Ruostemonninen, C. rabauti
Valvoja: Moderaattorit
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Re: Ruostemonninen, C. rabauti
Luottavaisin mielin!
Nuo "ruusumonnisen" poikaset muuten alkaa olla luovutus kokoisia. Otan illalla kuvia. CW009:n altaasta löytyi toista kymmentä pientä poikasta. Eivät ole montaa päivää olleet ilman ruskuaispussia.

Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: OAS, TAS
Itse ostin näitä tänään kymmenen kappaletta, ovat jo melkein täysikasvuisia. Ovat kyllä mahtavia monnisia ja uivat vilkkaasti ympäri karanteeniallasta. Toivottavasti ovat yhtä eloisia, kun pääsevät pääaltaaseen. Ihastuin näihin täysin heti ensisilmäyksellä ja laji nousi heti suosikkimonnisikseni. Parvea olisi tarkoitus kasvattaa jossain vaiheessa ja nämä olisi kiva saada kutemaan, jonka pitäisi Ilmeisesti olla melko helppoa. Miten näistä erottaisi sukupuolet?
-
- Elite Member
Vatsaevistä. Naaraalla pyöreät melamaiset, kuin luotu munien kantoon. Koiraalla suipot ja terävät.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Itse olen käsittänyt, ettei olisi ollenkaan helposta lajista kyse. Päinvastoin.kala_fani kirjoitti:nämä olisi kiva saada kutemaan, jonka pitäisi Ilmeisesti olla melko helppoa.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: OAS, TAS
Ai, eilen juttelin entisen viherkalan Jennin kanssa aqua-webin irkissä ja hän sanoi että ne kutivat jopa myyntialtaissa. No katsotaan alkaako mitään tapahtua, kunhan ovat kunnolla kotiutuneet. Pikaisen tutkailun perusteella minulla taitaa olla kolme koirasta ja seitsämän naarasta eli sukupuolijakauma vaikuttaa hyvältä.MHS kirjoitti:Itse olen käsittänyt, ettei olisi ollenkaan helposta lajista kyse. Päinvastoin.kala_fani kirjoitti:nämä olisi kiva saada kutemaan, jonka pitäisi Ilmeisesti olla melko helppoa.

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Rassin kirjan mukaan taskulampun valossa ruostemonnisen juova on vihreä, seepiamonnisella musta. Pitäisi varmaan joku yö kokeilla omiin kaloihinkin tuota. Muuten erot ovat varsin vähäiset, ruostemonninen on tukevampi ja pyöreämuotoisempi.
-
- Elite Member
Ei ole tullut vielä omiakaan tihrusteltua. 

Onkohan C. rabauti kutenut Suomessa akvaariossa? Rassin (1997, 109)) mukaan "Ruostemonnista on äärimmäisen vaikea saada innostumaan kutemisesta. Viljely on onnistunut maailmassa tiettävästi vain muutaman kerran, vaikka tämän kauniin lajin kanssa yrittäjiä ei ole puuttunut".