Olen vaihtamassa pienestä n. 60 litran purkistani soran hiekkaan. Tätä foorumia lueskellessani tulin siihen tulokseen, että vaihdan soran pois kahdessa erässä.
Voiko silloin pitää kalat purnukassa ?
Kalastona mulla siis:
2 täysikasvuista platyä (naaraita molemmat) + 2 n.1,5 cm pituista poikasta.
1 nuolimonni eli otto
2 kirjomonnista
10 neontetraa
Kerrottehan muitakin vinkkejä soran vaihdosta ja omista kokemuksista Rauhaisaa joulun aikaa kaikille !
Sen vaihdon voi tehdä kovin monella tavalla, kuten varmaan oot täältä lueskellutkin... Hiekanvaihtoketjuja on monta, ja niistä löytyy kokemuksia mitä voi tutkailla.
Itse olin vaihtamassa kahdessa erässä, mtuta lopulta hoidin homman kokonaan yhden päivän aikana. Mulla oli ensin akvaariossa hiekkaa erillisissä purkeissa, joissa kasvoi kasveja. Ajattelin että niissähän niitä bakujakin sitten on, ei mene ihan koko pohjabakteeristo siinä vaihdon myötä. Lisäksi mulla oli toisessa akvaariossa kypsymässä suodatinmatonpala, jonka sitten hiekkaan vaihdettuani siirsin sinne hiekan pinnalle. Eli tällaisilla "bakteerivarastoilla" voi sitä muutosta vähän hellentää, jos sattuu vaihtamaan hiekat kerralla. Ite noin pieneen vaihtaisin varmaan samalla koko pohjamatskun, mutta varmempi tapa on tuo puolet ja puolet.
Ei kai siinä muuten sen kummempia: Sora pois, lapolla siistimistä, hiekka tilalle. Järjestelmällisesti eteneminen auttaa kaloja, että voivat panikoitua yhteen nurkkaan jonka hoidat sitten vasta viimeisenä.
Noin pienessä akvassa kalat kannattaa siirtää ämpäriin, ja kivet, kasvit yms myös, ja suodatin myös. Sit loput vedet ja sorat pois, uudet tilalle, suodatin huriseen (älä pese tässä välissä), kasvit sun muut ja kun vesi on suht kirkas niin kalat takaisin. Älä nyt kuitenkaan tuntikausia sankossa seisota, senverran että pahin pöly häipyy altaasta. Suodattimen voit pestä vaikka parin päivän päästä, hiekkapöly tukkii sen helposti.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas