Monta taistonaarasta 110 litraiseen?
Valvoja: Moderaattorit
Monta taistonaarasta 110 litraiseen?
Elikkä tarkoistus laittaa taistonaaraat 110 litraiseen (60x35x40), ukko asuisi yksinään omassa yksiössään ja kudetus hoidetaan tulevaisuudessa sitten toisessa pikkupurkissa.
Kuinka monta naarasta tuon kokoiseen altaaseen voi turvallisin mielin hankkia, olettaen ettei siellä ala joku kunnon justiinaksi?
Kypsytys on aloitettu tänään, joten menee hetki ennekuin sinne aletaan etsimään Tahvolle kauniita morsiamia.
Kasvistoksi on alkuun laitettu anubiasta, karvalehteä, vesisaniaista, argentiinanvesiruttoa ja tulossa on vielä punainen tiikerilumme.
Kuinka monta naarasta tuon kokoiseen altaaseen voi turvallisin mielin hankkia, olettaen ettei siellä ala joku kunnon justiinaksi?
Kypsytys on aloitettu tänään, joten menee hetki ennekuin sinne aletaan etsimään Tahvolle kauniita morsiamia.
Kasvistoksi on alkuun laitettu anubiasta, karvalehteä, vesisaniaista, argentiinanvesiruttoa ja tulossa on vielä punainen tiikerilumme.
Hoidokkeja: Mies, 2/3 lapsista kotona, 2 kissaa, 180l, 660l. Paludaario kehitteillä.
Akvanisti jo yli 20v ajan.
Re: Monta taistonaarasta 110 litraiseen?
Jos akvasi mitat ovat moiset, on se vain 84l.
Meillä uiskenteli aikanaan 4kpl 96l, tosin pituutta oli se 80cm. Ukko oli samassa pöntössä. Haaremi elämä toimi noinkin pienessä. Tuota pienempään en kyllä haaremia lähtisi kokeilemaan, mutta sinullahan se ei ole tarkoituksenakaan.
Akat olivat kasvaneet yhdessä, samasta aikaan kaikki ostettiin.
Mitä enemmän naikkosia, sitä vähemmän kiusaamista kohdistuu yleensä yhteen yksilöön, jos pahapäisiä satutkin saamaan.
Varapönttöjä meillä tosin oli 3kpl, jos elämä ei olisi sujunut ukon, tai akkojenkaan kesken. Eli aina pitäisi olla mahdollisuus erottaa riitapukarit.
Meillä uiskenteli aikanaan 4kpl 96l, tosin pituutta oli se 80cm. Ukko oli samassa pöntössä. Haaremi elämä toimi noinkin pienessä. Tuota pienempään en kyllä haaremia lähtisi kokeilemaan, mutta sinullahan se ei ole tarkoituksenakaan.
Akat olivat kasvaneet yhdessä, samasta aikaan kaikki ostettiin.
Mitä enemmän naikkosia, sitä vähemmän kiusaamista kohdistuu yleensä yhteen yksilöön, jos pahapäisiä satutkin saamaan.
Varapönttöjä meillä tosin oli 3kpl, jos elämä ei olisi sujunut ukon, tai akkojenkaan kesken. Eli aina pitäisi olla mahdollisuus erottaa riitapukarit.
hh_ kirjoitti:Jos akvasi mitat ovat moiset, on se vain 84l.
Hämärässä kirjotushärö, siis altaan mitat on 80x35x40 ja http://personal.inet.fi/private/ela/akv ... kurit.html sivulla laskettuna altaan tilavuus on 112 litraa.
Vielä niin alkutaipaleella tän taistoilun kanssa, mutta AW:n taistojutut ja muutaman viljelijän blogit on tavattu useampaan otteeseen.
En tosin voi mennä vannomaan, ettenkö jossain vaiheessa kokeilisi laittaa ukkoakin samaan naaraiden kanssa, ja sitten tuo sen nykyinen yksiö jäisi sitten varalle eristystapauksia varten..
ja hyvin mahdollista on myös se, että niitä altaita taistoille ihan vaivihkaa kulkeutuu kotiin useampikin. Mutta sitähän me ei mun ukon takia ääneen sanota
Hoidokkeja: Mies, 2/3 lapsista kotona, 2 kissaa, 180l, 660l. Paludaario kehitteillä.
Meillä tosiaan nuo molemmat ukot,jotka samojen naaraiden kanssa altaassa ui, oli kyllä sellasia vössyköitä että oksat pois.
En tiedä sitten jos normaalimpi ärhäkkä yksilö altaaseen kipataan
Toisethan ei missään nimessä suosittele haaremia tuollaiseen, vaan ompahan niitä onnistuneitakin kokemuksia. Vara-altaat vaan on tosiaan hyvä olla.
Altaasi nyt kun on sen 112l, minä ottaisin sinne naaraita 4-6kpl.
Vaarana on vain jos ostat eri paikoista, eri aikaan, saattaa olla ettei toimeentulo ole niin yksinkertaista.
Meinaatko muita fisuja altaaseen laittaa?
Näiden taistokasvattajien blogeja, ja kirjoituksia täältä kannattaa tosiaan varmaan selailla muutamaan otteseen, heillä on tuntumaan tämmöiseen enemmän kuin minulla.
Meillä kellui se haaremi ihan omaksi iloksi seuralassa, persoonallisia kaloja kun ovat. 
En tiedä sitten jos normaalimpi ärhäkkä yksilö altaaseen kipataan
Toisethan ei missään nimessä suosittele haaremia tuollaiseen, vaan ompahan niitä onnistuneitakin kokemuksia. Vara-altaat vaan on tosiaan hyvä olla.
Altaasi nyt kun on sen 112l, minä ottaisin sinne naaraita 4-6kpl.
Vaarana on vain jos ostat eri paikoista, eri aikaan, saattaa olla ettei toimeentulo ole niin yksinkertaista.
Näiden taistokasvattajien blogeja, ja kirjoituksia täältä kannattaa tosiaan varmaan selailla muutamaan otteseen, heillä on tuntumaan tämmöiseen enemmän kuin minulla.
Tarkotus on ostaa suurin osa naaraista yhdellä kertaa, mutta jättää tilaa "sille yhdelle" upealle, josta tulis sellainen kanta-äiti...hh_ kirjoitti:Vaarana on vain jos ostat eri paikoista, eri aikaan, saattaa olla ettei toimeentulo ole niin yksinkertaista.
Tai sitten hieron kauppoja suoraan kasvattajan kanssa, joka on siis ollut mielessäkin jo pidempään, kun ensin tutustun tähän kudettamiseen ja taistoiluun muutenkin ja vasta sitten haen kasvattajalta ne yksilöt, joiden kanssa aletaan tekee ns. leipäkaloja, vaikka liukuhihnaviljely ei ihan olekaan mielessä.
Muita kaloja altaaseen ei ole tulossa, sukarapuja talkkarin hommiin hommaan kyl.
-
kultakalafarmari
- Junior Member

- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Hei!
Itselläni on about 90l akkala jossa parhaimillaan asunut 15 naarasta ilman mitään ongelmia!
Kasveja on kyllä reilusti ja on tuossa mielestäni tilaa kyllä uiskennella ihan tarpeeksi
Tällä hetkellä naaraita on enää 7kpl ja nyt siellä kinastellaan paljon enemmän kuin silloin kuin kaloja oli tuplasti enemmän.
Eukkojen lisäksi akvassa on vain 3 ottoa ja 2 huntupyrstöistä albiino partamonnia + kierteiset
Urokset sitten onkin jo asia erikseen!
Ajattelin tässä hommata eukkoja lisää kunhan löydän sopivia.
HM, HMPK ja CT eukot on vaan aika vaiketa saada..
Mut jos jollain tietoa että mistä löytää niin voi vinkata
Mutta todellakin se pitää että mitä enemmän niitä on sitä vähemmän on kinaa keskenään.
Tyhmää taas on mielestäni laittaa tuonkin kokoiseen altaaseen vain 4 naarasta..
Mutta jokaisella on omat mielipiteensä ja hyvä niin
Itselläni on about 90l akkala jossa parhaimillaan asunut 15 naarasta ilman mitään ongelmia!
Kasveja on kyllä reilusti ja on tuossa mielestäni tilaa kyllä uiskennella ihan tarpeeksi
Tällä hetkellä naaraita on enää 7kpl ja nyt siellä kinastellaan paljon enemmän kuin silloin kuin kaloja oli tuplasti enemmän.
Eukkojen lisäksi akvassa on vain 3 ottoa ja 2 huntupyrstöistä albiino partamonnia + kierteiset
Urokset sitten onkin jo asia erikseen!
Ajattelin tässä hommata eukkoja lisää kunhan löydän sopivia.
HM, HMPK ja CT eukot on vaan aika vaiketa saada..
Mutta todellakin se pitää että mitä enemmän niitä on sitä vähemmän on kinaa keskenään.
Tyhmää taas on mielestäni laittaa tuonkin kokoiseen altaaseen vain 4 naarasta..
Mutta jokaisella on omat mielipiteensä ja hyvä niin
Taistelukala kasvatusta joka on hieman karannut käsistä!
Ennen mulla oli kämpässä kaloja, nyt olen itse kalojen kämpässä alivuokralaisena :D
Parikymmentä pyttyä löytyy, eli aivan liikaa!:D
Ennen mulla oli kämpässä kaloja, nyt olen itse kalojen kämpässä alivuokralaisena :D
Juu, mulle kans!kultakalafarmari kirjoitti:HM, HMPK ja CT eukot on vaan aika vaiketa saada..
Tosin olen valmistautunut pitkänkin matkan tekemään saadakseni upeita naaraita ja koiraitakin sekä alustavasti yhtä kasvattajaa "varotettu", että jossain vaiheessa me tehdään kauppoja.
-
kultakalafarmari
- Junior Member

- Akvaarioseurat: HAS
Mä varasin tänään eläinkaupasta 2 upeaa CT DR naarasta.
Haen ne kunhan vapautuvat karanteenista
Nopeesti kun sieltä kattelin niin värit olis ollut Platina ja joku harmahtava Dragon.
Saattaahan ne olla ihan jotain muuta sitten kun saan kotiin.
Mutta oli mitä oli niin ei olleet ainakaan ihan tavis eukkoja nuo
Haen ne kunhan vapautuvat karanteenista
Nopeesti kun sieltä kattelin niin värit olis ollut Platina ja joku harmahtava Dragon.
Saattaahan ne olla ihan jotain muuta sitten kun saan kotiin.
Mutta oli mitä oli niin ei olleet ainakaan ihan tavis eukkoja nuo
Taistelukala kasvatusta joka on hieman karannut käsistä!
Nyt tääl viherretään kateudesta ja kunnolla!kultakalafarmari kirjoitti:Mä varasin tänään eläinkaupasta 2 upeaa CT DR naarasta.
Kuvia tahdon kyllä nähdä, kun saat ne kotiin.
-
nastamuumio
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TASHAS
Akkalassa mieluummin ali tai ylimitoitus määrässä kuin sellanen sopiva (oma mutu)
Mut joo, mitä tulee siihen että pitäisit ne arvokkaimmatkin akat samassa akvassa, voisin sanoa että riskiä ei pakosta kande ottaa ennen kuin olet saanut kudetettua. Akkoja tippuu ennemmin tai myöhemmin akkalassa, jostain tulee aina kuitenkin se alin/tressatuin. Sulla lienee ison pytyn reunalla tilaa niille vanhoille hyville verkkohäkeille ja taitaa niitä jokunen mennä tuollaiseen 110 seenkin.
-
pikku_kalaset
- Member

- Sukupuoli: Nainen
Meillä oli 3 akkaa liian pienessä (64l) ja voin sanoa sen olleen virhe (ensin olivat 375 l, mutta kongontetrat kiusasi niitä siellä niin piti laittaa evakkoon)! Kaksi aggressiivisempaa tappoi kolmannen ja tappoivatpa vielä punatetrojakin ennen kuin tajusin mistä oli kyse! Aloin ihmetellä, mikä kumman tauti tappaa punatetrat alle päivässä ja sitten näin noiden akkojen syövän yhtä punista... Punikset lähtivät takaisin isoon akvaan turvallisemmille vesille ja sen jälkeen niitä ei ole kuollut.
Kokeilin samojen akkojen kanssa taannoin myös urosta isossa altaassa. Tappoivat kaksi urosta (urokset eivät olleet altaassa samaan aikaan vaan minä hölmö ostin uuden, kun vanha kuoli, tajuamatta kuoleman olleen väkivaltainen).
Molemmat urokset olivat todella kilttejä, oikeita enkeleitä! Vaikka olivatkin akkoja paljon isompia. Jotkut akat ovat todella skitsoja, joten pidä silmällä. Ja nyt kun mulla on näin huonoja kokemuksia niin näiden likkojen kanssa en kyllä enää osta kumpaakaan taistosukupuolta vaan saavat olla ihan kahdestaan, kun kerran tykkäävät toisistaan. Alun perin halusin siis uroksen, mutta sitä varten akat täytyy kyllä laittaa muualle... Jos ostan joskus uroksen laitan sen ihan yksin omaan yksiöön, koska jostain syystä urokset tapetaan mulla. Muistaakseni yksi revittiin riekaleiksi jo ennen kuin mulla oli noita likkoja. Luultavasti sinileuka ollut asialla (helmikirjoni on todella kiltti eikä revi ketään).
Kokeilin samojen akkojen kanssa taannoin myös urosta isossa altaassa. Tappoivat kaksi urosta (urokset eivät olleet altaassa samaan aikaan vaan minä hölmö ostin uuden, kun vanha kuoli, tajuamatta kuoleman olleen väkivaltainen).
Molemmat urokset olivat todella kilttejä, oikeita enkeleitä! Vaikka olivatkin akkoja paljon isompia. Jotkut akat ovat todella skitsoja, joten pidä silmällä. Ja nyt kun mulla on näin huonoja kokemuksia niin näiden likkojen kanssa en kyllä enää osta kumpaakaan taistosukupuolta vaan saavat olla ihan kahdestaan, kun kerran tykkäävät toisistaan. Alun perin halusin siis uroksen, mutta sitä varten akat täytyy kyllä laittaa muualle... Jos ostan joskus uroksen laitan sen ihan yksin omaan yksiöön, koska jostain syystä urokset tapetaan mulla. Muistaakseni yksi revittiin riekaleiksi jo ennen kuin mulla oli noita likkoja. Luultavasti sinileuka ollut asialla (helmikirjoni on todella kiltti eikä revi ketään).
Pelastamani katukissa Muffe<3
375 l 150x50x50: 8 kongontetraa, sulkaripsi, sinileuka, perhoskirjo, helmikirjo uros (MYYNNISSÄ), 5x lineolata, partis, tyttötaisto (royal blue CT). 64l: helmikirjon jäähyakvaario.
375 l 150x50x50: 8 kongontetraa, sulkaripsi, sinileuka, perhoskirjo, helmikirjo uros (MYYNNISSÄ), 5x lineolata, partis, tyttötaisto (royal blue CT). 64l: helmikirjon jäähyakvaario.
Sinileuat voi tosiaan olla täysiä skitsoja, kannattaa pikku_kalaset harkita kahdesti ennenkuin morsion otat. Varsinkin jos on jo taistoa hätyytellyt.
Meilläkin alkuun sujui hyvin elo, vaan eipä kauaakaan kuin ukko otti ja repi akan palasiksi, saimme pelastettua täysin ruhjotun ja repaleisen naikkosen toiseen akvaan turvaan. Tällöin tuumimme agression johtuvan hurjasta kokoerosta, annoimme akan kasvaa, ja kokeilimme jossain vaiheessa uudestaan.
Ja eikä aikaakaan kun akka joutui uudestaan hyökkäyksen kohteeksi, vaan tällä kertaa olimme valmiina ja nykyään kala ui onnellina yksin toisessa altaassa.
Tuo miespuolinen on aivan sekopää, jahtaa välillä muitakin kaloja, törmäilee seiniin ja kiviin ja välistä on ihan hermoheikko.
Liekkö mieleltään järkkynyt.
Nyt mietitään luovutaanko tuosta egoistista, luultavasti sopisi paremmin isojen ahventen seuraan, kuin tavalliseen seuralaan.
Meilläkin alkuun sujui hyvin elo, vaan eipä kauaakaan kuin ukko otti ja repi akan palasiksi, saimme pelastettua täysin ruhjotun ja repaleisen naikkosen toiseen akvaan turvaan. Tällöin tuumimme agression johtuvan hurjasta kokoerosta, annoimme akan kasvaa, ja kokeilimme jossain vaiheessa uudestaan.
Ja eikä aikaakaan kun akka joutui uudestaan hyökkäyksen kohteeksi, vaan tällä kertaa olimme valmiina ja nykyään kala ui onnellina yksin toisessa altaassa.
Tuo miespuolinen on aivan sekopää, jahtaa välillä muitakin kaloja, törmäilee seiniin ja kiviin ja välistä on ihan hermoheikko.
Liekkö mieleltään järkkynyt.
Nyt mietitään luovutaanko tuosta egoistista, luultavasti sopisi paremmin isojen ahventen seuraan, kuin tavalliseen seuralaan.
-
Thapahiska
Tökitääs vähän tulta kehiin...
Itselläni on tällä hetkellä väliaikaisessa sijoituksessa kolme naarasta n. 35L tilassa 60L akvaarion sisällä. Akvaario on kovasti vaiheessa ja siinä on taisto rivarista jäljellä enää yksi seinämä jonka takana naaraat ovat. Koiras on toisella puolella isommassa tilassa. Ihan hyvin noi tossa tällä hetkellä vetelee. Vähän kivastelevat, mutta pohjalla on paljon piiloja ja muutenkin noin pieneen tilaan nähden paljon kasveja joten kukaan ei ainakaan ole vielä kovin pahasti ulkoisia vammoja saanut. Vähän on evät ottaneet osumaa yhdellä.
(Tämä todellakin väliaikaista, kunhan saan 190L altaan tyhjennettyä liskolle niin sieltä siirtyvät kaikki mahdolliset tuohon 60L altaaseen ja väliseinät lähtevät ja kasvejä ja lisää uimatilaa tulee huomattavasti lisää kolmikolle.)
Itselläni on tällä hetkellä väliaikaisessa sijoituksessa kolme naarasta n. 35L tilassa 60L akvaarion sisällä. Akvaario on kovasti vaiheessa ja siinä on taisto rivarista jäljellä enää yksi seinämä jonka takana naaraat ovat. Koiras on toisella puolella isommassa tilassa. Ihan hyvin noi tossa tällä hetkellä vetelee. Vähän kivastelevat, mutta pohjalla on paljon piiloja ja muutenkin noin pieneen tilaan nähden paljon kasveja joten kukaan ei ainakaan ole vielä kovin pahasti ulkoisia vammoja saanut. Vähän on evät ottaneet osumaa yhdellä.
(Tämä todellakin väliaikaista, kunhan saan 190L altaan tyhjennettyä liskolle niin sieltä siirtyvät kaikki mahdolliset tuohon 60L altaaseen ja väliseinät lähtevät ja kasvejä ja lisää uimatilaa tulee huomattavasti lisää kolmikolle.)