. 3kk käytössä. Olen ollut erittäin tyytyväinen näihin, ovat lähes äänettömiä.
tate
Senior Member
Senior Member
Viestit: 622
Liittynyt: 23:13, 08.02.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Riihikoski

Re: 945 litran riuttaprojekti

Viesti Kirjoittaja tate »

Toi äänekkyys on niin makuasia. Mulla on kolme mp40es olohuoneessa altaan molemmissa päissä ja ei häiritse. Mut niinku sanoin noista ei voi kiistellä. Tasainen hurina mikäli kohdistus on oikein, siitä pumppu on aika tarkka. Pulssiasennossa ääni hieman korostuu. Melkein kannattaa tehdä visiitti jonkun Vortech harrastajan luona. Paikkakunnan kun laittaa tuohon omaan profiilinsa on helpompi neuvoa lähin sellainen. Radioneja ei taida vielä olla, kun jo yllä kommentoivalla harrastajalla.
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Viestit: 1128
Liittynyt: 14:40, 07.03.2002
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: 945 litran riuttaprojekti

Viesti Kirjoittaja K.S »

Oli se sitten Vortec tai Tunze tai joku muu niin kannattaa ottaa isompi malli ja ajaa sitä pienemmällä teholla.
Kaikki pumput menee tukkoon jos kalkin lisäys on ronskia, eli laitetaan enemmän kun mitä allas syö! (vanhaan tyyliin kalkkivettä)
Mulla tällä hetkellä toistakymmentä n vuoden ikäisiä 6205 pumppuja ylläpidossa ja toimivat kun junan vessat kun käytän Balling menetelmää maltilla!
vmp
Junior Member
Junior Member
Viestit: 90
Liittynyt: 17:30, 24.06.2008
Akvaarioseurat: Siuntion merivesiseura :)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Siuntio

Re: 945 litran riuttaprojekti

Viesti Kirjoittaja vmp »

Ploman kirjoitti:Kiitos kaikille! Hyviä huomioita.
Huomiot Vortech virtauspummpujen äänekkyydestä kiinnostaa kovasti. Olen kyllä kuullut, että osa niistä, varsinkin vanhan sarjan MP40 -pumpuista pitivät ääntä melko lailla. Se että myös se uusi MP60 on äänekäs oli uusi tieto. Jos pumppuja ajaa n. 70% tehoilla, niin miten on surinan laita?
-pertti
Jos minun tulisi valita, pitäisin MP40 noin 30-40% teholla jos tämä olisi olohuoneessa. Pumpun saa ohjelmoitua niin että esim on siitä valitusta 30-40% tehosta vielä vaikka 60% vähemmän tiettyyn kellon aikaan, esim iltasella kun hengaillaan olohuoneessa.

Älä laita MP60 pumppua olohuoneeseen, siinä on todella rasittava se ulko-osan ääni.
~900l riutta
IHQ Riutta
Ploman
Starting Member
Starting Member
Viestit: 42
Liittynyt: 17:48, 17.09.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: 945 litran riuttaprojekti

Viesti Kirjoittaja Ploman »

Kiitos taas kerran kaikille neuvoista.

Nykyistä riuttaani olen ajanut Kimiltä ostetuilla vanhoilla Tunzen 6100 streem-pumpuilla. Niitä ohjaa vanha multicontrolleri ja hyvin ovat pyörineet. Viimeisen kuuden vuoden aikana on mennyt muutama akseli ja siinä kaikki. Se mikä noissa Vortechin pumpuissa kiinnosta on vahva takaisinvirtaus pulssi ajolla ja lämmön siirtäminen ulos altaasta. Tuosta ääniongelmasta en osaa oikein sanoa. Tuntuu kovasti jakavan mielipiteitä. Käyttäjiltä olisinkin kysynyt itse pumppujen säädöistä. Voiko Vortechin pulssiajossa säätäää sekä maksimin, että minimitehon, vai onko se maksimi aina 100% ?

Seuraavaksi olen suunnittelemassa altaan kaappia. Para asiaa haluaisin tiedustella lukijoita. Ensinnäkin materiaali. MItä mieltä olette alumiinirunkoisista kaapeista vai kannattaako tehdä paksusta vanerista? Vanhan altaan kaapin olen tehnyt itse 25mm vanerista ja tukeva on. Toinen asia mikä kiinnostaa olisi kaappi, jonka päädystä voisi vetää ulos koko sumpun huollettavaksi. Onko kellään kokemuksia tai hyviä ideoita toteutukseen?

Tässä yksi malli verkosta:

Kuva

Entäpä RODI -laite Itselläni on ollut vanhassa altaassa AquaMedicin käänteisosmoosilaite, mutta sen kapasiteetti on aika pieni. Nyt pitäisi hankkia tehokkaampi. Onko ehdotuksia? Mitä mieltä olette Spectrapuren malleista?

-pertti
1000l suolavettä "Painless Reef"
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: 945 litran riuttaprojekti

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

K.S kirjoitti:Oli se sitten Vortec tai Tunze tai joku muu niin kannattaa ottaa isompi malli ja ajaa sitä pienemmällä teholla.
Kaikki pumput menee tukkoon jos kalkin lisäys on ronskia, eli laitetaan enemmän kun mitä allas syö! (vanhaan tyyliin kalkkivettä)
Mulla tällä hetkellä toistakymmentä n vuoden ikäisiä 6205 pumppuja ylläpidossa ja toimivat kun junan vessat kun käytän Balling menetelmää maltilla!
+1

Itsellä pari noita tunzen 6105 ollut käytössä reilun vuoden ja kumpaakaan en ole vielä joutunut kalkkeutumisen vuoksi putsaamaan. Molemmista olen kertaalleen pallon etupuoliskon ritilän putsannut kraanavedellä ja harjalla jolloin itse pumppu ollut liki 5min pinnalla. (toiseen kasvoi altaan alkutaipaleella turhan paljon levää ja toisesta poistin kuplaleväkasvuston ritilän välistä) Kaikki korvausvesi menee kalkkivetenä ja balling Kimin tavoin maltillisilla säädöillä. Korallit kenties voisivat kasvaa nopeamminkin suuremmilla lisäyksillä, mutta mielestäni näin nyt vaan on helpompi harrastaa kun ei tarvitse olla pumppuja putsaamassa muutaman kuukauden välein.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
watchet
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 12:22, 20.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: 945 litran riuttaprojekti

Viesti Kirjoittaja watchet »

Ploman kirjoitti:Voiko Vortechin pulssiajossa säätäää sekä maksimin, että minimitehon, vai onko se maksimi aina 100% ?
Maksimin voi säätää haluamakseen.
Ploman kirjoitti:Mitä mieltä olette Spectrapuren malleista?
180 on pelannut erittäin hyvin
ProjectMoses: tuplaerkkeri MP 180 * 60 * 70 + sumppu yht. 800+ l.
5 x Radion, Deltec TC2060, 3 x Vortech, 2 x Maxspect Gyre 330, Aquatronica etc. "tarpeellista"
Ploman
Starting Member
Starting Member
Viestit: 42
Liittynyt: 17:48, 17.09.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: 945 litran riuttaprojekti

Viesti Kirjoittaja Ploman »

No niin. Nyt on pöydän/kaapiston suunnittelu edennyt siihen vaiheeseen, että ottaisin taas mielelläni vastaan hyviä parannusehdotuksia :)

Kuva

Eli pöydän runko olisi alumiiniprofiilia ja se verhoillaan käsitellyllä Wisa-koivuvanerilla. Sisäsävy on valkoinen ja ulkosävy todennäköisesti matta harmaa.

Kuva

Pöydän päässä on ulovedettävä "trolly", jonka päälle tulee sumppu. Sumpun huoltotyöt on helpompi tehdä, kun sen voi vetää lähes kokonaan ulos kaapista.

Kuva

Pöydän taakse tulee kaksi hiljaista tuuletinta, joiden avulla tuuletetaan kaappi ja pidetään kosteus aisoissa.

Kuva

Edessä on kolme ovea, joista ulommaisen voidaan liukukiskojen avulla työntää sivulle huoltotöiden ajaksi. Keskimmäinen ovi on kiinni "napsautuslukituksella" ja sen voi tarvittaessa irrottaa kokonaan.

Kuva

Vasemman puoleiseen kaappiin tulee RODI-laite, Profilux-tietokone ja dosier-pumput. Samasta kohtaa nousee lattiasta viemäri- ja vesiputki.

Kuva

Äänieristys hieman vielä askarruttaa. Kannattaako sitä lisätä osaan seinistä? Ainakaan liukuovisysteemiin ei oikein saa.

Kuva

Myös maaleista ottaisin vastaan hyviä vinkkejä. Varmaan kannattaa käsitellä ainakin jollain kosteutta kestävällä maalilla.

Kuva

Muuten olen itse suht tyytyväinen ainakin suunnitelmaan, mutta tilaa on tietysti kovin vähän.

-pertti
1000l suolavettä "Painless Reef"
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Viestit: 1128
Liittynyt: 14:40, 07.03.2002
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: 945 litran riuttaprojekti

Viesti Kirjoittaja K.S »

Näyttä tosi hyvältä 8-)

Miten usein meinaat vetää suodatinlaatikon ulos?
Etäisyys läpiviennesitä on aika pitkä mutta kun käytät PVC letkua niin ei pitäis olla ongelmaa!
Tietenkin voi tehdä niinkin että alla on sulkuhanat ja voit irroittaa aina putkiston kun vedät laatikon ulos.
Ajan kanssa voi kyllä alkaa hanat vuotamaan kun niitä joutuu usein käyttämään, tämä on tosiaasia vaikkakin ois hanat paremmasta päästä!

Maalattavaa kosteussulkua (sinistä) ollaan käytetty hyvällä menestyksellä :)

Äänieristyksen kanssa joutuu varmaan kuuntelemaan mistä se ääni tulee ja sen mukaan lisätä eristystä!

Hienoja kuvia, oisin kiinnostunu tietää miten ne tehdään...varmaan yksinkertainen asia mutta silti :)
tate
Senior Member
Senior Member
Viestit: 622
Liittynyt: 23:13, 08.02.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Riihikoski

Re: 945 litran riuttaprojekti

Viesti Kirjoittaja tate »

Toi ulosvedettävä ala-allas on hieno ratkaisu. Olen moista joskun ajatuksissa kanssa pyörittänyt, no ehkä seuraavaan sitten. Niin kuin Kimi jo kirjoittelikin tuo putkiston rakentelu niin, että allas on helposti ulosvedettävänä on pikku haaste, muttei mikään mahdoton juttu kuitenkaan. Tuo jatkuva palloventtiilin tai vastaavan avaaminen joka kerta, kun allas tarvitsee ulos vetäistä, tulee väistämättä aiheuttamaan tuon vuoto ongelman ja sitä kannattaa välttää. Komeat on kuvat ja suunnitelmat. Mistäs altaan meinaat tilata?
Ploman
Starting Member
Starting Member
Viestit: 42
Liittynyt: 17:48, 17.09.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: 945 litran riuttaprojekti

Viesti Kirjoittaja Ploman »

Ulosvedettävän sumpun idea on helpottaa isompia huoltotöitä, kuten ala-altaan puhdistusta, suodattimien huoltoa tai uuden tekniikan asennusta. Perushuollot, kuten sukkien vaihdot/pesut ja vaahdottimen kupin puhdistus tehdään normaalisti etuovien kautta.

En ole edes ajatellut, että altaan sisään ahtaisin ylimääräiset 150cm putkea ulosvetoa varten :)

Altaasta olen pyytänyt muutamalta luotettavalta toimittajalta tarjouksen ja heti kun olen varma mitoituksesta (erityisesti ylivuodon ja läpivientien suhteen) niin alas tilataan hinta-laatusuhteeltaan sopivalta toimittajalta. Jos kotimainen tuotanto pärjää hintakilpailussa ulkomaisille, niin suosin varmaan näinä aikoina mieluimmin paikallisia yrittäjiä :)

-pertti
1000l suolavettä "Painless Reef"
sohal
Starting Member
Starting Member
Viestit: 48
Liittynyt: 12:40, 08.10.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Janakkala

Re: 945 litran riuttaprojekti

Viesti Kirjoittaja sohal »

Jos haluaa puuta vesieristää niin epoksi on aika kova sana imeytyy puun sisään ja varmasti ei lohkeile tahi irtoa ja siihen voi sekoittaa väri pikmenttiä niin saa minkä väristä haluaa. Ääntä se tosin ei eristä. Minä laminoisin noihin levyihin akustiikka levyt kiinni jos ei tule liukuovia. En tiedä vaan miten Akustiikka levy toimii jos se no pinnoitettu muovilla. Luulisi sen nyt jotain ainakin auttavan pitäisi kokeilla.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: 945 litran riuttaprojekti

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Epoksi alle ja tuollainen joku uimahalleissakin käytetty parafon tyylinen levy pintaan? Tosin en tiedä voiko niistä levyistä haihtua (etenkin uudenkarheina) jotain haitallisesti vaikuttavaa homeenpoistoainetta tms..
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Ploman
Starting Member
Starting Member
Viestit: 42
Liittynyt: 17:48, 17.09.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: 945 litran riuttaprojekti

Viesti Kirjoittaja Ploman »

Sumpun suunnittelu on edennyt - ainakin luulen :)

Sain aiemmin hyviä kommentteja ja olen niitä ja lisäksi muuta tietoa hyödyntäen säätänyt varsin monta asiaa sumpussa.

Esisuodatin osuuteen olen nyt liittänyt ylivuotoratkaisun. Eli silloin kun sukat tukkeutuvat, nousee esisuodatusaltaassa vesi 25 mm ja alkaa valua alas ylivuotoputkea pitkin. Ylivuotoputki on akryyliä, aivan kuin itse telinekin. Samaa 100mm akryyliputkea on myös kuplanpoisto/vaimennus -putki vieressa, jonka pohjaan liimataan sulku akryylilevystä. Mitä liimaa akryyliin kannattaa käyttää?

Kuva

Sumpun allasosien suhteet on myös muuttuneet. Olen hieman kasvattanut korvausvesiallasta, jotta voin käyttää sitä myös vedenvaihtojen yhteydessä. Sumpun toimintaperiaate on aika standardi. Esisuodatuksen jälkeen vesi virtaa alakautta tekniikka-altaaseen ja sen jälkeen kuplapoistoseinämien lomitse keruualtaaseen, josta se pumpataan takaisin akvaarioon. Korvausvesialtaaseen olen ajatellut laittaa Spectrapuren RODI-laitteen mukana tulevat anturit automaattisen käynnistyksen ja täytön aikaansaamiseksi.

Kuva

Tekniikka-altaaseen tulee Deltecin SC2560 Vaahdotin. Olisi varmaan hyvä laittaa se jonkun kumimaton päälle äänen vaimentamiseksi. Tilaa jää vielä parille leijupetisuodattimelle ja kahdelle lämmittimelle.

Kuva

Ylimääräisiä häiritseviä ääniä yritän edelleen vaimentaa mm. peitelaseilla. Esisuodattimen päälle tulee lasit, joita toinen on helposti poistettavissa sukkien puhdistusta/vaihtoa varten. Myös keruuallas ja sen sisällä oleva kiertovesipumppu on peitetty aukotetulla peitelasilla. Koko korvausvesiallas on myös peitetty haihtumisen ja likaantumisen estämiseksi. Korvausvesialtaan peitelasin on myös jaettu kolmeen osaan, jotta huoltotoimenpiteet ja vedenvaihdon yhteydessä suolan lisääminen on mahdollisimman helppoa.

Kuva

Ylivuodosta vesi valuu altaaseen päätuloputkea pitkin (50mm). Heti Altaan alla on säädettävä sulkuventtiili, jolla veden tulo pyritään säätämään yhtä nopeaksi, kuin paluu putkista pumppu työntää vettä takaisin altaaseen. Uskon ja toivon, että näin ylivuoto pysyy hiljaisena. Tukkeutumisvaaran vuoksi altaassa on varatuloputki, joka ohittaa säätöventtiilin, ettei allas tulvi. Vedenvaihtoa silmällä pitäen on tuloputkistoon liitetty myös haara viemäriin sulkuvettiilineen.

Kuva

Paluuputket Akvaarioon on 32mm ja ne kulkevat ylivuotolaatikon kautta takaisin akvaarion toiseen päähän.

Kuva

Jos huomaatte vielä jotain parannettavaa tai korjattavaa, niin otan mielelläni edelleen ehdotuksia vastaan. Suunnitelmat alkavat nyt olla jo melko hyvällä mallilla, joten eiköhän kohta päästä tilaamaan allasta ja sumppua.

-pertti
1000l suolavettä "Painless Reef"
joorz
Member
Member
Viestit: 294
Liittynyt: 16:40, 04.09.2008
Sukupuoli: Mies

Re: 945 litran riuttaprojekti

Viesti Kirjoittaja joorz »

Hyvältä näyttää.
Itse lisäisin vielä paluuputkiin hanat.
Itse myös tekisin nostopumpun peitin lasin kahdesta palasta, helpottaa jos pitää joskus pumppua vaihdella tai huoltaa.
watchet
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 12:22, 20.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: 945 litran riuttaprojekti

Viesti Kirjoittaja watchet »

Ploman kirjoitti:Korvausvesialtaaseen olen ajatellut laittaa Spectrapuren RODI-laitteen mukana tulevat anturit automaattisen käynnistyksen ja täytön aikaansaamiseksi.
Kappas, omani mukana ei tuollaisia tullut, piti hankkia Tunzen RO water controller (8555.000).
Ploman kirjoitti:Ylimääräisiä häiritseviä ääniä yritän edelleen vaimentaa mm. peitelaseilla.
Itse päädyin akryylilevyn käyttöön samassa tarkoituksessa. Helppo työstää itse reikiä yms. eikä tarvitse varoa kolhimista joka kerran ala-altaissa puuhattaessa.
ProjectMoses: tuplaerkkeri MP 180 * 60 * 70 + sumppu yht. 800+ l.
5 x Radion, Deltec TC2060, 3 x Vortech, 2 x Maxspect Gyre 330, Aquatronica etc. "tarpeellista"
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”