Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset 3
Valvoja: Moderaattorit
Re: Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset 3
Illalla raahattu kotiin ja pykätty pystyyn uusi, uljas reilu kolmisatanen laari. Kehnosti korvat höröllään nukuttu yö, mutta erittäin onnellinen harrastaja.
JIHUU!
JIHUU!
hoplaa.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
n.15kk on mennyt ilman akvaarioita, jotka sitä ennen oli elämässäni 16vuotta.
Näitä sivustoja pakko vältellä, kuvittelin jo pistäväni varastossa lojuvan isomman suodattimen myyntiin, "koska en tule sitä koskaan tarvitsemaan", mutta ehkä en sittenkään.
Sydän taas suli, kun näki kuvia Corydoraksista. Tähän tilanteeseen ei vaan akvaariot sovi, kenties joskus tulevaisuudessa.
Näitä sivustoja pakko vältellä, kuvittelin jo pistäväni varastossa lojuvan isomman suodattimen myyntiin, "koska en tule sitä koskaan tarvitsemaan", mutta ehkä en sittenkään.
Sydän taas suli, kun näki kuvia Corydoraksista. Tähän tilanteeseen ei vaan akvaariot sovi, kenties joskus tulevaisuudessa.

-
- Advanced Member
Kävin eilen Ruotsissa Haaparannassa Djurmagazinetissa ihmettelemässä. Oli kyllä mukava reissu, myyjät oli tosi mukavia.
Tituleerasi meikäläisiä akvaarionörteiksi, minä siihen sitten, etten mie oo oikeastaan nörtti vaan pelkkä fani. 

-
- Elite Member
Siirsin ukko ja akkeli kirsikkabarbin tonne 25L akvaan, toivottavasti saisin ne kutemaan. 

-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Tänään kuvaamataidon kurssin vetäjältä tavaraa:
n. 7-8l pyöreää soraa
3 kantoa (joista yksi käyttöön heti)
tekokasveja
haavi, piiloja
kemikaaleja, ruokia
simpukankuoria
akvaarion siivousvälineitä
...
ja muuta mahtavaa!
n. 7-8l pyöreää soraa
3 kantoa (joista yksi käyttöön heti)
tekokasveja
haavi, piiloja
kemikaaleja, ruokia
simpukankuoria
akvaarion siivousvälineitä
...
ja muuta mahtavaa!

!\/!. /\. /. x. ('';. €.
-
- Junior Member
Vihdoinkin sain siivottua kaikki kolme akvaa, ja koko päivähän siinä meni. Nyt vasta pääsin istumaan hetkeksi. Kokista ♥
Platylämollilasta (pitää keksiä joku lyhennys, motylä?
) vaihdoin reppaasti vettä, nypin kuolleet kasvien lehdet ja pesin suodattimen. Tiputimpa sinne yhden pikkasen kukkaruukunkin (viherpajasta löytyi 50 snt/kpl ruukkuja, sieltä siis) Siirtelin myös loput mollivauvat poikasaltaasta isompaan kasvamaan.
Milliläseepralassa (lyhenne tällekkin pitää keksiä... Sillilä!) vaihdoin myös vettä ja pesin suodattimen. Kippasin sinne muutaman touhukotilon lasimaljasta, kun alkoi säälittää ne siellä..
Rapula/poikasallas saikin kokonaan uuden muodonmuutoksen! Mylläsin hiekkaa ja sain aikaiseksi varsin kelvollisen vantaanjoki-biotoopi. Vesi oli siis aivan mustaa. Noh, pölyn laskeuduttua laitoin kasvit ja koristeet paikoilleen uuteen järjestykseen. Laitoinpa sinnekkin yhden 50 snt ruukun, joskin paljon pienemmän (halk. noin 3-4 cm)
Nyt voi taas olla rauhassa kun tietää että kaloilla on mukavammat oltavat
Platylämollilasta (pitää keksiä joku lyhennys, motylä?

Milliläseepralassa (lyhenne tällekkin pitää keksiä... Sillilä!) vaihdoin myös vettä ja pesin suodattimen. Kippasin sinne muutaman touhukotilon lasimaljasta, kun alkoi säälittää ne siellä..
Rapula/poikasallas saikin kokonaan uuden muodonmuutoksen! Mylläsin hiekkaa ja sain aikaiseksi varsin kelvollisen vantaanjoki-biotoopi. Vesi oli siis aivan mustaa. Noh, pölyn laskeuduttua laitoin kasvit ja koristeet paikoilleen uuteen järjestykseen. Laitoinpa sinnekkin yhden 50 snt ruukun, joskin paljon pienemmän (halk. noin 3-4 cm)
Nyt voi taas olla rauhassa kun tietää että kaloilla on mukavammat oltavat

-
- Advanced Member
Mä olen mokannut pahasti, yhyy. 500 litraisessani on melko isoja kaloja, ja siellä seassa aika pikkusia monnisia. Jossain vaiheessa huomasin, ettei nuo pienet monniset oikein tule syömään, ilmeisesti ne pelkäs isompia tyyppejä niin paljon. Siirsin monniset pienempään seuraan, mutta niitä on nyt menehtynyt useampi. Epäilen, että joko loisiin tai sitten yleiseen heikkouteen. Ne näyttävät aliravituilta. Loislääkitys on nyt päällä, eilen aloitettu, mutta tänään taas yksi näyttää huonommalta. Harmittaa tosi paljon, kun en aiemmin jo tarttunut tuumasta toimeen noiden kanssa ja siirtänyt muualle.
Nyt mietin, että tilaisinko jonkun lisävitamiinilisän noille, onko kellään kokemusta näistä? Joku minulle ainakin Easy Life:n Vooglea kehui kovasti.
EDIT:
VOI ***** KIROSANOJEN TULVA! Nyt tajusin. Meillä ei koko syksynä ole ollut lämmitys päällä ja nyt se on laitettu. Arvatkaa onko akvaarion vesi muuten pompannut sinne kolmeenkymmeneen asteeseen? Aiemmin olen lämmittimen termostaatin säätänyt noin kolmeenkymmeneen, sillä se lämmitti veden sopivaksi silloin koska se on hieman alitehoinen. Olenkohan nyt kuitenkin ihan itse keittänyt monniset...

EDIT:
VOI ***** KIROSANOJEN TULVA! Nyt tajusin. Meillä ei koko syksynä ole ollut lämmitys päällä ja nyt se on laitettu. Arvatkaa onko akvaarion vesi muuten pompannut sinne kolmeenkymmeneen asteeseen? Aiemmin olen lämmittimen termostaatin säätänyt noin kolmeenkymmeneen, sillä se lämmitti veden sopivaksi silloin koska se on hieman alitehoinen. Olenkohan nyt kuitenkin ihan itse keittänyt monniset...
-
- Junior Member
Ottaa päähän niiiin vietävästi! Löysin netistä käytetyn 160l akvan allaskaapilla 80 e. Mutta ei, ei anna äiti hankkia enää yhtään tankkia tähän huusholliin. Ei millään tajua, että olis kiva jos olis allas johon vois jotai kalaakin pistää. Kellään vinkkejä miten saan äidin pään kännytttyä? 

-
- Advanced Member
Sano sille, että rupeet ryyppäämään ja tupakoimaan jos et saa sitä allasta.TauluLiitu kirjoitti:Ottaa päähän niiiin vietävästi! Löysin netistä käytetyn 160l akvan allaskaapilla 80 e. Mutta ei, ei anna äiti hankkia enää yhtään tankkia tähän huusholliin. Ei millään tajua, että olis kiva jos olis allas johon vois jotai kalaakin pistää. Kellään vinkkejä miten saan äidin pään kännytttyä?
-
- Junior Member
Vastaukseksi sain vaan naurut ja "vai nii" ..thank kirjoitti:Sano sille, että rupeet ryyppäämään ja tupakoimaan jos et saa sitä allasta.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: TAS
^
Tai tarjoudut pistämään jonkun pikkupurkeista poies. Tai vaan odotat että ikää tulee lisää ja saat vakuutettua äitisi siitä, että kykenet ja jaksat hoitaa vielä yhden altaan.
Tai tarjoudut pistämään jonkun pikkupurkeista poies. Tai vaan odotat että ikää tulee lisää ja saat vakuutettua äitisi siitä, että kykenet ja jaksat hoitaa vielä yhden altaan.
650 + 275 litraa vettä ja aika monta osaomistuskarvakorvaa
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Odota puolivuotta, ala puhumaan 200 litraisesta. Väännä vielä 4kk niin sulla on 450 litranen. Jotenki mulle tuli tunne, että oisin päässy voitolle tossa akvaarioväännössä parivuotta sitten. 

www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
-
- Junior Member
Tai kysy iskältä ja kerro et se 450litranen on tulossa anoppia varten.
-
- Junior Member
Äiti kyllä tietää että pystyisin hoitamaan vielä neljännenkin (..
) akvaarion. Hoidanhan nuo kolmekin täysin itse. Perusteluksi sain vain: "Noita on jo ihan liikaa, ei tää mikään akvaariokauppa ole".. Iskä varmaan suotuiskin, mutta kun käyn sen luona noin kerran kuukaudessa, taitais jäädä hoito vähemmälle
Taidan joutua odottamaan siihen että omaan kämpän saan

Taidan joutua odottamaan siihen että omaan kämpän saan

-
- Junior Member
Tai sitten kävisit useammin iskällä 

-
- Junior Member
Asuu niin kaukana.. Mutta onneksi on muuttamassa lähemmäs, jos vaikka veisin jonkun noista purkeista sinne.. Hmm.. Tätä täytyy alkaa harkitajleppako kirjoitti:Tai sitten kävisit useammin iskällä

-
- Advanced Member
Istuttelin tänään kasvit aivan uuteen altaaseen kera siskoltani saadun Dupla Ground -pohjamateriaalin. Olohuoneen 128 litraisen altaan kasvit oli kaikki lukuunottamatta aromivedensuosikkia, jotenkin kituliaita, joten päätin siirtää ne toisaalle elpymään. En tiedä missä vika, sillä olen mielestäni hoitanut niitä aivan entiseen tapaan. Silti kaikki kasvit olivat ihan kamalia, eivätkä oikein kasvaneet. Vitamelalehti viihtyi, mutta kaikki miekat sulivat. Niiden juuretkin oli aivan mustat. Toivottavasti huokoisempi materiaali auttaa kasvejani. Nyt voisin vaihtaa olohuoneen altaaseen jonkun toisen valaisimen, mutta aromivedensuosikki taas tykkää paljosta valosta ja 128 litraisessa altaassani on 2x18W putket, toinen kasvipoltin. Riittäisiköhän tuohon altaaseen yksiputkinen valaisin? Tai jos vaihtaisin 70W energiansäästölampun tilalle, jossa kasvipoltin? Sen paketissa luki, että käy myös akvaariokäyttöön. Loput kasvit siirsin 60 litran altaaseen, jossa 1x18W kasviputki. Jotenkin tuntuu, että valoa saisi olla kyllä enemmän vielä. Kohta menen virittelemään altaaseen vielä hiilarisysteemin. Asukkaina siellä on tällä hetkellä hurja määrä pikkuisia taistelukaloja. Kasvien lisäyksen myötä sinne sopisi hienosti jokin kiva pikku sukarapuyhdyskunta. 

-
- Katalysaattori
- Viesti:
Minkä niminen valaisin kyseessä?thank kirjoitti: Tai jos vaihtaisin 70W energiansäästölampun tilalle, jossa kasvipoltin? Sen paketissa luki, että käy myös akvaariokäyttöön. .
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
-
- Advanced Member
Valaisimella ei taida olla mitään merkkiä, mutta tuo poltin on sellainen loisteputken oloinen, olikohan se 15W mutta vastaa 70W. Merkki Megaman Plantlamp. Oli aiemmin minulla toisessa altaassa, mutta vähän oli silmään liian hämärä isommassa altaassa.Hilleri kirjoitti:Minkä niminen valaisin kyseessä?thank kirjoitti: Tai jos vaihtaisin 70W energiansäästölampun tilalle, jossa kasvipoltin? Sen paketissa luki, että käy myös akvaariokäyttöön. .
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Ok. Mulla oiis noita Megaman artco lamppuja tolla polttimolla ja voin TAS huutikseen tuoda koko hoidon polttimon hinnalla, eli 10€. Saat siitä polttimosta enemmän höökää irti, kun on kunnon heijastimet ja ne ovat "oikeassa" kulmassa. Ja siis pari löytyy ylimääräsenä. Pikku akvaan hyviä valaisimia.thank kirjoitti:Valaisimella ei taida olla mitään merkkiä, mutta tuo poltin on sellainen loisteputken oloinen, olikohan se 15W mutta vastaa 70W. Merkki Megaman Plantlamp. Oli aiemmin minulla toisessa altaassa, mutta vähän oli silmään liian hämärä isommassa altaassa.Hilleri kirjoitti:Minkä niminen valaisin kyseessä?thank kirjoitti: Tai jos vaihtaisin 70W energiansäästölampun tilalle, jossa kasvipoltin? Sen paketissa luki, että käy myös akvaariokäyttöön. .
-
- Advanced Member
Olis kyl tosi huippua, mutta mä en ole tulossa huutikseen.Hilleri kirjoitti:Ok. Mulla oiis noita Megaman artco lamppuja tolla polttimolla ja voin TAS huutikseen tuoda koko hoidon polttimon hinnalla, eli 10€. Saat siitä polttimosta enemmän höökää irti, kun on kunnon heijastimet ja ne ovat "oikeassa" kulmassa. Ja siis pari löytyy ylimääräsenä. Pikku akvaan hyviä valaisimia.

-
- Katalysaattori
- Viesti:
Höh, mä kun luulin, että säkin oot tulossa. Posi sitte tuplaa hinnan, eli siitä ei oo iloa. Tuo tarjous koskee muitakin jos tarvetta on.thank kirjoitti:Olis kyl tosi huippua, mutta mä en ole tulossa huutikseen.Muut velvollisuudet kuulemma kutsuu.
![]()
-
- Advanced Member
Minäkin luulin pitkään olevani tulossa, mutta toisin kävi. Eikä tämä johdu mistään perheen sisäisistä asioista, vaan olen lupautunut kuulemani mukaan auttamaan toisia tuona ajankohtana.Hilleri kirjoitti:Höh, mä kun luulin, että säkin oot tulossa. Posi sitte tuplaa hinnan, eli siitä ei oo iloa. Tuo tarjous koskee muitakin jos tarvetta on.thank kirjoitti:Olis kyl tosi huippua, mutta mä en ole tulossa huutikseen.Muut velvollisuudet kuulemma kutsuu.
![]()
-
- Advanced Member
Kattelen yhtä videoo juutuubista kun ukko sisustaa akvaariota, tosi tarkan näköstä hommaa.. Mitähän se laittaa tässä tuonne pohjalle: http://www.youtube.com/watch?v=wZDexLMZ ... ture=share tuo valkoinen jauhe?
Olispa mullakin tuollanen tyyppi joka tulee asettelemaan kannot ja mie vaan huudan vierestä et ei ei ei enemmän vasemmalle, eiku takas sittenkin, eiku...
Olispa mullakin tuollanen tyyppi joka tulee asettelemaan kannot ja mie vaan huudan vierestä et ei ei ei enemmän vasemmalle, eiku takas sittenkin, eiku...
Mietiskelen, että miksi aina luen ensimmäisestä viestistä että sitä on jo joulunaikaa odotettu, vaikka se on jonkunaikaa. ;D