Kalojen ruokinta / paastopäivä?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
MoonaS
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 00:20, 08.02.2012

Kalojen ruokinta / paastopäivä?

Viesti Kirjoittaja MoonaS »

Olen ihan täysin aloittelija tässä akvaariohommelissa ja nyt haluaisin kysyä tuosta kalojen ruokkimisesta ja paastopäivästä, koska olen eri paikoista saanut erilaista tietoja. Yhdessä paikassa sanottiin, että ruokitaan kerran päivässä ja ruokintarytmi menis näin: ruokintapäivä, ruokintapäivä, paastopäivä. Toisessa paikassa sanottiin, että kerran päivässä, mutta yksi paastopäivä viikossa. Kolmannessa neuvottiin ruokkimaan kaksi kertaa päivässä ilman paastopäiviä. Sitten kirjoissa olen törmännyt sellaseen, että ruokitaan kolme kertaa päivässä. Mikä siis on oikea tapa? Itsellä on tällä hetkellä neontetroja 6kpl. Määrää ois tarkoitus lisätä ja aattelin lisäks ottaa ainaskin nuolimonnisia.
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1693
Liittynyt: 10:41, 31.12.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kalojen ruokinta / paastopäivä?

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Minulla on toiminut hyvin seuraava ruokintatyyli: Päivän ruoka-annos annetaan kaloille kahdessa pienemmässä erässä, eli ruokin kaksi kertaa päivässä. Kaloille on parempi, että saavat ruokaa useammin ja pienempinä erinä, kuin kerran valtavana eränä, jolloin kaikki syövät itsensä ähkyyn (ainakin omat neontetrani syövät helposti ihan liikaa). Paastopäivä on kerran viikossa.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Re: Kalojen ruokinta / paastopäivä?

Viesti Kirjoittaja paul »

Itse olen aina pitänyt rytminä kerran päivässä ja välillä paastopäivä.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 610
Liittynyt: 18:36, 20.11.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Re: Kalojen ruokinta / paastopäivä?

Viesti Kirjoittaja Debugger »

Kerran päivässä, kerran viikossa tuoreherkkuja mm. Kesäkurpitsaa pohjakaloille ja kasveista pitäville, pakastematoja ym. Paastopäivä on ihan ehdoton, ei kalat läheskään joka päivä syö luonnossakaan. Ovat välillä lomien ajan olleet viikonkin ilman sapuskaa ja oikein hyvin pärjänneet. Tämä ei tosin koske poikasia ja vasta tulleita nuoria kaloja. Isot möllikät ovat oikeinkin pirteitä viikon paaston jälkeen.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1482
Liittynyt: 19:04, 03.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kalojen ruokinta / paastopäivä?

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Itse ruokin kalani kaksi kertaa päivässä, enkä pidä paastopäiviä.
Akvarismia 1992-2014
Omega369
Member
Member
Viestit: 326
Liittynyt: 18:55, 04.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kalojen ruokinta / paastopäivä?

Viesti Kirjoittaja Omega369 »

Kunhan pidät ruokanmäärän samana, ei ole väliä ruokitko kerran, kaksi vai kolme päivässä. Yleisin ongelma tuntuu olevan se, että aloittajat ruokkivat kaksi tai kolme kertaa päivässä, mutta antavat jokaisella kerralla yhtä paljon ruokaa kuin jos ruokkisivat kerran päivässä. Aivan liikaa ruokaa menee altaaseen ja lähinnä pilaa vettä. Itse ruokin vaihtelevasti, 1-3 kertaa päivässä. Paastoja pidän myös vaihtelevasti, yleensä päivä viikossa, mutta välistä pidän 1-3 päivän paaston kerralla. Kalat kyllä löytävät altaasta jos jonkinsorttista syötävää paaston aikana ja kuten sanottua, on se luonnollistakin ettei sitä ruokaa taivaalta tipu aivan joka päivä. Kalat pääsevät myös käyttämäään omia rasvavarantojaan, joten eivät liho niin helposti ja altistu kaiken maailman rasvoittuneille maksoille yms liikaruokintasairauksille.

EDIT ja lisäys jne; Voit myös vaihdella ruokamääriä; välistä vähemmän, välistä enemmän. Ainakin itse olen huomannut että näin kaloille maistuu ruoka paremmin. Kai se jotenkin tarkoittaa että kaloilla ei ole jatkuvasti vatsa täynnä, joten ruoka maistuu paremmin. Samoin paastopäivä ei ole pakollinen ja sen hyödyistä onkin hieman ristiriitaa. Paastopäivän voinee korvata myös ruokkimalla erittäin niukasti kerran tai pari viikossa. Näin ruokaa on jatkuvasti tarjolla, mutta siitä joutuu hieman kisalemaan. Voisi kuvitella että sopii ainakin aktiivisimmille ruokailijoille.
Nothing that I say or do, matters to the big machine.
Andhh
Starting Member
Starting Member
Viestit: 48
Liittynyt: 13:55, 21.05.2011
Sukupuoli: Mies

Re: Kalojen ruokinta / paastopäivä?

Viesti Kirjoittaja Andhh »

Itsellä käytäntönä ruokaa 1-2 kertaa päivässä ja kerran viikossa paastopäivä. Lisäksi n. kerran viikossa kurkkua ja kesäkurpitsaa. Ruokinta-ajat eivät ole aina samat, eiväthän luonnossakaan kalat saa ruokaa aina samalla kellonlyömällä.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kalojen ruokinta / paastopäivä?

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Eli kuten vastausten kirjosta näkyy, tämänkin asian voi tehdä monella tavalla oikein. :)

Olennaista on ruokkia sopivasti: ei niin paljon, että ruokaa jää yli, kalat lihovat palloiksi tai vesi likaantuu, mutta nälkiinnyttääkään ei kannata. Terve kala kerjää koko ajan, joten sen ei pidä antaa hämätä.

Lisäksi on lajikohtaisia eroja. Jotkin kalat syövät luonnossa lähes koko ajan, eikä niillä ole oikeastaan mahalaukkua. Niille harvoin annetut isot ateriat ovat huonompi vaihtoehto kuin useamman kerran päivässä annetut pienet annokset. Kuivaruoka tosin auttaa tähän ongelmaan, koska se on paljon tiiviimmässä muodossa kuin vaikkapa elävät tai pakastetut ötökät, joten kalan ei tarvitse syödä yhtä usein.

Toisaalta monet petokalat syövät luonnossakin harvoin ja paljon kerrallaan. Niille säännölliset paastopäivät ovat erityisen tärkeitä. Monet ruokkivat esimerkiksi todella isoja monneja vain pari-kolme kertaa viikossa.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
avene
Junior Member
Junior Member
Viestit: 146
Liittynyt: 20:31, 21.06.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kiuruvesi

Re: Kalojen ruokinta / paastopäivä?

Viesti Kirjoittaja avene »

Ruokin kaksi kertaa päivässä, pienet annokset aamulla ja illalla (11:00 & 23:00). Ravintoa vaihtelen aina välillä, eihän mekään syödä
salaattia joka aterialla, sopivasti toukkia, hiutaleita jne.. Monni saa aina tablettinsa valojen sammumisen jälkeen, osoittautunut parhaaksi, että saa
raukka syödä rauhassa. Paastopäiviä en ole vielä pitänyt ja akvaariokin suht uusi, mutta jos lomalle lähden en ruoki silloin.
Kyllä riskinotto aina kannattaa.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kalojen ruokinta / paastopäivä?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Totta. Yhtä oikeaa vastausta ei ole. Itse ruokin iltapäivällä ja illalla. Vaikka väitetään, että kaloilla ei ateria-aikaa luonnossakaan, fisuni ovat oppineet iltapäivä- ja iltaruokintaan (katsotaan uutiset yhdessä :mrgreen: ) ja ajankohdan lähestyessä jengi tulee etulasille kärkkymään. Plekotkin ja monniset rivissä tai omilla paikoillaan:). Jos ruokinta myöhästyy, vipinä alkaa. Eli 2 kerttaa (1 kerta joskus päivässä) ja 3 kertaa liikaa, kun en osaa ruokkia maltillisesti silloin. Paastopäivä joskus ja matkoillani yleensä ilman ruokintaa, vesi pysyy hyvänä ja kalat tykkäävät ruoasta todella, kun palaan lomalta. Pieniä poikasia pitäisi ruokkia usammin ja saattaa käydä niin, jos paastotuttaa kauan, että poikaset ja pienet kalat häviävät akvasta...suihin...
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Kalaa kalaa
Member
Member
Viestit: 344
Liittynyt: 11:36, 27.03.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kalojen ruokinta / paastopäivä?

Viesti Kirjoittaja Kalaa kalaa »

Meillä ruokitaan aamuin illoin, tavoite että vain sen minkä kalat syö parissa minuutissa.
Mutta sanoin kyllä miehelle että kaloja on taas yliruokittu , kun isot ripsimonnit pohjalla ovat lihoneet, vatsat pullottaa.
Ei hyvä...ne syö toisten kalojen tähteet, joten ei ole vaikea arvata miksi lihovat.

Samoin lehtarit lihoo helposti liikaa.

Kalan poikaisille annetaan meillä ruokaa useasti päivässä, aikuisille kaloille tuo 2 kertaa päivässä on vakiintunut tapa.
Vaikka epäilen että mies antaa niille välipalojakin, kun ainakin oskarit kerjää isännältä ruokaa alvariinsa...sen näköisenä että kyllä se kohta taas heltyy ja hakee katkaravut pakkasesta..
:roll:
Kalaa kalaa: lemmikkeinä suomenhevonen, kaksi kissaa, koirasusi, havannankoira, akvaariot 850 l punapiraijoilla, 350 litran sekakalasto mm puikkokaloja , pikkupytty kalanpoikasilla ja 200 l tetroja.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Kalojen ruokinta / paastopäivä?

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Täällä annan kaloille 1 tai joskus 2 päivässä muonaa, olen tässä harkinnu että pitäsin 128L asukeille 2 viikon täys paaston,
kun kardinaali/sinineoni sekaparvelle ei näytä ruoka maistuvan yhtään. Suurimman osan ruoista syö monniset ja katinkultamonnit/sukaravut.
Onnamyy
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 21:56, 31.01.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalojen ruokinta / paastopäivä?

Viesti Kirjoittaja Onnamyy »

Nostan vanhaa ketjua. Olen vasta saanut ensimmäiset kalat akvaarioon ja olen epävarma ruokamäärien suhteen. Joka paikassa varoitellaan, että älä ruoki kaloja liikaa. Mikä on liikaa? Paljonko 10 neontetraa ja 5 monnista tarvitsee suurin piirtein päivässä ruokaa? Kyseessä nuoret yksilöt, kaloja on tulossa myöhemmin lisää.

Minulla on pohjatabletteja ja hiutaleruokaa. Olen antanut hyvin pienen määrän hiutaleita ja lohkonut pohjatabletin useampaan palaseen ja antanut niitä pikku palasia muutamia aina kerrallaan. Tällä hetkellä annan ruokaa aamulla ja illalla.
Norhie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 667
Liittynyt: 14:26, 18.01.2016
Sukupuoli: N/A
Paikkakunta: Imatra

Re: Kalojen ruokinta / paastopäivä?

Viesti Kirjoittaja Norhie »

Mie ruokin seuraavasti 240-litran allasta jossa 37 neon- ja punapäätetraa, ~kahdeksan täplämonnista ja sekalainen kasa otoja, piikkisilmiä, nokkamonneja, noitamonneja ja kultasampimonneja vähän riippuen siitä kumman altaan puolella ne haluaa viettää aikaa (altaita yhdistää vesisilta jota monnit käyttää muuttamiseen).

Kolme kertaa päivässä hyppysellisen miksiä jossa on murskattuja perushiutaleita, minirakeita, pilkottuja artemia, tubifex, daphnia kuutioita ja mitä kaikkea nyt satunkaan miksaamaan joukkoon. Hyppysellinen tarkottaa sitä, että sitä otetaan vain vähän sormenpäihin. Vähän samalla tavalla kun jotain lautasella olevaa ruokaa maustetaan hyppysellisellä suolaa (ei siis tod. mitään teelusikallisia tai edes neljänneslusikallista).

Lisäksi samalla saavat puolikkaan plecotabun aamulla ja illalla, sekä kokonaisen päivällä. Tämä menee vähän oman muistin mukaan. Viikonloppuisin tuppaan ruokkimaan tuhdimmin.

Oikeasti se ei ole niin tarkkaa. Joskus viskaan kokonaisen tabletin tai heitän seuraksi jonkun toisen tabletin. Joskus ruokin pakasteruoalla kun sille päälle satun. Lähinnä niin että jokainen fisu saa jotain syötävää. Jos alkavat muistuttaa ilmapalloja, niin sitten pidän pientä taukoa. Kesäkurpitsaa pidän vakiona altaissa. Tosin joskus voi mennä viikkokin ilman. Yleensä kuitenkin jatkuvasti kesäkurpitsaa saatavilla. Samaten erilaisia salaatinlehtiä olen kokeillut otoaltaassa. Ne saavat olla siellä niin pitkään kunnes fisut on ne syöneet. Ison lehden kanssa tarkoittaa yleensä parista viikosta kuukauteen.
2x 240-litraa (seurala), 1x 180-litraa (evakkoallas), 1x 140-litraa (monnila), 1x 110 litraa (karanteeni), 1x 60 litraa (mysteerikuutio), 1x 60-litraa (taistoevakkola) ja aivan liikaa sekalaisia muovikippoja poikasille. Lue akvaariopäiväkirjaani.
-Tetratar-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 564
Liittynyt: 13:26, 23.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Kalojen ruokinta / paastopäivä?

Viesti Kirjoittaja -Tetratar- »

Meillä kalat herkuttelevat, yleensä lauantaisin, surviaisilla tai tubifexeillä ja herkuttelun jälkeinen päivä sitten on paastopäivä. Viikolla ruokin kaloja kerran päivässä, iltasin. Paastopäiviä tulee viikolla vain satunnaisesti, jos satun olemaan iltavuorossa, eikä isäntä ihan aina muista kaloja ruokkia, yleensä kyllä, vaan joskus on päässy käymään niin;).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”