Omppujen ruoka

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
klinan-5
Starting Member
Starting Member

Omppujen ruoka

Viesti Kirjoittaja klinan-5 »

Olen uusi harrastaja omppujen kanssa ja en ole mistään löytänyt oikein kunnon ruokintaohjeita. Siispä kyselisin kokeneemmilta reseptejä asiaan.
Miten pitää kalkin kanssa menetellä. Tällä hetkellä käytössä on seepian suomua, mutta eivät ole kiinnostuneet siitä.
Pieni kalanpoikanen, polskutteli veessä...
viken
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja viken »

Kysy eläinkaupoista kalkki pitoista kalan lomaruokaa. Voit myös lisätä veteen korallimurskaa,askartelukipsiä tai syöttää seepian suomua. Lisää tietoa minun sivuiltani.
140l, 40l ja 20l tulossa
nanina
Starting Member
Starting Member

omenakotilot

Viesti Kirjoittaja nanina »

:P Minun kotiloni,syövät pohajakalan ruokaa:Siis Tetra Wafer Mix,Katkarapupelletti,kurkku,kesäkurpitsa. Ja tietenkin kannttaa huolehtia,kalkista,johon annan JBL:N holiday ruokaa,sitten vielä laitan askartelu kipsiä veteen. Että kovuus on kohdallaan. :mrgreen: Ja näillä *eväillä* kuori pysyy hyvänä.
Hei Haloo!
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Minä syötän kotiloilleni esimerkiksi kalsiumpitoisia Sera Raffy Mineral -pellettejä, ne kelluvat, mutta kotilot toki osaavat nousta pintaan syömään niitä. Muista kaupallisista ruoista on käytössä New Life Spectrumin ruoat ja Wardleyn katkarapupelletit. Sitten teen itse katkarapu- ja kasvislastuja jotka ovat herkkuruokaa.

Tölkitetyt vihreät pavut (kivan pehmeitä) ovat myös herkkuruokaa. Koska tölkissä on paljon papuja, niin kannattaa vaikka pakastaa ne pussissa litteänä levynä josta on helppo taittaa sopiva pala ja tiputtaa akvaarioon. Pakasteherneet pienessä vesimäärässä nopeasti kiehautettuina (mikrossa vaikka puoli minuuttia tai minuutti riippuen tehosta) ja kuorittuina kelpaavat erinomaisesti, samoin tuolla tavoin käsitellyt monet muut vihannekset. Herneet ja pavut ovat kuitenkin sitä helpointa ruokaa.

Välillä tarjoan noita lomaruokia mutustettavaksi, lisään myös kipsiä akvaarioveteen nostaakseni kovuutta ja pidän pH:n noin 7,5 paikkeilla ja vaihdan vettä kerran viikossa puolet tai yli. Kotilot ovat aikamoisia kakkikoneita nimittäin.
helzy
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja helzy »

Minä myös annan pohjatabletteja, herneitä sekä pakastettuja ja kuorittuja katkarapuja. Kaikki kelpaavat. Jopa kerran kokeilin koiran nappuloita ja kaik män! :D Askartelukipsi on veden kovettamiseen ehkä kaikkein halvin ja helpoin vaihtoehto.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Paprika, kukkakaali (herkkua), kurkku, omena... kasviksia ihan siltään. Sen lisäksi menevät kaikki pohjaruuat, omput nyt syövät ihan mitä vaan. Veden happamuus (=neutraali tai emäksinen) ja kovuus ovat tärkeitä kuoren kunnon kannalta, en juuri erikseen ole kalkkiruokia antanut, paitsi Sadun kotilokeksit, joissa taitaa olla kipsiä mukana?
Joskus olen pistänyt lusikallisen puuroa (suolatonta), johon on sekoitettu hippu kipsiä.
Omput eivät kavahda akvaariokasvienkaan popsimista, mutta käyvät niihin kiinni vasta viimeisenä, jos muuta ei ole tarjolla. Eli kasviksia tarjoamalla pysyvät akvaariokasvit turvassa.
rain kirjoitti:Minä syötän kotiloilleni esimerkiksi kalsiumpitoisia Sera Raffy Mineral -pellettejä
Siis niitä liskoille ja kilpikonnille tarkoitettuja pellettejä? Enpäs ole hoksannutkaan...
meidän perhe
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Omppujen ruoka

Viesti Kirjoittaja meidän perhe »

Aloitteleva omppuharrastaja täälläkin...
siis voiko akvaarioon jossa omppujen kanssa elelee myös kaloja niin laittaa kurkkua yms? pysyykö vesi hyvänä vaikka sinne heittelee em. ruokia? entäs simpukan kuoret tms.liukeneeko niistä kalkkia veteen vai irtoaako kalkkia vasta sitä syödessä? kestävätkö kalat kalkin? vai pitäisikö sitäkin pitoisuutta sitten testailla jollakin? rasittavatko omput veden happiarvoja, eli pitääkö niiden lukumäärä huomioida kalaston määrässä?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”