Ongelmia Biltema-hiekan kanssa

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Senda
Starting Member
Starting Member

Ongelmia Biltema-hiekan kanssa

Viesti Kirjoittaja Senda »

Moi!

Minulla on 10 vuotta pystyssä ollut 180 litrainen akvastabilin allas, joka siis toiminut lähes koko tuon ajan ilman ongelmia. Kalat ovat edelleen melkolailla alkuperäiset eli siis eläkeläisporukkaa iso osa :D (punapäätetroja, helmi- ja leopardimonnisia, partiksia, ottoja, raitanuoliaisia; uusia romminokkia ja ottoja tuli muutamia viime kesänä parvien täydennyksiksi). Kaikki oli siis hyvin tämän vuoden elokuuhun asti, kunnes tyhmänä menin ja vaihdoin englantilaisen jokisoran Bilteman hiekkaan. Siitä alkoi alamäki. Ennen vaihtoa luin kaikki ketjut täältä AW:stä, mitä pohjan vaihdosta ja erilaisista hiekoista löysin, ja koska mitään muuta negatiivista kuin vaalea väri en Biltemasta löytänyt, uskalsin ostaa samaa laatua minäkin. Eli kyseessä on 0,2-1,0mm hiekka (ei puhallusaine, vaan ihan hiekka tosiaan).

Vaihdoin hiekan 2 erässä viikon välillä. Aluksi näytti hyvältä ja monniset olivat onnellisia päästessään tonkimaan, partiksista nyt puhumattakaan. Hommasin kierteisiä pitämään pohjaa ilmavana. Mutta eipä mennyt kuukauttakaan, kun huomasin, että kivet alkoivat mustua pohjastaan erittäin pahasti ja hiekka mustui, pysyi kuitenkin edelleen irtonaisena ja kuohkeana, mutta muuttui kivien alta pikimustaksi. Ja voi pojat sitä rikin hajua! Säikähdin ihan kamalasti ja otin kivet pois (punainen graniitti). Olin varma, etteivät kivet sopineet akvaarioon. Laitoin tilalle samat vanhat kivet, jotka olivat olleet jo 10 vuotta altaassa ilman ongelmia - niille kävi aivan samalla tavalla eli mustaksi menivät. Otin siis kaikki kivet pois. :|

Sitten alkoivat kalat oireilla: monniset hankasivat itseään hiekkaan hullun lailla, jonkin ajan päästä romminokat ja raitanuoliaiset yhtyivät samaan kuoroon. Monnisille alkoi ilmestyä verestäviä laikkuja pyrstön tyveen ja otot katosivat piiloon. Kun sitten kerran bongasin yhden oton, oli se aivan kuin raastinraudalla revitty - iho aivan vereslihalla ja sieltä, mistä iho oli ehjä, se oli vitivalkoinen. Lopetin kyseisen kalan välittömästi.

Seuraavaksi tulivat leväongelmat - löytyi viherlevää, tupsulevää, rihmalevää, piilevää, ruskolevää, you name it! Ja hetken päästä tuli valtava vedensamennus. Tässä vaiheessa ei itku enää ollut kaukana. Minun kaunis akvaarioni oli muuttunut katastrofiksi! Ja sitten alkoi löytyä hiekan seasta jokisoran palasia (juu, en jaksanut ihan jokaista kiven hitusta noukkia vaihdon yhteydessä pois) - soran kivet olivat syöpyneet muodottomiksi!!! 8O Hiekka siis syövytti kiviä, jotka olivat olleet 10 vuotta akvaariossa ilman ongelmia. Kasvien juuret "paloivat" mustiksi, erityisesti niistä kohdista, mihin on lisätty lannoitetabuja (JBL:n 7 kuulat + Seran Florenette) ja olenkin kaivanut tabut ylös. 7pallurat olivat aivan mustan rikinkatkuisen moskan peitossa. Eli lannoituskin näyttäisi mahdottomalta :(

Olen joutunut viimeisen 5 kuukauden aikana hoitamaan allasta varmaan yhtä paljon kuin viimeisen 10 vuoden aikana yhteensä (no ehkä nyt hitusen liioittelen...), mutta tooodella paljon siltikin. Minun oma oikea käteni kutisee ja kirvelee aina, kun olen ollut altaan veden kanssa tekemisissä, koskaan aikaisemmin ei ole ollut mitään ongelmaa. Jos minulla iho reagoi, niin eipä taida olla ihme, jos kalojakin kutittaa ja kirvelee. Nyt siis Biltema hiekka saa luvan poistua minun altaastani. Olen muutaman viime vedenvaihdon yhteydessä laponnut hiekkaa ulos ja voin vannoa, että ongelmat ovat helpottamaan päin. Mitä vähäisemmäksi hiekka käy, sen paremmin kalat ja kasvit voivat. Hankautuminen on nyt enää tosi vähäistä, levät ovat kadonneet likimain kokonaan (tupsulevää vielä hitunen yhdessä kannossa) ja veden samennuskin saatu hoidettua pois. Helmimonniset kutivat juuri perjantaina ja munien kuoriutumista tässä jännityksellä odotellaan. Otot ovat palanneet näkyville, mutta yksi niistä on aika hurjan näköinen - sillä on ollut iho samassa kunnossa kuin sillä, jonka lopetin, mutta tällä kaverilla iho on nyt parantunut eli ehjä, mutta melkoisen kirjava tuo on arpineen kaikkineen. Täytyy seurata sen edesottamuksia, mutta aivan normaalisti tuo näyttäisi nyt käyttäytyvän.

Mutta voi pojat, miltä tuolla kylppärissä haisee, kun siellä on sitä pois otettua hiekkaa ämpärissä - kamala rikin katku! Ei voi kauaa pitää sisätiloissa, pakko heittää menemään nopsakkaan...

Kysymykseni siis kuuluukin, onko kenelläkään muulla ollut kyseisen hiekan kanssa ongelmia vai olenko minä ainoa? Minä en enää usko, että tuo tavara on akvaariokelpoista ja turvallista käyttää. Onhan toki mahdollista, että minulle on vain siunautunut viallista/saastunutta hiekkaa... Mene ja tiedä... Kuitenkin, kun tätä keskustelupalstaa lukee, niin viime aikoina aika moni on kysellyt neuvoja kalojen hankautumiseen, iho-ongelmiin ja liian korkean ph:n alentamiseen (mulla nyt ph 6,8 - 7, kun koko pahimman jakson aikana se oli n. 7,5). Olisi kiinnostavaa kuulla, että mitä hiekkaa noissa "ongelma-altaissa" on?

Että tällainen vuodatus tästä aiheesta :) Nyt vain pitäisi keksiä, mitä laitan pohjalle bilteman-moskan tilalle. Vanha jokisora on edelleen tallessa varastossa, mutta kun nuo monniset tykkäävät tuosta hiekasta selkeästi enemmän, niin pitäisi löytää oikeasti turvallinen ja terveellinen hiekka tilalle.
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Ongelmia Biltema-hiekan kanssa

Viesti Kirjoittaja urppis »

Outoa!
Mulla ei missään altaassa mitään ongelmaa ole ollut...
mutta k-raudan ja rautian maxit hiekka (voi olla, että myydään jo uudella nimellä mitä en muista) on karkeampaa ja huokoisampaa. Karkeutta en muista, oli ehkä 0.2-1.2mm. Tummempaa pikkasen ja monnisten mieleen sekin. Minulla oli sitä 240 litraisessa altaassa ja oikeastaan ihan pikkasen enempi tykkäsin kun bilteman hiekasta, se vaan, että väri oli punertavaa, josta en tykännyt.
Tuolla mulla olis säilöttynä reilu satsi ko. hiekkaa ja vieläpä suht puhdasta, kunhan vain asuisit näillä kulmilla...
Maxit hiekka on älyttömän pölyistä, elikkä on tärkeää pestä se hyvin ennen kuin laitat altaaseen.
Tokihan voisit laittaa sen jokisorankin takaisin ja laitat monnisille oman pikku saarekkeen bilteemaa, jotta saavat toteuttaa itseään...
Nuo sun pohja ongelmat kuulosti kyllä aika rankoilta. tuollaista olen kuullut oikein vanhan ja tukkeutuneen pohjan kanssa vain, en noin uuden ja tuoreen..
Maxit hiekka oli halpaa, jotain 10e/20kg.
1000 litraa vesivahinkoa
pasihe
Member
Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja pasihe »

Eipä kyllä ole itselläkään ollut ongelmia kyseisen hiekan kanssa vaikka olen käyttänyt sitä vuosia ja kymmenissä eri altaissa.
Pj Oulun Akvaarioseura http://www.oulunakvaarioseura.net/
1080L Malawi
Senda
Starting Member
Starting Member

Juu, tuota Maxitia/Weberiä olenkin miettynyt yhtenä vaihtoehtona. Tuskinpa tuo ainakaan enää huonompaa voi olla kuin mitä tuolla altaassa nyt on. Pysyikö sulla Urppis ph kohdillaan tuon hiekan kanssa? Luulen, että yksi syy mun ongelmiin oli, että hiekka nosti ph:ta, mikä aiheutti leväinvaasion ja kalojen iho-ongelmat. Juu, ja eiköhän noilla rikkihuuruillakin toki oma osansa ollut... Aika kamalaa kuule, kun on kosketellut altaan hiekkaa (ollut pakko möyhiä sitä käsinkin, ei noista kierteisistä mihinkään ole), niin kädet haisee rikille monta tuntia vaikka kuinka pesee saippuan kanssa. :roll: Ei ehkä ihan normaalia, vai kuinka?

Kuten sanottua, mulla on saattanut olla huono tuuri ja olen saanut sutta ja sekundaa muuten hyvästä tuotteesta. Pitäisiköhän pistää lotto vetämään, kun näyttää olevan tuuri kohdillaan? [;)]
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Juu hurjan kuuloista! Oliskohan tuohon hiekka säkkiin/erään päässyt hiekan mukaan jotain joka tuollaisen on aiheuttanut.
Ph ei ole sen maxitin kanssa liikkunut mihinkään. Aina ollut sen 6.8. Kaikki vesi arvot pysyneet tasaisena. Tulikin mieleeni, että vaihdoin aikanaan 180 litraiseeni juuri jokisoran tuohon maxittiin kahdessa tai kolmessa erässä, eikä mitään ongelmia tullut silloinkaan. Sit kun vaihdoin 240 litraiseen laitoin vanhan hiekan ja melkein säkillisen uutta lisäksi, ja taas kaikki sujui tosi hyvin. Kasvit viihtyi ja pysyi hyvin pohjassa...
Syy miksi laitoin nyt uuteen sen bilteman hiekan oli se väri. Halusin vaalean. Ja ison osan määräsi myös se, että maxitin peseminen 450 litraiseen tuntui ihan liian työläältä projektilta nyt talven kynnyksellä, kun ei enää ulkona tarjennut puutarhaletkulla pestä.. Biltemahan oli pesemättä siistiä.
Tuollaisen hienon hiekan, kuten bilteman karkeampikin on ongelmana on pohjan tukkeutuminen, joka aiheuttaa kasvien juuriston mätänemistä, joka taas saa maatumisen käynnistymään, joka taas aiheuttaa rikkihappoa tai sen kehittymistä osana maatumisprosessia. Vieläpä, jos hiekassa on jotain, joka hommaa vauhdittaa... Siinäpä sit on komposti akvaariossa...
Onpas mielenkiintoista, mitä sieltä sun hiekan sisältä sit löytyykään, kun alat tuota hiekkaa vaihtamaan.
Juu ja lottoo kehiin! Jos sulla on säkää saada joku saastunut bilteman hiekka, saat ihan varmana 7 oikein lotossakin! :D
1000 litraa vesivahinkoa
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Hiekassa itsessään ei ole välttämättä mitään myrkyllistä, mutta koska se on niin hienoa, se tukkeutuu varsinkin jos sitä on paksu kerros, ja hapettomissa paikoissa syntyy myrkyllistä rikkivetyä. Happipitoisissa oloissa rikkivety hapettuu nopeasti sulfaateiksi, joten akvaarion hyvästä veden kierrosta on huolehdittava varsinkin nyt kun ongelma on vielä olemassa. Mikähän sitä pH:ta nosti? Jos hiekassa on ollut paljon karbonaatteja, jotka ovat tuossa prosessissa päässeet vapautumaan veteen ja normaalioloissa reagoivat vain vähän...?
Kultakalat
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Tai kuollutta ainesta, kasvin ja juurenpätkiä, jotka alkoivat siellä maatumaan ja muhimaan, vauhdittamaan tukkeutumista... En ole koskaan kuullut, että puhdas hiekka tukkeutuu noin nopeasti... Aloittaja siis elokuussa vaihtanut hiekan... 4kk ja rikkihapot jo kuplii... 8O
1000 litraa vesivahinkoa
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Niin, jotain orgaanista ainesta siellä on pakko olla, ei pelkkä hiekka yksinään noin reagoi. Kierteisetkin kakkaavat sinne hiekkaan eivätkä sitten ehdi pöyhiä pohjaa kauttaaltaan, että happi kiertäisi koko hiekkamäärässä.
Kultakalat
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Kiksu kirjoitti:Niin, jotain orgaanista ainesta siellä on pakko olla, ei pelkkä hiekka yksinään noin reagoi. Kierteisetkin kakkaavat sinne hiekkaan eivätkä sitten ehdi pöyhiä pohjaa kauttaaltaan, että happi kiertäisi koko hiekkamäärässä.
Juurikin näin...
mulla ei ole koskaan kierteisiä ollut ja tuollaista kaasujen ilotulitusta ei liioin koskaan nähty... Mietin ihan, jos hiekasta aletaan syytä etsiä, että mitähän hiekkaa tuo biteman hiekka on, oliskohan mahdollista, että hiekan seassa on savea, multaa, turvetta... Turve on ainakin tosi tehokasta maatumispohjaa...
Syitähän on monia, mutta 4kk on tosiaan aika lyhyt aika... Ymmärtäisin, jos aloittaja olisi 10 v pitänyt bilteman hiekalla allasta ja nyt tulisi tuollaisia ongelmia. Kannattais tosiaan laittaa lottokuponki vireille, jos noin hyvä säkä on käynyt.. :roll:
1000 litraa vesivahinkoa
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Olisin Kiksun kanssa samoilla linjoilla, hiekka on niin hienoa että on lähtenyt tukkeutumaan jostain syystä. En usko että siinä olisi orgaanista ainesta seassa eikä sekään välttämättä selitä pilaantumista koska akvan pohja voidaan rakentaa täysin orgaanisesta materiaalista ilman pilaantumista (epäileville: http://gwapa.org/wordpress/articles/min ... substrate/). Kasvien juurten mädäntyminen viittaa tähän.

Muita pilaantumista edistäviä seikkoja ovat huono pohjavedenkierto (pula hapesta ja ravinteista) sekä se ettei kasveja ole paljoa. En tiedä onko aloittajan akvassa näin, kunhan luettelen. Kasvien juuret pitävät osaltaan pohjan kunnossa, monellakin tapaa. Pilaantumisesta tulee helposti kierre: kasvien juuret mädäntyvät hapen puutteessa->pohja pilaantuu>loputkin kasvit/juuret kuolevat/voivat huonosti>pohjalle vajoaa mädäntyvää kasvisainesta ja kuolevat juuret pilaavat lisää pohjaa jne.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Senda
Starting Member
Starting Member

Heippa ja kiitos, kun jaksatte pähkäillä asiaa kanssani! :D

Altaassa on paljon kasveja. Pohjapinta-ala on 100x40cm ja ehkä n. 60-70% siitä on kasvien peitossa puolikaaressa, jolloin keskelle jää vapaata uinti- ja pohja-alaa. Toki kasvien väleissäkin on jonkin verran tilaa eli niitä ei ole tungettu tiiviiseen sumppuun. Kasveina konnanputkea, karkeaviuhkalehteä, papukaijalehteä ja 2 vesimiekkaa (e.bleheri ja e. ozelot). Erityisesti miekkojen juuret mustuvat. Mielenkiintoiseksi asiasta tekee se, etteivät kasvien juuret varsinaisesti mätäne sanan perinteisessä merkityksessä eli niistä ei tule tummia/ruskeita ja lötköjä, vaan niistä tulee oikeasti pikimustia ja kovia. Eli aivan kuin ne olisi poltettu karrelle. Erityisesti miekkojen juurille käy näin, mutta jonkinverran myös papukaijoille, varsinkin lannoitetabujen ympäristöstä. Vaikuttaisi siis siltä, että tuo hiekka reagoi voimakkaasti kasvilannoitteisiin ja kiviin (sisustuksen kivet ja jokisoran pikkukivet).

Suodattimina Eheimin 2048 ja Jbl:n Cristal Profi i100 eli virtausta pitäisi olla, myös pohjassa. Tästä olen aivan varma, sillä kun on katsonut noita ruokatabujen ja -pellettien liikkeitä, niin eipähän nuo paikallaan pysy, vaan pyörivät pitkin pohjaa niin, että kalat saavat "elävää" ruokaa ja monnisen poikaset saavat tehdä tietyissä kohdin allasta melkolailla töitä, jos meinaavat paikoillaan pysyä, eteenpäin pääsemisestä puhumattakaan. Myös hiekka liikkuu hiljalleen paikasta toiseen eli sitä joutuu ajoittain tasoittelemaan ja siirtelemään käsin. Mutta voihan toki olla, että kaikkialla ei vesi kierrä sitten kuitenkaan riittävästi.

Oudolta tämä kaikki on itsestänikin tuntunut. Tuo hiekan tukkeutuminen paksummissa kohdissa pitää varmaankin paikkansa, sillä nyt kun hiekkaa on lapottu pois ja hiekkakerros on ohentunut, ovat ongelmatkin helpottamaan päin. Tosin kyllä sitä rikinkatkua ja mustaa hiekkaa sieltä edelleen nousee lappoon. Mutta voihan se olla, että nyt jo kaikki hiekka on pilaantunutta. Kaikki otan nyt joka tapauksessa pois ja vaihdan uuden hiekan tilalle. Ja kierteisiä ei mulle enää ikinä tule, niistä ei ole tainnut olla mitään muuta kuin haittaa. Ovat rumia kuin mitkä, lisääntyvät kuin kaniinit ja kaikenlisäksi, jos ne vielä ovat edesauttaneet pohjan pilaantumista, niin voihan räkä! Niidenhän piti pitää pohjasta huolta :roll:

Toivottavasti uuden hiekan kanssa menisi sitten paremmin, soran kanssa eläminen oli niiiin paljon helpompaa. Vaikka olen tätäkin hiekkaa käsin pöyhinyt aina vedenvaihdon yhteydessä (ja joskus jopa välissäkin) kierteisistä huolimatta, niin näin vain kävi. Voi surkeuksien surkeus! Miten kamalan nopeasti tuo hiekka oikein voi tukkeutua? Miten kamalasti sitä olisi pitänyt myllätä, eihän sitä kai kuuluisi joutua möyrimään monta kertaa viikossa, eihän??
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Ehkä pääset toisaan helpommalla jos vaan vaihdat hiekan, kun kuulostaa että muutoin asiat on ok. Meillä on käytössä Kauniston soran hiekka, olen sekoittanut kahta raekokoa (ööö, hienointa ja seuraavaa?? En enää muista) ja siivilöinyt isoimmat jyvät pois koska meillä on mm. monnisia ja tonkijoita jotka tykkää tonkia ja sihtailla hiekkaa. Mulla on itsellä tällainen kokeilu isommassa paljussa että rakensin pohjan vähän eri tavalla kuin tavallisesti. Ensin on 2-3 senttiä hiekoitussepeliä (tai mitä toi nyt oikeasti on, karkeaa ja raekoko 1-3cm), sen päällä aivan ohut kuitukangas, jonka päällä on sitten hiekka normisti. Tarkoitus olisi (toistaiseksi hyvin sujunut 6kk kokeilu....) että vesi, siis happi ja ravinteet, kiertäisivät pohjalla sepelissä paremmin ja näin estäisivät pohjan tukkeutumisen sekä kasvit tykkäisi kun juuristolle olisi paremmin tarjolla mannaa. Reunoilla toin sepeliä ylemmäs mutta se jää kuitenkin hiekan alle piiloon sieltäkin, edestä taas hiekka menee alas asti, jottei sepeli näy eteen ikävästi.

Helposti tukkeutuva hiekka tuppaa reagoimaan kiviin ja kantoihin juurikin tukkeutumalla koska ne estävät vähänkin hapen pääsyn hiekkaan. Karkeampaa hiekkaa ne eivät niin haittaa, koska happea pääsee niiden alla myös sivuilta. Hyvä hiekka on sekoitus hiukan alle ja päälle 1 millistä. Kasvit tykkäisi karkeammastakin, mutta usein kalasto taas hienommasta joten molempia jotenkin miellyttävä kompromissi on tehtävä.

Meillä on osassa akvoissa Biltemaa (sitä "vanhaa" karkeampaa puhallushiekkaa) eikä ole ollut ongelmia, myös vesiarvot on olleet ok. Mikäs sen sanoo, etteikö ostamassasi tavarassa voisi olla jotain häikkää jo ostettaessa mutta mainitsemasi raekoko kuulostaa sen verran hienolta, että lienee enemminkin helposti tukkeutuvaa.

Kauniston peseminen.... huokaus. Lyhyesti: karsea homma! Ja jos joku nyt ehdottaa sitä pullolla kaatamista niin ei toimi sekään kun pölyä on niiiiiin valtavasti ainakin ennen kunnon esipesua. Kokeiltu on, akva oli ihan sumeana muutaman päivän myös pullosta kaadetuna kevyellä esipesulla vaikka lisäsin uutta hiekkaa vanhan päälle vain hiukan.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Senda
Starting Member
Starting Member

Mistä Sisso olet löytänyt tuota Kauniston soran hiekkaa? Olen googlaillut, muttei ole osunut silmiin, muuta kuin tukku/valmistaja.

Tuo biltema, jota mulla on, on sitä karkeampaa eli tuota karkeampaa ei ollut tarjolla, joten otin onneton tuota :( Se toinen oli vielä heppoisempaa...

Weberillä näyttäisi olevan suodatinhiekkaa 0,5-1,0mm, 0,8-1,2mm ja 1,0-2,0mm. Weberin puhallushiekat ovat käsittääkseni hyvin pölyisiä, mutta tuo suodatinhiekka pitäisi olla hitusen puhtaampaa, kait? Noista varmaankin tuo 0,8-1,2mm olisi parhainta, kun noita monnisiakin on.

Kun sulla Sisso on pohjalla soraa/sepeliä ja pinnalla hiekkaa, niin oletko huomannut, että hiekka valuisi karkeamman sepelin väliin ja alle? Eli nouseeko karkeampi ajan kanssa pintaan?
------
Niin siis jos lukisi huolella, niin asioista saisi kerralla selvää :roll: eli sullahan on kuitukangas tuossa soran ja hiekan välissä juuri estämässä tuota sekoittumista. Sori, mun moka!
Viimeksi muokannut Senda, 11:59, 27.12.2011. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kalmar
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalmar »

En tiedä onko kyse tästä? Minulla on yksi säkki ihan hiekkapuhallukseen hommattua Bilteman hiekkaa, joka sisältää jotain siligaatteja, tai jotain? en nyt muista, enkä mene varastoa penkomaan. Säästin sen akvaariota varten, mutta juuri, kun meinasin sitä laittaa, niin huomasin nuo lisäaineet ja jätin sen varastoon uutta kohdetta odottamaan?
Ei koskaan ole liian myöhäistä opetella hymyilemään myös itselleen.

http://www.fotopiironki.fi/palsta/index.php
http://www.malmilandia.fi/kuvagalleria/main.php
Kuvagalleria Fotopiirongin jäsenille valmis
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Etsin alunperinkin juuri Weberiä, mutta K-raudat myikin vain Kaunistoa, ainakin täällä päin. Tuon 0,8-1,2n pitäisi olla oikke hyvä, mutta pesemistä siinä on. Itse tykkään sen piirun Biltemaa tummemmasta sävystä.

Juu, ilman kuitukangasta sora nousisi pintaan, siksi se on välissä. En aavistustaakaan hyödyttääkö toi mitään, mutta toistaiseksi homma on toiminut ilman kierteisiäkin (mäkin inhoan niitä). Meillä tosin on noita pohjaa sihtaavia kalasia aika paljon joten hiekalle ei ihan heti pääse kerrostumaan tukkivaa lietekerrosta ku sitä pöyhitään jatkuvasti. En ole ikinä sen kummemmin pohjaa pöyhinyt, joskus lappoan kasviteiheiköistä moskaa, mutta pohjaan en sielläkään koske. Se kuitukangas on itseasiassa jokin allergikoille tarkoitettu "verho" ikkunoihin estämään pölyn pääsyn sisälle. Löysin Honkkarista sattumalta. Halusin ohuen jotta vesi pääsisi sen läpi. Nurkissa on myös kankaita, jotka on tarkoitettu maakerrosten erottelemiseen ja jotka kuitenkin päästävät vielä veden läpi, mutta tuo on ohuempi ja huokoisempi ainakin silmämääräisesti arvioiden.
rybka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja rybka »

Kaunistoa löytyy täälläkin K-raudasta. Minulla on kahdessa akvaariossa 0,2-1,0-millistä versiota, olen tykännyt kovasti sekä raekoosta että värisävystä. Kasvitkaan eivät ole reklamoineet, päin vastoin. Mutta pesu-urakka on Kaunistoa käytettäessä tosiaan melkoinen.
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
-tombba-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -tombba- »

Meilläkään ei ole minkäännäköistä ongelmaa ollut tuon bilteman hiekan kanssa. Muistelisin vain, että hiekkaa biltemasta hakiessa oli siellä useampaa kuin tuota yhtä hiekkaa tarjolla tuossa samassa koossa. Olikohan toinen hiekkapuhallusainetta jopa vaikka säkissä lukikin vain "sand". Meillä on vuodenpäivät nyt pyörinyt 200 litrainen ongelmitta tuolla bilteman hiekalla ja ph:seen ei ole vaikuttanut mitenkään.
450L työn alla 63L ja 30L rapula/taistola + 4x kissaa ja koira
Senda
Starting Member
Starting Member

Mun piti ihan käydä tarkistamassa, mitä sontaa sitä on tullut ostettua - pesty ja kuivattu jokisora on pakattuna bilteman pusseihin... Pusseissa ei ole mitään mainintaa mistään lisäaineista, ei silikaateista eikä muustakaan. Niissä lukee, että soveltuu akvaarioon ja että ei saa käyttää puhallusaineena hiekkapuhallettaessa. Lisäksi siinä sanotaan, että karkeajakoinen 0,2-1,0mm.

Eli tästä voisin päätellä, ettei kyseessä ole sama aine, josta kalmar ja -tombba- puhuivat. Muistan, että hiekkapusseja oli kolmella eri lavalla - yhdellä oli hienojakoinen hiekka, toisella karkeajakoinen hiekka ja kolmannella hiekkapuhallusaine.
-tombba-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -tombba- »

Senda kirjoitti:Mun piti ihan käydä tarkistamassa, mitä sontaa sitä on tullut ostettua - pesty ja kuivattu jokisora on pakattuna bilteman pusseihin... Pusseissa ei ole mitään mainintaa mistään lisäaineista, ei silikaateista eikä muustakaan. Niissä lukee, että soveltuu akvaarioon ja että ei saa käyttää puhallusaineena hiekkapuhallettaessa. Lisäksi siinä sanotaan, että karkeajakoinen 0,2-1,0mm.

Eli tästä voisin päätellä, ettei kyseessä ole sama aine, josta kalmar ja -tombba- puhuivat. Muistan, että hiekkapusseja oli kolmella eri lavalla - yhdellä oli hienojakoinen hiekka, toisella karkeajakoinen hiekka ja kolmannella hiekkapuhallusaine.
Samaa tavaraa on siis, kun minullakin tuo hiekkasi. Meillä ei tosiaan tuon kanssa mitään ongelmaa ole ollut. Ehkä jopa helpoin hiekka mitä on tähän mennessä tullut käytettyä noin aloittamisen kannalta. Itse kippasin pussit suoraan altaan pohjalle ilman pesua ja vedet perään ja se olikin siinä. Kannattaa ehkä testata sitä hiekkaa erillisessä astiassa ja vertailla vesiarvoja ennen ja jälkeen hiekan lisäämisen josko sieltä jotain poikkeavaa selviäisi.

Tämän näköinen allas on tällä hetkellä:

Kuva
450L työn alla 63L ja 30L rapula/taistola + 4x kissaa ja koira
Senda
Starting Member
Starting Member

Komean näköinen allas tomballa! Noin reheviltä näyttivät minunkin kasvini aikana ennen biltemaa ja bilteman alkutaipaleella eli ensimmäisen kuukauden-kaksi hiekan vaihdosta, nyt on näkymä hieman toinen. Kasvu on pysähtynyt täysin ja kasvit ovat itseasiassa kutistuneet... mutta mutta... Uusi hiekka on nyt ostettu! :D Meidän K-raudasta löytyi vain Weberin puhallushiekkaa kahta eri raekokoa ja otin sitä karkeampaa eli tuo on nyt 0,5-1,2mm. Olen sitä pessyt nyt muutaman litran ja kun katselee sitä ja biltemaa vierekkäisissä ämpäreissä, niin ero on kuin yöllä ja päivällä. Biltema näyttää aivan kastellulta vehnäjauholta, niin tavattoman hienoa se on, vaikka on mukamas "karkeampaa" raekokoa. Ja pah, sanon minä! En oikein jaksa uskoa, että tuossa mun pussukassa on kovinkaan montaa jyvää sitä 1,0mm, vaan kaikki on taatusti siellä 0,2mm lähistöltä. Ties vaikka olisi kaikki samaa jauhoa. :| Onneksi siitä nyt pääsee eroon!

Mutta onhan tuon weberin pesu tosiaan työläämpää kuin bilteman - nyt muistin, miksi elokuussa alunperin päädyinkin ottamaan sitä bilteman-mössöä. Mulla oli siinä vaiheessa astman kanssa hitusen huono vaihe ja pelkäsin, että weberi pölyäisi liikaa ja pahentaisi tilannetta entisestään. Mutta eihän tuo nyt varsinaisesti pöllyä, kun ottaa kuivan hiekan pussista varovasti kipolla pesuvatiin ja kastelee sen heti. Olen siis edelleen elävien kirjoissa. Mitä nyt hitusen verran jurppii tehdä taas samaa vaihtoruljanssia toistamiseen 4 kk:n sisään.

Ei noissa hiekkojen hinnoissa ihmeemmin eroa ollut. Biltema maksoi elokuussa muistaakseni 6,95e/17kg ja weber tänään 7,95e/25kg. Olin varautunut, että weber olisi kalliimpaa. Toivottavasti tuo nyt sitten pelittää buenosti tuolla altaassa - haluaisin harrastaa tässä elämässä hieman muutakin kuin akvaariohiekan vaihtoa! 8-) Mun tuurilla tuohon weber-säkkiin on tietysti lirahtanut vahingossa kuljetusvaiheessa moottoriöljyä tai muuta "lisäravinnetta". Lähiaikoinahan se sitten nähdään, kuoleeko mun kalat ja kasvit vai saavatko ne nyt uuden entistä ehomman elämän, kun biltema on poistunut kuvioista for good...

Bakuja tuolla altaaseen on pakko laittaa vaihdon jälkeen, sillä joudun vaihtamaan kaiken hiekan yhdellä kertaa ja harjaamaan ja putsaamaan lisäksi kaikki kannot yms., että saan nuo pirskatin kierteiset kaikki tuolta pois. Nyt saa Varjon Masa kyllä huutia, kun kehtaa kirjoissaan kirjoittaa kyseisten öttiäisten hyväätekevästä voimasta. Jaiks, mitä kuvotuksia ja sottapyttyjä koko kööri! Eli siihen saan nyt varautua, että allas tulee hakemaan tasapainoaan hyvän tovin - voi räkä, mikä soppa syntyi yhdestä peevelin biltemasta!
urppis
Advanced Member
Advanced Member

:mrgreen: että sellainen puhe biltemalle... :D
Ainakin yksi akvaristi vähemmän fanittamassa tuota ainetta.
Kierteisistä samaa mieltä kanssasi, ja en huoli itselleni hiekan tukkeutumisen uhallakin... Eilettäin oikein perusteellisen siivouksen tein altaaseen ja kiinnitin huomiota pohja hiekkaan... Mitään tukkeutumiseen viittaavaa ei näkynyt, ei hajuja, ei mustaa, harmaata, kuplivaa taikka muutakaan kummallista. Tuo maxit hiekka, josta itse aikanaan puhelin, on vaihtunut nimeltään weberiin. En aiemmin muistanut nimeä, mutta sepäm se oli. Nyt jos sun kaunistonsoras tukkeutuu ja kuplii, nii pistä tuollasen kalliomurskeen (8-52) viritelmä, nii eipä tukkeudu!
Tsemaa sinne ja toivotaan, ettei tuota hiekan vaihtoo enää tarvi suorittaa. Varsinkin, kun olet tuon säkillisen k raudan tavaraa pessyt, niin toivot sitä hartaammin kuin kukaan! :D
Hauskaa uuttavuotta!
1000 litraa vesivahinkoa
Senda
Starting Member
Starting Member

urppis kirjoitti::mrgreen: että sellainen puhe biltemalle... :D
Ainakin yksi akvaristi vähemmän fanittamassa tuota ainetta.
Jeps, ei biltsukkaa enää meitsin altaaseen, nevör ögen! :mrgreen: Toivottavasti sun biltemas on ja pysyy kunnossa - pidän täällä peukut ja varpaat pystyssä sen puolesta!

Puolet weberin pussukasta pesty ja enempää en tänään enää jaksa - huomenna urakka jatkuu... Jos tuonkin kanssa tulee ongelmia, niin sitten palaan takaisin soraan ja unohdan nää hiekkalaatikkoleikit kokonaan.

Hyviä vuodenvaihteita myös sinne pohojanmaan suunnalle!
mpiil
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: JAS

Viesti Kirjoittaja mpiil »

Käy kurkkaamassa Senda tämä video niin ei enää hiekat pahasti pölise ja putsaantuu samalla. Isoon Lidl:n limsa pulloon suppilolla hiekka ja altaaseen... "Uuden akvaariohiekan helppo puhdistaminen (VIDEO)" sisustus-palstalta.
317l Malawila
jejoka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jejoka »

Elkää pelotelko pientä. Meil on bilteman 0,1-0,7mm hiekka käytössä. Toivottavasti ei tuu onkelmii (koputtaa omaa puupäätään)
Minä, lapsi vm -11, pari koiraa vm -10 & -12 sekä vettä ties missä ja miten paljon. Sit viel pitäis keksii mitä tekee vapaa-aikanaan...
matko
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja matko »

kalmar kirjoitti:En tiedä onko kyse tästä? Minulla on yksi säkki ihan hiekkapuhallukseen hommattua Bilteman hiekkaa, joka sisältää jotain siligaatteja, tai jotain? en nyt muista, enkä mene varastoa penkomaan. Säästin sen akvaariota varten, mutta juuri, kun meinasin sitä laittaa, niin huomasin nuo lisäaineet ja jätin sen varastoon uutta kohdetta odottamaan?
Täälläkin jo todettu, biltemassa hiekkapuhallusainetta joka ei sovellu akvaarioon ja hiekkapuhallushiekkaa joka sopii...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”