Palasin vuosien tauon jälkeen akvaarioharrastuksen pariin ja olohuoneessa on nyt telkkarin tilalla 140 litrainen akvaario. Pituutta on metri ja korkeutta 40 senttiä.
Sain mummon jämäkalat, eli kaksi keltabarbia ja yksi kuparimonninen. Kalat elelivät satalitraisessa ja ovat ainakin neljä vuotta vanhoja. Monniselle olen aikeissa hankkia seuraa kunhan nyt näen, että vesiolot pysyvät vakaina (vanhasta akvaariosta siirretty suodatin, kasvit ja sukkahousullinen hiekkaa).
Mites nyt sitten nämä keltabarbit? Itse tykkäisin ehkä enemmän eteläamerikkalaisesta teemasta, mutta muksuille barbit olisivat mieleen vilkkautensa vuoksi. Lisäksi nuo kestäisivät ehkä senkin jos pojista jompi kumpi hulauttaa akvaarioon liikaa ruokaa tms. Kova opastus ja uhkailu kyllä menossa, ettei niin pääsisi käymään.
Menisikö tuossa pitkähkössä altaassa kuitenkin se viisi tai kuusi keltabarbia? Tämä nykyinen pariskunta saattaisi myös hyvinkin innostua kutemaan kunhan palautuvat muutosta, sillä edellinen varma kutu oli jouluna. Emme valitettavasti saaneet yhtään poikasta pysymään miljoonakalojen "poikimisaltaassa" turvassa ja syödyiksi tulivat...
Itse voisin hyvinkin keskittyä kikkailemaan kasviakvaariota eteläamerikkateeman sijaan, joten kaikki vaihtoehdot ovat auki ja kaipaisin nyt näkemyksiä siitä, olisiko keltabarbien pitäminen ihan eläinrääkkäystä.
Keltabarbit ja 140 litrainen akva
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
-
- Starting Member
Re: Keltabarbit ja 140 litrainen akva
Vaikkei niin innostava avaus ollutkaan, niin ajattelin nyt kertoa, että keltabarbit suuntaavat tuttavan isompaan akvaarioon kunhan se saadaan pystyyn. Siihen asti majailevat meillä ja jos hyvin käy, niin meillä on sitten viemisinä muutama ylimääräinen. Aika viriileiltä vanhuksilta nuo vaikuttavat.
-
- Junior Member
Todennäköisimmin niin, että kun viette keltabarbivanhukset pois, niin muutaman viikon päästä siitä huomaatte akvaariossa niiden jälkikasvua. Emokalat tuppaavat syömään poikasensa, jos niitä ei poisteta kutuakvaariosta.
-
- Starting Member
Tämä pariskunta sai satalitraisessa aikaan uimakokoisia poikasia, mutta sitten
joutuivat parempiin suihin
Toistaiseksi ei ole kuin pari monnista ja partamonni lisää kalastoa, joten kunhan nuo puskat tuosta kasvavat niin saa nähdä. Tosin harkitsen pienen kutuakvaarion käyttöä. Parikymmentä poikasta kasvaisi tuolla akvaariossa ihan mukavasti ennen kuin sinne muuttaa tetroja. Muutaman poikueen olen aikoinaan saanut ihan myyntikokoiseksi.
Nyt ovat vanhukset jo hyvin kotiutuneet kun rouva nappaa surviaismöykyn muiden nenän edestä ja painelee sen kanssa pusikkoon nieleskelemään.

Toistaiseksi ei ole kuin pari monnista ja partamonni lisää kalastoa, joten kunhan nuo puskat tuosta kasvavat niin saa nähdä. Tosin harkitsen pienen kutuakvaarion käyttöä. Parikymmentä poikasta kasvaisi tuolla akvaariossa ihan mukavasti ennen kuin sinne muuttaa tetroja. Muutaman poikueen olen aikoinaan saanut ihan myyntikokoiseksi.
Nyt ovat vanhukset jo hyvin kotiutuneet kun rouva nappaa surviaismöykyn muiden nenän edestä ja painelee sen kanssa pusikkoon nieleskelemään.