Minulla on 10 vuotta pystyssä ollut 180 litrainen akvastabilin allas, joka siis toiminut lähes koko tuon ajan ilman ongelmia. Kalat ovat edelleen melkolailla alkuperäiset eli siis eläkeläisporukkaa iso osa
Vaihdoin hiekan 2 erässä viikon välillä. Aluksi näytti hyvältä ja monniset olivat onnellisia päästessään tonkimaan, partiksista nyt puhumattakaan. Hommasin kierteisiä pitämään pohjaa ilmavana. Mutta eipä mennyt kuukauttakaan, kun huomasin, että kivet alkoivat mustua pohjastaan erittäin pahasti ja hiekka mustui, pysyi kuitenkin edelleen irtonaisena ja kuohkeana, mutta muuttui kivien alta pikimustaksi. Ja voi pojat sitä rikin hajua! Säikähdin ihan kamalasti ja otin kivet pois (punainen graniitti). Olin varma, etteivät kivet sopineet akvaarioon. Laitoin tilalle samat vanhat kivet, jotka olivat olleet jo 10 vuotta altaassa ilman ongelmia - niille kävi aivan samalla tavalla eli mustaksi menivät. Otin siis kaikki kivet pois.
Sitten alkoivat kalat oireilla: monniset hankasivat itseään hiekkaan hullun lailla, jonkin ajan päästä romminokat ja raitanuoliaiset yhtyivät samaan kuoroon. Monnisille alkoi ilmestyä verestäviä laikkuja pyrstön tyveen ja otot katosivat piiloon. Kun sitten kerran bongasin yhden oton, oli se aivan kuin raastinraudalla revitty - iho aivan vereslihalla ja sieltä, mistä iho oli ehjä, se oli vitivalkoinen. Lopetin kyseisen kalan välittömästi.
Seuraavaksi tulivat leväongelmat - löytyi viherlevää, tupsulevää, rihmalevää, piilevää, ruskolevää, you name it! Ja hetken päästä tuli valtava vedensamennus. Tässä vaiheessa ei itku enää ollut kaukana. Minun kaunis akvaarioni oli muuttunut katastrofiksi! Ja sitten alkoi löytyä hiekan seasta jokisoran palasia (juu, en jaksanut ihan jokaista kiven hitusta noukkia vaihdon yhteydessä pois) - soran kivet olivat syöpyneet muodottomiksi!!!
Olen joutunut viimeisen 5 kuukauden aikana hoitamaan allasta varmaan yhtä paljon kuin viimeisen 10 vuoden aikana yhteensä (no ehkä nyt hitusen liioittelen...), mutta tooodella paljon siltikin. Minun oma oikea käteni kutisee ja kirvelee aina, kun olen ollut altaan veden kanssa tekemisissä, koskaan aikaisemmin ei ole ollut mitään ongelmaa. Jos minulla iho reagoi, niin eipä taida olla ihme, jos kalojakin kutittaa ja kirvelee. Nyt siis Biltema hiekka saa luvan poistua minun altaastani. Olen muutaman viime vedenvaihdon yhteydessä laponnut hiekkaa ulos ja voin vannoa, että ongelmat ovat helpottamaan päin. Mitä vähäisemmäksi hiekka käy, sen paremmin kalat ja kasvit voivat. Hankautuminen on nyt enää tosi vähäistä, levät ovat kadonneet likimain kokonaan (tupsulevää vielä hitunen yhdessä kannossa) ja veden samennuskin saatu hoidettua pois. Helmimonniset kutivat juuri perjantaina ja munien kuoriutumista tässä jännityksellä odotellaan. Otot ovat palanneet näkyville, mutta yksi niistä on aika hurjan näköinen - sillä on ollut iho samassa kunnossa kuin sillä, jonka lopetin, mutta tällä kaverilla iho on nyt parantunut eli ehjä, mutta melkoisen kirjava tuo on arpineen kaikkineen. Täytyy seurata sen edesottamuksia, mutta aivan normaalisti tuo näyttäisi nyt käyttäytyvän.
Mutta voi pojat, miltä tuolla kylppärissä haisee, kun siellä on sitä pois otettua hiekkaa ämpärissä - kamala rikin katku! Ei voi kauaa pitää sisätiloissa, pakko heittää menemään nopsakkaan...
Kysymykseni siis kuuluukin, onko kenelläkään muulla ollut kyseisen hiekan kanssa ongelmia vai olenko minä ainoa? Minä en enää usko, että tuo tavara on akvaariokelpoista ja turvallista käyttää. Onhan toki mahdollista, että minulle on vain siunautunut viallista/saastunutta hiekkaa... Mene ja tiedä... Kuitenkin, kun tätä keskustelupalstaa lukee, niin viime aikoina aika moni on kysellyt neuvoja kalojen hankautumiseen, iho-ongelmiin ja liian korkean ph:n alentamiseen (mulla nyt ph 6,8 - 7, kun koko pahimman jakson aikana se oli n. 7,5). Olisi kiinnostavaa kuulla, että mitä hiekkaa noissa "ongelma-altaissa" on?
Että tällainen vuodatus tästä aiheesta