ramdac kirjoitti:Eheimin substrat pro palleroissa on pinta-alaa 450 m2 litrassa, eikä ne tukkeudu, kaikki se paska sinne pönttöön jää, oli mitkä pallerot hyvänsä.
Eheimin 2080 käytössä ja puhdistettaessa korin läpi virtaa tosi hyvin vesi, huuhtelen sen nostelemalla ylös alas siinä pöntössä.
Esisuodatin on aika törkynen jo muutamassa kuukaudessa.
Ei substrat prokaan huono materiaali ole, sitä on altaan toisessa päässä olevassa 2028:ssa. Eheimin oma mediasetti 2217:n on vain mielestäni hiukan hinnakas.
Lisäksi en ole tuolla 2028:lla päässyt koskaan yhtä pitkään puhdistusväliin, kun siporaxilla täytetyssä 2217:ssa. Ovathan suodattimetkin toki erilaiset, mutta kokoluokka on sama. 5 vuotta ovat suodattimet minulla pyörineet, mutta 2217 on oletettavasti yli 10 v. vanha.
Selvyyden vuoksi kerrottakoon, että allas on 400 litrainen, 8 täysikasvuista kiekkokalaa.
Itse en muuten epäröisi laittaa tuohon aloittajan 140 litraiseenkaan 2217 suodatinta, putkillahan saa pelattua virtauksen kanssa, ettei ole liikaa.
Minulla on 160 litraisessa 2224, joka on lähelle tuon 2215 tehoinen. Mielestäni se on siihen vähän tehoton yksistään.
Kuinka pitkä puhdistusväli muuten on 2080:lla kun siinä on tuo esisuodatin käytössä ?