Näetkö mitä minä näen?

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Näetkö mitä minä näen?

Viesti Kirjoittaja urppis »

Ei juman kekka! Kyllä huutiksesta vaan löytyy!!! Nuita ei varmasti enää näy livenä missään...
Laita projektistasi tosiaan kuvia ja selontekoa, Oon melkein kares ku tuollaasen oot bongannu, enkä mä! :mrgreen:
1000 litraa vesivahinkoa
LKA
Junior Member
Junior Member
Viestit: 229
Liittynyt: 15:21, 19.08.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Näetkö mitä minä näen?

Viesti Kirjoittaja LKA »

Oijoijoi! Kyseessähän on selkeästikin avaruuskapselimainen, pallotuolille sukua oleva sisustuselementti. Kiillotettuna ja tuunattuna, huolellisesti suunnitellulla valaistuksella tuosta tulee ihan mahtava :D Ja jos tykkää puoliksi valmiista ratkaisusta, niin tuossahan on jo valmiiksi jaettu allas jos haluaa istutustilan kasveille tuohon "matalaan" päähän. Vähän niinkuin olisi pieni pihalampi sisällä =P
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Re: Näetkö mitä minä näen?

Viesti Kirjoittaja JJVi »

hx kirjoitti:Heh, kyllä orkkistuoksu on varastoinnin aikana hälvennyt.

Sattuisiko joku muuten tietämään, mitä muovilajia nämä ovat? Olen jotenkin aina ajatellut, että olisivat akryyliä. Mutta jostain syystä siinä ei ole merkkiäkään sellaisesta hiushalkeilusta, jota tuon ikäisessä akryylissä tahtoo aina(?) olla. Eikä myöskään kellastumista.
Tuo musta taso on kaiketi samaa muovia.
Toisaalta, en oikein mitenkään jaksaisi uskoa, että olisivat polykarbonaatista noita tehneet.
Tietoa, kukaan?
Saisiko testattua http://www.aikolon.fi/muovien_tunnistaminen.php
/jari
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Näetkö mitä minä näen?

Viesti Kirjoittaja hx »

Kyllä tuo pystyasentoon tulee, ikäänkuin seinälle. Mutta koska asiassa tullaan kasvattelemaan kasveja, täytyy energiansäästöhengessä tehdä siihen sellainen kannake, että kuupan saa käännettyä akkunalla valoa päin päiväksi. Lopullinen paino ratkaissee, riittääkö joku telkkarin seinäteline, vai tartteeko inssata oma vähän stydimpi malli.

Kiitos, Jari, tuosta linkistä. Palaamme asiaan koepalan jälkeen.
Tieto matskusta olisi aika oleellinen, kun meinaan tuohon kapeampaan päähän (tuleva alapää) saada aikaiseksi pienen vesitilan. Onnistunee ainoastaan liimaamalla pieni lisäosa aukkoon. Ja siksi tarttis tietää, mitä roinaa ja liimaa hankkia.

Edelleen, tästä tulee hauskaa.
-Gone fishing-
joppe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1358
Liittynyt: 00:33, 13.04.2002

Re: Näetkö mitä minä näen?

Viesti Kirjoittaja joppe »

Akryyliä se on levyn päiden perusteella. Akryylissä levyn reuna on kirkas pc:llä tumma. Hiushalkeamien puute selittyy levyn laadulla, iällä tai se on vedetty iskunkestävästä. Pc on hankala vetää em. kuvioon ja uv-kellastuminen vaivaa pc:tä ellei sitä ole erikseen stabiloitu.
Polttotestillä voi varmistaa jos haluaa mutta liimauksen kannalta ei ole väliä. Kuraksi käy esim. acrifix 192. Etra myy.
Kannattaa aloittaa myllyttämisellä niin ei tule turhaan hankittua kamoja jos lopputulos ei tyydytä. Projekti on vaativa ja vaatii hermoja. Tulee helposti heijastumia jotka häiritsee skraaduja enemmän. Yleensä isompiin uriin pelkkä liekki kirkastus antaa parhaan kompromissin. Liika puunaaminen johtaa kuoppaan tai kiehahtamiseen ja homma on pilalla. Pienet skraadut ja sameus häipyy esim. fareclalla mutta tiskinä mainitut omituiset heijastustukset

P.S liekillä ei saa sohia liimattavan alueen välittömässä läheisyydessä.....Ja jos koppi on ollut ulkoruokinnassa voi olla ettei liekki pelaa ollenkaan,johtuen levyn kosteudesta....
KaOl
Member
Member
Viestit: 386
Liittynyt: 22:34, 29.05.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: ulkomaat

Re: Näetkö mitä minä näen?

Viesti Kirjoittaja KaOl »

Vähänkö siistiä! :D

Tuli kans heti mieleen nuoruusajat ja miten sitä "lämmiteltiin" yläkroppaa noissa kun oltiin kaupungilla viikonloppuisin talvipakkasella :D

Tosta tulee hieno juttu, en kyl ois ite koskaan keksinyt moista ideaa...minkähän kaiken ohi mäkin oon kävelly... :D

Kivaa seurata! :)
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Näetkö mitä minä näen?

Viesti Kirjoittaja hx »

joppe kirjoitti: Polttotestillä voi varmistaa jos haluaa mutta liimauksen kannalta ei ole väliä. Kuraksi käy esim. acrifix 192. Etra myy.
Kannattaa aloittaa myllyttämisellä niin ei tule turhaan hankittua kamoja jos lopputulos ei tyydytä. Projekti on vaativa ja vaatii hermoja. Tulee helposti heijastumia jotka häiritsee skraaduja enemmän. Yleensä isompiin uriin pelkkä liekki kirkastus antaa parhaan kompromissin. Liika puunaaminen johtaa kuoppaan tai kiehahtamiseen ja homma on pilalla. Pienet skraadut ja sameus häipyy esim. fareclalla mutta tiskinä mainitut omituiset heijastustukset
No mutta, enpä olisi uskonut, että sama liima toimii kaikkiin muovivaihtoehtoihin. Tämähän helpottaa.
Jos tämä suunnitelma toteutuu, niin tavoitteena on saada se liimaus tehtyä "saumattomana", vaikka se vaatiikin liimapintojen mahdottoman tarkkaa sovitusta.
Eiköhän siihen joka tapauksessa jotain muoviliimattavaa tule, jotain tuuletusaukkojen kauluksia tai vastaavaa.
Kiitos noista ohjeistuksista.

Mä olen myllytelly noita muoveja jonkin verran. Toki hiukan pienempiä kappaleita. Kirkkaiden muovien kanssa olen yleensä onnistunut varsin hyvin, jopa ihan paperihiomisella aloitettuja projekteja saanut aika hyviksi. G6 Farecla on aika mainio aine siinä kohtaa, kun täytyy saada koko pinta ensin tekstuuriltaan yhtenäiseksi, ennen hienompaa ainetta. Se lienee juuri noiden mainitsemiesi heijastumien kannalta tärkeintä. Kirkkaissa muoveissa tulee tosiaan erilaisia heijastuksia, jos yrittää tehdä vain jonkin alueen, eli korjata yhden naarmun. Maalipinta tuntuu olevan tuossa paljon sietävämpi.
Palaa tosiaankin helposti, jos päästää sienen kuivaksi.
Pelkällä naarmujen liekittämisellä pelkään, että tulee heijastuksia vielä enemmän? Siis, jos ei sitten kuitenkin myllytä koko kuuppaa. Lähtötilanne kun ei ole ihan uusi, eli pientää sameutta toki kaikkialla.

Virkistävää.

-----

Päätin juuri, että tämä murkula tulee roikkumaan katosta, pyöritettävällä tellingillä.
Silleen sen saa kivasti kääntymään päiväksi luonnonvalolle ja pimeäksi aikaa ihasteltavaksi huoneen puolelta.
-Gone fishing-
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Viestit: 663
Liittynyt: 09:44, 20.09.2006
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Näetkö mitä minä näen?

Viesti Kirjoittaja Mimosa X »

KaOl kirjoitti:Vähänkö siistiä! :D

Tuli kans heti mieleen nuoruusajat ja miten sitä "lämmiteltiin" yläkroppaa noissa kun oltiin kaupungilla viikonloppuisin talvipakkasella :D

Tosta tulee hieno juttu, en kyl ois ite koskaan keksinyt moista ideaa...minkähän kaiken ohi mäkin oon kävelly... :D

Kivaa seurata! :)

Heh, ihan samat muistot :). Puhelinkopeissa ja pankkiautomaattien kopeissa lämmiteltiin nuorena. Ja povarissa oli joku karmee lantrinki :mrgreen: . Neonväritkin tais olla muotii silloin ainakin yhestä valokuvasta päätellen. No nyt eksyttiin aika paljon aiheesta, sorry :).

Jännä ja omalaatuinen projekti jokatapauksessa.
527 l, 180 l, 107 l + 54 l sukarapulat, 2 kissaa ja tarantula.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2208
Liittynyt: 12:24, 27.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Näetkö mitä minä näen?

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Onko tämä edistynyt yhtään? 8O
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Näetkö mitä minä näen?

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Ooo, hieno projekti! Wau!

Tuosta tulee takuulla upea!

Olen kyllä hiukan kade. En niinkään tuosta ihanasta nostalgiaesineestä, vaan siitä mielikuvituksesta, joka näyttää mitä kaikkea siitä voisi saada aikaan. Ihana päästä seuraamaan näitä projektejasi, kiitos!

8-)
Nuutti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 14:04, 04.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Sastamala

Re: Näetkö mitä minä näen?

Viesti Kirjoittaja Nuutti »

Mitä tälle projektille kuuluu, kuvaa kehiin :mrgreen: !
M: Laavakiveä
pikku_kalaset
Member
Member
Viestit: 316
Liittynyt: 18:54, 21.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Näetkö mitä minä näen?

Viesti Kirjoittaja pikku_kalaset »

Hieno projekti hx! Mielenkiinnolla seurailen minäkin mitä tästä syntyy.
tanjakemp kirjoitti:Onko tuossa sinun kopissasi vielä jäljellä klassikkotuoksu Eu de laitapuolen kulkija? :D
Nauroin tälle :mrgreen:
Pelastamani katukissa Muffe<3
375 l 150x50x50: 8 kongontetraa, sulkaripsi, sinileuka, perhoskirjo, helmikirjo uros (MYYNNISSÄ), 5x lineolata, partis, tyttötaisto (royal blue CT). 64l: helmikirjon jäähyakvaario.
aco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 11:53, 23.02.2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Näetkö mitä minä näen?

Viesti Kirjoittaja aco »

Tuleeko siitä orkideakaappi? Puhu kukille-tapaus? Laita siihen puhelimen kohdalle kivi tai ruukku, joka muistuttaa puhelinta!
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Näetkö mitä minä näen?

Viesti Kirjoittaja hx »

Ei nyt taida tulla puhelimen näköistä asiaa, mutta orkideoja ehkä hyvinkin, muutama. Ainakin toivon, että joitakin Nepentheksiä on elossa vielä, kun saan tän tulille.

Aloitin tästä maisemointipäästä, jotta pääsen vähän kiinni kaikennäköisten teknisten härpäkkeiden tarpeeseen.
Pukkaa nyt niinku tällasta käikälettä:
Kuva
-Gone fishing-
bymoor
Member
Member
Viestit: 470
Liittynyt: 20:01, 07.12.2006
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere

Re: Näetkö mitä minä näen?

Viesti Kirjoittaja bymoor »

Jösses on siellä taas vähän neppailtu. 8O Huikeen hienoa jälkeä!
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Näetkö mitä minä näen?

Viesti Kirjoittaja hx »

Heh, kato. Mä ostin ihanan kuumaveitsen. Pakko veistellä ny!

Kiitsa, Jii.

Nyt mä ihmettelen, että minkäköhänlaisen valaistuksen tähän kuuppaan oikein säätäis. Jos jollakulla on hauskoja ideoita, niin otan kiitollisena vastaan.
Parametreinä se, että kasvien tarttee kasvaa ja että akryyli ei sula...
-Gone fishing-
Azuca
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 16:17, 01.08.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Näetkö mitä minä näen?

Viesti Kirjoittaja Azuca »

Tunnelmaa ainakin varmaan saisi näillä ledinauhoilla, joista on puhuttu..? o_O
"Aurum Potestas Est" - Artemis Fowl
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 1722
Liittynyt: 20:52, 31.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Näetkö mitä minä näen?

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

Azuca kirjoitti:Tunnelmaa ainakin varmaan saisi näillä ledinauhoilla, joista on puhuttu..? o_O
Värisävyt vaan taitaa olla hankalat saada oikeiksi. Megaman Artco:ssa olevat kasvienergiansäästöpolttimot, oisko näistä jotain iloa?
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Näetkö mitä minä näen?

Viesti Kirjoittaja hx »

Azuca kirjoitti:Tunnelmaa ainakin varmaan saisi näillä ledinauhoilla, joista on puhuttu..? o_O
Hauskojahan ne on, ledistripsit kyllä. Mutta ei niistä oikein kasvuvaloksi taida ryhtymälläkään olla.
Tunnelman saa ehkä varmemmin Jaloviina™lla...

Ymh. Mä en ole oikein perillä noista viimeisimmistä ledeistä. Joko niillä tehdään oikeeta valoa, vai onko kyse lume(ni)luxeista?
Hilleri kirjoitti: Värisävyt vaan taitaa olla hankalat saada oikeiksi. Megaman Artco:ssa olevat kasvienergiansäästöpolttimot, oisko näistä jotain iloa?
Jotku sellaset vänkyränmalliset CF-putket tuntuu juu kaikkein helpoimmilta ratkaisuilta toistaiseksi. Tai ympyrän. Sais matalan kalusteasennuksen. Täytyy plärätä tukkureitten listoja, että saako niitä sopivilla kelvineillä...
-Gone fishing-
Thompson
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1081
Liittynyt: 07:19, 09.06.2004
Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Näetkö mitä minä näen?

Viesti Kirjoittaja Thompson »

Kyllä noilla valmiilla ledihimmeleillä varmasti paikkansa on, ei kuitenkaan ehkä niillä nauhoilla tässä tapauksessa. Mä tilasin kokeeks kiinasta kaks kappaletta 10W ledejä joissa on tukevan oloiset alumiini kotelot ja kaikkee. Valoa on ihan kivasti ja ajatus onkin korvata ton tonnisen kaks 150W monimetallia vaikka viidellä tälläisella ledillä, siellä kun ei ole kasveja vaan valo on vain minua varten.

Laitan kuvan linkkinä niin ei tule sekottamaan tätä aihetta. Toinen kuva on juostessa napsastu tärähtänyt hirvitys, mutta kertoo kyllä jotain valon määrästä ja sen väristä.
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Näetkö mitä minä näen?

Viesti Kirjoittaja hx »

Oh-HHO! Onpa siinä leteissä höökiä! Perkules! Eikä tuo värikään äkkiseltään ihan sietämätön ole.
Kiitos tuosta.

Soitan huomenna konferenssipuhelun sähkömiehelleni.

Muuten, mitä maksoivat lediheittimet Kiinasta tuotettuina?
Mun niinikään tonninen murtovesipytty hakee kanssa uutta valoideologiaa.
-Gone fishing-
Thompson
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1081
Liittynyt: 07:19, 09.06.2004
Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Näetkö mitä minä näen?

Viesti Kirjoittaja Thompson »

hx kirjoitti:Oh-HHO! Onpa siinä leteissä höökiä! Perkules! Eikä tuo värikään äkkiseltään ihan sietämätön ole.
Kiitos tuosta.

Soitan huomenna konferenssipuhelun sähkömiehelleni.

Muuten, mitä maksoivat lediheittimet Kiinasta tuotettuina?
Mun niinikään tonninen murtovesipytty hakee kanssa uutta valoideologiaa.
Kyseiset lamput oli 26€/kpl. Tulivat valmiina, vain töpseli puuttui lyhyestä johdosta.
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Näetkö mitä minä näen?

Viesti Kirjoittaja hx »

No eipä ole hinnalla pilattu, ei.
Kiitos.
-Gone fishing-
009
Senior Member
Senior Member
Viestit: 541
Liittynyt: 19:27, 18.08.2009
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Satakunta

Re: Näetkö mitä minä näen?

Viesti Kirjoittaja 009 »

Tämä pokkaa ja kumartaa hx, sän oivallukselle..
Itellä on yhdessä 2,5M pytyssä ledit, mutta ei ole vielä tullut vastaan Hqi voittanutta.
Vaikka silti Olkiluoto 3-Huraa..
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Näetkö mitä minä näen?

Viesti Kirjoittaja hx »

Tänks.
Juu, mäkin haluaisin tähän vaikka 70 W monimetallin, mutta en oikein keksi, miten saisin sen ympättyä. Aika kauas kuupasta ja kasveista se täytyisi saada, ettei muovi sula ja rehu pala. Ja pelkään, että semmonen asennus näyttäis syylältä esineen otsassa...
Suunnittelen kyllä asentavani tän niin, että kasvit saavat myös luonnonvaloa, joten ihan tolkuttomasti en valoa tartte.
-Gone fishing-
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”