Suunnitelkaapas mulle kalastot

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen

Suunnitelkaapas mulle kalastot

Viesti Kirjoittaja Tia-Teresia »

Nyt olis aika toteuttaa se aina vaan tuonnemmaksi lykätty altaiden suursiivo. Itsellä toki jo visioita on, mitä meinaan tehdä, mutta mitäs te muut tekisitte mun altaille, mitä asuisi ja missä niistä. mahdollisimman hyvin olisi tarkoitus käyttää toki jo olemassa olevia, niistä tosin osa joutuu autuaammille vesille ja kaupasta pitänee toisenlaisia hakea tilalle.

Mutta siis, altaita käytössä 3kpl. 100, 200 ja 500 litraiset.

Kaloja käytössä;
Platyjä ....ööö... monta :mrgreen:
Partiksia ....öööö.... vielä enemmän :roll:
Kardinaalitetroja 8
lasitetroja 3
tiikerinuoliaisii 3
viherimuja 2
nuoli imuja 6?
korumonnisia 4
haibarbeja 3 (noin 30cm)
Käärmekala
Joku epämääräinen pleko (n30cm)
Palettikala, miekkapyrstö, keltabarbi ja sekalainen seurakunta muita yksittäisiä jäämiä....

Mitä viskataan pölkylle ja mitä laitetaan mihinkin ja millaisella kokoonpanolla, siis ottaen nyt huomioon että noi ovat vain heti käytössä olevia kaloja. Eli nyt ideat kehiin, arvoilla ja lämpötiloilla ei nyt kannata vaivata päätään, vaan kalakokonaisuudet jokaiseen altaaseen. Mielenkiintoista nähdä, mitä muut visioivat :mrgreen:
...Kalasoppakeitoksia jo yli 20v ajan...

Akvarismi on hulluus johon ei ole lääkettä ja se pahenee aikaa myöden.
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS

Re: Suunnitelkaapas mulle kalastot

Viesti Kirjoittaja naatti »

Ei näistä järkeviä kalastoja saa, mutta yritetään nyt jotain. Vesiarvoiltaan, käytökseltään, kooltaan ja virtaukseltaan tuntuu mahdottomalta yhtälöltä.

300 litraan:
- Platyt
- Miekkapyrstö (sydäntä särkee, mutta paras kolmesta pahasta)
- Partis (max 3 samaa sukupuolta)

100 litraan:
- Kardinaalit
- Lasitetrat
- Palettikala
- Partis
- Korumonniset, lämpötila tulee vastaan, mutta pienin paha.

500 litraan:
- Käärmekala
- Keltabarbi (tuleeko syödyksi?)
- Tiikerinuoliainen (vähän nafti)
- Pleko
- Ei partiksia välttämättä tuon plekon kanssa, mutta kuitenkin max 5, samaa sukupuolta

Haibarbeille ei ole tarpeeksi isoa akvaariota, joten niitä en sijoita. Imuillekaan en löydä virtauksen ja vesiarvojen puolesta oikein järkevää vaihtoehtoa. Lajittelin vain nykyiset, mutta en saanut niillekään sopivaa paikkaa:
- Partiksille 100L/kala
- Haibarbille kaikkien kolmen altaan yhteenlaskettu vesimassa minimissään.
- Imut, virtausta ei mihinkään tunnu saavan muun kalaston kanssa yhteen.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

:mrgreen: Nyt selvennän siis, että tiedän itsekin kalaston olevan jotain aivan käsittämätöntä :mrgreen: Ittellä oli kesysti vaan nuo platyt tos keskimmäises ja tetrat pienemmässä ja partikset 2kpl kummassakin ja tuo ikivanha piikkisilmä, joka on vuosia sitten perintönä tullut altaan mukana. Kalakatastroofin aiheutti tuo iso allas, jonka sain kaverilta ja sen mukana tullut sekalainen seurakunta, jonka sisältöä en ymmärrä lainkaan :D

Haibarbit tasan menee pölkylle, ovat jo niin isojakin ettei kellään moista uima-allasta ole minkä vaatisivat, samoin kuin tuo pleko parka, joka toistaiseksi mahtuu viel hyvin uimaan tuol, mutta hetkenpäästä ei sekään (toki tässähän olisi taas hyvä syy hankkia yksi vieläkin isompi allas) :D Ja tosiaan saapi ihan raakalla kädellä tuomita pölkylle kaiks mahdollinen joukkoon sopimaton :roll:

Ehdottomasti säästettäväksi tahdon vain monniset (niitä tahdon lisääkin, erilaisia mahdollisesti myös) samoin kuin osan platyistä, koska en halua mun rakkaista mikkihiirikaloistani luopua :mrgreen: enkä kyllä kaikista värimuunnoksistakaan, mutta harventaa niitäkin voi rankalla kädellä tarvittaessa, alkaa muutenkin olemaan liian urosvoittoinen sakki :roll:

naatti
Advanced Member
Advanced Member

Pleko todennäköisesti jää noihin mittoihin, mikäli on noita tavallisimpia (tummalevä, helmipurje tai isopurje). En välttämättä sitä kuitenkaan pölkyttäisi. Haibarbit sen sijaan laittaisin "poistoon".

Niin ja piikkisilmä on ehdottomasti tuossa järkässä tuon pienimmän akvaarion kaveri. Oletko kovettanut vettä platyille? Jos ovat eläneet monia sukupolvia pehmeässä, voisivat pehmeässä vielä jatkaakin ja silloin tehtävä olisi vähemmän pulmallinen.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

En oo kovettanut, kun ovat pehmeestä alunperin tulleet joten samoilla jatkoin täälläkin, ja noita vesi arvoja muokkailen sitten kun tiedän mihin suuntaan, eli mitkä mihinkäkin tulee lopunpeleissä :) eli siinämielessä vapaat kädet suunnitella :mrgreen:

:roll: Osasinkohan taas olla riittävän epäselkeä :mrgreen:

BTW, en tosta plekosta tiedä mikä on, plekot ei oo ollu mun juttuni, joten en ole perehtynyt, tuli akvan mukana...
Viimeksi muokannut Tia-Teresia, 21:58, 14.06.2011. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mustavaris
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Aina kannattaa yrittää lahjoittaa kaloja muille - saattaa jopa onnistua. Haibarbeille on tosin aika harvalla tarjota järkevää kotia, mutta noille muille voisi ehkä ollakin. Itse varmaan luovuttaisin miekkapyrstöt pois ja tekisin 100-litraisesta platyakvaarion. Sitten laittaisin ne tetrat siihen 300-litraiseen ja ostaisin niitä lisää. Molemmat tetrat on ihan mukavia kuitenkin. Monnisista voisi tehdä parven siihen 300-litraiseen myös. Samaten siihen voisi laittaa nuo nuoli-imumonnit (ilmeisesti nuoli-imut tarkoittaa ottoja). Piikkisilmä viihtynee myös tässä akvaariossa ja sille soisi myös kavereita.

Tiikerinuoliaiset kokonsa puolesta menevät tietenkin siihen isoimpaan. Käärmekala menee siinä myös, mutta sen kanssa sopivista allaskavereista en sitten tiedäkään mitään. Keltabarbit varmaan siinä kyllä menisivät, koska ovat aika isoja pullukoita - niitä käärmekala ei ainakaan syö. Helsingin akvaariokeskuksen sivuilla tosin luki, että käärmekala on rauhallinen toisia kaloja kohtaan, mutta ihan pienimmät tetrat se saattaa popsia, jos on nälkäinen.

Plekosta varmaan pitäisi saada joku kuva, jotta se voitaisiin määrittää. Älä nyt sitä ainakaan tapa, koska plekoille yleensä löytyy kyllä koti, jos täältä kyselee. Partiksia voisi laittaa sekä 300- että 500-litraiseen, mutta ei eri sukupuolta, koska sitten niitä on valtavat määrät.

Viherimunuoliaisille en minäkään keksi sopivaa sijoitusta. Kyllähän imunuoliaisia moni pitää ihan vaan seura-akvaariossa, mutta ei se niille optimaalisin ympäristö ole. Mutta en kyllä itse niitä tappaisi, vaan joko etsisin uuden kodin tai laittaisin ne tuohon 300-litraiseen.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Mustavaris kirjoitti:Aina kannattaa yrittää lahjoittaa kaloja muille - saattaa jopa onnistua. Haibarbeille on tosin aika harvalla tarjota järkevää kotia, mutta noille muille voisi ehkä ollakin.

Plekosta varmaan pitäisi saada joku kuva, jotta se voitaisiin määrittää. Älä nyt sitä ainakaan tapa, koska plekoille yleensä löytyy kyllä koti, jos täältä kyselee. Partiksia voisi laittaa sekä 300- että 500-litraiseen, mutta ei eri sukupuolta, koska sitten niitä on valtavat määrät.
Oonhan noita koittanu tyrkytellä, kelleen vaan ei kelpaa...

Kuva

Siinäpä se pleko.... ja tässä vähän normaalimmalla valoituksella :mrgreen:

Kuva

Ja ihan tarkkaan en edes tiedä mitä tuolta löytyy noita fisuja.... :roll:

aukustiina
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aukustiina »

Raision Myllyssä on iso akvaario oleskelualueella.Siellä ui parvi haibarbeja. Kysy huolivatko sinne. Leväbarbejakin siellä on.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Ei oo nyt asiaa sinne suunnalle, ja turussakin Wäinö aaltosen museossa uiskentelee noita haibarbeja papukaijakalojen kanssa.

...Mut WT...??? mä luulin et vain tuol isossa kipossa voi olla ylläreitä, tetrojen seurasta löyty tällänen 8O mikä lepakkokala tää on, ei mulla tällaista ole :mrgreen: Pieni, max 5cm?

Kuva

...jaa, oliskoos tää voinu tulla jonku rehun mukana :roll:

naatti
Advanced Member
Advanced Member

Eikös tuo ole niitä imunuoliaisia, joista puhuit? En ole varma lajista, mutta näyttää aika paljon kirjoimunuoliaiselta. Plekoon en osaa sanoa juuta tai jaata, ei näytä kuitenkaan noilta jättilajeilta, kuten helmipaholainen.

Jos muuten tarkoitit imuilla nuolimonneja eli ottoja niin niiden paikka on tetrojen kanssa.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Eix toi oo sellanen 8O ... Se, mikä on "syrjäyttäny partikset", joku perhos-...? 8O

Olipa selkeä selitys... :mrgreen:

muoks.... PERHOSIMUNUOLIANEN!!!! :mrgreen:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
naatti
Advanced Member
Advanced Member

MA7xGE kirjoitti:muoks.... PERHOSIMUNUOLIANEN!!!! :mrgreen:
Se se on! Ainakin enemmän kuin kirjo.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Hyvin mä tiedän, opein senkin tunnistaa yhen kuvan avulla täällä! :mrgreen:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

naatti kirjoitti:Eikös tuo ole niitä imunuoliaisia, joista puhuit? En ole varma lajista, mutta näyttää aika paljon kirjoimunuoliaiselta. Plekoon en osaa sanoa juuta tai jaata, ei näytä kuitenkaan noilta jättilajeilta, kuten helmipaholainen.

Jos muuten tarkoitit imuilla nuolimonneja eli ottoja niin niiden paikka on tetrojen kanssa.
'en tarkoittanut tätä, tää on mulle ihan uusi tuttavuus 8O Enkä oikeasti tiedä mistä on tullut, mies sanoi että niitä on kaksi ja luullut et ne on aina ollut tuolla akvassa :mrgreen: Siis joo, otoista puhuin, ne onkin jo siirretty jokin aika sitt tetrojen kaveriksi, Hankalaa, kun itte käytän monista kaloista jotain nimiä vuodelta miekka ja käpy, vaikka nykyään puhutaan jo aivan muusta :D meille tuli näes eka akva joskus 80 luvun alussa, eikä sillon paljon ollut muuta ku miljoonakala, kultakala ja monni :mrgreen: niillä nimillä kun katettiin kaikki mikä ui vedessä :roll:
MA7xGE kirjoitti:Eix toi oo sellanen 8O ... Se, mikä on "syrjäyttäny partikset", joku perhos-...? 8O

Olipa selkeä selitys... :mrgreen:

muoks.... PERHOSIMUNUOLIANEN!!!! :mrgreen:
Jaa MIKÄ? .... pitänee taas viisastuttaa ihteään kera googlen :?

---------------------

...On siis varmaan tullut kasviostoksen kylkiäisenä :mrgreen:

Kasvaako toi miten? ja missäs sen kuuluis asua 8O

MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Tässä on suht hyvä kuva... Vertaappa;
http://kuvablogi.com/nayta/247464/
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Ihan samalta tuo näyttää :mrgreen:

...paitsi et mun tolla pikkulepattajalla on vihreä tuo vaaleampi väri, tuolla kuvan kummajaisella se on mun mielestä keltainen tai keltaisempi, onko siis saman kalan eri värivariaatio vai joku muu sivuhaara kenties :roll:

MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Anyway, nyt tiedät asukkisi paremmin! [;)]
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
naatti
Advanced Member
Advanced Member

Tia-Teresia kirjoitti:...On siis varmaan tullut kasviostoksen kylkiäisenä :mrgreen:

Kasvaako toi miten? ja missäs sen kuuluis asua 8O
Kovaan virtaukseen ja viileään, mutta ei kasva isoksi.
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 0&start=15
Mustavaris
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Perhosimunuoliaisiakin tiedän pidetyn seura-akvaarioissa, mutta kyllähän ne oikeasti ovat virtaavan veden kaloja kuten muutkin imunuoliaiset. Jos se pleko nyt ei sittenkään ole mikään aivan älytön jättiläinen, niin jätä se sitten vaan sinne 500-litraiseen. Tosi symppiksen näköinen kaveri - ottaisin heti, jos olisi isompi akvaario kuin tuo 200 litraa :D. Älä ainakaan noin symppistä kaveria lopeta, jooko...

Sen palettikalan olin ihan kokonaan unohtanut, mutta se menisi tuossa mun ehdotuksessa hyvinkin siihen 300-litraiseen niiden tetrojen ja muiden kanssa.
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Butterflies »

Juu se on perhosimunuoliainen, Sewellia lineolata. Ei kasva mitenkään järkyttävän kokoiseksi, laittaisin sen 300-litraiseen tetrojen ym kanssa :) Sopisi virtaukseltaan ja vaatimuksiltaan sinne melko hyvin.
Noi on kuulemma parvikaloja, mutta pärjäävät vissiin kaksistaankin (?) Kaupoissa melko kovissa hinnoissa (ei mitään kiekkoluokkaa, mut ..), jotain 15 euroa/kipale.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

En osaa antaa tarkkaa lajinmääritystä tuolle plekollesi, mutta se on joka tapauksessa jotain isoksi kasvavaa lajia (siis ainakin 25-30 cm). Todennäköisesti joku Cochliodon -suvun edustaja.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Butterflies kirjoitti:Juu se on perhosimunuoliainen, Sewellia lineolata. Ei kasva mitenkään järkyttävän kokoiseksi, laittaisin sen 300-litraiseen tetrojen ym kanssa :) Sopisi virtaukseltaan ja vaatimuksiltaan sinne melko hyvin.
Noi on kuulemma parvikaloja, mutta pärjäävät vissiin kaksistaankin (?) Kaupoissa melko kovissa hinnoissa (ei mitään kiekkoluokkaa, mut ..), jotain 15 euroa/kipale.
Niitä tarttis sitte varmaan metsästää jostain lisää :mrgreen:

Elikkäs;

300 litraiseen olis sitten menossa nyt tetrat ja imut, millaisellas parvi kokoonpanolla, mitä lisätään? ja mitäs muuta?

Ja

500 litraiseen pleko ja oletettavasti tuo kärmes.

Mihis noi mun platyt olikaan menossa :D
Niin ja mun mies ilmoitti, ettei kärmes saa joutua pölkylle :mrgreen:
Pullahiiri kirjoitti:En osaa antaa tarkkaa lajinmääritystä tuolle plekollesi, mutta se on joka tapauksessa jotain isoksi kasvavaa lajia (siis ainakin 25-30 cm). Todennäköisesti joku Cochliodon -suvun edustaja.
Kiitos tästäkin määrityksestä, siis sehän on jo karvaa vailla 30 cm, tuo kuva hämää vaikka partiskin on todellisuudessa valtava 8O

Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Tia-Teresia kirjoitti: 300 litraiseen olis sitten menossa nyt tetrat ja imut, millaisellas parvi kokoonpanolla, mitä lisätään? ja mitäs muuta?
Onkohan väsymys painanut silmiä eilen.... siis 200litrainen allas on käytössä :mrgreen: mistä toi 300 litrainen tuli??? Sekin on, mutta vesiasukit muuttivat muualle siitä jokin aika sitten ja nyttemmin siellä asustelee lauma hiiriä, ne tuskin tahtovat kalaseuraa :mrgreen:

7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Aika soppahan tuo on. Kaikki nykyiset kalat eivät sovi elelemään mukavasti mitenkään, joten ainakin jonkin verran joutunet niitä joko myymään, tai vanhojen tai huonokuntoisten onnettomien kanssa laittamaan pölkylle. Toivottavasti porukalle löytyy uusia koteja.

Naatin ehdotus on hyvä, vaikka itse ehdottaisinkin pienimmän altaan muokkaamista imunuoliaisaltaaksi platyaltaan sijaan:

100 l
kaikki imunuoliaiset. Siis perhosnuoliaiset ja viherimunuoliaiset (kai "viherimut" ovat niitä, eivätkä esimerkiksi viherimubarbeja?
Omassa altaassaan niille on mahdollista järjestää viileä, kovaa virtaava ja hapekas vesi, jossa ne viihtyvät. Kyllähän ne tavallisessa altaassakin hengissä pysyvät, mutta eivät kyllä viihdy. Altaan voi sisustaa kaakkoisaasialaiseksi vuoristopuroksi kivikkoineen kaikkineen, ja nuoliaiset viihtyvät. Niitä voi hankkia myös jokusen lisää. Perhosnuoliaiset voi saada lisääntymäänkin aika helposti.

Jos osan altaasta jättää hieman tyvenemmäksi, siihen sopisivat myös korumonniset, joille voisi hankkia muutaman lajitoverin. Yksi partamonnikin tänne menee, sellainen pienempi yksilö.

200 l
lasitetrat ja kardinaalitetrat, ja molemmille reilusti lajitovereita. Pari partamonnia, samaa sukupuolta tietysti. Nuolimonnit menevät myös tähän osastoon, samoin palettikala. Tästä tulee lämminvetinen, hitaasti virtaava trooppinen allas, jossa on reilusti kasvillisuutta. Saman teeman mukaisesti altaaseen voi hankkia vaikkapa jotakin rihmakaloja, monnisia tai nuoliaisia (esim. harlekiini- tai touhunuoliaisia tai piikkisilmiä) tai muita rauhallisia kaloja.

Tetrat ja nuolimonnit pitävät lämpimästä (yli 25-asteisesta) vedestä, ja siksi en laittaisi viileän veden imunuoliaisia samaan altaaseen.

500 l
isojen kalojen allas. Tänne tulee se epämääräinen pleko, käärmekala ja muutama partamonni, kuten Naatti ehdottikin. Ihan ensiksi ehdotan käärmekalalle lajitoveria tai paria: niilinhaukikalat ovat oikeasti sosiaalisia eläimiä, joita ei pitäisi pitää yksin. Jos veden pitää hieman viileämpänä (käärmekala ei siitä pidä, mutta sietää), voi keltabarbille hankkia tähän kunnon parven. Käärmekala ei ole kummoinen peto: ainakaan oma yli 40-senttinen yksilöni ei pystyisi nielemään puolikasvuistakaan keltabarbia. Ihan pienten tetrojen kanssa sitä ei kuitenkaan kannata yhdistää.

Muuten isoimman altaan kalasto onkin sitten ihan omasta mausta kiinni: isoja tetroja, kirjoahvenia, niilinhaukia, okamonneja, ripsimonneja, kiekkokaloja...? Mitä mielesi tekee. Allas on sen verran iso, ettei tila lopu ihan heti kesken hullummiltakaan haaveilta.

Pois lähtisivät tässä skenaariossa haibarbien lisäksi platyt ja miekkapyrstö, ja partamonneista ne, jotka eivät mihinkään altaista mahdu. Ja mahdollisesti keltabarbi. Kuvittelisin, että platyille on näistä helpointa löytää uudet kodit.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Hei mutta tämähän alkaa vaikuttaa ihan suunnitelmalta 8O
7330 kirjoitti:
100 l
Altaan voi sisustaa kaakkoisaasialaiseksi vuoristopuroksi kivikkoineen kaikkineen, ja nuoliaiset viihtyvät. Niitä voi hankkia myös jokusen lisää. Perhosnuoliaiset voi saada lisääntymäänkin aika helposti.

Jos osan altaasta jättää hieman tyvenemmäksi, siihen sopisivat myös korumonniset, joille voisi hankkia muutaman lajitoverin. Yksi partamonnikin tänne menee, sellainen pienempi yksilö.
Siis tokikin kokonaisuutena koko 7330:sen suunnitelma oli ihan pop tähän astisista, mutta eritoten yllä olevasta osiosta kiinnostuin kovastikin :mrgreen: Oliskoos jollain jotain vinkkejä ja etenkin linkkejä moiseen, allas on sopivasti pitkän mallinen, joten uskoisin siihen tuollaisen syntyvän :)

Ja tämä suunnitelma tarkoittaa myöskin sitä, että mun olis mun platyistä luovuttava.... TAI Hankittua yksi akva lisää :mrgreen: (voin kuvitella kuinka mies taas tykkää musta tämän idean esittelyn jälkeen, juuri eilen jälleen yritin ylipuhua sitä että saisin pienen sukarapulan laittaa :roll: )

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”