Kalojen aiheuttamat vauriot?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
matko
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: N/A

Kalojen aiheuttamat vauriot?

Viesti Kirjoittaja matko »

Kuukausi sitten dimerukset tulivat minulle. Niistä oli sanottu että ovat kilttejä ja jättävät kasvit rauhaan. No, kahden päivän päästä oli melalehti revitty ylös ja minä menin sitä urpona laittamaan takaisin. Toinen (en nähnyt kumpi) hyökkäsi käteeni, sillä seurauksella että hiukka ranteen yläpuolelle tuli kirjoahvenen hampaiston kuva ( vuosi ihan verta ja jälki näkyi 2 viikkoa). Mutta syynä oli tietty kutu, jota suojelivat ja siksi myös sisustivat (nuo ovat vanha kutupari, kokoa tuo n.20 senttiä per turpa). Oli eka akvaariokalan aiheuttama vamma,kreetalla tosin olin joskus lääkärin hoidossa kun astuin simpun päälle uimarannalla ja joskus on hauki purrut (onko muuten outoa jos kalastaa ja silti rakastaa akvaariokaloja). Kuitenkin. Onko teille tullut vammoja akvaariokalojen parissa?
heituliini
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalojen aiheuttamat vauriot?

Viesti Kirjoittaja heituliini »

Partis tinttasi käteen, kun akvaariosta karsin kuolleita lehtiä ja kasvin osia. Osuin liian lähelle kotiloa, jota herra oli/on käyttänyt pesäkolonaan. Poikaset olivat edellisellä viikolla lähteneet "maailmalle". Partakarvat sojossa teki hyökkäyksen kättä päin, muutamia haavoja tuli.

Minäkin kalastan aktiivisesti, ja rakastan akvaristin elämää. Ristiriitaista ja outoakin ehkä, mutta mulle luontevaa :roll:
On ne vaan niiiiiiiiin ihania :)
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS

Viesti Kirjoittaja naatti »

Miehekkeen käteen "hyökkäsi" partis. Ui kovaa kohti ja piikillään teki haavan, ei mitään verta vuotavaa kuitenkaan.
piuiu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja piuiu »

Hui! Mielenkiintonen aihe. Enpäs tiennytkään, että ihan "tavalliset" kalat osaa olla noin reviiritietoisia 8O Enkäpä pysyttelen tetroissa ja särkikaloissa ja pohjalle kilttejä monnisia:D
400l
kalmar
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalmar »

Kyllä nuo kalat voi kipeää tehdä. esm minulla on joskus ollut käsi kipeä, kun pleko pääsi iskemään selkäevänsä käteen, eikä tuntunut mukavalta. Onneksi eilen ei päässyt, kun olen oppinut miten sen saa "helposti" pyydystettyä ;)
Ei koskaan ole liian myöhäistä opetella hymyilemään myös itselleen.

http://www.fotopiironki.fi/palsta/index.php
http://www.malmilandia.fi/kuvagalleria/main.php
Kuvagalleria Fotopiirongin jäsenille valmis
matko
Junior Member
Junior Member

piuiu kirjoitti:Hui! Mielenkiintonen aihe. Enpäs tiennytkään, että ihan "tavalliset" kalat osaa olla noin reviiritietoisia 8O Enkäpä pysyttelen tetroissa ja särkikaloissa ja pohjalle kilttejä monnisia:D
No kyllähän tetroista löytyy tiikeritetrat ja piraijat :D Ehkä sitä tuollasten tavallisempien kalojen kanssa on huolettomampi ja siksi tulee osumaa :D Muistan ku joskus teininä oli yhessä eläinkaupassa myynnissä sähkömonni :D Enpä sen altaaseen hirveämmin käsiä laittais :D
piuiu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja piuiu »

:D just just

Nyt alka noi omat kongolaisetki tuntua verenhimosilta, jos enempää lukee tätä topicia :D
400l
matko
Junior Member
Junior Member

Juu, kohta tulee painajaisiin kongoparvi joka käy ruokkivaan käteen kiinni :D
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Pah. Laittakaa suolavetinen allas ja sinne hiukan elämää. Tulee äkkiä mieleen hommata NBC puku pelkkiä huoltotoimia varten.. Ja pienet vuokkokalan puremat eivät kuulu tähän vielä lainkaan. :mrgreen:
Väskärillä pitää olla skalpelli:
Kuva

Yliäänipistoolikin voi tehdä pipiä
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Käyttääkö nuo välskärikalat tuota pyrstön piikkiään kuinka herkästi, jos käsiään tuolla altaassa uittaa?
Tykimies
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Tykimies »

Pelolla odottelen suurempaa riuttaani suuremmilla eväkkäkäillä varustetttuna. jos jo 5cm pitkä Chysiptera parasema saa välillä ajettua kätösen altaasta pois levää rapsuttamasta, niin mitä tekee 30cm välskäri 8O

Sen olen huomannut että melkein kaikki suola-kalat ovat ärhäkämpiä puolustamaan koloaan, jollain tapaa aseistautuneita sekä valmiita käyttämään aseitaan tarvittaessa. Kuitenkin keskinäiset mittelönsä ne sopivat huomattavasti nopeammin ja pienemmillä vaurioilla kuin makeat kalat. Aivan kuin olisivat hieman fiksumpia tjtn. :roll:
Raskasta strategiaa
http://www.valkolaakso.org
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

matko kirjoitti:Juu, kohta tulee painajaisiin kongoparvi joka käy ruokkivaan käteen kiinni :D
Minulla iski kongontetra eilen sormeen ruokinnan yhteydessä. Näykkäisy tuntui lähinnä hipaisulta hiomapaperilla.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
Tykimies
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Tykimies »

Sinne meni pari kymppiä parempiin suihin :P
Raskasta strategiaa
http://www.valkolaakso.org
Senda
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Senda »

piuiu kirjoitti:Enkäpä pysyttelen tetroissa ja särkikaloissa ja pohjalle kilttejä monnisia:D
Mulle tuli tässä jokin aika sitten erimielisyyttä punapäätetrojen kanssa siitä, kuka omistaa helmimonnisten kudun - minä vai romminokat. Kun yritin kerätä kutua talteen, kävi romminokkaparvi käteni kimppuun yhtenä miehenä. Eihän tuo nyt pientä hipaisua kummemmalta tuntunut, mutta ekalla kerralla säikähdin yllätyshyökkäystä sen verran, että munat tippuivat ja menivät parempiin suihin :roll: Seuraavilla kerroilla osasin jo varautua tulevaan hyökkäykseen ja kaverit saivat aivan rauhassa pureskella mua.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”