TSI-järjestelmä lannoitukseen??
Valvoja: Moderaattorit
TSI-järjestelmä lannoitukseen??
Onko kukaan tehnyt itselleen systeemiä, jolla saisi päivittäin annosteltua nestemäisiä lannotteita veteen? Pystyisikö esimerkiksi tippaletkua (en tiedä oikeaa nimitystä, mutta sellaista sairaalassa käytettävää) hyödyntää tässä?
Uusioakvaristi, 240 l
Re: TSI-järjestelmä lannoitukseen??
Ei ole luultavastikkaan tarpeeksi tarkkoja itse tehtynä, mutta merivesipuolella käytetään tälläisiä lisäaineden lisäämisessä: http://www.fish-street.com/babyfish_nan ... ory_id=139
Kun viimosella oikean hakusanan keksin, löytyi tällainen ikivanha ketju. Mites, vieläkö ihmisillä on näitä systeemejä käytössä?
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... nnostelija
Uusioakvaristi, 240 l
Jatkanpa nyt itse juttua... Ulkolaisella foorumilla törmäsin monenlaisiin systeemeihin, jotka ei välttämättä kaikki täysin auenneet minulle, mutta tässä linkkiä---> http://www.plantedtank.net/forums/equip ... thods.html
Ilmapumppua oli kuitessi käytetty hyväksi muutamissa ratkaisuissa. Tulikin siitä mieleen kaapissa turhana pyörivä pillisuodatin ja aittelin jotain tämmöstä:

Ajastimia ei tosin löydy kuin 15 min minimi ajastukselle, parempi olisi digitaalinen, jonka sais vaikka muutamaksi minuutiksi päälle kerrallaan, samalla nesteen määrä olisi pienempi. Toinen ongelma taitaa olla tuo pillisuodattimen läpi menevä nestemäärä. Muutaman testiajon olen suorittanut ja määrä vaihtelee 2 ja 2,5 dl välillä. Tämä hieman vaikeuttaa liemen tekemistä purkkiin... Käytössä joku ikivanha pilipali ilmastin, voisiko määrä tarkentua, jos laittais tehokkaamman ilmapumpun ja sais tuon ajan hieman lyhemmäksi?
Mitenkäs käy, jos useampaa lannoitetta sotkee keskenään, onko vaarana, että aineet "valuvat" pohjalle? Lannotteiden kanssa tämä ei nyt suoranaista katastrofin vaaraa aiheuta, mutta jos nestehiilen haluaa tuohon soppaan sotkea voi tulla yliannostelua oman pähkäilyni mukaan. Mitä mieltä olette?
Kaikenlaiset kommentit ovat tervetulleita!
Ilmapumppua oli kuitessi käytetty hyväksi muutamissa ratkaisuissa. Tulikin siitä mieleen kaapissa turhana pyörivä pillisuodatin ja aittelin jotain tämmöstä:

Ajastimia ei tosin löydy kuin 15 min minimi ajastukselle, parempi olisi digitaalinen, jonka sais vaikka muutamaksi minuutiksi päälle kerrallaan, samalla nesteen määrä olisi pienempi. Toinen ongelma taitaa olla tuo pillisuodattimen läpi menevä nestemäärä. Muutaman testiajon olen suorittanut ja määrä vaihtelee 2 ja 2,5 dl välillä. Tämä hieman vaikeuttaa liemen tekemistä purkkiin... Käytössä joku ikivanha pilipali ilmastin, voisiko määrä tarkentua, jos laittais tehokkaamman ilmapumpun ja sais tuon ajan hieman lyhemmäksi?
Mitenkäs käy, jos useampaa lannoitetta sotkee keskenään, onko vaarana, että aineet "valuvat" pohjalle? Lannotteiden kanssa tämä ei nyt suoranaista katastrofin vaaraa aiheuta, mutta jos nestehiilen haluaa tuohon soppaan sotkea voi tulla yliannostelua oman pähkäilyni mukaan. Mitä mieltä olette?
Kaikenlaiset kommentit ovat tervetulleita!

Uusioakvaristi, 240 l
Joskus muistan lukeneeni/nähneeni sellaisen viritelmän, jossa ruiskuun/pulloon liitetään ilmastinletkua ja sen pää tukitaan ja tehdään vain pieni reikä, josta hitaasti tipoittain tippuu nestemmäinen lannoite altaaseen. Tippojen vauhti ja tilavuus lasketaan ja saadaan tietää altaaseen menevä määrä/vrk. Eli jatkuvasyöttöinen annostelija. Vastaavaa ideaahan käytetään esim. kasvihuoneilla vedensyöttöön (koti-oloissa).
Kalatkin saattavat itkeä, vaan vedessä eivät kyyneleet näy.
-
- Elite Member
- Sukupuoli: Nainen
Ei ole. Kokeilu osoittautui pitkällä tähtäyksellä toimimattomaksi. Tippaletkut kovettuivat, eikä annostus pysynyt tasaisena vaan sitä olisi tarvinnut säätää koko ajan. Pienemmällä vaivalla pääsee kun annostelee päivittäin ne lannoitteet... Oikeasti tasaiseen ja toimivaan systeemiin tarvitsisi nestepumpun.emzei kirjoitti:Kun viimosella oikean hakusanan keksin, löytyi tällainen ikivanha ketju. Mites, vieläkö ihmisillä on näitä systeemejä käytössä?
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Vaivahan ei ole suuri, mutta kun tuo muisti pätkii pahemman kerran...
Ainakin tuo nestehiili on sellainen, jota ei sitten uskalla yötä vasten laittaa, jos sattuu asian myöhään muistamaan.
Jatkan testejäni vielä, kun tuli ahaa-elämys noita linkkejä selatessani. Vanha kiljupullo, jossa korkissa läpiviennit kahdelle letkulle, ilmaa toisesta letkusta sisään, neste toisesta ulos. Eihän siinä mitään pillisuodattimia tarviakkaan! Jos ilman vie pullon pohjalle asti ja laittaa vaikka ilmastinkiven luulisi sisällön hieman sekoittuvan myös. Alustavissa testeissä nostaa aika rajusti nesteen, paneudun tähän kunhan työt eivät haittaa harrasteita!
Voisiko joku vielä valaista tuota veden ja lannotteiden yhdistelmää liikkumattomassa tilassa, onko pohjalla vahvemmat aineet?

Jatkan testejäni vielä, kun tuli ahaa-elämys noita linkkejä selatessani. Vanha kiljupullo, jossa korkissa läpiviennit kahdelle letkulle, ilmaa toisesta letkusta sisään, neste toisesta ulos. Eihän siinä mitään pillisuodattimia tarviakkaan! Jos ilman vie pullon pohjalle asti ja laittaa vaikka ilmastinkiven luulisi sisällön hieman sekoittuvan myös. Alustavissa testeissä nostaa aika rajusti nesteen, paneudun tähän kunhan työt eivät haittaa harrasteita!
Voisiko joku vielä valaista tuota veden ja lannotteiden yhdistelmää liikkumattomassa tilassa, onko pohjalla vahvemmat aineet?
Uusioakvaristi, 240 l
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Mies
Kyllä tekemisen ilo on aina tekemisen iloa, mutta itse laittaisin kyllä vaikka kalakadulta Bubble Magus TM-01 dosaatiopumpun tuohon. Vakiona 3 kanavaa joista jokaisen voi erikseen ohjelmoida annostelemaan altaaseen 1-9999ml 1-12 erässä per vrk. Niin ja on laajennettavissa 11 kanavaan asti. Siinä saa sitten olla allaskaapissa purkki poikineen rivissä. Vain reikä korkkiin ja letku sisään. Helpommaksi ei paljoa enää pääse.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Aistin pientä kettuilua...
Juu, mukavahan se on puuhailla. Mielelläni laittaisin pumput ja pelit toimimaan, mutta pidän kys. laitteita turhan arvokkaina rajalliselle budjetille, tietenkin jos sattuisi käytettynä eteen, niin laittaisin harkintaan (vink vink
)

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Uusioakvaristi, 240 l
-
- Advanced Member
Makrot voi laittaa yhteen ja mikrot keskenään ja muutoin kaikki iloisesti sekaisin mutta fosfaattia ja rautaa ei kannata sekoittaa keskenään pienessä vesimäärässä. Fosfaatti sitoo raudan muotoon, jota kasvit eivät voi käyttää ja vesi sakkaa. Ei vaarallista, menee vain rauta sillä erää hukkaan. Ja vesi on hetken sakkaista.
Mulla on vikaa samanlaiseen askarteluun, mutta ei se lannoitus niin tarkkaa ole että päivittäin on pakko... Kyllä ne voi lisätä vaikka kerran viikossa ja kun pistää raudan ja fosfaatin sisään eri päistä, vaikka yhtäaikaa, akvaan, ei ongelmia tule kun vesimäärä on isompi. Tai pitää välissä pienen välin. No, musta itestä on kiva tehdäkin jotain eikä antaa tekniikan hoitaa ihan kaikkea puolestani. Automaticon on parasta olla luotettava. Jos se kippaa viikon-pari yliannostuksia akvaan reissusi ajan, saattaa kotona odottaa ikävä yllätys. Pienet yliannostukset mitään haittaa.
Mulla on vikaa samanlaiseen askarteluun, mutta ei se lannoitus niin tarkkaa ole että päivittäin on pakko... Kyllä ne voi lisätä vaikka kerran viikossa ja kun pistää raudan ja fosfaatin sisään eri päistä, vaikka yhtäaikaa, akvaan, ei ongelmia tule kun vesimäärä on isompi. Tai pitää välissä pienen välin. No, musta itestä on kiva tehdäkin jotain eikä antaa tekniikan hoitaa ihan kaikkea puolestani. Automaticon on parasta olla luotettava. Jos se kippaa viikon-pari yliannostuksia akvaan reissusi ajan, saattaa kotona odottaa ikävä yllätys. Pienet yliannostukset mitään haittaa.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Kiitos Sisso vastauksestasi! Tuo sinun lannoitus-ketju on ollutkin kovalla lukemisella, mielenkiintoista tekstiä!
Käytössä on vaihdellen PMDD ja Pro Fito, enemmän tuota pro:ta. Sitten Easy carbo ja uusimpana tulokkaana Seachem iron. Silloin tällöin oon myös laittanu Seachem tracea. Eli voisko nuo sotkea, kun mukana ei ole silkkaa fosfaattia...?
Ajattelin kyl tehdä useita "kuivamärkäharjotteita" ennen kun päätän, otanko tuon käyttöön. Jos saan nesteen määrän vakioksi, testaan kyllä ihan käytännössä. Pullon kylkeen ajattelin mitta-asteikkoa josta näkee, paljonko sekoitusta pitää mennä päivään. Siitä kuitenkin näkee, jos alkaa ajan oloon määrä heittämään.
Muoks. kirjoitushärö
Käytössä on vaihdellen PMDD ja Pro Fito, enemmän tuota pro:ta. Sitten Easy carbo ja uusimpana tulokkaana Seachem iron. Silloin tällöin oon myös laittanu Seachem tracea. Eli voisko nuo sotkea, kun mukana ei ole silkkaa fosfaattia...?
Ajattelin kyl tehdä useita "kuivamärkäharjotteita" ennen kun päätän, otanko tuon käyttöön. Jos saan nesteen määrän vakioksi, testaan kyllä ihan käytännössä. Pullon kylkeen ajattelin mitta-asteikkoa josta näkee, paljonko sekoitusta pitää mennä päivään. Siitä kuitenkin näkee, jos alkaa ajan oloon määrä heittämään.
Muoks. kirjoitushärö
Uusioakvaristi, 240 l
-
- Advanced Member
Onko noissa missään fosfaattia?? Tai lähinnä mietin tota PMDDtä, koska ainakaan valmisliuoksessa ei ole lainkaan fosfaattia, jauhepaketti on mulla ihan vieras kun tilaan makrot erikseen ulkomailta jauheina. Sulta puuttuu mun nähdäkseni käytännössä makrot, ilmeisesti tarkoituksella?
Tää lähti nyt vähän OTksi, ehkä pitäisi jatkaa yksäreillä.
Tää lähti nyt vähän OTksi, ehkä pitäisi jatkaa yksäreillä.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Käsittääksen ei ole, mielestäni tuo jauheista tehty on melko samaa tavaraa kuin valmis lannoite. (Ja en tosiaan sitä PMDD:tä käytä kun satunnaisesti, kun pelkästään käytin, nosti sinilevä päätään, joku siinä kyseistä riesaa innostaa.) Tilasin nyt kokeeksi Seachem Flourish-lannoitetta, kun on niin riitoisa. Siitä näyttää löytyvän fosfaattia 0,01%, mutta myös rautaa 0,32%, onkohan tuo määrä niin mitätön, ettei sakkautumista tapahdu? Olen tosiaan näitä yleislannotteita käyttänyt, ainut poikkeus tuo Trace, joka mainostaa olevansa hivenainelannoite. Pitäisi oikeasti sisäistää tämä mikro-/makroasia, pitänee lukea ketjusi alusta vielä uudestaan. 

Uusioakvaristi, 240 l
Tuli tässä mieleen, että mulla on tuolla lainassa kanojen munille hautomakone. Siinä on [url?http://autoelex.en.ec21.com/Automatic_P ... 48930.html]tällainen [/url]pitämässä kosteuden vakaana, ja mun nähdäkseni tuo olis aika passeli myös tämmöseen nestemäisten lannoitteiden annosteluun. Se nappaa yhden tipan kerrallaan.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Ihan normaali dosaatiopumppu ts letkupumppuhan tuo on. Juuri semmoisestahan tässä on puhuttu.kerttu kirjoitti:mun nähdäkseni tuo olis aika passeli myös tämmöseen nestemäisten lannoitteiden annosteluun. Se nappaa yhden tipan kerrallaan.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
RPekka kirjoitti:Ihan normaali dosaatiopumppu ts letkupumppuhan tuo on. Juuri semmoisestahan tässä on puhuttu.kerttu kirjoitti:mun nähdäkseni tuo olis aika passeli myös tämmöseen nestemäisten lannoitteiden annosteluun. Se nappaa yhden tipan kerrallaan.
Ok, pistin vaan pääni nopsasti taas keskusteluun, josta en muutoin mitään ymmärtänyt kun en ollut dosaatiopumppua akvaariohommissa nähnyt.