Se ei ole kaunis näky, kun täysilasvuinen Suklaamonni laitetaan tollaiseen herkkään riuttaan. Siinä vasta ravinnekuormaa tulisikin!
Siitä puheenollen, skimmeri ei tuuppaa erityisen mustaa kuraa, eikä pohjallakaan pyöri moskaa, joten tarkoittaako se että allas rullaa terveellä pohjalla? Olen vähän ihmetellyt tuota skimmijätteen vähyyttä, koska ruokin kuitenkin allasta ihan kunnolla. Onko sillä mitään merkitystä, että pääosin ravinto on kasvipohjaista. Tai siis nuo isoimmat jätteentuottajat on vegejä. Ruokin yleensä ensin vegesafkalla, ja sitten perään pakasteita yms. kun ituhipit ovat syöneet. Näin olen päätellyt olevan järkevintä, koska vegeruokaa ei muut syö, mutta pakasteita ja pellettiä kyllä vegekalat. Joten eläinperäistä ruokaa tarvitsee antaa vähemmän, kun kasvissyöjillä on masut täynnä omaa ruokaansa. Ymmärtääkö kukaan mitä selitän?
Tällätavalla ruokittaessa kasvissyöjät eivät siis vedä kupuaan täyteen vääränlaisella ruoalla, vaan saavat vain "tarvitsemansa" määrän eläinperäistä ravintoa. En tiedä onko tuolla merkitystä kokonaiskurmituksen suhteen, mutta mulle se tuntuu järkevältä.
Aikanaan kun opiskelin iktyonomiksi, näytettiin meille kuvia vegekalojen maksoista jatkuvan eläinperäisen ruokinnan jäljiltä, ja ei ollut kaunista katsottavaa