Voiko ruokinta-automaattiin luottaa?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tre77
Junior Member
Junior Member

Voiko ruokinta-automaattiin luottaa?

Viesti Kirjoittaja tre77 »

Tässä katselin ruokinta-automaattien tekniikkaa ja jotenkin epäilyttää jättää kalat viikoksi sen armoille. Sen, mitä ymmärsin katsomalla tuotteita oli se että isosta kammiosta :( tippuu x määrä ruokaa kaloille. Pysyykö ruoan määrä vakiona vai saako itse aina vahtia että menee oikein?
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Voiko ruokinta-automaattiin luottaa?

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Näitä on kyllä aika montaa sorttia, mutta Grässlinissä ainakin voit laittaa juuri sellaisen menun kuin haluat. Toisaalta itse en kyllä viikon reissun takia laittaisi mitään automaattia. Kalojen aineenvaihdunta on sellainen, ettei parinkaan viikon paasto haittaa mitään, jollei aivan pikkupoikasista ole kysymys.
tre77
Junior Member
Junior Member

Mua on vaan vähän varoiteltu, että haarniskamonnit (omaavat valtavan ruokahalun...) pistelevät poskeensa pienemmät kalaset jos ei ruokaa tarjolla. Voishan sitä laittaa sen vanhanaikaisen "viikon ruokatabletinkin" sinne mutta ajattelin josko se likaisi veden liiaksi...
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Tetra Min Holiday sisältää 90% vettä. Kokemukseni mukaan sillä ei kyllä vettä saa pilattua.
miramekko
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja miramekko »

Grässlinin kanssa on ihan todistetusti ainakin yksi riski: Jos ilmastin nostaa ilmakuplia pintaan ruokinta-automaatin lähistöllä, niin vettä haihtuu sen verran paljon siinä kohtaa, että ruokinta-automaattikin kostuu alapuolelta, ja ruokakippojen välissä oleva kosteus saa kipot liimaantumaan kyljistä yhteen niin että tyhjän päälle siirtyvä kippo ei keikahdakaan mihinkään. Tätä pääsin todistamaan, kun koekäytin tuota automaattia.
tre77
Junior Member
Junior Member

Pitäiskö ainakin vähentää pari tuntia valaistusta niille kalasille per pv loman aikana? Eikös ne kuluta vähemmän silloin energiaa eli ruokaa?
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Saattaa olla. Ei niitä valoja tarvinne polttaa kuin 8-10 tuntia. Sen mitä kasvit tarvitsevat.
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Micke »

Minulla on käytössä tälläkin hetkellä 6kpl ruokinta-automaatteja.
Ja kun olen tehnyt joskus reissumhommia on aina kalat olleet ruokinta-automaattien varassa.
Eikä ne ole pettäneet.
Joku on aina käynyt 2-3 viikon välein tekemässä huoltoja ja täyttämässä automaatit.

Kaikista ruokinta-automaateista huonoimmaksi ja epäluotettavimmaksi olen todennut Gräslinin Rondomatic 400:n !!
Vaikka se on verkkokäyttöinen niin silti sen käyttö saattaa jumittaa hyvinkin helposti. (johtuen huolimattomasta täyttämisestä)
Se kuitenkin toimii kuin junan vessa jos täyttö tehdään erittäin huolellisesti aina, minä en ole tarpeeksi huolellinen.

KOSTEUS:
AIVAN jokaisella ruokinta-automaatilla on ongelmia kosteudensuhteen!
Automaatti pitää sijoittaa niin korkealle altaasta ettei kosteus pääse paakkuunnuttamaan ruokaa.
Joissain on jopa liitin ilmapumppua varten.
Itse pidän automaatteja yksinkertaisesti niin korkealla ettei akvaariopn kosteus vaikuta.

Parhaaksi automaatiksi on osoittautunut LIDL:n malli joka maksoi 7,95€
No jaa onhan tuo Stewardin automaattikin todella hyvä ... valmistettu joskus 70-luvulla ja sen sähkökomponentit ovat jo niin heikossa hapessa etten uskalla sitä enää käyttää. Se on eräänlainen hihnakuljetin joka pudottaa hihnalta ruokaa akvaarioon. Se on tullut vaan niin äänekkääksi että naapurikin herää kun sen kela paukauttaa hihnaa eteenpäin.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”