Tupsulevä
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Tupsulevä
Tupsulevä alkaa vallata minun akvaariota,mikä on sen pahin vihollinen?Minulla ei ole vesiarvot mitenkään muuttuneet,ruokintakin on sama.Kalasto on lisääntynyt jonkin verran,olisiko sillä vaikutusta?Etenkin vallisneriat niistä kärsivät,vaikka virtaus on niistä pois päin.
160l akvan asukkaina kupari-ja täplämonnisia,piikkisilmiä,turkoosi taisto-uros, sinineontetraparvi,punapäätetroja ja hunajarihmapariskunta+tulisukarapusia.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Re: Tupsulevä
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... ulev%C3%A4
Monien yhteinen murheenkryyni....mulla tuli immuuniksi easy-carbolle ajan kanssa.
Monien yhteinen murheenkryyni....mulla tuli immuuniksi easy-carbolle ajan kanssa.
Mä huomasin justiinsa, että yhden Seran F-suodattimen toisella pitkällä sivulla on tupsulevää.
Ei siis missään muualla. Ihan omituinen juttu. Tupsulevähän siis tulee virtauspaikkoihin.

-
- Advanced Member
Sama mun isommassa rapulassa, jossa F400 suodatin. En tiedä mistä se aina siihen pamahtaa...vaihdan sit sienen, kun rupee liikaa ärsyttämään.
Minä kokeilen tuota easy carboa,jos vaikka se auttaisi.
160l akvan asukkaina kupari-ja täplämonnisia,piikkisilmiä,turkoosi taisto-uros, sinineontetraparvi,punapäätetroja ja hunajarihmapariskunta+tulisukarapusia.
-
- Senior Member
Joiltain on kuollut monnisia ja rapuja (epäillysti) easy-carboon, ja meillä kuoli 2 lehtaria todistetusti. Itse suosittelen ihan mekaanista poistamista eli putsaat kaikki leväiset lasit ja somisteet ja nypit joka ikisen levättyneen kasvinosan pois. Ja imuroi irronnu levämassa pois akvasta.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
320 l NPT-allas
-
- Advanced Member
ja taas mennään.... jenkit kippaa tonneittain Seachem Exceliä, joka on vastaava tuote, akvoihinsa. Olen aika vakuuttunut, että jos se tappaisi kaloja, se olisi jollain foorumilla tullut ilmi kun aika montaa seuraan enemmän tai vähemmän aktiivisesti. En väitä, etteikö se voisi joissain olosuhteissa aiheuttaa kalojen kupsahtamsista esim. hapenpuutteeseen (jonka saa sillä aikaiseksi, etenkin jos akvassa on jo muutenkin hintsua hapen kanssa: huono pintakierto, kasvit pinnassa jne). Itse olen kipannut ECa ja Exceliä akvoihin äsken reilun kuukauden putkeen kuuriluonteisesti ja hyvin porskuttaa kaikki kalat, mukaan lukien lehtikset ja monniset. En kyllä ole huomannut mitään muutakaan vaikutusta, joten sai jäädä aine pois turhana. Ei kasva kasvit paremmin (mitähän mä odotin, kun ne kasvaa muutenkin jo liiankin hyvin?) eikä leviä ollut ennen sitäkään, kiljuhiilari siis riittäkööt edelleen.
Leväthän on merkki epätasapainosta akselilla valo-ravinteet-kasvit (-kalat-ruokinta). Kun hakee sen heikoimman lenkin ja korjaa sen, niin eipä ole sen jälkeen levät ongelmana, ei edes virtauspaikoissa. Tämän voi tehdä täysin ilman nestemäistä hiiltäkin. Toki sitä voi käyttää tukena niin halutessaan. Mekaaninen poistaminen on hyvästä ja siistii akvaa, muttei poista syytä, vain seurauksen. Kun olosuhteet ovat leville epäsuotuisat, ne katoavat takavasemmalle itsekseenkin.
Leväthän on merkki epätasapainosta akselilla valo-ravinteet-kasvit (-kalat-ruokinta). Kun hakee sen heikoimman lenkin ja korjaa sen, niin eipä ole sen jälkeen levät ongelmana, ei edes virtauspaikoissa. Tämän voi tehdä täysin ilman nestemäistä hiiltäkin. Toki sitä voi käyttää tukena niin halutessaan. Mekaaninen poistaminen on hyvästä ja siistii akvaa, muttei poista syytä, vain seurauksen. Kun olosuhteet ovat leville epäsuotuisat, ne katoavat takavasemmalle itsekseenkin.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Mäkin olen käyttänyt vuosikausia tota easycarboa normiannoksella ja ei ole lehtikset tai monniset kuolleet. Monnisten akvaarioon laitoin kuurina jopa tupla-annoksen jokin aika sitten ja elossa ovat kaikki. Huvittaa lukea aina noita juttuja, että nestehiili tappoi kalat. No ei sitä kaloihin kyllä kannatakkaan suoraa ruiskuttaa, siten varmaan saakin ne hengiltä.
Mitä tupsulevä sanoo valaistuksen lisäämisestä? Olen saanu semmosen käsityksen, että viihtyy aika hämärässä. Ja omassa akvassa ainakin nyt on alkanut oikeasti tulla tupsulevää, kun käytössä on vain kahden sijaan vain yksi valaisinputki.
Jos osaatte jotenkin neuvoa, niin kertokaa miten se häviäis: allas on 70 litraa, lämpö 26, pH n. 6,7, veden kovuudesta taas en uskalla sanoa mitään ennen kuin saan uuden testin... Käytössä yksi 18W loisteputki ja omatekoinen hiivateviritys.
Jos osaatte jotenkin neuvoa, niin kertokaa miten se häviäis: allas on 70 litraa, lämpö 26, pH n. 6,7, veden kovuudesta taas en uskalla sanoa mitään ennen kuin saan uuden testin... Käytössä yksi 18W loisteputki ja omatekoinen hiivateviritys.
-
- Elite Member
- Viesti:
Itselläni on kokemusta duunin akvaariosta, jossa virtaus aika pientä ja huono valaisin. Tupsulevä iski nimenomaan isoon juurakkoon. Myös sorassa sitä leijaili. Partamonnilauma kai järsii nykyään juurakkoa niin tehokkaasti, että ei merkkiäkään tupsulevästä. Luultavasti myös vedenvaihto oli liian harva... Vaihdoin myös pohjasoran hiekaksi, joka myös auttoi asiaa.
Veikkaampa, että kunnon valaistus ja suodatin runsaine vedenvaihtoineen poistaa ongelman. Harva kala kai sitä tehokkaasti syö (ehkä leväbarbi pienenä). Missään akvassani ei tupsulevä ole nykyään mikään riesa.
Lainaus Seran leväoppaasta:
Harjamaisia lyhyitä punamustia rihmoja,
ensin lehtien reunoissa, myöhemmässä
vaiheessa myös lehtien pinnassa,
mutta myös somisteissa ja lasissa
• Korkeat nitraatti- ja fosfaattiarvot
• Voimakas veden ilmastus
• Riittämätön valaistus
• Liian harvat osittaiset vedenvaihdot
Veikkaampa, että kunnon valaistus ja suodatin runsaine vedenvaihtoineen poistaa ongelman. Harva kala kai sitä tehokkaasti syö (ehkä leväbarbi pienenä). Missään akvassani ei tupsulevä ole nykyään mikään riesa.
Lainaus Seran leväoppaasta:
Harjamaisia lyhyitä punamustia rihmoja,
ensin lehtien reunoissa, myöhemmässä
vaiheessa myös lehtien pinnassa,
mutta myös somisteissa ja lasissa
• Korkeat nitraatti- ja fosfaattiarvot
• Voimakas veden ilmastus
• Riittämätön valaistus
• Liian harvat osittaiset vedenvaihdot
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
En usko nitraattien olevan tuolla altaassa syypää, koska kalasto on aika kevyt. Mittaillut en kyllä pitkään aikaan ole, tarttis ostaa akkuraatti testi siihen hommaan. Valaistuksella siis yritetään ratkaista!
Mulla on edelleen Seran sisäsuodattimessa tupsulevää, vaikka mikään noista Seran oppaan edellytyksistä ei täyty. Mulla on altaassa tosi paljon valoa, tosi vähän nitraattia, vähäinen ilmastus sekä runsaat ja tiheät vedenvaihdot. Ilmeisesti tupsulevä voi aiheutua muistakin syistä.
Mites hiilidioksidin määrä?AnnaS kirjoitti:Mulla on edelleen Seran sisäsuodattimessa tupsulevää, vaikka mikään noista Seran oppaan edellytyksistä ei täyty. Mulla on altaassa tosi paljon valoa, tosi vähän nitraattia, vähäinen ilmastus sekä runsaat ja tiheät vedenvaihdot. Ilmeisesti tupsulevä voi aiheutua muistakin syistä.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
En haluaisi joutua lukemaan ilmaisuja "kipata altaaseen" [myrkylliseksi tiedettyä ainetta] tai "huvittaa lukea" [kalojen kuolemasta]. Meillä on eläinsuojelulaki olemassa ja jokainen väärin annosteltuun hiilidioksidiin tai ennalta käsin myrkylliseksi tiedettyyn hiilituotteeseen kuollut kala on täysin turha myrkytystapaus.
Oon kyllä samaa mieltä. Etenkin, kun tupsulevään ei kuitenkaan tiettävästi kukaan kala ole kuollut... Eli sen takia ei kannata mitään yliannostuksia alkaa laittaa mitään ainetta, missä on riskejä. Tai normaalejakaan annostuksia vältsisti.maisu kirjoitti:En haluaisi joutua lukemaan ilmaisuja "kipata altaaseen" [myrkylliseksi tiedettyä ainetta] tai "huvittaa lukea" [kalojen kuolemasta]. Meillä on eläinsuojelulaki olemassa ja jokainen väärin annosteltuun hiilidioksidiin tai ennalta käsin myrkylliseksi tiedettyyn hiilituotteeseen kuollut kala on täysin turha myrkytystapaus.
..
Hiilaria menee painepullosta, joten senkään puute ei voi olla syynä.kerttu kirjoitti:Mites hiilidioksidin määrä?
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
juu en minäkään syyttävällä kädellä easy carboa syytä mutta kummasti kalat voineet paremmin kun lopetin sen käytön, mutta voi ollaa syynä myös että lääkitsinkin kidusloisia. Mutta vois sanoa että kaiken levän vihollinen on hiilidioksidi(ihan oikea sellainen), itse kun aloitin sen niin kasvit vaan rehottaa ja levää jos sitä vähän on niin vain viherlevää.
Usein tuo tupsulevä tykkää virtauspaikoista. Ja myöskin tarpeeksi kypsään altaaseen ei varmaan leviä enää tule, varmaan sen tasapainon hakeminen kestää kauan. Meillä vasta nyt puolivuotias akva alkanut löytämään sen. Arvot pysyy kohdillaan yms.
Usein tuo tupsulevä tykkää virtauspaikoista. Ja myöskin tarpeeksi kypsään altaaseen ei varmaan leviä enää tule, varmaan sen tasapainon hakeminen kestää kauan. Meillä vasta nyt puolivuotias akva alkanut löytämään sen. Arvot pysyy kohdillaan yms.
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko
https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Kokemukseni mukaan tupsulevä ei sikiä akvaarioon tyhjästä, vaan se leviää akvaariosta toiseen lähinnä kasvien mukana. Ei siis kannata siirtää vielä levättömään akvaarioon kasveja sellaisesta akvaariosta jossa esiintyy tupsulevää. Vaikka siirrettävissä kasveissa ei olisi näkyviä leväkasvustoja, voivat ne levittää levätartunnan uuteen akvaarioon.
Voidakseen tehdä oikean kysymyksen on tiedettävä suurin osa vastauksesta.
-
- Starting Member
- Viesti:
Moi!
Minua kiinnostaisi vielä semmoinen asia, kun olen ottanut joitakin koristeita akvasta pois, joissa on ollut tuota tupsulevää, ja haluaisin laittaa nyt koristeet takaisin, ni kui sen vanhan kuivahtaneen levän saa poistettua siitä koristeesta?
Olen kokeillut kynsiharjaa (jota käytän akvanhoidossa pelkästään) ja tollasta karhunkieltä. Karhunkieli kyllä irrottaa levää hyvin, mutta sillä ei pääse kaikkiin kolosiin ja se hankaa koristeen pintaa. Koristeiden matskut on jotain sellaista muoviseosta, semmosia puunkuoren näköisiä, mihkä mm monniset tykkää mennä piiloon. Niitä on myynnissä akvakaupoissa. Saako levät irtoamaan koristeista millään muulla keinolla, esim upottamalla johonkin litkuun?
Ei nuo koristeet mitään kalliita ole, mutta ei viitsis hajottaakaan sen takia ettei tiedä kui sitä levää irrotetaa
Minua kiinnostaisi vielä semmoinen asia, kun olen ottanut joitakin koristeita akvasta pois, joissa on ollut tuota tupsulevää, ja haluaisin laittaa nyt koristeet takaisin, ni kui sen vanhan kuivahtaneen levän saa poistettua siitä koristeesta?
Olen kokeillut kynsiharjaa (jota käytän akvanhoidossa pelkästään) ja tollasta karhunkieltä. Karhunkieli kyllä irrottaa levää hyvin, mutta sillä ei pääse kaikkiin kolosiin ja se hankaa koristeen pintaa. Koristeiden matskut on jotain sellaista muoviseosta, semmosia puunkuoren näköisiä, mihkä mm monniset tykkää mennä piiloon. Niitä on myynnissä akvakaupoissa. Saako levät irtoamaan koristeista millään muulla keinolla, esim upottamalla johonkin litkuun?
Ei nuo koristeet mitään kalliita ole, mutta ei viitsis hajottaakaan sen takia ettei tiedä kui sitä levää irrotetaa

Älä sekoita minua faktoilla - olen tehnyt jo päätökseni.