Huomenna ois tarkotus vaihtaa sora hiekkaan. Kävin ostamassa pari päivää sitten Biltemasta 17kg pussin karkeaa hiekkaa. Syy vaihtoon vaikuttaa aika monikin asia. Kasvit ei vaan kasva, ne mätänee ja on ruskeita. Kyllä, vaihdan veden viikottain, lisään kasvi lannotetta ja nitraatti on kohillaan. Oon kokeillu kaikkea, mutta mikään ei näytä auttavan :/ Mulla on myös monnisia tuolla altaassa ja niiden viikset on alkanut kutistuu. Sillon vuosi sitten en tiennyt yhtään, että monnisten viikset voi lähteä tollain pois karkean soran takia. Ja kaiken kaikkiaa, hiekkaa on kuulemma paljon helpompi hoitaa kuin soraa. Sorassa kaikki liat ja roskat uppoutuu akvan pohjalle tai jää soran sekaan -> kasvien juuret kärsii, kun taas hiekka-pohjasessa akvassa, ne jää siihen hiekan päälle -> helpompi kerätä.
Oon kattonut videoita youtubesta, et miten se pohjamateriaalin vaihto kannattais tehdä, mutta kaikki näyttää tekevän sen niin eri tavoilla. Joten ois pari kysymystä.
-Kantsisko toi hiekka pestä, ennen kuin sen laittaa akvaarioon?
-Kantsisko lisätä sen hiekan sekaan semmosia kasvi lannote tabletteja?
-Voiko kalat laittaa heti akvaarioon, kun hiekka ja vesi on laitettu akvaarioon?
Kertokaa ihmeessä, jos mun pitäis ottaan huomioon vielä jotain