Cyano

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
satuile
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Cyano

Viesti Kirjoittaja satuile »

Olen törmännyt ensi kertaa kahden vuoden harrastelun jälkeen ongelmaan nimeltä cyano. Siirsin kaiken vanhan elävänkiven + lähes 10 kiloa uutta kiveä suurempaan altaaseen marraskuussa. Hankkiuduin eroon useasta kalasta eli syöttäminen laski. Aluksi kaikki meni ihan niinkuin osasin odottaa. Paljon mikroskooppista eläimistöä kuoli ja sain levää altaaseen. Ajoin fosfaatteja alas rowaphosin kanssa. Vaihdoin vettä paljon. Olin joululomalla viikon Suomessa ja palattuani oli ongelmat vaihtuneet cyanoksi. Ei minkäänlaista mitattavaa fosfaattia tai nitraattia. Korallit haalistuivat samalla.

Cyano on levittäytynyt joka paikkaan kiville ja paljaalle lasipohjalle. Raivostuttavinta on etten ole löytänyt oikein selkeitä ohjeita kuinka pääsisin cyanosta eroon. Nyt olen aloittanut kokeilun. Poistin kaiken rowan. Nostin saliniteetin 0.023 -> 0.024. Olen aloittanut natriumnitraatin uskomattoman hitaan lisäämisen korvausveden mukana. Noin 1/5 maustemitta 25 litraa osmoosivettä. Valon vähennys. En uskalla lähteä täydelliseen pimennykseen. Kaloja olen alkanut ruokkimaan kuten ennen vanhaan. Vähintään päivittäin, vapaapäivinä x 2. Eremiitit näyttäisivät minun mielestäni laiduntavan hieman punaista höttömattoa. Niitä minulla on lukematon määrä ja aion jatkossakin tuoda aina tuliaisina altaaseen lisää.

Olen itse diagnostisoinut ongelmien alkuperäksi rowaphosin yliannostuksen. Mitä muuta te tekisitte? Kuinka pääsitte cyanosta eroon?
/Autuaita ovat pölkkypäät, koska he pysyvät pinnalla!
satuile
Junior Member
Junior Member

Ei vissiin ole Cyanoa kellään. Mutta sehän on vain hyvä. Mulla on tilanne aika lailla ennallaan.
Jay82
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Jay82 »

Mulla ei nyt omaa käytännön kokemusta ole cyanosta mutta eri tahojen mukaan tuo parin päivän pimentäminen toimii todella hyvin.
"When you do things right,
people won't be sure you've done anything at all."
Juissi

Viesti Kirjoittaja Juissi »

Mun nano V1 meni cyanobuumin vuoksi ihan rikki. Yli puoli vuotta taistelin eri keinoin ja lopulta purin koko p..kan ja aloitin kaiken alusta.
Mutta ehkä isommassa altaassa on paremmat mahikset löytää joku joka sitä syö tai muuten vaan saada tasapaino takaisin.

Tässä kokeilujani, joita käytin aina 1-2 kk ja jos ei tulosta alkanut näkyä kokeilin seuraavaa:
- leväkalvon ahkera imurointi pois vedenvaihtojen yhteydessä
- pimennys
- pimeät jaksot keskellä päivää (toimii makeassa vedessä ainakin)
- valon lisääminen
- suolapitoisuuden lisäys
- leväntappomyrkyt

Imurointi auttoi aina pariksi päiväksi. Pimennys tuntui myös tehokkaalta mutta minulla taisi olla jo asiat niin huonosti, että cyano tuli takaisin ennalleen jonkin ajan kuluttua pimennyksestä.

Uudessa altaassa aion soveltaa parin päivän pimennystä kuukaudessa ennaltaehkäisevänä toimena. Luonnossakin on pimeitä jaksoja myrskyjen aikana.

-Juissi
satuile
Junior Member
Junior Member

No ja mitä kuuluu cyanolle.... Se kasvoi ja voi hyvin ja alkoi jo tukahduttaa SPS korallini. Yhden euphyllian ja ison acron menetin jo ainaisessa harjailussa ja veden vaihdossa. Sitten tuli mitta täyteen ja tein sen mitä en toivonut. Ostin Antiredin ja puulasin altaaseen ohjeitten mukaan. Sen tein nyt viikko sitten. Cyano katosi tyystin. Parina päivänä on vesi itsekseen yrittänyt muuttua tiilen punaiseksi :O Mutta kun ostin samalla KorallenZucht Zeobakin ja Coral snown ja olen tiputellut niitä altaaseen niin jotenkin ihmeen lailla parissa tunnissa vesi kirkastui kristallin kirkkaaksi. Miten lie toiminta mekanismi niillä, en tiedä ihan tarkkaan. No Zeobakin pitäisi siis lisätä hyödyllistä bakteerifaunaa. Coral snow tuntuu ja näyttää ohuelta savivelliltä. Hetken aikaa vesi on karsean maitomainen, mutta silmillä kattoen näyttäisi toimivan.

Kaikessa tässä kurjuudessa on myöskin sattuma joka edesauttoi päätöstä siirtyä rajuihin toimenpiteisiin. Kolmatta viikkoa sitten päätti toinen pultti löysätä kiviseinästä ja Giesemann pudota moljahti toiselta laidaltaan altaaseen. Itku ei ollut kaukana. Mitä siinä voi kun kantaa lamppu pesuhuoneeseen ja huljutella sitä laitaa makeassa vedessä joka kastui... Olen siis ollut tyystin ilman lamppua nyt. Korallit irrottelin ja kiikutin toisille harrastajille hoitoon.

Allas on siis ihan alkutekijöissään. Ensi viikolla testaillaan toisen akvaristin kanssa onko Giesemannista enää turvalliseksi valaisimeksi ( hän on koulutettu sähkömies, erikoistunut sähköturvallisuuteen) Siihen asti tiputtelen KZ:n aineita altaaseen ja annan ajan kulua. Kalat on vieläkin altaassa ja eivät tunnu olevan moinaankaan. Syövät hyvällä ruokahalulla tavallisen jalkalampun valossa. Että tämmönen vuodatus....
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Täällä on myös jonkinlainen "lievä" Cyano buumi.
Aloitin hävittämisen ostamalla ruokinta-automaatin...:) Näin juuri. Muutaman kokeneemman harrastajan tutkittua tilannetta totesimme että allas on ollut liian vähällä ruualla. Nyt automaatti annostelee pieniä annoksia muutaman kerran päivässä ja illalla annan vielä plaktonruokaa. Aina kun varoitetaan tosta yliruokkimisesta...
Kokeilin myös pimeitä päiviä sillä seurauksella että 3 vuokkoa lähti kävelemään. Muuta hyötyä siitä ei sitten ollutkaan. Muutaman kerran olen myös imuroinut mutta aina se tulee takaisin.
Seuraamme tilannetta.
jaakkim
Member
Member

Re: Cyano

Viesti Kirjoittaja jaakkim »

Tuossa huomaamatta Liedon keisarille vastailin vahingossa ostetaan ilmoitukseen :roll:
Elikkäs joillakin tuntuu olevan cyanoa altaassa. Itse tein koeluontoisen testin. Elikkäs kokeilkaas ihan noita molleja. Omalta kohdaltani hoitivat pois caynon ja vihertävät levät pirun hyvin.

Ostin niitä 3kpl, ukkelin ja kaks narttua. Kalat olivat liikkeessaä ihan normaalissa makeassa vedessä. Alklimoin niitä suunnillensa 11 tuntia ja kivuttomasti tuo meni. Aamulla kun katselin niin levien kimpussa oli kaikki. Heinoja kaloja kaikinpuolin ja jopa heinommat värit merialtaassa kuin makeassa. Kalat tottuivat kummallisen hyvin kun jo kolmen päivän päästä rupesi ukkoa naitattaa...

Vaikeutena noiden kanssa on virtaus. Eivät oikein osaa olla kovassa virrassa, ja tuntui siltä että nääntyvät vielä yli rasitukseen. Virtausta pienemmälle ja kaikki ok. Toinen ikävä seikka pukkasi eteen kun ei ne hiivattu osaa varoa vuokkoja, kaksi niistä menetin vuokolle, sitten harmistuneena laitoin virtaukset taas normaaliksi. Arvatenkin saattoi tietää mistä sen ainokaisen sitten löysin, tunze osasi korjaa saaliin tehokkaasti.
Not all those who wander are lost
J.R.R. Tolkien
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Mulla kun ei ole vuokkoja, niin en oikein tiedä millä ilveellä ne sieltä altasta sitten poistaisin. Mollit sinällään kyllä menisivät tuolla, mutta ei ny sentään mulle nyt sellaisia kuitenkaan.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
jaakkim
Member
Member

Aqualung kirjoitti: mutta ei ny sentään mulle nyt sellaisia kuitenkaan.
Mistäs se sitten kiikastaa. Liian "taviksia" ?
No apuja vain antelin.

Nii, onhan niistä vaikea päästä eroon eroon, kun ne voi aklimoida lukemattoman määrän veteen kuin veteen. Ovat yllättävän hitaita uimaa, joten metsästys pitäisi olla suht helppoa. Yhden fisun jouduin kaappaamaan haavilla ja se oli helppoa kuin heinän teko. Niin ja noita on todella hienon punaisenakin, jos ei tavallinen musta miellytä tai muu väri.
Hinnalla ei ole nuo ainakkan pilattu, Pyörii siinä 3 egee kpl, liikkestä riippuen.
J.R.R. Tolkien
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Eiku ne on mun mielestä vaan rumia eivätkä kuulu riutta-akvaarioon. (IMO)

Täällä käynnissä kokeilu vähentää ravinnekuormaa ja samalla päivittäinen pintahiekan myllääminen ja haavilla mylläyksen jälkeen leijuvat bakteerimassat talteen.. Jos ei muuta niin ainakin iltaisin ja aamuisin allas näyttää hyvälle. Töistä tullessa ei ihan niin - tosin vasta vajaan viikon pitänyt tätä rutiinia.

make73
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja make73 »

Aqualung kirjoitti:Täällä käynnissä kokeilu vähentää ravinnekuormaa
Miten sitä voi enää vähentää ???? jotenkin sellainen pieni kutina että lääkkeet tuohon ongelmaan voisi löytyä tuosta Jorgin viestistä
Jorg kirjoitti:Muutaman kokeneemman harrastajan tutkittua tilannetta totesimme että allas on ollut liian vähällä ruualla.
En tiedä voin olla väärässäkin, mutta kun tietää minkä verran Liedon suunnalla ruokaa yms tavaraa altaaseen laitetaan ( kerran joka toinen Torstai [;)] ) niin vois olla kokeilun arvoista !!!
Everything is better when its wetter!
jaakkim
Member
Member

make73 kirjoitti:
En tiedä voin olla väärässäkin, mutta kun tietää minkä verran Liedon suunnalla ruokaa yms tavaraa altaaseen laitetaan ( kerran joka toinen Torstai [;)] ) niin vois olla kokeilun arvoista !!!
Ehkä taitaa olla pikkuisen liioiteltua nyt :mrgreen: , tai siis enhän mä tiedä kuinka usein Meidän Keisari syöttää. Ite annan todella niukasti pöperöä, kuitenkiin vähän useammin (siis vähän), mutta ei senpuoleen hyvin tuntuu menevän kun kerran vuokkokalatkin kutee 8O
J.R.R. Tolkien
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Kutee ne vuokkokalat muuallakin aika tasaisin väliajoin.. [;)]

Ja kyllä Makella oli määrät hiukan alakanttiin. Kyllä allasta joka torstai ruokitaan (muun muassa). Alkuun nostinkin ruokintaa entisestään ilman apuja.. Toki ne ruokamäärät on hiukan maltillisempia täällä kuin siellä kultahammasrannikolla. Se on hiukan eri löytyyko vaikka anthiaksia 4 vaiko 40 ja muut kalat tykö. :mrgreen:

Itseasiassa olen tässä hiukan miettinyt olisikos tällä mitään tekemistä UV:n käytön kanssa (oli kuuriluontoisesti useamman viikon tuossa päällä) ja sen aiheuttama heilahdu saltaan oman mikrofaunan tasapainossa. Nyt ajan kanssa katsotaan miten tilanne tasoittuu.

jaakkim
Member
Member

Aqualung kirjoitti:Kutee ne vuokkokalat muuallakin aika tasaisin väliajoin.. [;)]

Ja kyllä Makella oli määrät hiukan alakanttiin. Kyllä allasta joka torstai ruokitaan (muun muassa). Toki ne ruokamäärät on hiukan maltillisempia täällä kuin siellä kultahammasrannikolla.
Kutee, kutee, meinasin vaan kun mä en anna noille kaloille kun max. 3 kertaa viikossa sapuskaa, ei nääntyneet fisut jaksa kuksia. Ja loppujen lopuksi taidan oikeesti antaa ruokaa joka toinen torstai :mrgreen: Luulin vain että Kultahammsrannikon suunnalta tarkoitettiin mua tolla ruokinnan tiheydellä :mrgreen:
J.R.R. Tolkien
ssi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ssi »

Aqualung kirjoitti:Itseasiassa olen tässä hiukan miettinyt olisikos tällä mitään tekemistä UV:n käytön kanssa (oli kuuriluontoisesti useamman viikon tuossa päällä) ja sen aiheuttama heilahdu saltaan oman mikrofaunan tasapainossa. Nyt ajan kanssa katsotaan miten tilanne tasoittuu.
Meillä alkoi cyano häviämään noin kuukausi sen jälkeen kun aloitin bioclean kokeilun. Sittemmin kun ampullit loppui niin cyanokin alkoi taas heräilemään. On kyllä onneksi pysynyt hyvin paikallisena toistaiseksi.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Meidän altaissa tuntuu cyano kuuluvan kesään. Olisiko syynä vaikka hanasta tuleva vesi vai altaiden kohonnut lämpötila...
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Mä pääsin vanhassa altaassa cyanosta eroon kun aloin mättämään ruokaa vähän löysemmin rantein. Kuivana meni JBL:n marine perlsiä ja pakkasesta Ruton marinemixiä ja millon mitäkin. Lisäksi vähensin vedenvaihdot kerran kuussa tehtäväksi. Sillonkin vaihto vaan 10%. Allas oli aika vahvasti kuormitettu. Nuo toimenpiteet ei ainakaan silminnähden vaikuttanut akvaarion muuhun elämään millään tavalla.
DnooB
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Meri-Lapin Akvaristit ry

Viesti Kirjoittaja DnooB »

Cyano läx... En jäänyt kaipaamaan. Rauha hänen muistolleen :mrgreen:
Käyttöohjeet on nössöjä varten. Ei tiedolla, Ei taidolla vaan Tuurilla!
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Onkohan Suomessa kukaan koskaan kokeillut cyanoa hävittää antibiootilla? Ison veden takaa kun löytyy ihan laimennussuhde koiralle tarkoitetun (muistaakseni) antibiootin annosteluun tyylin litroja vettä per tabletti. Bakteeristahan tuossa nyt kuitenkin on kyse.

Olkoonkin vaan että kyseinen tavara on meille ilmakehän hapen oletettavasti luonut, minä en siitä juurikaan piittaa.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”