Nuolimonni eli ''otto''

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Re: Nuolimonni eli ''otto''

Viesti Kirjoittaja bj »

No tuohan tarvii laittaa talteen, kiva tieto.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
heituliini
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja heituliini »

miljoonakala84 kirjoitti:Tuo 26 astetta on otoille ihan sopiva lämpötila, nuo kyllä kestää lämmintäkin vettä, kun vaan muistaa pitää veden hapekkaana niille. :)

Sain näitä ihanuuksia tänään resque-tyyppeinä 3 kpl, tarkoitus laittaa isompi parvi, kunhan esin tutustellaan :) Minulle uusia tuttavuuksia, rescue-tapauksia nämä kolme söpöliiniä. Kehukaa nyt oikein porukalla, niin ei tartte etsiä uusia koteja näille :D Keltainen levänuoliainen oli seura-akvaariossa p**u toisia kaloja kohtaan, toivottavasti nämä eivät ole samanlaisia... Kuulin, että ovat erinomaisia syömään levää, toivottavasti myös kasvien lehdiltä vaurioittamatta itse kasveja.
On ne vaan niiiiiiiiin ihania :)
Zooseppi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Zooseppi »

MHS kirjoitti:O. negros ei oikeasti ole muuta kuin kauppiaiden keksimä nimi. Löytyy yleisesti kaupoista, mutta lajia ei ole vielä tieteellisesti kuvattu, tällä hetkellä tunnetaan vielä nimellä Hypoptopomatinae sp. LG2. Selkeästi ei ainakaan Otocinclus. Hieman viileämmässä vihtyvä laji.
prboy kirjoitti:Tälläkin kaverilla on nyt lopultakin sitten nimi: Otothyropsis piribebuy Calegari, Lehmann & Reis, 2011. Helppo muistaa ja lausua!

Onkos tämä kyseinen otus (Otothyropsis piribebuy) vai joku muu? Hieman kameleontin vikaa, muuttaa väritystään makuualustansa tummuuden mukaan. Oleilee nykyään hiekkapohjaisessa puuta sisältävässä altaassani.
Liitteet
ottoko.JPG
ottoko.JPG (67.22 KiB) Katsottu 4347 kertaa
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

Sama laji kyseessä.
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
VSK
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja VSK »

Siitä happitarpeesta vielä.
Meillä on reilusti kiertävässä altaassa seepraplekoja jotka ovat pärjänneet jo vuosia mukavasti. Tarkoittaako tämä sitä, että näissä oloissa pitäisi myös ottojen pärjätä vaikka erillistä ilmastinta ei olekkaan käytössä?
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member

Jos plekotkin on ilman ongelmia pärjänneet, uskoisin ottojenkin pärjäävän. Pintaveden liikkeellähän se happitilanne paranee, ihan sama liikkuuko pinta ilmastimen voimin vai suodattimen puhalluksen seurauksena.
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
Off The Record
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Off The Record »

Seeprojen (L46) sekaan (talonmiehiksi) minäkin alunperin Otot olin ajatellut, mutta edelleen ovat siellä "karanteeni"akvaariossa.... :mrgreen: Ei tullut ostaessa mieleenkään, etteivät tykkää lämpimästä....... :roll: Onneksi noita altaita riittää... :mrgreen:

Ei ole muuten yhtään poikasta kasvanut isoksi asti, noin sentin mittaisiksi pääsevät, reippaasti uivat, syövät laseista ja kasveilta levää ja JBL:n tabletteja ja sitten keikahtavat. Aikuiset (2u+2n) voivat hyvin ja mätimunia löytyy päivittäin edelleen, samoin poikasia. Näyttää siltä, että aikuiset eivät jahtaa pentuja, mutta jokuhan siinä mättää.... Aionkin nyt joulun jälkeen panostaa "oikeasti" kutemiseen (siis lähinnä poikasten kasvattamiseen), mutta, mutta.....

Seepralassa on lämpöä tällä hetkellä 28 astetta, josta raitapaidat tykkäävät. Vesi kiertää runsaasti ja ilmastointi on lievästi sanoen hyvä. Noinkohan seeprat tykkäisivät kyttyrää, jos lämmön laskisin 26 asteeseen ja pistäisin Otot sekaan...? Onko kenelläkään kokemuksia? Ja olisiko Ottojen jälkeläisillä selviytymismahdollisuuksia, seeprathan eivät ainakaan omia poikasiaan syö (uros vahtii luolassa ne isoiksi), mutta ovatko Otot jo liian pieniä?

Youtubesta joskus löysin videon Ottojen pyydystämisestä, oli muuten aika hurjan näköistä, oli ehkä miljoona kalaa siinä verkossa... :D Ja mulla on niitä siis se 4kpl... :roll: Tarkoitus lisätä määrää kyllä, kunhan saan altaat järjestykseen ja Otoille "oikean" kodin.
180l seepraplekola, 300l sekasopassa käynnissä nyt low budget amanoistaminen... Lisäksi kaksi lasta ja kaksi koiraa, harrastukset ja opiskelu.
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member

Off The Record kirjoitti:...
Siis onko nyt kyseessä oikeasti nuolimonnit, Otocinclus spp., vai ketjussa viime aikoina puheena ollut Otothyropsis piribebuy? Ensin mainituista nuo yleiset menee lämpimässä, eikä tuo jälkimmäinenkään pelkästään viileän veden laji ole, vaikka itse en aivan 28 asteessa pitäisikään.
prboy kirjoitti:Muuten Ingo Seidel antaa tuoreessa jutussaan, jossa hän kertoo lajin kuvauksesta, lämpötilasuositukseksi 16-28 C.
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
[RiSu]
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja [RiSu] »

Hei! Suunnittelin näitä poikieni akvaarioon "talonmiehiksi" kysyisinki mielipidettä minkä kokoisen parven laittaisin 180 litraseen, muita pohjakaloja ei ole tarkoitus hankkia, vaan saisivat olla pääkalana pohjalla :)
~~1000 litraa vettä olohuoneessa ja aivan täysin heroksiin hurahtanu harrastelija~~
(heros notatus, heros severus, heros efasciatus)
Zooseppi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Zooseppi »

Mulla on noita Otothyropsis piribebuyta 3 rescuetapausta omassa 120 l. Nuohoovat lähinnä puita, mutta myös kasveja ja lasia. Nuo kolme ei ainakaan hirveästi toisiinsa törmäile paitsi samalla oksalla "istuessaan". Jos pelkillä noilla pohjaa koristelee niin toistakymmentä saa olla, varmaan parikin kymmentä. Eivät syö rihmalevää eivätkä tupsua. Ilmeisesti jotain levää kuitenkin saavat henkensä pitimiksi kun elossa ovat. Monnisten ruualle eivät ehdi, mutta jos olisivat ainoina niin ehkä sitten joku tabu löytyisi näidenkin imeskeltäväksi. Ei voi sanoa, että olisivat mitenkään linssiluteita vaikka eivät juuri piilottelekaan.
Mulla lämpö 25 asteen paikkeilla.

Erottaakos noista jotenkin muuten sukupuolta ja millaisia lisääntymistaipumuksia omaavat?
Jyrkkä ehkä..
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member

Eihän nämä ole oikeastaan pohjakaloja, vaan liikkuvat milloin missäkin. Eivät tarvitse parvea, muttei siitä haittakaan ole. Pieninä kaloina eivät yksin hirveästi levää pysty torjumaan. Naaras on selvästi isompi kuin koiras, niin pituuden kuin leveydenkin puolesta.
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
[RiSu]
Junior Member
Junior Member

Eli mun kannattaa sitte vissiin hommata toinenki laji pohjaa putsaileen... :) ihastuin vaan noiden ulkonäköön niin, että ois ihana ku niitä ois reilummin akvaariossa :D
~~1000 litraa vettä olohuoneessa ja aivan täysin heroksiin hurahtanu harrastelija~~
sini_karjalainen
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja sini_karjalainen »

Jos mä saisin pistää uusiksi ton 200-litraiseni, niin ottaisin pelkkiä ottoja. Niin paljon olen niihin ihastunut. Tähän mielipiteeseen vaikuttaa myös tältä palstalta lukemani viestit ottojen käyttäytymisestä lajiakvaariossa. Tällä hetkellä tuolla on myös inkkareita ja linjamonnisia, mutta vähän surettaa kun otot joutuvat olemaan tuolla monnisten "murjottavana".
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member

sini_karjalainen kirjoitti:Tällä hetkellä tuolla on myös inkkareita ja linjamonnisia, mutta vähän surettaa kun otot joutuvat olemaan tuolla monnisten "murjottavana".
Vähän ihmetyttää, kun monnisilla ja nuolimonneilla on erilaiset ruokailutavat, syövät erilaista ruokaa, ja elävät enimmäkseen eri kerroksessa. Ja kun monnisilla ei hirveästi ole agressiivisia piirteitä käyttäytymisessä, niin miten tuo "murjominen" ilmenee?
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
[RiSu]
Junior Member
Junior Member

sini_karjalainen kirjoitti:Jos mä saisin pistää uusiksi ton 200-litraiseni, niin ottaisin pelkkiä ottoja. Niin paljon olen niihin ihastunut. Tähän mielipiteeseen vaikuttaa myös tältä palstalta lukemani viestit ottojen käyttäytymisestä lajiakvaariossa. Tällä hetkellä tuolla on myös inkkareita ja linjamonnisia, mutta vähän surettaa kun otot joutuvat olemaan tuolla monnisten "murjottavana".

Eli mun idea ei siis ollukkaan ihan huono :D ku se ois mun mielestä niin kivan näköstä ku nuita ois enemmän työskentelemässä akvaariossa ja ku tämä nuori herra, jonka akvaarioon ne ois tulossa halus parven ja nuohan tosiaan pitäs passata parvena :) ku monnisista en oo niin innostunu :)
sini_karjalainen
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja sini_karjalainen »

MHS kirjoitti:
sini_karjalainen kirjoitti:Tällä hetkellä tuolla on myös inkkareita ja linjamonnisia, mutta vähän surettaa kun otot joutuvat olemaan tuolla monnisten "murjottavana".
Vähän ihmetyttää, kun monnisilla ja nuolimonneilla on erilaiset ruokailutavat, syövät erilaista ruokaa, ja elävät enimmäkseen eri kerroksessa. Ja kun monnisilla ei hirveästi ole agressiivisia piirteitä käyttäytymisessä, niin miten tuo "murjominen" ilmenee?
Juu ei monniset mitenkään agressiivisia ole, mutta otot jää monesti jalkoihin (tai paremminkin alle ja väliin) kun pulskat monniset liikkuvat. Otot pääsisivät karkuun, mutta koska ne on sellaisia jököttäjiä seura-akvaariossa (oma tulkinta muiden viestien perusteella), niin siellä hiekan ja monnisen välissä yrittävät selvitä. :)
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member

Omat havaintoni, niin omista otoista kuin muidenkin akvaarioissa nähdyistä, ovat luoneet minulle mielikuvan nuolimonneista kasveissa roikkuvina kaloina. Lukenut olen ja kuviakin nähnyt pohjalla oleilevista, mutta en osaa sanoa, mikä vaikuttaa käytökseen, ja kumpi on luonnollisempi tapa. Meillä roikkuvat pehmeälehtisissä (vallisneria, rusolehti yms.), kovalehtiset (keihäslehti) ei kiinnosta. Samoin vesiruton ja ärviöiden tyyliset ei taida olla suosiossa. Yksi mitä olen miettinyt, on valaistuksen vaikutus. Meillä on melko vähän valoa, voi olla että silläkin on vaikutusta, joko kirkkauden tai lämmön takia (?).
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
tolleriton
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja tolleriton »

Oon päässy oman otto altaani kanssa eteenpäin. Eli nyt 230 litraa(120x45x45) ottojen "jokitaivasta" odottelee silikoonien uusimista ja suodattimen saapumista. Olen kuitenkin alkanut toivoa jotain kalaa ottojen kaveriksi altaaseen. Romminokkia oon fundeerannu, mutta kestääkö nää kaverit sitten virtausta? Tai onko muita varteenotettavia ehdotuksia? Mielellään E-amerikasta kotosin, koska tykkään pitää saman alueen kaloja keskenään.
A man who dares to waste one hour of time has not discovered the value of life- Charles Darwin
230L Seurala 30L rapulaari ja 200L nurkka-aasiaa
Niniel
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Niniel »

Tätä viestiketjua lukiessa löytyi sitten viimein laji meidänki otoille, jotka nyt ei sitten ilmeisesti ihan ottoja olekaan... Kiitos paljon. Ja nämähän olivat sitten myös myynnissä nimellä raitanuolimonni...

Kuva
60L+160L+kissa
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

Niniel kirjoitti:Tätä viestiketjua lukiessa löytyi sitten viimein laji meidänki otoille, jotka nyt ei sitten ilmeisesti ihan ottoja olekaan... Kiitos paljon. Ja nämähän olivat sitten myös myynnissä nimellä raitanuolimonni...

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 7558_n.jpg

Jos eivät ihan ottoja olekaan niin mitä kaloja nämä ovat? Mulla jokunen näitä altaassa ja ottoina mulle myytiin. OVat paljon arempia ja tosi pieniä verrattuna tavallisimpiin ottoihin.
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Niniel
Junior Member
Junior Member

Tuolla edellisellä sivulla puhuttii Otothyropsis piribebuystä eli vähän eri suvun kala on... En tiedä, onko tälle suomenkielistä nimeä. Ja meillä nämä on rohkeampia kuin toisessa akvassa olevat otot. Tosin niitä ottoja (ilmeisesti täplänuolimonneja) on vain kolme ja ovat aika uusia asukkeja vielä, että ehkä sen takia piilottelevat. Alkuun nuo ruskeatkin olivat aika arkoja, mutta rohkaistuivat siitä vähitellen ja kun saivat parveen muutaman kalan lisäyksen (nyt on yhteensä 5 Otothyropsis piribebuytä) rohkaistuivat entisestään.
60L+160L+kissa
platynpoikanen
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja platynpoikanen »

Ängempä nyt lusikkani vielä tähän soppaan, kun en pikaisella googletuksella selvää vastausta löytänyt. Eli siis syökö teidän otot kurkkua, kesäkurpitsaa yms...?
Niniel
Junior Member
Junior Member

Kyllä ne kesäkurpitsaa... Siinä omppujen kanssa ovat yleensä yhteisellä jaolla. Kurkkua ei olla kokeiltu. Ei ne ihan aluksi sitä kovin hirveästi, mutta sitten ku tottuivat. Ja vähän pidempään akvaariossa pehmennyt maistuu paremmin. Pitäisi kokeilla keitettyä, jos valmiiksi pehmitetty olisi vielä enemmän mieleen.
60L+160L+kissa
töyhtökääpiö
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja töyhtökääpiö »

Off The Record kirjoitti:Ei ole muuten yhtään poikasta kasvanut isoksi asti, noin sentin mittaisiksi pääsevät, reippaasti uivat, syövät laseista ja kasveilta levää ja JBL:n tabletteja ja sitten keikahtavat. Aikuiset (2u+2n) voivat hyvin ja mätimunia löytyy päivittäin edelleen, samoin poikasia. Näyttää siltä, että aikuiset eivät jahtaa pentuja, mutta jokuhan siinä mättää.... Aionkin nyt joulun jälkeen panostaa "oikeasti" kutemiseen (siis lähinnä poikasten kasvattamiseen), mutta, mutta....
Onko sulla tämän jälkeen poikasten kasvatus onnistunut?
Meillä (ilmeisesti) otot kutivat, kun joku päivä havaitsin lasissa n. puoltoistasenttisen pikkukoton. Altaassa on siis 6 ottoa, tosin toinen emo taisi vahtia muniaan niin, että kuoli nälkään... Lämpöä meillä on 27-28 astetta, mutta otot ovat voineet hyvin. Ilmeisesti suodatus on riittävä ja happea piisaa.
catze
Member
Member

Viesti Kirjoittaja catze »

Mulla on toisessa seeprapleko altaassa noita "negros-ottoja" LG2:a, hyvin tulevat toimeen. Vesi on hapekasta, lämpö n. 26. Hitsit kun jostain saisi seepranuolimonneja, sopisivat niin kivasti sakkiin..
Noista negrosista erottaa sukupuolen koon ja mallin perusteella, aikuisena.
Seeprapleko L-046 poikue videolla ♥ http://www.youtube.com/watch?v=DYc1NzgmBf0
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”